Is God ook een materialist?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Is God ook een materialist?

Bericht door Rereformed »

AGTSP schreef: Een materialist heeft behoefte aan materiele zaken.
Precies. En iemand die dus materie schept moet wel een vreselijk grote behoefte eraan hebben.
Iemand die alle mogelijkheden heeft om te genieten van de materie, maar hier geen gebruik van maakt, is niet gehecht.
Is dat een argument? Wel, indien je een Deïst zou zijn zou het nog wat gewicht in de schaal leggen. Maar als ik het goed begrijp houdt jouw God zich voortdurend bezig met zijn schepping. Het is zogezegd zijn speelgoed.
Waarom stel je dat de mens de materie uit noodzaak gebruikt?
Wel, toevallig ben ik materie en dan is zoiets dus nogal noodwendig. Jij kunt wel denken dat je wat anders bent en slechts materie als een omhulsel om je heen hebt, maar het lijkt me dat ook jij er voorlopig toch nog wel braaf gebruikt van maakt.
Toen ik slaperig werd had ik bovendien een bed nodig. Toen ik ontwaakte een WC en een boterham. Toen ik naar buiten wilde moest ik toch echt een paar kleren aantrekken.
Tsja, jij kan natuurlijk je jogaoefeningen doen zonder jogamat, maar ik neem aan dat je toch wel tenminste een onderbroek aan hebt.
Veel mensen willen juist grotere huizen dan ze nodig hebben.
Wie ben jij om te zeggen wat een ander nodig heeft.
Een televisie die ze niet nodig hebben. Een mooiere auto dan ze niet nodig hebben etc.. Daar willen ze hard voor werken. De mensen kunnen de materie niet scheppen, maar gebruiken het wel zoveel mogelijk. Zoveel dat de aarde uitgeput raakt.
Wanneer dat laatste gebeurt moeten er alarmbellen gaan rinkelen. Ben ik helemaal met je eens. Maar heeft dit nog iets met het onderwerp te maken?
Zelfs de arme mensen dromen van een luxe leven. Het gaat om de gehechtheid aan de materie en die is bij de gemiddelde mens sterk aanwezig.
Zoals gezegd overtreft de gehechtheid van God aan de materie veruit die van de mens. Er is geen grotere behoefte geweest aan materie dan die behoefte van God om het te gaan scheppen. Hij heeft zelfs alle mogelijkheden ervan helemaal moeten uitgedokteren en plannen en geniet er bovendien nog eeuwig van. Hij ziet zich als eeuwige eigenaar en onderhouder van de gehele schepping, dus daar kan echt niets en niemand tegenop.

Ik weet niet uit welk heilig boek ik voor jou moet citeren, maar volgens de bijbel was het bovendien toch echt God die het initiatief nam om Abraham te verleiden met materialistische beloftes. Hij heeft ons er dus zogezegd voor opgeleid. Waarom hij zo'n troetelmensje wilde hebben en zijn eigen troetelvolkje wilde hebben is mij nooit duidelijk geworden. Waarom hij dat volkje altijd met zogenaamde materialistische zegeningen wil zegenen is me ook nooit duidelijk geworden. Blijkbaar kon hij in die tijd niets beters bedenken.

Tenslotte: een mens houdt er tenminste nog mee op als hij 60, 80 of 100 is. Dat is God nog nooit gelukt. Hij overtreft ons materialisme dus op alle fronten.

PS. Jij kent 'de gemiddelde mens' wel erg goed. Weet je dat er bijna 7 miljard van zijn op het moment? http://www.worldometers.info/nl/
Born OK the first time
AGTSP
Forum fan

Bericht door AGTSP »

Door de alinea te knippen in korte zinnen, is de samenhang van mijn bericht weg. dit heb ik gezegd: "Waarom stel je dat de mens de materie uit noodzaak gebruikt? Veel mensen willen juist grotere huizen dan ze nodig hebben. Een televisie die ze niet nodig hebben. Een mooiere auto dan ze niet nodig hebben etc.. "

Dit zijn feiten. Natuurlijk moet de mens materie gebruiken, maar er wordt meer gebruikt dan nodig is. Hoe kan men dit beoordelen? Een rijk persoon heeft in 99% van de gevallen een groot huis. Zelfs een gezin met een laag inkomen heeft meerdere televisies. Een mooie auto is niet noodzakelijk en is puur voor het oog of voor het gemak. Voor al deze zaken wilt de gemiddelde mens hard werken, dit kun je ook observeren. Zelfs arme landen die rijken worden, volgen het voorbeeld van het westen.
Dit alles betekent dat de gemiddelde mens gehecht is aan materie. Of denk je dat de mens materie niet zo belangrijk vindt en dat men niet meer gebruikt dan men nodig heeft?

Jij vindt dat God is gehecht aan de materie, maar waar is Hij dan? Hij is de koning en kan ultiem genieten, maar laat het 'genieten' aan ons over. Jij stelt dat God de onderhouder is en dit is ook zo. Dit betekent niet dat iemand ook gehecht is. Dat jij je gezin onderhoudt, betekent niet perse dat je graag de baas wilt zijn. Het is je plicht.

