De pure domheid van een Creationist

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Deseo!
Forum fan
Contacteer:

Re: De pure domheid van een Creationist

Bericht door Deseo! »

siger schreef: Of van een vliegende hond:
Badeend schreef:die vleermuis maakt ook gebruik van echolocatie, zonder kan hij niet leven. ik zal wel de domme ezel hier zijn maar ik begrijp nog steeds niet hoe die kan evolueren.
Klaarblijkelijk voldoe je zeker aan het onderstreepte, of je hebt daadwerkelijk weinig kennis over het onderwerp of je gooit met alle plezier de gehele orde vleermuizen op een enkele hoop. De vliegende hond eet vruchten en jaagt niet. Ze hebben stereoscopisch beeld en missen het orgaan voor echolocatie. Daarnaast: zie je die grote ogen en prachtige neus?
Het begrijpen van dit onderwerp zal pas gebeuren als jij je neus eens daadwerkelijk in de materie steekt.
P.T. Barnum: "There's a sucker born every minute". Stel jezelf de vraag: Ben ik er eentje van?
Sergeant Joe Friday (serie Dragnet): "All we want are the facts, ma'am". Ken jij daadwerkelijk de feiten?
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Badeend schreef:
wahlers schreef: Ik ben slechts geïnteresseerd in één opmerking die jij maakte. De opmerking (vrij vertaald):
  • "Ik heb de evolutietheorie bestudeerd en ontdekt dat er veel problemen met de evolutietheorie zijn"
Mijn vraag:
Welke problemen?
Noem er eens concreet één! Graag wel met bronvermelding.
... vleugel ...

... flagellum ...
Gezien je opmerkingen lijken je voorbeelden rechtstreeks van een creationistische website geplukt.

Argument: Flagellum:
Graag bron vermelden! Ik zal dit maar even voor je doen: Behe, 1996, Darwin's Black Box. En dat was uit mijn hoofd!

Antwoord: TTSS. En dat was uit mijn hoofd! Zoek het eens op zou ik zeggen! Hier is alvast een startpunt (nu wel gegoogled - maar ik wist waar ik naar zoeken moest):
http://www.millerandlevine.com/km/evol/ ... ticle.html

Argument: Vleugel

Antwoord: Dit argument is nog ouder dan het flagellum argument en al lang geleden - heel lang geleden! - gefalsificeerd. Hier zijn wat volkomen willekeurige links:
http://www.talkorigins.org/indexcc/CC/CC214.html (intermediate species)
http://www.integralworld.net/lane1.html (een discussie die zich specifiek richt op de vleugel (en het oog)).

Interessanter en veel recenter zijn natuurlijk de bewijzen voor de evolutie van de veer. Oorspronkelijk was dit isolatie en was er geen vlieg functie voor de veer. Het vliegen evolueerde pas later. Zie o.a.:
http://www.cosmosmagazine.com/news/2469 ... evelopment

En ook hier wordt dus weer het 'irreducable Complexity' argument wetenschappelijk aantoonbaar, wetenschappelijk volledig en wetenschappelijk bewezen gefalsificeerd.

Overigens heb je voor vliegen geen veren nodig, zie:
Afbeelding

Overigens heb je voor zweven - een proces wat evolutionair zeer waarschijnlijk vooraf gaat aan vliegen - niet eens vleugels nodig, zie:
Afbeelding

En zelfs als je vleugels hebt dan betekent dat niet dat je kunt vliegen, zie:
Afbeelding

En zelfs als je veren en vleugels hebt en een vogel bent, dan is er nog geen garantie dat je kan vliegen:
Afbeelding

Dat er iets is dat half tussen vliegen en niet vliegen zit, noem het maar "half a wing" bewijzen de volgende vogels:
Afbeelding
Afbeelding

Laat me raden...nu ga je me waarschijnlijk vragen welke evolutiedruk er is of geweest is voor de evolutie van de veren van een pauw!?! Hier is het antwoord:
http://www.pbs.org/wgbh/evolution/libra ... 16_09.html
Voordat ik het vergeet...dit is natuurlijk wetenschappelijk geverifieerd middels wetenschappelijke experimenten. Het is dus niet zomaar uitgedacht. Dingen klakkeloos zomaar uitdenken en verder niet wetenschappelijk verifiëren is een creationistische hobby en zeer beslist geen wetenschappelijke hobby of aanpak.
Of ga je nu - als alternatief - beweren dat de penguin, de kip, de pauw en de struisvogel gedegenereerde vogels zijn? (zie o.a. Peter Scheele, Degeneratie, 1997).
En welke schuivende doelpalen en andere quote mines kan ik nog meer verwachten. Daarom dan ook een welgemeende tip!

