De God die is. Waarom ik geen atheïst ben

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

Devious schreef:Wat voor consequenties bedoel je?

Grtz...
Je bent me voor.....ik wilde reageren op...
insomnia schreef:Een weloverwogen keuze imaken hierin impliceert het kunnen overzien van de consequenties, ongeacht welk standpunt je inneemt. Het gaat er dus denk ik om dat je de verschillende benaderingen en consequenties kent.
Ik zat me af te vragen of je eigenlijk wel de consequenties kunt overzien van de keuzes die je maakt in t'leven.
Is elke belangrijke keuze niet een sprong in het diepe? b.v. partner, kinderen
Bij de keuze voor het christen-zijn weet je iig zeker dat het niet gemakkelijk zal worden. Maar ook dat je er niet alleen voor staat.
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Cathy schreef: Bij de keuze voor het christen-zijn weet je iig zeker dat het niet gemakkelijk zal worden. Maar ook dat je er niet alleen voor staat.
Bij het ongelovig worden is er eigenlijk geen sprake van een keuze. Opeens kom je tot de conclusie dat je altijd in sprookjes hebt geloofd. De ervaring waar je altijd bang voor was, blijkt een geweldige bevrijding.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Devious schreef: Bij het ongelovig worden is er eigenlijk geen sprake van een keuze. Opeens kom je tot de conclusie dat je altijd in sprookjes hebt geloofd. De ervaring waar je altijd bang voor was, blijkt een geweldige bevrijding.

Vriendelijke groet...
Een persoonlijke verlichting. Wat eerst een sprong in het diepe lijkt, wordt al spoedig de bevrijding waar heel veel agnosten/atheisten het over hebben. Je wordt niet meer belemmerd door een "heilig boek". Je kunt eigen keuzes maken. Alles wat je wilt lezen kan je lezen zonder dat je voortdurend bezig bent om het te ijken aan je opvoeding en geloofsaannames.

En de aarzelende kleine stapjes worden al spoedig reuzenstappen. De sprookjes verdwijnen en de echte wereld wordt zichtbaar. Het is een bekering tot jezelf en niet tot een bovennatuurlijk opperwezen.

Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

Cathy schreef: Ik zat me af te vragen of je eigenlijk wel de consequenties kunt overzien van de keuzes die je maakt in t'leven.
Is elke belangrijke keuze niet een sprong in het diepe? b.v. partner, kinderen
Tot op zekere hoogte, doordat je niet alle consequenties op langere termijn kunt overzien. Maar als je verstandig wilt zijn overweeg je -uit alle informatie die je hebt - de voor en tegens alvorens je kiest, waarbij de ratio (doordat je verstandig wilt zijn) vaak doorslaggevend is.

Welnu, met alle informatie die ik nu weet over mezelf en anderen, druist het volledig tegen al mijn logica in om onvoorwaardelijk aan te nemen dat ik van nature zondig en slecht ben, louter omdat dat in een boek van 2000 jaar oud staat. De consequentie van die aanname is namelijk dat ik dat uiteindelijk ga uitdragen, ga belijden naar mijn medemens. Zelfs al zou ik daarvoor worden beloond, ik wil daar niet aan meewerken.
C'est le ton qui fait la musique
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Donnie Darko schreef:En dat is dan enkel door de verlichtende invloed in het Westen dat het Christendom zich heeft moeten aanpassen,( lees populariseren).

