Xanders kijk op God, de Bijbel en het geloof

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Ik heb een ander idee: je hebt een frustratie met het christelijke godsbeeld en wil elke aanhanger van dat godsbeeld overspoelen met vragen om je frustratie te bevestigen.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

arthas schreef:Ik heb een ander idee: je hebt een frustratie met het christelijke godsbeeld en wil elke aanhanger van dat godsbeeld overspoelen met vragen om je frustratie te bevestigen.
Ik heb weer een ander idee. Op het moment dat iemand kenbaar maakt een heks te zijn, grote waarde te hechten aan astrologie, tarrotkaarten lezen of anderszins gelovig te zijn dan staat vragen vrij. Namelijk proberen te achterhalen wat hier achter zit. is het opvoeding, hersenspoeling, onvoldoende kennis van andere mogelijkheden of verklaringen? Kortom wat brengt iemand tot een bepaalde overtuiging inzake voor mij irreëele zaken.
Laatst gewijzigd door doctorwho op 18 mar 2009 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Kochimodo schreef:Het feit dat er na mijn dood - met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid - helemaal NIETS zal zijn, dát vind ik pas een mooi vooruitzicht. Dát is pas échte rust.
Helaas ben je er niet meer om van die 'rust' te genieten! (moeilijk in te denken voor iemand als Descartes) :lol:
Carpe diem!
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Ik heb weer een ander idee. Op het moment dat iemand kenbaar maakt een heks te zijn, grote waarde te hechten aan astrologie, tarrotkaarten lezen of anderszins gelovig te zijn dan staat vragen vrij.
Ik heb ook niks tegen de vragen op zichzelf, maar in een keer 11 vragen achter elkaar te stellen komt op mij niet echt bepaald over als een uiting die voortkomt uit interesse voor de denkbeelden van een ander.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Arthas,

Denk jij dat Xander en vele van zijn voorgangers op dit fourm komen omdat ze geinteresseerd zijn in de denkbeelden hier?
Of komen zij hier omdat ze stille hoop (of arrogantie) hebben dat ze een zieltje kunnen winnen?

De bijbelgelovige dumpt hier toch net zoveel beweringen neer als dat er vragen aan hem/haar gesteld worden?

Kun je misschien uitleggen hoe het volgens jou wel zou moeten?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

arthas schreef:
Ik heb weer een ander idee. Op het moment dat iemand kenbaar maakt een heks te zijn, grote waarde te hechten aan astrologie, tarrotkaarten lezen of anderszins gelovig te zijn dan staat vragen vrij.
Ik heb ook niks tegen de vragen op zichzelf, maar in een keer 11 vragen achter elkaar te stellen komt op mij niet echt bepaald over als een uiting die voortkomt uit interesse voor de denkbeelden van een ander.
Het is echter een prachtmethode om in een ogenblik een goed idee te krijgen hoe vreemd een wereldbeeld over kan komen. Ik vind 11 vragen eerlijk gezegd nogal weinig. Het zouden er eigenlijk 100 moeten zijn waar een gelovige rekenschap van zou moeten afleggen.
Born OK the first time
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Laten we deze subdraad maar even verder behandelen in het hoe om te gaan met gelovigen - topic? Dat lijkt me daar beter op zijn plaats.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Mensen, laten we vooral de discussie aangaan. Dus misschien even wachten tot Xander in dit topic weer reageert? Voordat we weer nieuwe vragen verzinnen? Want hij kan er tenslotte maar een tegelijk beantwoorden. En meestal is het zo dat uit het beantwoorden van slechts één vraag zich alweer een discussie ontwikkeld.
Geef iemand nu eens de ruimte om in te gaan op een vraag. Dat is ook het goed voeren van discussietechniek. Een overload aan vragen dumpen is heel gemakkelijk, discussiëren is wat moeilijker, maar wel vele malen handiger om te volgen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Het lijkt mij persoonlijk het best om, als er door iemand een vragenlijstje wordt gedropt, te wachten met het verder gaan van posten in het topic om te voorkomen, dat de gene die de vragen moet beantwoorden, door de bomen het bos niet meer ziet en er misschien handig gebruik maakt van de chaos door vele vragen niet te beantwoorden omdat vele vragenstellers toch niet nagaan of hun eigen vragen al beantwoord zijn.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

fbs33 schreef:
Kochimodo schreef:Het feit dat er na mijn dood - met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid - helemaal NIETS zal zijn, dát vind ik pas een mooi vooruitzicht. Dát is pas échte rust.
Helaas ben je er niet meer om van die 'rust' te genieten! ...
Toch wel! Er niet meer zijn is dé ultieme rust...... :lol:

Ingeval God blijkt te bestaan, mag je je verdere eeuwige leven deze voortdurend, eeuwig dus, lof toezingen. Brrrrrr, wat een ellendige gedachte. :lol:
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

Primaat schreef:Hallo Xander,

Een paar vraagjes waarvan ik hoop dat je ze eerlijk wilt beantwoorden.

