Is de schepping nu wel zo perfect?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Devious schreef:Zodra een fundi het moeilijk krijgt in een discussie gebruikt Zij/hij dit soort argumenten.
Ik denk niet dat het er om gaat of een fundi het moeilijk krijgt, maar als je waarlijk denkt dat God groots en almachtig is, dan is het gewoon zo dat er veel ons verstand/inzicht te boven gaat. Het lijkt of zo een discussie snel wordt afgedaan, maar anderzijds hebben ze ook gelijk. Ook al zie jij dat wellicht niet zo, of ook al vindt je dat een dooddoener. Er is geen antwoord en zij willen niet grootser zijn dan God en wel een antwoord hebben/geven.
Devious schreef:De meeste fundies hebben er moeite mee om hun God als grootste aanstichter van het kwaad te beschouwen.
Toch zou dit niet hoeven. In de bijbel staan vele van dit soort verhalen. Neem bijvoorbeeld het boek Job. God doet daar vanalles om zijn geloof op de proef te stellen.
Dus er zijn ook genoeg antwoorden voor hen hierop.
  • God heeft ons een eigen mening geven... en dus eigen keuzes.. wij zullen goed moeten nadenken/overleggen voordat wij een keuze maken
    Als je iets overkomt kan dat door de duivel komen, die komt om te verleiden, maar dan geldt punt 1 weer.
    Wellicht is wat je overkomt een test van God. Hoe stabiel ben jij in je geloof?
    En wellicht overkomt jou iets door een "vloek" in de familie. (hier is serieus een boek over "Zegen of vloek" van Derek Prince, achterhaal een vloek en maak deze ongedaan... het kan!) ("Als je maar wil" zou Bert Visser zeggen :wink: )
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

En wellicht overkomt jou iets door een "vloek" in de familie. (hier is serieus een boek over "Zegen of vloek" van Derek Prince, achterhaal een vloek en maak deze ongedaan... het kan!) ("Als je maar wil" zou Bert Visser zeggen
Derek prince heeft heel wat "sprookjes" op zijn naam staan naast deze en men (vr)eet het voor zoete koek in bepaalde stromingen.

Voedsel voor het angstgeloven van de angstigen. Om te lachten als het niet zo zielig was en er niet zoveel mensen psychisch ernstig ziek worden door dit soort van geloven, maar ja daar draait het ook allemaal om he, je geloofd die onzin of je gebruikt je verstand ipv het Evangelie volgens Derek Prince de master of Fear en Suspence.

groet Enigma.
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Hallo Ruby,
Ruby schreef: Als je iets overkomt kan dat door de duivel komen, die komt om te verleiden, maar dan geldt punt 1 weer.
Wellicht is wat je overkomt een test van God. Hoe stabiel ben jij in je geloof?
Ik denk dat de duivel niet bestaat, hij is denk ik een product van het menselijk brein. :twisted:
Als er een God bestaat, zou het heel goed kunnen zijn dat alles één grote test is. Deze God zal zich dan niet met het wereldgebeuren bemoeien en de mens testen hoe deze zijn/haar verstand gebruikt. De mens die dan bijgelovig is en in allerlei hersenspinsels gelooft en dus het verstand wat hij/zij heeft gekregen, niet op de juiste manier gebruikt, zal dan de test misschien niet doorstaan. Tja wie zal het zeggen? :evil:
Ruby schreef: En wellicht overkomt jou iets door een "vloek" in de familie. (hier is serieus een boek over "Zegen of vloek" van Derek Prince, achterhaal een vloek en maak deze ongedaan... het kan!) ("Als je maar wil" zou Bert Visser zeggen :wink: )[/list]
Wie zoiets gelooft, verkoopt zijn/haar ziel aan meneer Prince. In die zin zou dan deze Derek Prince een vloek kunnen zijn en die is dan gemakkelijk te achterhalen. Het is maar hoe je het bekijkt. :wink:

groet Skeptic.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
RavenVrouw

Bericht door RavenVrouw »

Ik denk dat de duivel niet bestaat, hij is denk ik een product van het menselijk brein.
Redelijk goed gedacht, de duivel is, slechts, een uitvinding van de patriarchale leiders van het christendom om daarmee de balans in evenwicht te brengen met de, eveneens, uitgevonden, christelijke god. Het is hun weergave van goed en kwaad, die echter rammelt aan alle kanten.

M.a.w. voor een niet gelovige die daardoor ook geen enkele waarde hecht aan de bijbel bestaan beide niet!