De Islam is tot nu toe nog niet echt aan een serieuze verlichting blootgesteld, dus heeft het islamgedachtegoed ook geen adaptaties moeten doorstaan. onder het motto 'never change a winning team' zullen religies geen veranderingen van binnenuit doorvoeren, zolang er geen frequente dreigingen plaatsvinden.
In de kern heeft het christendom ook nog geen echte verandering bewerkstelligd, de oorspronkelijke dogma's over schuld, zonde en afkoping zijn als een paal boven water blijven staan. Wel zijn de riten en vormen verandert, alsmede de maatschappelijke positie. Veel christenen zijn vrijdenkeder geworden, toch moet ik helaas constateren dat er weer een flinke fundamentalistische onderstroom aan het groeien is. Helaas wordt het laatste en gevaarlijkste dogma nog steeds aangehangen, zondaars en eeuwige straf. Dit wordt nog steeds als een soort zwaard van damocles gebruikt voor de wat conventionelere geloven, maar zorgt er zeker voor dat veel christenen vanuit een superieurteits visie naar de maatschappij kijken. Zo is een belediging naar het christendom kennelijk erger dan de filosofie die de wereld opdeelt in "de kindereen van God" en de zondaars.

Voor de Islam geld eigenlijk hetzelfde, maar een adapt verwachten van de Islamitische wereld ligt nog wat gecompliceerder. In de leer van de Islam ligt vescholen dat de Ilsam naar rechtvaardigheid streeft, dit kan dan ook alleen maar op politiek gebied. Het ontstaan van de Islam hangt samen met het verval van de Arabische stammencultuur, waar voorheen de zwakkere (stammen) werden geholpen was dit ten tijde van Mohammed verschoven naar uitbuiting en roof. Ook heerste er in de Arabische cultuur een minderwaardigheidscomplex t.o.v. de Joden en de Christenen, het leek alsof de Arabieren buiten het goddelijk plan vielen omdat zij nog geen profeet van God hadden ontvangen. Veel Arabieren aanbaden Al-lah (de God), dit was de hoofdgod van het oorspronkelijke arabische goden pantheon, Al -Lah was echter gepromoveerd tot de god die de christenen en de Joden aanbaden. Ten tijde van dit tumult heeft Mohammed zijn kans schoon gezien en zichzelf uitgeroepen tot de profeet van God (Allah). De ideologie van de Islam is dat er bij groot onrecht van de heersers dit recht gezet moet worden. De reden hiervoor is duidelijk, op deze manier kon Mohammed met deze nieuwe godsdienst de Arabieren weer verenigen. Helaas, wat is rechtvaardig, we hebben te maken met een godsdienst / politieke ideologie, gevolg oorlog en moord.
Wanneer een moslim te maken krijgt met een bewind die volgens zijn principe de rechtvaardigheid van de Islam aantast (hetzij door a-religieuze leiders etc. etc.) dan zal de moslim deze situatie goed willen zetten, daar het de fundamenten van de Islam raakt.

Nu zijn er in de Islamitische wereld regelmatig mensen met modernere gedachtes, kritiek etc.....ook botst de westerse cultuur met Islam......en het gevolg is ook te zien.

Maar laten we eerlijk blijven, elke vorm van fundamentalisme en extremisme bedreigd de maatschappij en zeker ook de vrijdenker !
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

Devious schreef:
Cathy schreef: Bij de keuze voor het christen-zijn weet je iig zeker dat het niet gemakkelijk zal worden. Maar ook dat je er niet alleen voor staat.
Bij het ongelovig worden is er eigenlijk geen sprake van een keuze. Opeens kom je tot de conclusie dat je altijd in sprookjes hebt geloofd. De ervaring waar je altijd bang voor was, blijkt een geweldige bevrijding.
Vriendelijke groet...
Dat lijkt mij te simpel; waardoor ben je dan beïnvloed toen je tot die conclusie kwam?
Dit interesseert me echt.
tjeerdo schreef: Een persoonlijke verlichting. Wat eerst een sprong in het diepe lijkt, wordt al spoedig de bevrijding waar heel veel agnosten/atheisten* het over hebben. Je wordt niet meer belemmerd door een "heilig boek". Je kunt eigen keuzes maken.
Vul bij * christenen in en ik ben het er mee eens m.b.t. mijn keus :D
Alles wat je wilt lezen kan je lezen zonder dat je voortdurend bezig bent om het te ijken aan je opvoeding en geloofsaannames.
Waar ijk je het nu aan dan? Slechts aan je eigen gezonde mierenverstand? En wanneer gaat een boek voor jou ècht te ver?
En ik mag alles lezen hoor; zelfs het AM van HP (ben al op blz 72 :wink: )
insomnia schreef:Welnu, met alle informatie die ik nu weet over mezelf en anderen, druist het volledig tegen al mijn logica in om onvoorwaardelijk aan te nemen dat ik van nature zondig en slecht ben, louter omdat dat in een boek van 2000 jaar oud staat.
Mmmm, ik heb inmiddels bij mezelf, familie en kinderen behoorlijk wat slechte trekjes ontdekt, helaas, en ik had me nog wel zó voorgenomen om de kinderen zonder foute trekjes op te voeden. Juist om ook die 'zondige staat' te weerleggen. Niet gelukt, rottigheid zit toch in de genen :?
De consequentie van die aanname is namelijk dat ik dat uiteindelijk ga uitdragen, ga belijden naar mijn medemens. Zelfs al zou ik daarvoor worden beloond, ik wil daar niet aan meewerken.
Het gaat niet om de beloning; Liefde is het sleutelwoord waar ik in blijf geloven.
Maar waarom zou je dat niet willen belijden naar je medemens? Je belijdt nu toch ook iets?
Chesterton
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