Edit Kitty: lange quote weggehaald, quote alleen dat waarop je reageert, en als je meteen op een bericht reageert, hoef je helemaal niet te quoten.
siger

Bericht door siger »

yopi schreef:Ik zou leven en bewustzijn geen willekeurige demonen noemen.
Deeltjes, krachten en wetten zijn onderdelen van een model van de werkelijkheid die techniek mogelijk maken. Een model geeft een deel van een ervaarbare werkelijkheid weer. Muziek, gedachtes, gevoelens en de modellen zelf vind je niet in dat model terug.
Al het subjectieve niet.
Dit model van de werkelijkheid doet wel meer dan techniek mogelijk maken. Het schept ook samenhang en wekt verwachting.

Je spreekt van het subjectieve, maar ik zie geen grens tussen wat objectief is en wat subjectief is. Er bestaan enkel ervaringen, waarvan we sommigen kunnen duiden en andere niet. Achteraf noemen we het meer voorspelbare "objectief". Maar we hebben slechts één hoofd en slechts één soort kennis.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

AGTSP schreef: Jij vindt dat God is gehecht aan de materie, maar waar is Hij dan? Hij is de koning en kan ultiem genieten, maar laat het 'genieten' aan ons over. Jij stelt dat God de onderhouder is en dit is ook zo. Dit betekent niet dat iemand ook gehecht is. Dat jij je gezin onderhoudt, betekent niet perse dat je graag de baas wilt zijn. Het is je plicht.
Jij blijkt steeds het meest cruciale punt te missen. Natuurlijk is God de grootste materialist, hij maakte de materie immers. Dus hij had grote behoefte aan materie, anders zou hij het toch niet gaan maken? Mensen hebben er totaal niet om gevraagd onderdeel te worden van een materiele wereld. God heeft besloten materie te maken, dus de allereerste en grootste materialist is diegene die de materie heeft bedacht en geschapen. En dat is God. Wat is hier niet logisch aan? Wat begrijp je hierin niet?

God barstte van de behoefte aan materie, dat heeft hem tot scheppen aangezet.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
AGTSP
Forum fan

Bericht door AGTSP »

Kitty schreef:Jij blijkt steeds het meest cruciale punt te missen. Natuurlijk is God de grootste materialist, hij maakte de materie immers. Dus hij had grote behoefte aan materie, anders zou hij het toch niet gaan maken? Mensen hebben er totaal niet om gevraagd onderdeel te worden van een materiele wereld. .
In de geschriften die ik lees, is het helemaal anders. De mens had juist wel behoefte om onafhankelijk te genieten(van materie) en God wilde het de mens niet geven, maar werd gedwongen. Zoals een vader een kind soms niet kan tegenhouden en moet laten gaan.
Kitty schreef: God heeft besloten materie te maken, dus de allereerste en grootste materialist is diegene die de materie heeft bedacht en geschapen. En dat is God. Wat is hier niet logisch aan? Wat begrijp je hierin niet?

Voor mij geldt deze theorie niet. Staat het in de Bijbel dat "God barstte van de behoefte aan de materie"? Ik kopieer een eerder bericht:

De theorie van reincarnatie en God is als volgt:

God heeft de levende wezens geschapen, niet om leed te ondergaan, maar uit liefde. Liefde wordt altijd uitgewisseld en daarom zijn er meerdere personen nodig.
Wij hebben dezelfde kwaliteiten als God. God kent geen ouderdom, ziekte en dood en wij ook niet. De kwaliteit is hetzelfde, maar in kwantiteit is God veel groter. Net zoals een druppel uit de oceaan niet zoveel zout bevat als de hele oceaan, toch kun je door de druppel te onderzoeken, weten waaruit de oceaan bestaat.

Dit betekent dat God altijd groter is dan ons, en dit kan moeilijk voor ons zijn. De kans bestaat dat wij net zo groot of zelfs groter willen zijn dan God. We hebben immers dezelfde genen als God en Hij is de grootste.

Omdat wij bij God nooit de grootste kunnen zijn, wordt er beschreven dat wij God hebben 'gedwongen' tot het scheppen van een nieuwe wereld. Dat is de materiele wereld, waarin we een materieel lichaam krijgen en alles over God vergeten. Het lijkt alsof we hier kunnen genieten, maar het materiele lichaam is onderhevig aan ouderdom, ziekte en dood en kan daarom nooit gelukkig zijn. We hoeven dus niet te buigen voor God, maar buigen wel voor Zijn natuurwetten.

Op die manier wordt men gedwongen om uiteindelijk het verlangen om zelf de baas te zijn, op te geven. Dit verlangen zien we dan ook overal terug in deze materiele wereld. Niemand kan hier echt gelukkig zijn, we kunnen het slechts denken. Uiteindelijk ontkomt niemand aan ouderdom, ziekte en dood, dus geluk is altijd tijdelijk. God helpt ons door verschillende boodschappers te sturen, zodat we deze materiele wereld weer kunnen verlaten.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

AGTSP schreef: Voor mij geldt deze theorie niet. Staat het in de Bijbel dat "God barstte van de behoefte aan de materie"?
Wie heeft het hier over de Bijbel? Ik niet in ieder geval. Je had het toch over reïncarnatie? Dus waarom heb je het nu ineens over de Bijbel?