Tip:

Ik raad je dringend aan om je allang gefalsificeerde en achterhaalde argumenten eens grondig te laten peer-reviewen door één of meerdere universiteiten die de natuurwetenschappen, met name de biologische en evolutie wetenschappen, doceren. Daarmee kun je jouw foutieve kijk op de evolutie mee corrigeren.

Zo! Nu dat allemaal uit de wereld is herhaal ik mijn vraag maar weer even die luid:
wahlers schreef: Ik ben slechts geïnteresseerd in één opmerking die jij maakte. De opmerking (vrij vertaald):
  • "Ik heb de evolutietheorie bestudeerd en ontdekt dat er veel problemen met de evolutietheorie zijn"
Mijn vraag:
Welke problemen?
Noem er eens concreet één! Graag wel met bronvermelding.

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Interessanter en veel recenter zijn natuurlijk de bewijzen voor de evolutie van de veer. Oorspronkelijk was dit isolatie en was er geen vlieg functie voor de veer. Het vliegen evolueerde pas later. Zie o.a.:
Idd ik geloof dat die veren handiger waren om de warmte te behouden in koude vochtige klimaat, bvb bossen en gebergten. En toen had je al vliegende wezens, met batwings, komt voor veren. Nadien ontwikkeld zich het vliegen vanuit loopvogels die verder afstanden tussen bomen en rostblokken willen overbruggen.(eerst zweven tussen die objecten zoals een vliegende eekhoorn, maar met veren) Je heb trouwens van het ontwerp van de loopvogel megagrote exemplaren die ook niet konden vliegen zoals de thunderbird. Komt allemaal in "walking with dinosaurs" en "life after dinosaurs", docu van de bcc. In de evolutie wordt alles wat gezien de omgeving de vorm en zoverder mogelijk is uitgeprobeert, er zijn zelfs vogels zoals een aalschover die duiken tot 30 meter diep om vis te vangen met hun veren als duikpak. JE kan trouwens met veren ook leuk je voetzolen bekietelen, maar dit terzijde. Leuke foto van die vliegende eekhoorn, waar heeft die gelanceerd vraag ik me af :D (maffe beesjes)

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Beste Lord Dragon ,

1.- Wat bedoel Je eigenlijk met een
thunderbird
?

2.-
....toen had je al vliegende wezens, met batwings, komt voor veren.
Vliegende wezens met batwings ?
Pteranodonten bedoel je ?
Dat zijn dus vliegende reptielen die niets hebben te maken met de vogels , het waren zelfs geen dinosauriers en het zijn voorbeelden van analoge vleugels oftewel convergente evolutie
http://www.nu.nl/wetenschap/2056226/pte ... ieger.html
(alhoewel het een erg slordig artikeltje is , zoals gewoonlijk :D )

3.-
Nadien ontwikkeld zich het vliegen vanuit loopvogels die verder afstanden tussen bomen en rostblokken
Het "vliegen " bij vogels ontwikkelde zich in de afstamminglijnen waaruit ook de kleine gevederde maniraptora zich ontwikkelden ...Die laatsten waren geen loopvogels maar wel snelle (kleine) rovers ...en ze zijn wel nauw verwant met de echte vogels ( waaronder archeopteryx en confusiornis sanctus )
De fossiele beender-restanten van de " vleugels" in beide groepen werden door de meeste paleontologen homoloog bevonden

Over kleine maniraptora
http://www.bloggen.be/evodisku/archief.php?ID=244732

http://tsjok45.multiply.com/photos/albu ... _HOMOLOGIE_
http://evodisku.multiply.com/journal/it ... OG_ANALOOG_

De fossiele beenderen van de voorste ledematen van leden van beide groepen vertonen ook dezelfde lidtekens die afkomstig zijn van de inplanting van slagpennen
http://www.kennislink.nl/publicaties/ju ... -had-veren

De "halve " vleugels die nog niet het vliegen mogelijk maakten, konden beide verwante groepen goed gebruiken om hun evenwicht te behouden tijdens het snelle (weg) rennen en het afstand-springen op twee poten of bij het beklimmen van steile vertikale obstakels ( kijk maar eens naar verwilderde kippen die in bomen klimmen , die doen dat ook )

http://tsjok45.multiply.com/tag/vogelevolutie

Of stel jij misschien dat de vogels zich NIET ontwikkelden uit deze theropode dinosauriers ? ( maar uit de Pteranodonten bijvoorbeeld ? :o )
Anyway ....Uw opmerkingen zijn nogal onduidelijk en kunnen misvattingen in de hand werken .... vandaar mijn vragen tot nadere preciseringen ...
"walking with dinosaurs"
Het gedateerde " walking with Dinosaurs " is dat ook al een echt wetenschappelijk werk ?