Vr.Gr.
Raafje
Dat de raven van kommer en kwel over je hoofd vliegen, kun je niet beletten. Dat ze zich in je haar nestelen dat kun je voorkomen.
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Skeptic schreef:Als er een God bestaat, zou het heel goed kunnen zijn dat alles één grote test is. Deze God zal zich dan niet met het wereldgebeuren bemoeien en de mens testen hoe deze zijn/haar verstand gebruikt
Dit lijke me toch wat sterk. Maar ja... da's zuiver mijn gevoel. Alles 1 grote test? Pffff.. lijkt me vermoeiend. Continu moet je dus bewust zijn van wat je doet. Alhoewel... dat zou eigenlijk nog zo stom niet zijn.
Skeptic schreef:Wie zoiets gelooft, verkoopt zijn/haar ziel aan meneer Prince. In die zin zou dan deze Derek Prince een vloek kunnen zijn en die is dan gemakkelijk te achterhalen. Het is maar hoe je het bekijkt.
Dit is heel juist. En dus is het weer heel moeilijk om te weten wie wel door God wordt gestuurd met informatie en wie niet.
RavenVrouw schreef:Redelijk goed gedacht, de duivel is, slechts, een uitvinding van de patriarchale leiders van het christendom om daarmee de balans in evenwicht te brengen met de, eveneens, uitgevonden, christelijke god.
M.a.w. voor een niet gelovige die daardoor ook geen enkele waarde hecht aan de bijbel bestaan beide niet!
Mag ik dit toch even als volgt neerzetten?
Jij gelooft dat beide niet bestaan.
Zoals het er nu staat lijkt het alsof het echt zo is en dat weet je niet zeker. En toen voelde ik even dat mijn tere zieltje werd gekrenkt :( :cry: :wink: Enne.... wat nou als ze wel bestaan? Het zou namelijk zomaar kunnen.
RavenVrouw schreef:Het is hun weergave van goed en kwaad, die echter rammelt aan alle kanten.
En alle andere visies rammelen niet aan alle kanten? We kunnen toch niets met 100% zekerheid zeggen? Volgens mij zijn alle visies wel onderuit te halen.
Groeten van Ruby
RavenVrouw

Bericht door RavenVrouw »

Dag Ruby,
Mag ik dit toch even als volgt neerzetten?
Jij gelooft dat beide niet bestaan.
Zoals het er nu staat lijkt het alsof het echt zo is en dat weet je niet zeker. En toen voelde ik even dat mijn tere zieltje werd gekrenkt Enne.... wat nou als ze wel bestaan? Het zou namelijk zomaar kunnen.
Zit toevallig nog even te werken dus bij deze direct een reply. Allereerst, ik 'geloof' nergens in, ik 'ervaar'. Dus ik geloof niet dat beide niet bestaan, nee, ik heb geen van beide ooit ervaren, dus bestaan ze voor mij niet!. Met daarbij op de achtergrond de ontstaansgeschiedenis van het christendom en de bijbel, is dit ook niet zo moeilijk te begrijpen.

Hee, het is niet mijn bedoeling om jou te krenken hoor, in alle respect voor jou en jou overtuigingen, geef ik slechts mijn mening weer :wink:
En alle andere visies rammelen niet aan alle kanten? We kunnen toch niets met 100% zekerheid zeggen? Volgens mij zijn alle visies wel onderuit te halen.
Daar ben ik het mee eens, echter ging het hier over de christelijke god, de duivel en de bijbel, dus gaf ik ook daarover mijn mening.

Vr.Gr.
RavenVrouw.
Dat de raven van kommer en kwel over je hoofd vliegen, kun je niet beletten. Dat ze zich in je haar nestelen dat kun je voorkomen.
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Ok RavenVrouw. Ik begrijp je helemaal.

