Bart Ehrman

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..
Gesloten
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Nausea schreef:[
Geesten zijn ook stoffelijk, maar die materie is zo dun dat het niet waarneembaar is voor het menselijk oog. Jezus had het over wind:

.
Dunne materie wat is dat precies? Is het bijvoorbeeld zo dat wanneer je maar genoeg dunne materie samenvoegd er dikke zichtbare materie ontstaat.? Ik gooi maar een balletje op maar ben nieuwsgierig naar je nadere uitleg over dunne materie.

en over wind weten wij nu een stuk meer dan ten tijde van jezus
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wind_(meteorologie)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

doctorwho schreef:
Geesten zijn ook stoffelijk, maar die materie is zo dun dat het niet waarneembaar is voor het menselijk oog. Jezus had het over wind:

.
Dunne materie wat is dat precies? Is het bijvoorbeeld zo dat wanneer je maar genoeg dunne materie samenvoegd er dikke zichtbare materie ontstaat.? Ik gooi maar een balletje op maar ben nieuwsgierig naar je nadere uitleg over dunne materie.

en over wind weten wij nu een stuk meer dan ten tijde van jezus
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wind_(meteorologie)
Gas. Lucht. Dat is ook materie alleen heel dun. Als je even de tijd neemt om Joh 3:8 in het Grieks te lezen zie je dat pneuma eerst met wind en dan met geest vertaalt is. http://www.scripture4all.org/OnlineInte ... f/joh3.pdf

Nee, een geest blijft onzichtbaar voor ons. Het is geen vlees of als een andere aardse materie, geest is onvergankelijk en verandert dus niet van vorm en dichtheid. Engelen (geesten) hebben een lichaam, ze zien eruit als een jonge man.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Gas. Lucht. Dat is ook materie alleen heel dun. Als je even de tijd neemt om Joh 3:8 in het Grieks te lezen zie je dat pneuma eerst met wind en dan met geest vertaalt is. http://www.scripture4all.org/OnlineInte ... f/joh3.pdf

.
Dus een geest is eigenlijk een soort gas? Een fasetoestand dus om wat voor soort gas gaat het bij geesten?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Nausea schreef:Geesten zijn ook stoffelijk, maar die materie is zo dun dat het niet waarneembaar is voor het menselijk oog..
Als geesten niet waarneembaar zijn voor het menselijke oog, hoe weet je dan dat ze bestaan?
Religion is futile, you will be secularized!!!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Locutus schreef:
Nausea schreef:Geesten zijn ook stoffelijk, maar die materie is zo dun dat het niet waarneembaar is voor het menselijk oog..
Als geesten niet waarneembaar zijn voor het menselijke oog, hoe weet je dan dat ze bestaan?
Dat is een domme vraag Locutus, dat staat in de bijbel natuurlijk. 8)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus »

Fishhook schreef:Dat is een domme vraag Locutus, dat staat in de bijbel natuurlijk. 8)
Tuurlijk, stom van me. Altijd eerst even een blik werpen in het grote sprookjesboek! :)
Religion is futile, you will be secularized!!!
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

doctorwho schreef:

.
Dus een geest is eigenlijk een soort gas? Een fasetoestand dus om wat voor soort gas gaat het bij geesten?
Ik denk dun als gas maar wel een vaste vorm. Als een wind zei Jezus. Maar er staat ook in de bijbel dat God zijn engelen zal bevelen en dat ze dan Jezus op hun handen zullen dragen. Ja, op water kan lopen dus. Maar wat ik bedoel is dat het aangeeft dat het lichaam van geesten wel een vaste vorm is en blijft houden. Alleen een dunnere materie dan bijv vlees.
Laatst gewijzigd door Nausea op 09 jun 2009 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Locutus schreef:
Je kunt geesten waarnemen, en ik heb dat ergens uitgelegd. Maar dat is min of meer off-topic dus je moet maar even zoeken in de onderwerpen hoe betrouwbaar zijn de evangelien en Bart Ehrman.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Nausea schreef:Ik denk dun als gas maar wel een vaste vorm. Als een wind zei Jezus. Maar er staat ook in de bijbel dat God zijn engelen zal bevelen en dat ze dan Jezus op hun handen zullen dragen. Ja, op water kan lopen dus. Maar wat ik bedoel is dat het aangeeft dat het lichaam van geesten wel een vaste vorm is en blijft houden. Alleen een dunnere materie dan bijv vlees.
Wat in de bijbel staat is geen onderbouwing. Verzinsels hebben geen bewijskracht. Kom met argumenten, aub.