mvg
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 10 aug 2009 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Deseo!
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Deseo! »

LordDragon schreef:thunderbird
Pas je op met het gebruiken van cryptozoölogische termen ;). Ik denk dat je meer doelt op de "terror bird" (phorusrhacids)?
P.T. Barnum: "There's a sucker born every minute". Stel jezelf de vraag: Ben ik er eentje van?
Sergeant Joe Friday (serie Dragnet): "All we want are the facts, ma'am". Ken jij daadwerkelijk de feiten?
siger

Bericht door siger »

Badeend schreef:die vleermuis maakt ook gebruik van echolocatie, zonder kan hij niet leven. ik zal wel de domme ezel hier zijn maar ik begrijp nog steeds niet hoe die kan evolueren.
Spring niet telkens naar een andere eigenschap als je geen weerwoord meer hebt. Zo lijkt het wel of correct inzich je geen moer kan scheren, maar dat je alleen maar je kerkje drijvend wil houden.

Je zegt veel niet te begrijpen, ok, maar nu eerst vleugels en vliegen.
LordDragon
Bevlogen

Het "vliegen " bij vogels ontwikkelde zich in de afstamminglijnen waaruit ook de kleine gevederde maniraptora zich ontwikkelden ...Die laatsten waren geen loopvogels maar wel snelle (kleine) rovers ...en ze zijn wel nauw verwant met de echte vogels ( waaronder archeopteryx en confusiornis sanctus )
De vleugels in beide groepen worden door de paleontologen als homoloog bevonden
dank u voor de aanvulling, zeer plausibel dat vliegende vogels zich niet enkel uit loopvogels ontwikkelden.
Of stel jij misschien dat de vogels zich NIET ontwikkelden uit deze theropode dinosauriers ? ( maar uit de Pteranodonten bijvoorbeeld ? :o )
neen helemaal niet dat lijkt me redelijk correct. (Ik zie geen afstammingslijn tussen batwings en gevederden)

Een thunderbird is een grote geverderde loopvogel, een soort struisvogel met de kop van een adelaar. (kon niet vliegen maar wel snel lopen, een soort geavanceerde velociraptor met extra evenwichtsstabilisatoren. Een beetje vergelijkbaar met die maniraptora :) maar veel groter) Ik kan het niet direkt terugvinden op het net, maar die bbc documentaires zijn meestal goed onderbouwd.

Het zijn natuurlijk geen dogmas, het gaat er eigenlijk over dat je heel wat gevederde soorten hebt, hebt gehad, zoals mijn vb aalscholver.

Vliegen onder water :D

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

een soort geavanceerde velociraptor met extra evenwichtsstabilisatoren. Een beetje vergelijkbaar met die maniraptora

Deze knapen ?
Afbeelding
Afbeelding
http://scienceblogs.com/tetrapodzoology ... _birds.php

http://tsjok45.multiply.com/photos/albu ... hrikvogels
http://evodisku.multiply.com/journal/item/422/Titanis
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 10 aug 2009 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Crossing-over
Geregelde verschijning

Bericht door Crossing-over »

Zijn veren een 'spandrel' (de term die geïntroduceerd is door Gould en Lewontin), of zie ik dat verkeerd?
LordDragon
Bevlogen

Ik lees dat de manirapora "handsnatschers "waren, dus voornamelijk jaagden met hun klauwen, ik meen dat die thunderbird dat niet doet, die jaagt met zijn snavel. (Eigenlijk gebruikte ik een verkeerd woord thunderbird is niet correct blijkbaar moet het terrorbird zijn.

http://www.paleocene.com/copyright/imag ... 00x587.jpg

deze ook

http://www.newscientist.com/articleimag ... -feet.html

voor meer zie deze google pagina

http://images.google.be/images?hl=nl&um ... n&aq=f&oq=

Lijken wel op die schrikvogels :) , LD.

sjasse
Pas je op met het gebruiken van cryptozoölogische termen ;). Ik denk dat je meer doelt op de "terror bird" (phorusrhacids)?
je heb gelijk deseo. :D
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Eerst en vooral bedankt voor het posten van de fotolinks ...