God heeft de levende wezens geschapen, niet om leed te ondergaan, maar uit liefde. Liefde wordt altijd uitgewisseld en daarom zijn er meerdere personen nodig.
God had dus behoefte om liefde uit te wisselen. Dus omdat God behoeftes had, heeft hij de mens gemaakt, de mens is materie, dus materie is gemaakt vanuit een behoefte van God.
Wij hebben dezelfde kwaliteiten als God. God kent geen ouderdom, ziekte en dood en wij ook niet.

Dat moet je eens mijn oude moeder vertellen. Ik denk niet dat ze het met je eens is. Geen ziekte, ouderdom en dood? Kijk je niet om je heen of zo? Waar heb je het over? Wie zijn de 'wij' waar je het over hebt?
De kwaliteit is hetzelfde, maar in kwantiteit is God veel groter. Net zoals een druppel uit de oceaan niet zoveel zout bevat als de hele oceaan, toch kun je door de druppel te onderzoeken, weten waaruit de oceaan bestaat.
God is dus een soort supermens? Of wij zijn kleinere goden? Hoe moet ik mij dat voorstellen?
Dit betekent dat God altijd groter is dan ons, en dit kan moeilijk voor ons zijn. De kans bestaat dat wij net zo groot of zelfs groter willen zijn dan God. We hebben immers dezelfde genen als God en Hij is de grootste.
God heeft zelfs genen? Het wordt steeds gekker. Leg eens uit, heeft God ook DNA? Wat is God dan precies? En vooral, waar houdt dit wezen met genen en DNA zich precies op? God heeft dus een materieel lichaam, immers genen en DNA bevinden zich altijd in een materieel lichaam.
Omdat wij bij God nooit de grootste kunnen zijn, wordt er beschreven dat wij God hebben 'gedwongen' tot het scheppen van een nieuwe wereld.

Hoe kan een almachtige God gedwongen worden iets te doen? En hoe zag de oude wereld er precies uit? En hoe zagen 'wij' eruit voordat wij een materieel lichaam hadden? En we dus wel een God (met genen) konden dwingen de materiële nieuwe wereld te scheppen?

Dit is voorlopig wel even genoeg om te beantwoorden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

AGTSP schreef: Dit alles betekent dat de gemiddelde mens gehecht is aan materie.
Ja, en? Het woordje 'ook' in de topictitel impliceert dat al. Leer eens wat inzichtelijker te lezen.
Of denk je dat de mens materie niet zo belangrijk vindt en dat men niet meer gebruikt dan men nodig heeft?
Het gaat in dit topic om het materialisme van God. 'Is God ook een materialist?' wordt er gevraagd. En het antwoord is duidelijk 'ja', met het ultieme argument dat hij nota bene de schepper en onderhouder van alle materie is. Daaruit kun je concluderen dat hij dus een grote behoefte aan materie heeft. Vreselijk moeilijk, hè, voor een religieus mens om simpele dingen die volstrekt logisch zijn te verstaan. Het duurt soms wel een half leven voor zo iemand ook maar één simpele waarheid erbij krijgt die hij nog niet al zelf al op 18-jarige leeftijd had kunnen vinden.

Het is geheel irrelevant wat je van de mens zegt. Het gaat in de topicvraagstelling niet om een wedstrijdje 'wie het meest gehecht is'. Als je het over 'de deugd van onthechting' wil hebben moet je daar maar een topic voor openen.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 27 jul 2009 05:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
AGTSP
Forum fan

Bericht door AGTSP »

Kitty schreef:
AGTSP schreef: Voor mij geldt deze theorie niet. Staat het in de Bijbel dat "God barstte van de behoefte aan de materie"?
Wie heeft het hier over de Bijbel? Ik niet in ieder geval. Je had het toch over reïncarnatie? Dus waarom heb je het nu ineens over de Bijbel?
Dit topic spreekt over de Christelijke God en jij gaf verder geen referentie. In de Bijbel staat namelijk dat Adam en Eva niet luisterde naar God en daarom kennis kregen van goed en fout. Dit komt overeen met de Vedische geschriften.
Deze materiele wereld is vol met dualiteiten, zoals goed en fout, maar de spirituele wereld kent alleen goedheid.
Kitty schreef:

God had dus behoefte om liefde uit te wisselen. Dus omdat God behoeftes had, heeft hij de mens gemaakt, de mens is materie, dus materie is gemaakt vanuit een behoefte van God.
Nee, hij heeft niet allereerst de materiele mens gemaakt. Hij heeft levende wezens gemaakt, die de kenmerken van Hem zelf hadden(dus niet materieel). De behoefte aan liefde is er dus ook bij God, maar die behoefte is puur goed.

Het menselijk lichaam is materieel, maar verschilt van de bestuurder(het levende wezen). Daarom wordt leven niet door materie voortgebracht.
Kitty schreef:
Wij hebben dezelfde kwaliteiten als God. God kent geen ouderdom, ziekte en dood en wij ook niet.

