De Christelijke Seculiere Samenleving

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

siger schreef:
bipolair schreef:ja bijvoorbeeld mensen die denken dat het christendom helemaal geen vooruitgang heeft gebracht.
Bipolair,

hier is nog steeds een diskussie over aan de gang in een andere topic.
Nou ik zie dat inmiddels niet meer als een discussie en de reden waarom dat zo is heb ik niet onder stoelen of banken geschoven beste Siger.

MvrGt,
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

siger schreef:Moderniteit is voor mij ongeveer wat zich vandaag ontwikkelt in West-Europa: principieel respect voor elk individu, uitgedrukt in emancipatie, gelijkberechtiging, zorgvuldige rechtspraak, gezondheidszorg, mensenrechten....

Vooruitgang is het proces dat naar moderniteit leidt of moderniteit vergroot. Dit proces is een kenmerk van menselijkheid en dus zo oud als de mensheid. Het omvat ook de systematische en doelgerichte opbouw van kennis, wetenschap en technologie.
[/quote]

Prima dat zijn inderdaad criteria waaraan wij jouw idee over vooruitgang kunnen meten.

hoe vind jij het dat nu in veel oud Oost Europese landen die nu democratisch en seculier zijn het neo nazisme welig tiert?
siger

Bericht door siger »

bipolair schreef:
siger schreef:Moderniteit is voor mij ongeveer wat zich vandaag ontwikkelt in West-Europa: principieel respect voor elk individu, uitgedrukt in emancipatie, gelijkberechtiging, zorgvuldige rechtspraak, gezondheidszorg, mensenrechten....

Vooruitgang is het proces dat naar moderniteit leidt of moderniteit vergroot. Dit proces is een kenmerk van menselijkheid en dus zo oud als de mensheid. Het omvat ook de systematische en doelgerichte opbouw van kennis, wetenschap en technologie.
Prima dat zijn inderdaad criteria waaraan wij jouw idee over vooruitgang kunnen meten.

hoe vind jij het dat nu in veel oud Oost Europese landen die nu democratisch en seculier zijn het neo nazisme welig tiert?
Hoe bedoel je? Waarom zou dat niet kunnen?

edit Sararje: tags hersteld
siger

Bericht door siger »

bipolair schreef:
siger schreef:
bipolair schreef:ja bijvoorbeeld mensen die denken dat het christendom helemaal geen vooruitgang heeft gebracht.
Bipolair,

hier is nog steeds een diskussie over aan de gang in een andere topic.
Nou ik zie dat inmiddels niet meer als een discussie en de reden waarom dat zo is heb ik niet onder stoelen of banken geschoven beste Siger.

MvrGt,
Alles goed en wel, maar waarom breng je ze hierheen??
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

siger schreef:Hoe bedoel je? Waarom zou dat niet kunnen?
Nou we zien dus dat landen die volgens jouw idee moderner zijn geworden, democratischer, seculier uiteindelijk een groot probleem krijgen met onverdraagzaamheid van neo nazi's. In de tijd dat deze landen communistisch waren durfden de neo nazi's geeneens van zich te laten zien. Ook zien we in deze landen opbloei van nationalisme gekoppelt aan religie. Raar he, een dictatuur die het wat betreft onverdraagzaamheid tussen bevolkingsgroepen beter heeft geregeld. hoe kan dit volgens jouw?
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

siger schreef:Alles goed en wel, maar waarom breng je ze hierheen??
Beste Siger, in een discussie kan je je opponent niet voorschrijven welke onderwerpen hij aansnijd.
siger

Bericht door siger »

bipolair schreef:
siger schreef:Alles goed en wel, maar waarom breng je ze hierheen??
Beste Siger, in een discussie kan je je opponent niet voorschrijven welke onderwerpen hij aansnijd.
Natuurlijk niet, maar ik denk toch dat het de bedoeling is dat je een topic opent als je van onderwerp wil veranderen.
siger