Cathy schreef: Het gaat niet om de beloning; Liefde is het sleutelwoord waar ik in blijf geloven.
Ik ook. Onvoorwaardelijk, dus ook zonder beloning in het vooruitzicht.
Maar waarom zou je dat niet willen belijden naar je medemens? Je belijdt nu toch ook iets?
Maar zeer zeker niet dat de mens per definitie slecht is.
C'est le ton qui fait la musique
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Devious schreef:Bij het ongelovig worden is er eigenlijk geen sprake van een keuze. Opeens kom je tot de conclusie dat je altijd in sprookjes hebt geloofd. De ervaring waar je altijd bang voor was, blijkt een geweldige bevrijding.
Precies, dat is exact ook mijn ervaring.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
bad_religion

Bij mijn ongelovig worden heeft vooral meegespeeld de grote hamvraag
"Waarop is deze ideologie gebaseerd ?"

Nog belangrijker was daarna de vraag
"Waarom ziet deze ideologie zichzelf als onfeilbaar ? "

En de overtreffende trap was
"Waarom maakt deze ideologie mij bang met eeuwige straf, als deze ideologie van een almachtige God zo onfeilbaar zou zijn dan zou deze almachtige God geen dwangmiddel als eeuwige verdoemenis nodig hoeven te hebben..."
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