Mooi plaatje trouwens.
Groeten van Ruby
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Ruby schreef:
Skeptic schreef:Als er een God bestaat, zou het heel goed kunnen zijn dat alles één grote test is. Deze God zal zich dan niet met het wereldgebeuren bemoeien en de mens testen hoe deze zijn/haar verstand gebruikt
Dit lijke me toch wat sterk. Maar ja... da's zuiver mijn gevoel. Alles 1 grote test? Pffff.. lijkt me vermoeiend. Continu moet je dus bewust zijn van wat je doet. Alhoewel... dat zou eigenlijk nog zo stom niet zijn.
Zo vermoeiend zou dat niet zijn, je hoeft dan alleen maar je verstand te gebruiken en proberen de waarheid te achterhalen.
Ruby schreef:
Skeptic schreef:Wie zoiets gelooft, verkoopt zijn/haar ziel aan meneer Prince. In die zin zou dan deze Derek Prince een vloek kunnen zijn en die is dan gemakkelijk te achterhalen. Het is maar hoe je het bekijkt.
Dit is heel juist. En dus is het weer heel moeilijk om te weten wie wel door God wordt gestuurd met informatie en wie niet.
Het is m.i. onmogelijk om te weten of iets van God komt. In de eerste plaats weten we niet of er een God bestaat. Als we er echter vanuit gaan dat we zelf bestaan (wat sommigen in twijfel trekken), dan zou het ook mogelijk kunnen zijn dat er andere wezens bestaan die een hogere ontwikkeling hebben bereikt dan de Mens.
Gesteld dat er dergelijke entiteit bestaat en dat die verantwoordelijk is voor alles wat bestaat, hoe kunnen wij dan weten dat hij bestaat?
Dan zou hij of zij op z'n minst toch met ons in contact moeten treden en ons moeten tonen wie hij/zij is en daar dan ook bewijs voor moeten leveren. Als dat in het verleden ooit gebeurd zou zijn, dan is dat door ons niet meer na te gaan en zeker niet te bewijzen.
Sommigen zullen zeggen, "Lees maar in de bijbel, dan zul je God leren kennen" weer anderen zullen zeggen ,"Lees maar in de koran, dan zul je God leren kennen". En zo zijn er nog veel meer "waarheden" in zogenaamde heilige boeken te lezen. Maar dat alles vormt geen bewijs, al die boeken zitten vol met tegenstrijdigheden en zijn m.i. juist ontstaan door de onwetendheid en het bijgeloof van primitieve mensen in een ver verleden.
Maar laten we eens uitgaan van het bijbelse scenario dat iemand een verschijning krijgt van een "hemelse" persoon die zich Jezus noemt.
Hoe moet hij/zij dan weten of het echt Jezus is? Hoe moet deze lichtuitstralende figuur bewijzen aan een mens met z'n klein verstand en zijn driedemensionale besef, wie hij is? Hij zou even goed de duivel kunnen zijn, die zich volgens de bijbel voordoet als een engel des lichts.
Maar in z'n goedgelovigheid zal die mens misschien geloven wat die hemelse persoon verteld en dat vervolgens in een boek opschrijven en dan vertellen dat dit de waarheid is en dat iedereen het moet geloven.
Er zijn in het verleden al zoveel mensen geweest die dergelijke ervaringen hebben gehad en dat ook hebben opgeschreven en dan blijkt dat ze allemaal van elkaar verschillen in hun meningen.
Om een paar voorbeelden te noemen, Mohammed, Jozef Rulof,
Edgar Cayce, and last but not least the Urantia Foundation.
Allemaal hebben ze volgens hun zeggen gegevens doorgekregen van "gene zijde" en allemaal komen ze met een ander verhaal.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Skeptic schreef:Zo vermoeiend zou dat niet zijn, je hoeft dan alleen maar je verstand te gebruiken en proberen de waarheid te achterhalen.
Maar soms doen we ook wel domme dingen zonder nadenken, terwijl het niet onze intentie is om het iemand moeilijk te maken, ookal gebeurt dat soms (vaak) dus wel.
En het proberen achterhalen van de waarheid. Dat is nog zo makkelijk niet. Iedereen heeft zijn eigen waarheid. Stel dat er een ongeluk gebeurt en er zjin 4 getuigen... dan kun je 4 verschillende verhalen krijgen. Dus wat is waarheid?
Ook al deze mensen die uit naam van hun God spraken/schreven hebben misschien wel gelijk.
Skeptic schreef:Maar laten we eens uitgaan van het bijbelse scenario dat iemand een verschijning krijgt van een "hemelse" persoon die zich Jezus noemt.
Hoe moet hij/zij dan weten of het echt Jezus is? Hoe moet deze lichtuitstralende figuur bewijzen aan een mens met z'n klein verstand en zijn driedemensionale besef, wie hij is?
Soms zeggen mensen weleens: "God (of Jezus) moet zich tonen, gewoon duidelijkheid geven van zijn bestaan." En als je vervolgens vraagt hoe hij dat dan moet doen, dan merken de mensen dat dat wel enorm moeilijk (eigenlijk gewoon onmogelijk) is. Ik zie al iemand voor me verschijnen die beweert Jezus te zijn. Dan zou ik vast denken dat ie maf is.
Helemaal met je eens dus.