Dat moet je eens mijn oude moeder vertellen. Ik denk niet dat ze het met je eens is. Geen ziekte, ouderdom en dood? Kijk je niet om je heen of zo? Waar heb je het over? Wie zijn de 'wij' waar je het over hebt?.
Ik heb het over alle levende wezens. Jij kijkt naar het lichaam, maar dit doet men niet in religies. Het lichaam is het tijdelijke omhulsel, daarom liet Heer Jezus zijn lichaam bijvoorbeeld ook doorboren.
De persoon is de bestuurder van het lichaam. De bestuurder van het lichaam is niet het lichaam zelf. Mijn lichaam (wat aanduidt op een bezit) kent ouderdom, ziekte en dood, net zoals mijn auto ook zal vergaan. Dit is materieel. De bestuurder van het lichaam (ik bestuur mijn hand/ gedachtes etc..) is niet materieel en vergaat niet bij het sterven van het lichaam.
Kitty schreef:
De kwaliteit is hetzelfde, maar in kwantiteit is God veel groter. Net zoals een druppel uit de oceaan niet zoveel zout bevat als de hele oceaan, toch kun je door de druppel te onderzoeken, weten waaruit de oceaan bestaat.
God is dus een soort supermens? Of wij zijn kleinere goden? Hoe moet ik mij dat voorstellen?
Wij zijn deeltjes van God. Zoals een deeltje goud ook goud is, maar je kunt het niet gelijk stellen aan een goudmijn.
Kitty schreef:
God heeft zelfs genen? Het wordt steeds gekker. Leg eens uit, heeft God ook DNA? Wat is God dan precies? En vooral, waar houdt dit wezen met genen en DNA zich precies op? God heeft dus een materieel lichaam, immers genen en DNA bevinden zich altijd in een materieel lichaam.
Het levende wezen heeft dezelfde eigenschappen als God. Net zoals je in een druppel uit de oceaan dezelfde kenmerken vindt als in de hele oceaan. Jij spreekt over DNA en dus weer over het tijdelijke lichaam, daar heb ik niet over gesproken. Dat jij genen en DNA gelijkstelt is niet vreemd, maar wederom gericht op het menselijke lichaam.

Alle mensen hebben de neiging om de grootste, mooiste, rijkste etc.. te willen zijn, en God is de enige die dit kan zijn. Wij kunnen slechts tijdelijk gebruik maken van alles wat Hij ons geeft en buigen voor Zijn natuurwetten.
Kitty schreef:
Omdat wij bij God nooit de grootste kunnen zijn, wordt er beschreven dat wij God hebben 'gedwongen' tot het scheppen van een nieuwe wereld.

Hoe kan een almachtige God gedwongen worden iets te doen? En hoe zag de oude wereld er precies uit? En hoe zagen 'wij' eruit voordat wij een materieel lichaam hadden? En we dus wel een God (met genen) konden dwingen de materiële nieuwe wereld te scheppen??
God heeft alle keuzevrijheid en levende wezens zijn een deeltje van God, dus hebben ook keuzevrijheid. Als wij geen keuze hadden, waren we net zoals stenen geweest. Maar we hebben keuze en God geeft ons die vrijheid. Dit betekent niet dat God ons naar de wereld wilt sturen, maar wij wilden dit perse.

Daarom was de materiele wereld nodig, hier kunnen we 'genieten' zonder God. Nergens staat beschreven dat "God barstte van de behoefte aan de materie". Maar het is vanzelfsprekend dat mensen zo denken, de mens heeft immers de behoefte om God klein te maken en zichzelf groot. Dat was de reden om hier te komen.

En we maken Heer Jezus daarbij ook het liefst zo klein mogelijk en ons zelf wederom groot etc... Zelfs als we niks voorstellen en niks voor de mensheid hebben betekent. Zelfs als we vooral op ons zelf gericht zijn en zelf zoveel mogelijk eer willen en willen genieten van de materie. Dan nog stellen we dat God de materialist is en stellen we dat Heer Jezus domheden verkondigde.

De vrije keuze van de mens geeft ons de mogelijkheid om zulke dingen te doen.
AGTSP
Forum fan

Bericht door AGTSP »

Rereformed schreef: Het is geheel irrelevant wat je van de mens zegt. Het gaat in de topicvraagstelling tenslotte niet om een wedstrijdje.
In het topic staat: "God is de grootste der materialisten". En dit is ook door meerdere mensen hier aangegeven....Gaat het dan niet om een wedstrijdje? Is het dan irrelevant hoe materialistisch de mens is?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

