Voor de belangstellenden citeer ik nog eenmaal een echte bron, namelijk Dong Zonshu (179-104 v.C.). Hij is de denker die het confucianisme tot staatsdoctrine heeft gemaakt. Daarna mag ieder die dat wil onbelemmerd speculeren, schamper doen of Wiki's kopiëren, ik ga daar niet meer op in.siger schreef:Het confucianisme is een leer die zegt wat mensen moeten doen om het leven beter te maken, niet om een supergod tevreden te stellen of zijn straf te ontlopen. Dus kan elke referentie naar (wat wij interpreteren als) supergoden slechts een manier van zeggen, een literaire meafoor zijn. Het ligt er gewoon té vingerdik op. Maar als je echt wil kunnen we het natuurlijk zo stellen dat wij Europeanen veel slimmer zijn en de Chinezen te dom waren om Europese ideeën te formuleren. Nu nog de Hottentotten, de Maori's, de oude Egyptenaren... allemaal monotheisten! Joepie!
Dong Zonshu was de voornaamste adviseur van keizer Wudi (141-87 v.C.) en had als zodanig grote invloed. Hij was echter ook een kamergeleerde, die de riten precies opvolgde zoals Confucius had geleerd. Als hij offerde aan de goden om regen af te smeken (jazeker, confucianisten offerden aan allerlei goden) liet hij de zuidpoort van de stad sluiten en de noordpoort openen omdat de eerste het droge Yang-principe vertegenwoordigde en de tweede het natte, vruchtbare Yin-principe.
Deze Dong Zonshu heeft een aantal memories aan de troon nagelaten waarin hij de leer compact uiteenzet De mens stamt rechtstreeks van de hemel af en daarom heeft de hemel een bijzonder belang bij het beschermen en hoeden van de mens, als de vader van zijn kinderen. De vorst dient deze zorgende taak zo goed mogelijk voor de hemel te vervullen:
Zonshu verankert de precieze voorschriften voor menselijk handelen en maatschappelijke ordening van de meester (Confucius) dan ook in de hemelse opdracht aan de mens:Als de staat op het punt staat de weg te verliezen e op de ondergang afstevent, dan zal de hemel eerst rampspoeden zenden om hem te vermanen. Als de vorst zich niet weet te matigen, zal de hemel tevens abnormaliteiten zenden om hem te doen schrikken. Als hij dan nog niet weet te veranderen, zal de ondergang komen. Hieruit ziet me dat de hemel in zijn hart de vorsten der mensen goedgunstig is gezind en hen voor chaos wenst te behoeden.
Ik denk dat het misverstand dat de Chinezen geen godsdienst kennen voortkomt uit Eurocentrisme. De Chinese hemel heeft geen voorschriften aan de mens gedicteerd, zoals de joodse of christelijke god dat deed aan Mozes of de Evangelie-schrijvers. De hemel openbaarde zich niet op die manier. Het was aan de mens, met name aan de 'wijze', om zelf de wil van de hemel te doorgronden. Confucius was daarin naar eigen zeggen pas geslaagd rond zijn zeventigste.De mens heeft een opdracht van de hemel ontvangen op stellig verhevener wijze dan de andere levende wezens. In huis heeft hij de relaties van vader en zoon, oudere broer en jongere broer; buitenshuis heeft hij de verplichtingen van vorst en onderdaan, hoger geplaatste en lager geplaatste. In het maatschappelijk verkeer onderscheidt hij tussen oud en jong en heeft beschaafde omgangsvormen.