Waarom is jouw geloof het ware geloof en de talloze andere geloven niet?
Ik heb me ook verdiept in andere stromingen, maar de woorden van Christus raakten me diep. Datzelvde heb ik nergens anders ervaren.
Waarom denk je dat er ongeveer 35.000 afsplisingen van jouw geloof zijn, als er maar een woord van god is ?
't Woord van God blijft 't woord van God. Dat is voor iedereen hetzelvde. Als verschillende personen het anders inttrepeteren is het denk ik een zaak van God om te bepalen wat de waarheid is.
Waarom geloof jij nou net wat anders dan die talloze andere gelovigen die hetzelfde geloof aanhangen als jij?
We geloven allemaal dat Christus de zoon van God is.Zonder zonde op aarde heeft gewandeld,opgestaan is uit de dood & de weg naar God is.
Dat over sommige dingen anders gedacht wordt is een procces om tot de waarheid te komen.
Waarom heeft jouw god missionarissen nodig om zijn woord te verspreiden als hij dat makkelijk zelf kan doorgeven?
Ik heb geen idee. Maar ik zal 't hem vragen.
Stuurt jouw god mensen naar een hel? Zo ja, voor wat en waarom?
Ik hoop 't niet.
Is jouw god de maker van al dat is? Zo ja, waarom vond hij het nodig om dodelijke virussen te maken?
God heeft geen dodelijke virussen gemaakt. deze zijn ontstaan als gevolg van zonde.
Veroorzaakt god nog steeds wonderen? Zo ja, kun je daar een recent voorbeeld van geven?
Ja, vorige week liep ik met een aantal geloofsgenoten door de stad.
Zagen we een oud vrouwtje in een rolstoel. Ze had 2jr. terug een ongeluk gehad & was daardoor verlamd geraakt aan haar benen.
We hebben haar gevraagd of we voor haar mochten bidden.Dat mocht.
5 min later stond ze gewoon op en liep 20 m.
Beantwoord jouw god gebeden en laat hij wensen uitkomen?
Ja., Als men oprecht iets vraagt komt er ook een antwoord. zie ook vorige antwoord.
Kan een gebed met de wens om van een chronische aandoening of handicap af te komen beantwoord worden?
Zie 2 antwoorden terug.
Mag je zelf interpreteren en conclusies trekken over wat er in de bijbel staat?
Mag wel. Maar uiteindelijk is er maar 1 waarheid.Interpretatie is een leerprocces.
Ben ik gemaakt door jouw god?
Als je in God geloofd & gedoopt bent wel.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Quote:
Waarom is jouw geloof het ware geloof en de talloze andere geloven niet?

Ik heb me ook verdiept in andere stromingen, maar de woorden van Christus raakten me diep. Datzelvde heb ik nergens anders ervaren.
Heb je je echt zo verdiept in oa het boedisme, het rooms katholieke geloof, het satanisme en de islam? En nog zo'n 1000 andere geloven? De woorden van Allah raken mensen ook heel diep hoor! Als jij in Irak geboren was, nou dan was je gewoon moslim geweest hoor!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

[Je kunt dan onmogelijk weten of het geweldig is want je kunt het niet bevatten.
Dat klopt. Maar door m'n vertrouwen in God's zoon hoop ik dat op een dag wel te kunnen.
Wat een slappe reactie, wat een dooddoener.
In de orde van gods wegen zijn ondoorgrondelijk, het gaat boven ons bevattingsvermogen etc.etc.
Allemaal uitspraken die veel en graag door gelovigen gebruikt worden als ze antwoorden schuldig moeten blijven.
Ja., ik ben dan ook niet God.vraag 't hem anders.
Overigens viel het me op dat je geen antwoord hebt gegeven op een eerdere vraag.
Maar dat paste misschien niet in het vorige topic.
Dus op herhaling:
Erik schreef:Xander,
Waarom ben je geen moslim, hindoe etc. etc.??
Zij claimen namelijk de enige ware god(en) te kennen dus zit jij per definitie op een dwaalspoor.
[/quote]
Er is maar 1 God. Ik hoop dat zij in dezelvde God geloven en dat hetgene wat voor meningsverschillen zorgt 't werk van satan is.
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Xander schreef:
Veroorzaakt god nog steeds wonderen? Zo ja, kun je daar een recent voorbeeld van geven?
Ja, vorige week liep ik met een aantal geloofsgenoten door de stad.
Zagen we een oud vrouwtje in een rolstoel. Ze had 2jr. terug een ongeluk gehad & was daardoor verlamd geraakt aan haar benen.
We hebben haar gevraagd of we voor haar mochten bidden.Dat mocht.
5 min later stond ze gewoon op en liep 20 m.
Twin-tig meter? Ongelooflijk! Wat knap van de Almachtige!
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

Heb je je echt zo verdiept in oa het boedisme, het rooms katholieke geloof, het satanisme en de islam? En nog zo'n 1000 andere geloven? De woorden van Allah raken mensen ook heel diep hoor! Als jij in Irak geboren was, nou dan was je gewoon moslim geweest hoor!
[/quote]
Ja, (zen) boedisme ben ik toch een jaar mee aan de gang geweest.
Vind daarin ook een hoop overeenkomsten met 't Christelijk geloof.
't is gewoon zo dat ik geboren ben waar ik ben geboren. Vind het geen realistische gedachte om er anders over te denken. Dit omdat ik hoop dat het God's plan was om voor mij geboren te zijn waar God dat wil.
Plaats reactie