AGTSP schreef:
Kitty schreef:Jij blijkt steeds het meest cruciale punt te missen. Natuurlijk is God de grootste materialist, hij maakte de materie immers. Dus hij had grote behoefte aan materie, anders zou hij het toch niet gaan maken? Mensen hebben er totaal niet om gevraagd onderdeel te worden van een materiele wereld. .
In de geschriften die ik lees, is het helemaal anders.
AGTSP, waar Kitty mee aan kwam was precies hetzelfde wat ik ook aandroeg. Het is eenvoudig redeneren op basis van de logica. Onder logica kan niemand uit. Het antwoord wat jij op Kitty's redenatie geeft is komisch.
De mens had juist wel behoefte om onafhankelijk te genieten(van materie) en God wilde het de mens niet geven, maar werd gedwongen. Zoals een vader een kind soms niet kan tegenhouden en moet laten gaan.
Ik heb zeer te doen met je God. Ik vind het erg zielig voor hem. Staat het nog in de geschriften die jij leest aangegeven hoe we hem een beetje op kunnen beuren? Want dat is toch wel het minste wat we nu kunnen doen. :wink:
AGTSP schreef:
Kitty schreef: God heeft besloten materie te maken, dus de allereerste en grootste materialist is diegene die de materie heeft bedacht en geschapen. En dat is God. Wat is hier niet logisch aan? Wat begrijp je hierin niet?

Voor mij geldt deze theorie niet. Staat het in de Bijbel dat "God barstte van de behoefte aan de materie"?
AGTSP, je hebt er geen geschrift voor nodig om je dat te vertellen. Wanneer je stelling is dat God de materie schiep, dan vereist de logica dat daar een behoefte aan ten grondslag ligt. En wanneer je een beetje een idee hebt van de uitgestrektheid van het universum, dan word je als mens gedwongen om je uit te drukken zoals Kitty het deed.

Ik kopieer een eerder bericht:

Hier heb je een voorbeeld van logica die niet deugt. De stelling die je naar voren brengt is dat er alleen sprake kan zijn van liefde als er meerdere personen zijn. Hieruit volgt dat je opmerking in de zin ervoor, dat God uit liefde schiep, helemaal niet waar kan zijn, want er waren geen andere personen.

Je zou hier nog veel verder over kunnen denken. Liefde kan namelijk helemaal niet bestaan zonder haat, geluk niet zonder leed, net zoals we niet van warmte kunnen spreken zonder dat kou bestaat.
Het is dus alweer een logische onmogelijkheid om te opperen dat God liefde op het oog had en niet leed.

Wij hebben dezelfde kwaliteiten als God. God kent geen ouderdom, ziekte en dood en wij ook niet. De kwaliteit is hetzelfde, maar in kwantiteit is God veel groter. Net zoals een druppel uit de oceaan niet zoveel zout bevat als de hele oceaan, toch kun je door de druppel te onderzoeken, weten waaruit de oceaan bestaat.

Alweer maak je een logische fout. Je gaat er namelijk vanuit dat God de schepper is van de materie. Maar deze kwaliteit hebben wij mensen helemaal niet. De logica verbiedt het jou dus om met die eerste stelling te komen dat wij over dezelfde kwaliteiten zouden beschikken als God, en bijgevolg vallen ook je daarop verdergaande stellingen.

Ik kan je uitspraak ook weer op een andere manier overdenken. Indien de God-mens verhouding 'net zo is als een druppel in de oceaan vergeleken met de hele oceaan', en de mens is materialistisch, dan is God dat ook.

Ik weet niet of je het nu al begint door te krijgen, maar alles komt steeds neer op één fundamenteel mankement in je redeneringen. Ze deugen niet omdat ze niet voldoen aan de minimumeis die voor iedere redenering gesteld kan worden: dat het met de logica in overeenstemming is. En iedereen hier probeert het aan je verstand te brengen: zie hier voor nog een voorbeeld. En dat is enkel iemand die op bladzijde 1 van je beweringen begint!

Nee hoor, niets moeilijks aan. Je hebt ons net op de mouw gespeld dat we dezelfde kwaliteiten hebben al God. Zelfs dezelfde genen hoor ik nu. En wij mensen weten heel goed dat het altijd de kwaliteit is die beslissend is, niet de kwantiteit. Eén cel met de genen van God is al genoeg voor een wezen om helemaal perfect te zijn.

Omdat wij bij God nooit de grootste kunnen zijn, wordt er beschreven dat wij God hebben 'gedwongen' tot het scheppen van een nieuwe wereld. Dat is de materiele wereld, waarin we een materieel lichaam krijgen en alles over God vergeten.

Heb je wel eens overwogen dat wat er in de door jou gelezen boeken beschreven wordt veel lijkt op wat Tolkien heeft beschreven over Midden-Aarde en Lewis Carroll in Alice in Wonderland? Misschien is een forum voor fantasiespellen geschikter voor je dan een forum waar mensen de waarheid van de realiteit proberen onder ogen te zien.

Op die manier wordt men gedwongen om uiteindelijk het verlangen om zelf de baas te zijn, op te geven. Dit verlangen zien we dan ook overal terug in deze materiele wereld. Niemand kan hier echt gelukkig zijn, we kunnen het slechts denken.