GH schreef:
Devious schreef:Bij het ongelovig worden is er eigenlijk geen sprake van een keuze. Opeens kom je tot de conclusie dat je altijd in sprookjes hebt geloofd. De ervaring waar je altijd bang voor was, blijkt een geweldige bevrijding.
Precies, dat is exact ook mijn ervaring.
Helemaal mee eens, ik ben gelovig geweest en geloofde dat de bijbel de eeuwige waarheid bevatte, maar door steeds maar weer alles te betwijfelen en te onderzoeken, kon ik niet anders dan tot de conclusie komen dat het allemaal sprookjes waren.
De conclusie was dat ik er alleen voor stond en er geen god was om me bij te staan. Dat kwam eerst hard aan, maar de waarheid kunnen we niet naar onze hand zetten ( ook al proberen velen dat wel te doen). Maar al snel begon ik het te ervaren als een bevrijding. En zo kwam ik op die brede weg terecht die volgens de bijbel naar het verderf leidt, zoals zo mooi wordt uitgebeeld in het boek van John Bunyan. Die brede weg is in werkelijkheid heel anders, ik ben dan ook niet veranderd in een dronkaard of een moordenaar, maar ben juist wel gevoeliger geworden voor zaken als mensen en dierenleed, natuur, milieu. Kortom, het voelt goed!!
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Cathy schreef: Bij het ongelovig worden is er eigenlijk geen sprake van een keuze. Opeens kom je tot de conclusie dat je altijd in sprookjes hebt geloofd. De ervaring waar je altijd bang voor was, blijkt een geweldige bevrijding.
Vriendelijke groet...
Dat lijkt mij te simpel; waardoor ben je dan beïnvloed toen je tot die conclusie kwam?
Dit interesseert me echt.
Dat verschilt per persoon. Voor mij was het gewoon het groeien van mijn kennis, waardoor er vragen rezen waar de bijbel geen antwoord op gaf.
De bijbel beschrijft de aarde en de mensen daarop als de kroon van het heelal. Zon, maan en sterren zijn geschapen om ons licht, warmte, regelmaat en orientatie in het donker te geven.
Maar als dat zo is. Wat is dan het nut van een zwart gat in het Andromeda stelsel, miljoenen lichtjaren hier vandaan?
Wat is het nut van een exoplaneet die een omlooptijd heeft van 11 jaar rondom de ster 55 Cancri?
Wat is het nut van al die triljarden sterrenstelsels waarvan de meeste zover weg staan dat we ze niet eens kunnen zien, die weer uit miljarden sterren bestaan, waar weer tientallen planeten, astroiden, kometen, meteoren en manen omheen cirkelen?
Wat is het nut daarvan voor 'De kroon der schepping', Homo Sapiens?
Dat waren vragen waar ik als kind al mee zat.
Later kwamen vragen als: 'Waarom worden mensen geboren in verschillende omstandigheden?' Waarom sterft de ene persoon als kleine baby, en de ander als oude man of vrouw? Waarom wordt de ene persoon geboren in een christelijk gezin, en de andere in de Jungle (waardoor deze nooit met de boodschap van Christus in aanraking komt)? Hoe kun je dat rijmen met een rechtvaardige God? Nou, dat kon ik niet. De reïncarnatieleer gaf mij wel antwoorden op die vragen, maar omdat mijn kennis nog verder groeide, wilde ik bewijzen zien voor reïncarnatie, en die zijn er niet.
Vreemd genoeg stoorde ik mij in het begin nog helemaal niet aan al die gruwelverhalen in de bijbel. Ik was er zo mee geïndoctrineerd dat ik de verhalen waarin zwangere vrouwen werden opengereten met het zwaard (met toestemming van God), kinderen werden gestenigd, prostituees levend werden verbrand etc.. normaal vond. Probleem was ook dat ik, ook toen ik in reïncarnatie geloofde, toch nog op één of andere manier de Bijbel als een goed en waar boek wilde zien. De bevrijding kwam toen ik op het punt kwam dat het me niets meer kon schelen wat ik graag wílde geloven, maar dat ik oprecht de waarheid wilde weten, ondanks de eventuele 'negatieve' consequenties die dat zou hebben. Toen ontdekte ik dat de bijbel een boek is vol discrepanties, leugens en immoraliteit. Ik wilde, en kon niet langer geloven in een God die slavernij sanctioneerde, een God die een mensenoffer accepteerde, een God die samenleefd en samenwerkt met leugengeesten, een God die tienduizenden eerstgeborenen doodde in Egypte (waaronder van die lieve kleine babies en peutertjes), een God die zijn 'rechtvaardige' dienaar Lot redde (een man die zijn eigen dochters aan wilde bieden aan een bende verkrachters), een God die de daden van ouders verhaalt op de kinderen tot in het vierde geslacht, een God die miljoenen mensen en dieren liet verdrinken in een vloed, een God die de kinderen van Achan liet stenigen, etc, etc, etc,
Ook wilde ik niet geloven in een 'verlosser' die vijgenbomen vervloekt omdat die in de winter geen vruchten draagt, een 'verlosser' die oproept tot automutilatie, een 'verlosser' die mensen en dieren mishandelde en uit de tempel joeg met een zweep, een 'verlosser' die tegen volgelingen zei dat ze hun vader, moeder, zusters, broeders, vrouw en zelfs hun kinderen moesten haten,
Neen, een dergelijke immorele God, daar wilde ik, en kon ik niet in geloven. De contradicties en onlogica in het boek sterkten mij in die mening. Ik was verlost. Opnieuw geboren, en vrij om zélf te denken.
En ik mag alles lezen hoor; zelfs het AM van HP (ben al op blz 72 :wink: )
En dat siert jou, echt. Slechts weinig gelovigen durven het aan om boeken te lezen die kritisch zijn op hun geloof. Andersom is dit zelden het geval. Ik lees heel veel evangelische boeken.
Mmmm, ik heb inmiddels bij mezelf, familie en kinderen behoorlijk wat slechte trekjes ontdekt, helaas, en ik had me nog wel zó voorgenomen om de kinderen zonder foute trekjes op te voeden. Juist om ook die 'zondige staat' te weerleggen. Niet gelukt, rottigheid zit toch in de genen :?