terrorbird
Deze echte vogels ( verwanten van de rallen ) bevolkten voornamelijk de amerikaanse plains en pampas
Ze zullen waarschijnlijk een gelijkaardige rovers-levensstijl hebben gehad als de theropoden
Alleen bestonden er in hun tijd geen dino's meer , die waren allang uitgestorven ( volgens het bekende fossielen verslag )
....voornamelijk jaagden met hun klauwen,
ja
maar dan wel voornamelijk de vreselijke klauwen op hun achterpoten
Afbeelding
(Weliswaar van de reus Utahraptor)

Dat het voornamelijk handklauwen( de naamgeving maniraptorae !!!) waren , die werden gebruikt is zeker geen algemeen gebruik geworden bij alle soorten maniraptorae ; wat berust op de vondsten die sindsdien zijn gedaan ...

Trouwens de T. Rex ,en andere theropoden , hadden ook niet zoveel meer aan hun voorpootjes als dodelijke offensieve wapens ...maar misschien waren hun voorpootjes ontwikkeld tot vleeshaken (die zeer effectief de prooi konden vasthouden in de close combat ) ipv te zijn uitgegroeid tot vleugelachtige balanceerinstrumenten van een "snelrennende " reuzendino ....
Een vallende grote dino was erg breekbaar( kleinere dino's dus niet ) , een inrichting om het evenwicht te bewaren was dus nuttig : het alternatief voor de reus ( de gevolgde evolutionaire pathway ) was : niet te snel lopen ... een groot incasserings en heel-vermogen
Veel tyrannosauriers zijn gevonden met geheelde en aan elkaar gegroeide kreupelmakende zware botbreuken die ze blijkbaar moeiteloos hebben overleefd

Bovendien waren theropoden minder zwaar dan vroeger werd gedacht ...Net zoals vogels bezaten velen dunwandige beenderen met vele uitsparingen / Dit soort buizenskeletten waren echter ijzersterk ( ingenieurs zijn ook een staat om uiterst sterke buizenconstructies te bouwen , het is dus mogelijk )
Ze bezaten dus een licht maar erg stevig chassis

Kleinere dino's moesten niet alleen vlug toeslaan, ze moesten zich ook vlug uit de voeten kunnen maken (= voortdurend hit and run -taktieken ) daarbij was evenwicht tijdens het zeer wendbare navigeren( bijvoorbeeld veranderen van richting tijdens de sprong / katten kunnen dat ook
/maar met "halve" vleugels moet dat veel gemakkelijker zijn geweest ) en vooral mogelijk bij een klein formaat ,van levensbelang ...
Ni dieu , Ni maitre
siger

Bericht door siger »

collegavanerik schreef:
http://home.zonnet.nl/myotis2/faq.htm#I
Zijn ze blind?
Nee, vleermuizen zijn niet blind, al was het maar om te weten wanneer het dag of nacht is. Ze kunnen best goed kijken. Hun zicht is echter niet voldoende om 's nachts mee rond te vliegen, laat staan om zo muggen te vangen. Daarvoor gebruiken ze hun sonar (zie verder). In de tropen leeft ook een groter type vleermuizen, kalongs of vliegende honden, dat geen sonar heeft en zich geheel op het zicht (en reuk) orienteert. Zij hebben dan ook juist hele grote ogen (en een lange snuit).
Heb je wel eens een zwaluw insecten zien vangen?
Enkele avonden geleden zat er een vleermuisje bij ons binnen. Ik dacht dat het diertje de open deur wel zou vinden met zijn echolocatie, maar hoe het er ook in slaagde om elke wand en elk voorwerp in huis te ontwijken, de open deur vond het alléén nadat we binnen het licht uitgedaan hadden en buiten en lamp lieten branden. echolocatie werkt blijkbaar alleen voor dingen, niet voor ontbreken van iets?

@Badeend,
Je zegt dat iets "af" moet zijn, maar zintuigen zoals echolocatie en zicht werken al in hun meest rudimentaire vorm en kunnen zo heel traag nauwkeurigheid opbouwen. Er zijn ééncelligen die lichtgevoelig zijn, er zijn zeer rudimentaire ogen tot die van een arend.