Jij bent volledig gevangen in een ideologie. Als je dat voor jezelf prettig vindt te geloven dat je hier op aarde niet echt gelukkig kan zijn, veel plezier toegeenst met je religieuze ontsnappingspogingen. Maar praat niet zo dom om jouw onmacht om het aardse leven op prijs te stellen te brengen als universele waarheden. Ik gooi jouw praat in de vuilnisbak en moet er hartelijk om lachen. Het klinkt als iemand die nooit muziekles heeft genoten, een klassieke gitaar in de hand houdt en mij komt vertellen dat je er onmogelijk mooie muziek op kan spelen.

God helpt ons door verschillende boodschappers te sturen, zodat we deze materiele wereld weer kunnen verlaten.
Nietzsche had een betere oplossing voor mensen zoals jij:

"Zo wierp ook ik eens mijn waan aan gene zijde van de mens, net als alle hiernamaalsgangers. Was het werkelijk aan gene zijde van de mens?
Ach, mensen, deze god die ik schiep, was mensenwerk en waanzin, net als alle goden!
Maar wat gebeurde er met mij? Ik overwon mijzelf, de lijdende, ik droeg mijn eigen hoopje ellende bergop, een helderder vlam dacht ik uit. En zie! Toen week het religieuze spook van mij! Steeds oprechter leerde het spreken, het Ik: en hoe meer het leert, des te meer vindt het woorden en eerbetoon voor lichaam en aarde. Niet meer de kop in het zand van hemelse dingen steken, maar hem vrijuit dragen, een aard-kop die de aarde zin geeft!
Een nieuwe wil leer ik de mensen: deze weg van het aardse leven te willen die de mens blind is gegaan, en hem goed te noemen en niet meer ervan weg te sluipen, als de zieken en afstervenden! Hun jammer wilden zij ontlopen, en de sterren waren hun te ver. Toen zuchtten ze: 'Och, waren er toch hemelse wegen om in een ander Zijn en ander geluk te sluipen!' - toen vonden zij hun listen en bloedige drankjes uit!

Hopelijk ga je Nietzsche nog eens lezen AGTSP. Hij schrijft juist voor mensen die in de diepste put van troebel denken zijn vervallen.
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/" onclick="window.open(this.href);return false; ... he/I.3.htm
Laatst gewijzigd door Rereformed op 27 jul 2009 09:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

AGTSP schreef:
Rereformed schreef: Het is geheel irrelevant wat je van de mens zegt. Het gaat in de topicvraagstelling tenslotte niet om een wedstrijdje.
In het topic staat: "God is de grootste der materialisten". En dit is ook door meerdere mensen hier aangegeven....Gaat het dan niet om een wedstrijdje? Is het dan irrelevant hoe materialistisch de mens is?
Je moet de woorden van Kitty eens goed overdenken: "Jij blijkt steeds het meest cruciale punt te missen". Ik heb precies hetzelfde over je opgemerkt. Het is het meest in het oog springende feit in een gesprek met jou. Anderen hoeven niet altijd en in alles gelijk te hebben, maar sommige dingen die anderen zien zijn zo opvallend en duidelijk dat je er niet doof voor moet zijn, maar er je voordeel mee moet doen en ze heel serieus nemen. Je hebt nog niet leren luisteren naar anderen. Je hebt nog niets opgevangen van alles wat ik je aangezegd heb, maar reageert enkel op zaken die helemaal niet to the point zijn en slechts als een zelfverdediging dienen. Je hebt ook nog geen idee van helder denken.

Als ik mag raden ben je nog vrij jong. Volgens mij heb je nog nooit op zoek geweest naar echte waarheid. Ik hoop dat je de snelcusrsus die Wahlers je geeft in dat andere topic tienmaal doorleest om er een begin mee te maken het te gaan beseffen.
Je hebt je op jonge leefdtijd vastgeklampt aan een religie vanwege je onmacht om van het leven te genieten en via een paar boekjes die je wat op de mouw hebben gespeld. Je existentiële benauwdheid was zo groot dat je alles wat men jou maar in die boekjes verkondigde kritiekloos aanam voor waarheid. Het luchtte je leven wat op. En de prijs die je nu moet betalen is ze door dik en dun verdedigen en doof zijn voor alles wat niet strookt met je ideologie. Wat jij nu nodig hebt is een kleine boekenplank met boeken die frontaal en regelrecht tegen het door jouw aangehangen gedachtengoed ingaan en hiernaar eens heel aandachtig te luisteren. Als je daarna nog steeds aan je religie vast wil houden doe je het in ieder geval wat verstandiger.
Born OK the first time
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

AGTSP schreef:
siger schreef: God, de grootste der materialisten.
Er is inderdaad een groot verschil tussen jou en God. Als jij een groot huis koopt, ben je waarschijnlijk enorm trots. Je gaat dit huis laten zien aan je familie, vrienden etc...

