Heeft het leven zin?
Moderator: Moderators
Re: Heeft het leven zin?
Zin is er niet, zin kun je maken.
"Het leven" heeft zin,
anders zou het er niet zijn.
"Het leven" heeft zin,
anders zou het er niet zijn.
Laatst gewijzigd door Joe Hn op 16 nov 2009 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
axxyanus schreef:In zekere zin is het inderdaad zelfbedrog. Wat de praktijk betreft is de vraagstelling: "Heeft het leven zin" een onzinnig vraag. Mensen kunnen wel proberen om dat een filosofisch antwoord te geven maar dat belet niet dat om het even wat voor antwoord je denkt te hebben, op het moment je een groot verlies ervaart, zoals het overlijden van je kind, het leven op dat moment helemaal geen zin meer voor je heeft. Zelfs diepgelovige mensen die altijd beweren dat hun geloof voor de zingeving van hun leven zorgt, ervaren op dat moment een enorme zinloosheid.
In die situaties zeg ik haast altijd tegen mensen: toen ik in de ellende zat, hield ik me vast aan de gedachte dat ik ooit weer het leven als zinvol zou gaan ervaren.
In tijden dat het leven zinloos aanvoelt, heb je veel dorst ( drank en lol )- dat kan een voordeel zijn , zo maak je toch iets van de tijd dat je er toch geen zin in hebt - maar dat zeg ik nooit tegen mensen in een akelige situatie!
Het ervaren van zinoosheid betekend niet dat het leven in zijn algemeen zinloos is.
Deze vraag speelt al erg lang rond in de filosofie en is onbeantwoord voor zover ik weet. De vraag onzinnig noemen is dus een conclusie die ik niet kan delen.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.
Maverick,
"Waarover men spreken kan, kan men ook helder spreken,
waarover men niet spreken kan, moet men zwijgen"
Ludwig Wittgenschtein.
Ik verkas wel naar Maverickvrije topics. Jouw niveau ligt mij niet !
Digit
"Waarover men spreken kan, kan men ook helder spreken,
waarover men niet spreken kan, moet men zwijgen"
Ludwig Wittgenschtein.
Ik verkas wel naar Maverickvrije topics. Jouw niveau ligt mij niet !
Digit
Wat is, IS !
Onzinnige vragen zullen steeds onbeantwoord blijven. Dus hoe langer een vraag onbeantwoord blijft hoe meer dat een aanwijzing is dat het om een onzinnige vraag gaat.Maverick schreef: Deze vraag speelt al erg lang rond in de filosofie en is onbeantwoord voor zover ik weet. De vraag onzinnig noemen is dus een conclusie die ik niet kan delen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Dergelijke vragen (Heeft het leven zin?) zijn ook niet algemeen benaderbaar, inderdaad kan je dan een dergelijke vraag als onzinnig bestempelen.axxyanus schreef: Onzinnige vragen zullen steeds onbeantwoord blijven. Dus hoe langer een vraag onbeantwoord blijft hoe meer dat een aanwijzing is dat het om een onzinnige vraag gaat.
Dat Maverick over ditjes en datjes praat, prima. Dat 'filosoferen (filosofie)' zijn voorkeur heeft, ook prima. Alleen bedenk wel dat filosofie een waardevolle bijdrage kan leveren, maar om een zinvol leven te leiden moeten we meer zijn dan alleen filosofen.
Geen enkel boek, geen enkele ideologie is voldoende om een antwoord te geven op de vraag "Heeft het leven zin?". Het kan alleen een kader bieden waarbinnen een afzonderlijk individu zijn leven zo kan inrichten dat het voor hem of haar de moeite waard is.
P.T. Barnum: "There's a sucker born every minute". Stel jezelf de vraag: Ben ik er eentje van?
Sergeant Joe Friday (serie Dragnet): "All we want are the facts, ma'am". Ken jij daadwerkelijk de feiten?
Sergeant Joe Friday (serie Dragnet): "All we want are the facts, ma'am". Ken jij daadwerkelijk de feiten?
Een vraag als "Heeft het leven zin?", vind ik een verkeerde vraag.
"Het" leven heeft namelijk geen zin.
Hooguit vind je dat je eigen leven zin heeft.
De correcte vraag is m.i. dan ook: "Heeft jouw leven zin?"
Of: "Wat geeft jouw leven zin?"
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
- Bibelebons
- Geregelde verschijning
Daarvoor dank! Ik wachtte al met angst en beven op het: Rot op Bibelebons!Digit schreef:Bibelebons,
Jouw reactie is zo juist als ze maar kan zijn !