Mooi gekozen nickname, trouwens.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Nausea schreef:hoe betrouwbaar zijn de evangelien en Bart Ehrman.
Hoe bedoel je?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

Fishhook schreef:
Hoe bedoel je?
Dat zijn de twee onderwerpen waarin ik iets over geesten enzeau schreef...ff zoeken dus.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Nausea schreef:
Fishhook schreef:
Hoe bedoel je?
Dat zijn de twee onderwerpen waarin ik iets over geesten enzeau schreef...ff zoeken dus.
je schrijft nogal veel over geesten, kun je misschien een link geven? :roll:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Nausea, het voorbeeld van Bush is al eerder aangehaald. Hij geloofde er waarschijnlijk heilig in dat het God was die hem vertelde wat hij moest doen. Toch zijn veel christenen het niet met hem eens, mede omdat zij geloven dat God er anders over denkt. Wie heeft er nu gelijk? Allen zijn ze 'geïnspireerd door God'.

En dat je goede geesten herkent aan het feit dat ze Christus erkennen, haal je uit de Bijbel. Maar hoe weet je dan dat de Bijbel het juist heeft? Door de geesten die Christus erkennen? Dat is dus een cirkelredenering. Je zult het van buitenaf aan moeten kunnen tonen wil je anderen overtuigen.

Iedereen heeft een andere overtuiging, en iedereen heeft daar 'goede' redenen voor. Dat jij gelooft dat iets juist is, maakt het nog niet waar, net zo als dat wat ik geloof niet per definitie waar is. Een overtuiging is ergens op gebaseerd, en het is aan iedere individueel om dat zelf te onderzoeken en te onderbouwen.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Nausea
Banned

Bericht door Nausea »

CXT schreef:Het voorbeeld van Bush is al eerder aangehaald.

En dat je goede geesten herkent aan het feit dat ze Christus erkennen, haal je uit de Bijbel.

Iedereen heeft een andere overtuiging, en iedereen heeft daar 'goede' redenen voor. Dat jij gelooft dat iets juist is, maakt het nog niet waar, net zo als dat wat ik geloof niet per definitie waar is. Een overtuiging is ergens op gebaseerd, en het is aan iedere individueel om dat zelf te onderzoeken en te onderbouwen.
Dat zal wel, maar oorlog is niet de oplossing. Integendeel, het brengt veel andere problemen met zich mee, zeker Irak. Dat ze van WWII, Korea enz niets hebben geleerd is duidelijk. Aangezien mensen aan beide kanten vaak dezelfde God aanroepen laat God een aantal mensen leven, alleen om over de gruwels van de strijd te kunnen vertellen. Daar zijn op Liveleak genoeg bewijzen van. De instelling van mensen is niet naar God luisteren en dan krijgen ze deze reactie van God:

Dit heeft de HEER, mijn God, gezegd: ‘Weid de schapen die voor de slacht bestemd zijn. Hun kopers kunnen ze zonder wroeging slachten, de verkopers danken de HEER dat ze er rijk van worden, en de herders sparen het vee niet. Ik zal immers de bevolking van dit land niet langer sparen – spreekt de HEER. Ik lever de mensen aan elkaar en aan hun koningen uit; ze zullen het land vernielen zonder dat ik ingrijp.’ Dus weidde ik het slachtvee dat aan de veehandelaars toebehoorde.
Ik nam twee stokken – de ene noemde ik Vriendelijkheid en de andere Eenheid – en daarmee weidde ik het vee. In één maand ontdeed ik me van drie herders. Ik verloor mijn geduld met het vee, dat een afkeer van mij kreeg, en zei: ‘Ik weid jullie niet langer. Laat maar sterven wie sterven moet, laat maar verdwijnen wie verdwaalt, en laat de rest elkaar maar verslinden.’ Toen nam ik mijn staf Vriendelijkheid en sloeg hem aan stukken om het verbond te verbreken dat ik gesloten had met alle volken, en daarmee was het verbroken. De veehandelaars, die goed op mij letten, begrepen dat ik dit deed in opdracht van de HEER. Sach 11:4-11

Dit gaat niet specifiek over Bush maar Gods reactie is hetzelfde. Het vee is dan symbolisch voor mensen of het volk van een heerser, zoals Bush, the texas ranger...oh nee cowboy natuurlijk. Daarom zeggen christenen dat dit, wat in de bijbel staat, Gods woord is. God is namelijk niet verandert en mensen ook niet dus oordeelt God zo.

Goede geesten komen van God, en wat zij vertellen is dus waar. Beter kan ik het niet uitleggen. Slechte geesten proberen je andere dingen wijs te maken.

Daarom staan ook de wijze woorden van de apostelen in de bijbel, en een van hen zei: onderzoek alles en behoud wat geloofwaardig is. Ik voeg daar aan toe: verwerp iets wanneer het niet waar blijkt te zijn. Maar dat is voor heel veel mensen moeilijk, en blijven daarom fouten ontkennen. Alleen eerlijke mensen zullen altijd de waarheid spreken.
JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC »

Nausea schreef:[...] Daarom staan ook de wijze woorden van de apostelen in de bijbel, en een van hen zei: onderzoek alles en behoud wat geloofwaardig is. [...]
Precies wat ik gedaan heb! Prachtig toch zo'n bijbels citaat waarmee je goden, geesten, engelen en de hele metafysische troep naar de prullenmand kan verwijzen.
Ni dieu, ni maître.
Gesloten