Inderdaad, rottigheid zit in de genen, maar het prachtige en liefdevolle zit óók in de genen. Gelovigen zijn het bewijs dat de mens in wezen goed is. Hoeveel christenen stenigen hun dochters als ze geen maagd meer zijn? Hoeveel christenen kopen een slaaf uit omringende landen (wat aangeraden wordt in de bijbel)?
Miljoenen jaren van evolutie en natuurlijke selectie heeft van de mens een sociaal dier gemaakt. Wat evolutie en natuurlijke selectie in miljoenen jaren hebben klaargespeeld, hebben de duivelse ethiek van de bijbel en koran niet kunnen vernietigen.
Het gaat niet om de beloning; Liefde is het sleutelwoord waar ik in blijf geloven.

Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen.

Vriendelijke groet.. [/quote]
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

bad_religion schreef: En de overtreffende trap was
"Waarom maakt deze ideologie mij bang met eeuwige straf, als deze ideologie van een almachtige God zo onfeilbaar zou zijn dan zou deze almachtige God geen dwangmiddel als eeuwige verdoemenis nodig hoeven te hebben..."
Wat mij dan weer boeit is: hoe het komt dat die 'bangmakerij' blijkbaar de boventoon heeft gevoerd. Want dat is imo niet de bedoeling van het geloof.
Trouwens; G.dzelf is onfeilbaar, maar de mensen die het uitdragen niet.
skeptic schreef:ik ben gelovig geweest en geloofde dat de bijbel de eeuwige waarheid bevatte, maar door steeds maar weer alles te betwijfelen en te onderzoeken, kon ik niet anders dan tot de conclusie komen dat het allemaal sprookjes waren.
Nee....vast niet allemaal :) Er staan heel veel wijze dingen in die ook voor atheïsten interessant zijn!
De conclusie was dat ik er alleen voor stond en er geen god was om me bij te staan. Dat kwam eerst hard aan, maar de waarheid kunnen we niet naar onze hand zetten ( ook al proberen velen dat wel te doen).
Dat vind ik idd verdrietig. Ik kan niet anders zeggen. :(
Devious schreef:Dat verschilt per persoon. Voor mij was het gewoon het groeien van mijn kennis, waardoor er vragen rezen waar de bijbel geen antwoord op gaf.
De bijbel beschrijft de aarde en de mensen daarop als de kroon van het heelal. Zon, maan en sterren zijn geschapen om ons licht, warmte, regelmaat en orientatie in het donker te geven.
Maar als dat zo is. Wat is dan het nut van een zwart gat in het Andromeda stelsel, miljoenen lichtjaren hier vandaan?
Wat is het nut van een exoplaneet die een omlooptijd heeft van 11 jaar rondom de ster 55 Cancri?
Wat is het nut van al die triljarden sterrenstelsels waarvan de meeste zover weg staan dat we ze niet eens kunnen zien, die weer uit miljarden sterren bestaan, waar weer tientallen planeten, astroiden, kometen, meteoren en manen omheen cirkelen?
Wat is het nut daarvan voor 'De kroon der schepping', Homo Sapiens?
Dat waren vragen waar ik als kind al mee zat.
Hé hallo, de Bijbel is geen natuurkunde-, geschiedenis-, biologie- of aardrijkskunde boek!
Het bevat de heilsgeschiedenis (OT) en het evangelie (NT)
En onder heilsgeschiedenis versta ik alleen datgene wat van belang is om (een beetje) te weten wie G.d is en waarom alles is zoals het is. (even kort door de bocht) Wat dan uitloopt in de geboorte/ leven/ sterven en opstanding van Yeshua, wat van belang is voor de mensen nu.
Snap ik daar alles van?...nou nee nog (?) niet echt, zeker ook niet van al die gruwelverhalen maar ontdek wel steeds meer. Vaak moet je verder zoeken dan je neus lang is. Daarom is het voor mij zo'n fascinerend boek. Juist ook omdat ik G.d vertrouw en nieuwsgierig ben naar Zijn hoe/waarom.
Opnieuw geboren, en vrij om zélf te denken.
Voor mij geldt hetzelfde, alleen heb ik ontdekt dat het beter gaat als ik om Zijn wijsheid vraag.
Slechts weinig gelovigen durven het aan om boeken te lezen die kritisch zijn op hun geloof. Andersom is dit zelden het geval. Ik lees heel veel evangelische boeken.
Wil jij ook zo graag weten hoe de 'vijand' denkt? :wink:
Chesterton
bad_religion