Morosofie is de kunst om iets eenvoudigs in dusdanige nevelen te hullen dat het spiritueel of diepzinning lijkt ! En ik ken al iemand die zijn doctoraat "summa cum laude" in de morosofie verdient !
Groetjes,
Digit
Een levenloos en voor eeuwig van bewustzijn verstoken heelal waarin hemellichamen doelloos rondwentelen, dat zou ik pas zinloos vinden.Jagang schreef:Een vraag als "Heeft het leven zin?", vind ik een verkeerde vraag.
Maar zo is het heelal toch ook gewoon, los van onze kleine enclave? (En wellicht een paar andere, maar dat is vooralsnog afwachten)Ali schreef:Een levenloos en voor eeuwig van bewustzijn verstoken heelal waarin hemellichamen doelloos rondwentelen, dat zou ik pas zinloos vinden.Jagang schreef:Een vraag als "Heeft het leven zin?", vind ik een verkeerde vraag.
En waarom koppel je bewustzijn aan zin?
Wat heeft het één met het ander te maken?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Hoho, zo kan ik het ook, ons heelal is niet verstoken van leven en bewustzijn.Jagang schreef:Maar zo is het heelal toch ook gewoon, los van onze kleine enclave? (En wellicht een paar andere, maar dat is vooralsnog afwachten)Ali schreef:Een levenloos en voor eeuwig van bewustzijn verstoken heelal waarin hemellichamen doelloos rondwentelen, dat zou ik pas zinloos vinden.Jagang schreef:Een vraag als "Heeft het leven zin?", vind ik een verkeerde vraag.
En waarom koppel je bewustzijn aan zin?
Wat heeft het één met het ander te maken?
Zonder bewustzijn kan de vraag naar zin überhaupt niet gesteld worden.
Het is minstens zinvol de vraag te stellen.
Fijn dat er ook even op mijn vorige post werd ingegaan
kennelijk was het niet van voldoende kwaliteit... Sorry daarvoor!
Verder wel leuke discussie maar heb verder weinig nieuwe inbreng.
Groet,
Verder wel leuke discussie maar heb verder weinig nieuwe inbreng.
Groet,
Laatst gewijzigd door Kevin op 16 nov 2009 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus in feite ben je het met me eens dat bewustzijn zijn eigen "zin" (en vragen) creëert?Ali schreef:Hoho, zo kan ik het ook, ons heelal is niet verstoken van leven en bewustzijn.
Daarmee is die "zin" dus geen objectief feit, maar slechts een persoonlijke ervaring.
De "zin" bestaat dus niet buiten het subjectieve domein.
Daarmee komen we tussen de oren terecht, en dat ziet er bij iedereen weer anders uit.
Henry Ford
Henry Ford
Wat ik bedoel is dat de zin van het leven geheel een subjectieve beoordeling is en dan ook nog een momentopname op het moment dat jij het zinnig vindt. Dus inderdaad kan het omslaan in zinloosheid in je gevoel zogauw de omstandigheden daartoe leiden. Er bestaat dus geen objectieve zin van het leven.axxyanus schreef: Ik ben het dan ook niet met Kitty eens, hoewel het gewoon om een IMO ongelukkige woordkeuze zou kunnen gaan i.p.v. een meningsverschil ten gronde. Mensen kennen geen zin/betekenis toe, als wel dat ze zin/betekenis ervaren.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Slechts???Jagang schreef:Dus in feite ben je het met me eens dat bewustzijn zijn eigen "zin" (en vragen) creëert?Ali schreef:Hoho, zo kan ik het ook, ons heelal is niet verstoken van leven en bewustzijn.
Daarmee is die "zin" dus geen objectief feit, maar slechts een persoonlijke ervaring.
So what?Jagang schreef:De "zin" bestaat dus niet buiten het subjectieve domein.
Daarmee komen we tussen de oren terecht, en dat ziet er bij iedereen weer anders uit.
Bewustzijn is het enige wat telt. Je ontkomt er niet aan.
Allemaal leuk en aardig, maar het leven heeft objectief gezien geen zin.Ali schreef:So what?
Bewustzijn is het enige wat telt. Je ontkomt er niet aan.
Dat er bewustzijn nodig is om vragen omtrent zingeving te stellen, doet daar niets aan af.
Er is ook bewustzijn voor nodig om je af te vragen wat een vierhoekige cirkel is, maar dat betekent nog niet dat de vraag zinvol is, of dat er een zinvol antwoord mogelijk is.
Henry Ford
Henry Ford