Dus wellicht is het wel zoals RavenVrouw eerder al schreef. Wellicht gaat het om wat jezelf ervaart. Ik ervaar God in mijn leven en daarom weet ik (het voor mijzelf weten, zeg maar) dat God bestaat.
Skeptic schreef:Allemaal hebben ze volgens hun zeggen gegevens doorgekregen van "gene zijde" en allemaal komen ze met een ander verhaal.
Hoe zegt de fundamentalist (van Christendom) dat ook alweer? Die heeft een aantal redenen om aan te geven waarom ze voor de Bijbel gaan. Er zou naar hun inziens weinig verschillen zijn in de teksten ondanks de overleveringen. Dus als ze weer een oude rol vinden, dan blijkt er toch wel enorm veel overeen te komen. En nu niet meteen beginnen dat dit niet waar is, want inmiddels heb ik hier het een en ander over gelezen en dat er toch wel verschillen zijn, maar goed.. het ging even om te kijken door de ogen van de fundi.
Vervolgens is er het punt dat de Bijbel de meeste vertalingen kent en het meest gekocht/verspreid is. Dit zouden dan tekenen van God zijn.
En zo zijn er nog een rits punten, die ik eerlijk gezegd vergeten ben.
Groeten van Ruby
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ruby schreef:
Skeptic schreef:Zo vermoeiend zou dat niet zijn, je hoeft dan alleen maar je verstand te gebruiken en proberen de waarheid te achterhalen.
Maar soms doen we ook wel domme dingen zonder nadenken, terwijl het niet onze intentie is om het iemand moeilijk te maken, ookal gebeurt dat soms (vaak) dus wel.
En het proberen achterhalen van de waarheid. Dat is nog zo makkelijk niet. Iedereen heeft zijn eigen waarheid. Stel dat er een ongeluk gebeurt en er zjin 4 getuigen... dan kun je 4 verschillende verhalen krijgen. Dus wat is waarheid? .
Het ongeluk is slechts op één manier gebeurd. Dat is de waarheid. Drie van de vier getuigen (of alle vier) hebben dus niet een eigen waarheid, maar eigen leugens of vergissingen.
We zullen moeten accepteren dat de waarheid soms niet te achterhalen is.
Ook al deze mensen die uit naam van hun God spraken/schreven hebben misschien wel gelijk.
Misschien, maar daar kun je achter komen door te onderzoeken of hun woorden tegenstrijdigheden bevatten en of er dingen in staan die strijdig zijn met moderne wetenschap. Is het boek perfect, dan kun je het nog niet helemaal zeker weten, want mensen zijn soms in staat de perfectie te benaderen; maar je kunt het dan de voordeel van de twijfel gunnen.

ciao Devious.. 8)
Laatst gewijzigd door Devious op 28 mei 2004 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Ruby schreef: En het proberen achterhalen van de waarheid. Dat is nog zo makkelijk niet. Iedereen heeft zijn eigen waarheid. Stel dat er een ongeluk gebeurt en er zjin 4 getuigen... dan kun je 4 verschillende verhalen krijgen. Dus wat is waarheid?
Al deze "waarheden" worden meestal geloofd door de betreffende personen en zeggen niets over de werkelijke waarheid. Als we trachten de waarheid te achterhalen, wil dat nog niet zeggen dat we hem ook zullen vinden. Misschien komen we op een gegeven moment tot de conclusie, dat we ons tevreden moeten stellen met de gedachte, dat we het in ieder geval hebben geprobeerd.
Ruby schreef:
Soms zeggen mensen weleens: "God (of Jezus) moet zich tonen, gewoon duidelijkheid geven van zijn bestaan." En als je vervolgens vraagt hoe hij dat dan moet doen, dan merken de mensen dat dat wel enorm moeilijk (eigenlijk gewoon onmogelijk) is. Ik zie al iemand voor me verschijnen die beweert Jezus te zijn. Dan zou ik vast denken dat ie maf is.
Helemaal met je eens dus.
Dan is het toch zoveel te meer maf als iemand beweerd te spreken in de naam van Jezus en daar niet het geringste bewijs voor kan leveren.
Ruby schreef:
Dus wellicht is het wel zoals RavenVrouw eerder al schreef. Wellicht gaat het om wat jezelf ervaart. Ik ervaar God in mijn leven en daarom weet ik (het voor mijzelf weten, zeg maar) dat God bestaat.
De uitspraak van Ravenvrouw is precies wat ik bedoel, daar sta ik helemaal achter. Maar of zij hetzelfde bedoeld als jij, daarover heb ik mijn twijfels.