God daarentegen schept deze enorme aarde, maar is niet gehecht aan deze aarde. Hij komt hier liever niet, maar laat jou genieten van al zijn faciliteiten. Is het steen of het hout van een mens? Niks is van de mens, maar toch doet de mens alsof alles van hem is. Wie is hier een materialist?
Dus god is een onverschillige huisbaas die zich weinig gelegen laat aan het welzijn van de bewoners. Lekkages, her en der een breuklijn en ander ongerief.
Is god het equivalent van een galactisch huisjesmelker die op geloof en aanbidding uit is?
Waarom komt god hier liever niet? Vanwege het gebrek aan comfort?
En ik vroeg je ook al eens in een andere draad waarop jij je aannames stoelen kan.
Kortom bronvermelding gaarne. Dit hoort bij de forumregels.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

De mens had juist wel behoefte om onafhankelijk te genieten(van materie) en God wilde het de mens niet geven, maar werd gedwongen. Zoals een vader een kind soms niet kan tegenhouden en moet laten gaan.
Mensen op een nietige planeet in het heelal die God zouden dwingen??? De mens is toch geschapen naar het evenbeeld van God?
Ik heb nu toch wel te doen met die God van je; zielen sturen van de ene planeet naar de andere, mensen die een planeet om zeep helpen, mensen die zijn religie niet begrijpen. Kortom een zootje en het lijkt met dat Hij daar mede schuldig aan is...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het levende wezen heeft dezelfde eigenschappen als God. Net zoals je in een druppel uit de oceaan dezelfde kenmerken vindt als in de hele oceaan. Jij spreekt over DNA en dus weer over het tijdelijke lichaam, daar heb ik niet over gesproken. Dat jij genen en DNA gelijkstelt is niet vreemd, maar wederom gericht op het menselijke lichaam
Ik stel genen en DNA helemaal niet gelijk. Maar jij stelde dat wij dezelfde genen hebben als God. Genen komen alleen voor in een materieel lichaam, hoe kan God dan genen hebben? Leg dat eens uit? Of weet je zelf niet goed wat genen zijn misschien?

Verder stel je dat God de materie helemaal niet heeft gewild, maar dat de mens, of het wezen vóór dat het een materieel lichaam kreeg, welk lichaam dus niet bestond op dat moment, dit wilde. Hoe kan een wezen iets willen dat tot dan toe totaal niet bestond? Hoe kun je iets willen dat niet bestaat? Hoe kun je daarvan weten dan? Dus hoe kan een wezen, zonder materie gelijk aan God op het idee van materie komen en dat vervolgens willen? Dit lijkt mij een volslagen onmogelijkheid.
Denk hier nu eerst eens diep over na voordat je weer met een antwoord komt dat geen goed onderbouwd antwoord geeft op deze vraag.

Als voorbeeld: hoe kan ik vragrnxt willen terwijl vragrnxt niet bestaat en ik ook totaal geen eigenschappen heb die met vragrnxt iets te maken hebben, vervolgens zeur ik bij mijn schepper zijn kop gek om vragrnxt omdat ik zin heb om onafhankelijk te genieten van vragrnxt, vervolgens voelt die zich gedwongen om toe te geven en mij vragrnxt te geven. Vragrnxt is gelijk aan materieel lichaam, want net zo onbestaand en onbekend als voor dat wezen, dat als God was dus niets had met materie, maar hij wilde het wel, dwong God zelfs daartoe door het perse te willen. Zie je het ultieme onlogische en onzinnige hierin?

AGTSP
Forum fan

Bericht door AGTSP »

Rereformed schreef:
Ik heb zeer te doen met je God. Ik vind het erg zielig voor hem. Staat het nog in de geschriften die jij leest aangegeven hoe we hem een beetje op kunnen beuren? Want dat is toch wel het minste wat we nu kunnen doen. :wink: .
Wat jij kunt doen voor God?

Je kunt proberen om een goed mens te zijn. Je kunt proberen om weer wat nederiger te worden en in te zien dat je geen idee hebt waarom je hier bent en wat je hier doet. Je kunt proberen om jezelf niet boven Heer Jezus te stellen, aangezien Heer Jezus dierbaar was voor God, terwijl jij weinig goeds hebt gedaan. Er zijn genoeg dingen die je kunt doen en aangezien je zo begaan met God bent, zul je deze dingen vast doen.
Rereformed schreef:
AGTSP schreef:

Voor mij geldt deze theorie niet. Staat het in de Bijbel dat "God barstte van de behoefte aan de materie"?
AGTSP, je hebt er geen geschrift voor nodig om je dat te vertellen. Wanneer je stelling is dat God de materie schiep, dan vereist de logica dat daar een behoefte aan ten grondslag ligt. En wanneer je een beetje een idee hebt van de uitgestrektheid van het universum, dan word je als mens gedwongen om je uit te drukken zoals Kitty het deed.
Soms moet je iets doen dat je niet wilt. Dan is er geen behoefte, maar wordt je er uiteindelijk toe gedwongen. Je wilt bijvoorbeeld niet dat je kind op kamers gaat wonen, maar je moet uiteindelijk toegeven. Het kan goed zijn dat God de materie schiep, zonder de behoefte te hebben. Dus je logica is niet zo waterdicht. Eerst moet je aantonen dat God perse de wereld wilde scheppen, dan pas klopt je logica.
Het bewijs is echter dat God niet wilde dat de mens goed en kwaad leerde kennen. Het bewijs is er dat God de materiele wereld heeft gemaakt, omdat personen wilden genieten. Als je ervan uitgaat dat God bestaat, mag je niet je eigen regels bedenken, maar de woorden uit de geschriften aanhouden. Dat is de consequentie van de aanname.