Cathy schreef:Hé hallo, de Bijbel is geen natuurkunde-, geschiedenis-, biologie- of aardrijkskunde boek!
Nee, de Bijbel is zeker geen boek dat wordt gehinderd door feiten en argumenten, tevens wordt de Bijbel ook niet geïnspireerd door nieuw ontdekte feiten of argumenten waardoor enig vernieuwende ontwikkeling uitblijft, met als rampzalig gevolg dat velen misleid en verblind door eeuwenoude dogma's door het leven gaan, erger nog, een andersdenkende wordt gezien als zondaar en daarmee een niveautje lager.

Het christelijk geloof is hiermee immoreel, daar het het leven na de dood als doel ziet, en het werkelijke leven dat wij nu leiden als traject....
Cathy schreef:Snap ik daar alles van?...nou nee nog (?) niet echt, zeker ook niet van al die gruwelverhalen maar ontdek wel steeds meer. Vaak moet je verder zoeken dan je neus lang is. Daarom is het voor mij zo'n fascinerend boek. Juist ook omdat ik G.d vertrouw en nieuwsgierig ben naar Zijn hoe/waarom.
Wishfull thinking & wishfull reading...... #-o
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

bad_religion schreef: een andersdenkende wordt gezien als zondaar en daarmee een niveautje lager.
Ten eerste zie ik mezelf als zondaar en verder....last van een NZB? :wink: (neg zelfbeeld)
Het christelijk geloof is hiermee immoreel, daar het het leven na de dood als doel ziet, en het werkelijke leven dat wij nu leiden als traject....
Sorry, deze logica snap ik niet.
Chesterton
bad_religion

Cathy schreef:
bad_religion schreef: een andersdenkende wordt gezien als zondaar en daarmee een niveautje lager.
Ten eerste zie ik mezelf als zondaar en verder....last van een NZB? :wink: (neg zelfbeeld)
Nee, dat NZB laat ik me niet aanpraten vanwege een geloof, ik vind het jammer dat mensen de wereld opdelen in gelovigen en niet gelovigen, en dat religie er kennelijk voor zorgt, gezien jouw antwoord, dat mensen zich op een irrationele basis zichzelf als zondaar beschouwen...

Mocht je als mens iets fout doen dan moet je geen hulp van heiland vragen, maar praten met degeen tegen wie je iets fout hebt gedaan.
Cathy schreef:
Sorry, deze logica snap ik niet.
Misschien eens leuk om in je gedachte mee te nemen, ik bedoel dit echt niet lullig, al weet ik dat het zo overkomt, en religie mede met die gedachte eens nader te beschouwen....
Plaats reactie