Ruby schreef:
Hoe zegt de fundamentalist (van Christendom) dat ook alweer? Die heeft een aantal redenen om aan te geven waarom ze voor de Bijbel gaan. Er zou naar hun inziens weinig verschillen zijn in de teksten ondanks de overleveringen. Dus als ze weer een oude rol vinden, dan blijkt er toch wel enorm veel overeen te komen. En nu niet meteen beginnen dat dit niet waar is, want inmiddels heb ik hier het een en ander over gelezen en dat er toch wel verschillen zijn, maar goed.. het ging even om te kijken door de ogen van de fundi.
Vervolgens is er het punt dat de Bijbel de meeste vertalingen kent en het meest gekocht/verspreid is. Dit zouden dan tekenen van God zijn.
En zo zijn er nog een rits punten, die ik eerlijk gezegd vergeten ben.
Ze hebben een heleboel redenen om aan te nemen waarom hun geloof de waarheid is. Eén daarvan is b.v. , dat het Christelijke geloof waar is omdat het als enige religie de Christus heeft die de mens verlost van zijn zonden, zonder dat die mens daar zelf iets voor hoeft te doen.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

RavenVrouw schreef:Dag Ruby,

Zit toevallig nog even te werken dus bij deze direct een reply. Allereerst, ik 'geloof' nergens in, ik 'ervaar'. Dus ik geloof niet dat beide niet bestaan, nee, ik heb geen van beide ooit ervaren, dus bestaan ze voor mij niet!. Met daarbij op de achtergrond de ontstaansgeschiedenis van het christendom en de bijbel, is dit ook niet zo moeilijk te begrijpen.

Vr.Gr.
RavenVrouw.
Mooi duidelijk uitgedrukt, kan ik me helemaal bij aansluiten.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Ruby schreef:En het proberen achterhalen van de waarheid. Dat is nog zo makkelijk niet. Iedereen heeft zijn eigen waarheid. Stel dat er een ongeluk gebeurt en er zjin 4 getuigen... dan kun je 4 verschillende verhalen krijgen. Dus wat is waarheid?
Er kan maar één waarheid zijn, dus al die mensen die uit naam van hun God spraken en allemaal van elkaar verschillen, kunnen niet allemaal gelijk hebben.
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Devious schreef:Het ongeluk is slechts op één manier gebeurd. Dat is de waarheid. Drie van de vier getuigen (of alle vier) hebben dus niet een eigen waarheid, maar eigen leugens of vergissingen.
We zullen moeten accepteren dat de waarheid soms niet te achterhalen is.
Zo is het denk ik inderdaad. Deze mensen denken de waarheid te vertellen, maar dat is inderdaad niet zo. Het zijn denk ik niet eigen leugens of vergissingen, maar eigen interpretatie.
Er schijnt onderzoek te zijn geweest naar wat wij eigenlijk zien. Als je om je heen kijkt, dan is er maar een klein stukje wat je hersenen vernieuwen. Heel veel is oude informatie wat opnieuw wordt gebruikt. Erg apart eigenlijk. Maar dat zou wel kunnen verklaren, waarom je niet de preciese gebeurtenis kan na vertellen. En er zijn geloof ik nog een paar redenen die ons in de weg staan om dit te kunnen. Ik denk dus dat we nooit tot de waarheid komen.
Skeptic schreef:De uitspraak van Ravenvrouw is precies wat ik bedoel, daar sta ik helemaal achter. Maar of zij hetzelfde bedoeld als jij, daarover heb ik mijn twijfels.
Hopelijk kan RavenVrouw daar een mening over geven.
Ik denk dat het gaat om wat iemand zelf ervaart. Je ervaart allerlei gevoelens, niemand ervaart hetzelfde, iedereen is anders. Als je je vingers in vuur steekt dan zal je pijn gaan ervaren. Deze ervaring is niet geheel nauwkeurig te omschrijven, omdat we de ervaring niet exact kunnen overbrengen (iedereen interpreteert/ervaart anders). En ik heb God echt ervaren. Een ervaring die ik maar moeilijk kan omschrijven, maar die voor mij heel reeel is. Woorden als openbaring, berusting en warmte komen in me op. Je kan zeggen dat ik moeilijk kan weten of dit God was, maar toch weet ik dat (zoals ik al eerder zei: mijn weten, want wellicht komt dit door het verleden die mijn blik kleurt).
Ik vertel dit niet om iemand te overtuigen van mijn gelijk, want dat wil ik helemaal niet. Het gaat mij puur om te omschrijven, omdat we anders helemaal niet kunnen vergelijken.
Heel verhaal, maar ik denk dat het om hetzelfde ervaren gaat. Wat jij RavenVrouw?
Groeten van Ruby
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Ruby schreef: Heel verhaal, maar ik denk dat het om hetzelfde ervaren gaat. Wat jij RavenVrouw?
Ben echt heel benieuwd wat Ravenvrouw hierover heeft te zeggen. Zelf hoop ik hier later ook nog op terug te komen.
Plaats reactie