Rereformed schreef:
Alweer maak je een logische fout. Je gaat er namelijk vanuit dat God de schepper is van de materie. Maar deze kwaliteit hebben wij mensen helemaal niet. De logica verbiedt het jou dus om met die eerste stelling te komen dat wij over dezelfde kwaliteiten zouden beschikken als God, en bijgevolg vallen ook je daarop verdergaande stellingen.
Wij hebben een zeer minieme mogelijkheid tot scheppen, omdat wij ook zeer klein zijn in vergelijking tot God. Een levend wezen kan een kind ter wereld brengen. Het nieuwe lichaam is materieel.
Rereformed schreef:
Ik kan je uitspraak ook weer op een andere manier overdenken. Indien de God-mens verhouding 'net zo is als een druppel in de oceaan vergeleken met de hele oceaan', en de mens is materialistisch, dan is God dat ook.

Dit klopt niet. Het 'gelukkig zijn' is de eigenschap van God en van de levende wezens. De invulling van God en de mens is anders, dat is de vrijheid die ieder levend wezen heeft.
De mens denkt gelukkig te worden van materialisme en we kunnen zien dat God hier niet aanwezig is om te genieten van de materie. Daarom is de God zeker niet de grootste materialist.
Rereformed schreef: Ik weet niet of je het nu al begint door te krijgen, maar alles komt steeds neer op één fundamenteel mankement in je redeneringen. Ze deugen niet omdat ze niet voldoen aan het minimumeis die voor iedere redenering gesteld kan worden: dat het met de logica in overeenkomst is.
Ik weet niet of je het nu al begint door te krijgen, maar alles komt steeds neer op fundamentele mankementen in je redeneringen. Ze deugen niet omdat ze niet voldoen aan het minimumeis die voor iedere redenering gesteld kan worden: dat het met de logica in overeenkomst is.
Rereformed schreef:
Nee hoor, niets moeilijks aan. Je hebt ons net op de mouw gespeld dat we dezelfde kwaliteiten hebben al God. Zelfs dezelfde genen hoor ik nu. En wij mensen weten heel goed dat het altijd de kwaliteit is die beslissend is, niet de kwantiteit. Eén cel met de genen van God is al genoeg voor een wezen om helemaal perfect te zijn.
We kunnen de keuze maken om zonder God te willen genieten. Er is namelijk sprake van vrije keuze, waardoor er ook de mogelijkheid is om fouten te maken. We blijven klein en nederigheid is daarom de juiste houding.
Rereformed schreef:
Omdat wij bij God nooit de grootste kunnen zijn, wordt er beschreven dat wij God hebben 'gedwongen' tot het scheppen van een nieuwe wereld. Dat is de materiele wereld, waarin we een materieel lichaam krijgen en alles over God vergeten.
Heb je wel eens overwogen dat wat er in de door jou gelezen boeken beschreven wordt veel lijkt op wat Tolkien heeft beschreven over Midden-Aarde en Lewis Carroll in Alice in Wonderland? Misschien is een forum voor fantasiespellen geschikter voor je dan een forum waar mensen de waarheid van de realiteit proberen onder ogen te zien.
Heb je wel eens overwogen dat je niet alles weet? Dat Heer Jezus misschien iets wijzer is dan jij? Aangezien jij vindt dat Hij domheden verkondigde, kun je de realiteit proberen onder ogen te zien.
Rereformed schreef:
Op die manier wordt men gedwongen om uiteindelijk het verlangen om zelf de baas te zijn, op te geven. Dit verlangen zien we dan ook overal terug in deze materiele wereld. Niemand kan hier echt gelukkig zijn, we kunnen het slechts denken.
Jij bent volledig gevangen in een ideologie. Als je dat voor jezelf prettig vindt te geloven dat je hier op aarde niet echt gelukkig kan zijn, veel plezier toegeenst met je religieuze ontsnappingspogingen. Maar praat niet zo dom om jouw onmacht om het aardse leven op prijs te stellen te brengen als universele waarheden. Ik gooi jouw praat in de vuilnisbak en moet er hartelijk om lachen. Het klinkt als iemand die nooit muziekles heeft genoten, een klassieke gitaar in de hand houdt en mij komt vertellen dat je er onmogelijk mooie muziek op kan spelen. .
Je kunt juist gelukkig zijn op aarde. Dus je logica en voorbeeld kloppen alweer direct al niet meer.

Ik wist tevens al dat jij mensen al snel als dom bestempeld.
Rereformed schreef:
God helpt ons door verschillende boodschappers te sturen, zodat we deze materiele wereld weer kunnen verlaten.[/i]
Nietzsche had een betere oplossing voor mensen zoals jij:

Hopelijk ga je Nietzsche nog eens lezen AGTSP. Hij schrijft juist voor mensen die in de diepste put van troebel denken zijn vervallen.
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... he/I.3.htm
Ik kan inderdaad zien dat hij juist schrijft voor mensen die in de diepste put van troebel denken zijn vervallen.
Plaats reactie