Dan zijn er ook functies die veranderen. Vind je het zo onlogisch dat dieren gesecteerd worden voor betere bescherming tegen kou of warmte, dan leren hun val te breken met deze extra verpakking, dan wat zweven en na een hele lange tijd enkele schuchtere hopjes gaan wagen?
LordDragon
Bevlogen

Kleinere dino's moesten niet alleen vlug toeslaan, ze moesten zich ook vlug uit de voeten kunnen maken (= voortdurend hit and run -taktieken ) daarbij was evenwicht tijdens het zeer wendbare navigeren( bijvoorbeeld veranderen van richting tijdens de sprong / katten kunnen dat ook
/maar met "halve" vleugels moet dat veel gemakkelijker zijn geweest ) en vooral mogelijk bij een klein formaat ,van levensbelang ...
Idd tjok, ik denk ook wel dat het vooral voor de kleinere exemplaren van levensbelang was. Maar toch weer een mooi evolutionair vb dat kan niemand ontkennen :)
Je zegt dat iets "af" moet zijn, maar zintuigen zoals echolocatie en zicht werken al in hun meest rudimentaire vorm en kunnen zo heel traag nauwkeurigheid opbouwen. Er zijn ééncelligen die lichtgevoelig zijn, er zijn zeer rudimentaire ogen tot die van een arend.
Hmz, hoe kan er nou iets "af" zijn, evolutie is een voortdurende beweging, alles is voortdurend in verandering, sommige dingen heel langzaam. Er zijn wel een paar uitzonderingen zoals haaien bvb, maar dat is niet omdat ze door god "af" geschapen zijn, dat is omdat het ontwerp goed blijft werken en er geen stress omgeving is voor een haai, er staan geen rovers boven hen. (er is dan wel weer invloed van de mens op de habitat van de haai) Wij zien slechts een momentopname langs de lijn der evolutie in het hier en nu. Sommige dingen evolueren echter razendsnel zoals de berkenspanner bvb een goede 15 jaar geleden nog een witte vlindersoort, nu heden te dage zijn ze donker grijs geworden. Dit omdat de berken (zilverberk) zijn witte bast veel verliest en grijs kleurt door de invloed van de uitlaatgassen van het verkeer) Evolutie heeft een trigger nodig, zoals een verandering in de habitat, het zich specialiseren in een bepaald soort voeding om zeker te kunnen overleven wanneer er schaarsheid optreed bvb. Het zich aanpassen aan een verandering van omgeving, camouflage. De wereld is interactief, evolutie is een voortdurend proces denk ik dan, hoe kan daarin iets "af" zijn?

MVG, LD.
Kiwi
Forum fan

Bericht door Kiwi »

"Af" is wat dat betreft maar een menselijk begrip. Evolutie heeft geen doel, het is een mechanisme (zoals zwaartekracht ook geen doel heeft). Veel mensen lijkt dat te ontgaan omdat het zo'n geweldig mooi mechanisme is.

Waar we wel voor moeten waken is dat niet alles dat een verklaring heeft met behulp van selectiedruk en aanpassing, ook gelijk de goede verklaring is. Sociologen of antropologen vergrijpen zich daar nog wel eens aan: "De vrouw is beter in parallel communiceren omdat..." en dan volgt een zuiver speculatief verhaal over vroegere jager/verzamelaar stammen zonder enig wetenschappelijk bewijs. Dat vind ik erg storend; ze hadden net zo goed een theorie over een god op kunnen hangen die de vrouw deze gave in bezit gaf met net zoveel wetenschappelijk bewijs.
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Badeend,

Nogmaals, het is verstandig wanneer jij denkt dat de wetenschap ernaast zit om eerst grondig je aannames te verifiëren en niet klakkeloos zomaar alles aan te nemen en te geloven. Echolocatie is absoluut niets bijzonders. Dit doe je zelf ook al onbewust. Aan de hand van toonhoogte, vervorming, frequentiesamenstelling e.d. weet je vaak al dat er een bepaald object aanwezig is. Deze natuurlijke aanleg is bij blinden door training aangescherpt.

Veel blinden leren al om te gaan met echolocatie. Ik ben zelfs op de hoogte van blinden die middels echolocatie kunnen fietsen! Dit alles puur op de echo van zelf geproduceerde klikgeluiden.

Daarnaast en aanvullend heb Ik ook blinden gezien die middels een electronische echo detector exact konden vertellen hoe hoog een flat aan de overkant was, hoeveel bomen er voor stonden en andere details.

Bewijs:
Ben Underwood. LET OP! Hij heeft GEEN oogzenuwen meer! Zie: Ben Underwood en Ben in Nederland
Daniel Kish. LET OP! Ook volledig blind. Hij fietst middels echolocatie, Zie: Daniel Kish

Enige andere referenties:
http://www.medicalnewstoday.com/articles/156048.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Human_echolocation
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Plaats reactie