Bericht door siger »

bipolair schreef:
Nou we zien dus dat landen die volgens jouw idee moderner zijn geworden, democratischer, seculier uiteindelijk een groot probleem krijgen met onverdraagzaamheid van neo nazi's. In de tijd dat deze landen communistisch waren durfden de neo nazi's geeneens van zich te laten zien. Ook zien we in deze landen opbloei van nationalisme gekoppelt aan religie. Raar he, een dictatuur die het wat betreft onverdraagzaamheid tussen bevolkingsgroepen beter heeft geregeld. hoe kan dit volgens jouw?
Ik geloof niet dat ik hier een uitspraak heb gedaan over de voordelen van democratie. Daar heb ik elders een lans voor gebroken, maar ik heb nooit beweerd dat een demokratie per definitie de opkomst van een nazi-partij uitsluit. Dat zou nogal zinloos zijn gezien de Duitse geschiedenis. Hetzelfde geldt voor een seculiere samenleving. Het is nu eenmaal zo dat vooruitgang niet betekent dat er perfectie is of dat de menselijke aard anders zou zijn. Een seculiere samenleving is gewoon een grote stap vooruit tov. de bevoordeling van één toevallige ideologie.
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Prachtig, eerst beweer je dat een moderne secuiere samenleving een stap vooruit betekend en daarna zeg je feitelijk dat een stap achteruit niet kan uitsluiten. So much voor vooruitgang. Blijkt toch dat een maatschappij zich niet laat dwingen door theoretische regeltjes....

MvrGt,
siger

Bericht door siger »

bipolair schreef:Prachtig, eerst beweer je dat een moderne secuiere samenleving een stap vooruit betekend en daarna zeg je feitelijk dat een stap achteruit niet kan uitsluiten. So much voor vooruitgang. Blijkt toch dat een maatschappij zich niet laat dwingen door theoretische regeltjes....

MvrGt,
Hoe bedoel je?
siger

Bericht door siger »

siger schreef:
bipolair schreef:
Ik geloof niet dat ik hier een uitspraak heb gedaan over de voordelen van democratie. Daar heb ik elders een lans voor gebroken, maar ik heb nooit beweerd dat een demokratie per definitie de opkomst van een nazi-partij uitsluit. Dat zou nogal zinloos zijn gezien de Duitse geschiedenis. Hetzelfde geldt voor een seculiere samenleving. Het is nu eenmaal zo dat vooruitgang niet betekent dat er perfectie is of dat de menselijke aard anders zou zijn. Een seculiere samenleving is gewoon een grote stap vooruit tov. de bevoordeling van één toevallige ideologie.
Het pluspunt van een neo-naziprij in een seculiere samenleving is wel dat het haar efficientie test: de samenleving zal gedragsregels moeten opstellen waaraan zowel nazi's als evangelische christenen etc.... moeten voldoen.

Dit heeft niets met democratie te maken. Een dictatuur die een seculiere staat voorstaat (in de betekenis in de openingspost gegeven, dus een waarin de dictator geen ideologie oplegt) is zonder meer mogelijk.
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

siger schreef:Het pluspunt van een neo-naziprij in een seculiere samenleving is wel dat het haar efficientie test: de samenleving zal gedragsregels moeten opstellen waaraan zowel nazi's als evangelische christenen etc.... moeten voldoen.
Dit heet het paard achter de wagen spannen. Er is helemaal geen pluspunt te vinden aan een neo nazi partij. Je zou net zo goed kunnen zeggen; "Het is een pluspunt dat er een massamoordenaar rondloopt want dan kunnen we regels opstellen dat men niet mag moorden."

Nu wil je er gewoon onderuit kruipen dat die "moderne samenleving"van jouw geen garanties bied voor "vooruitgang" zoals jij "vooruitgang" definieerde. Ook vergeet je dat ik opmerkte dat in die landen nationalisme gekoppelt aan religieuse denkbeelden danig toeneemt. Op dat vlak heeft jouw "moderne samenleving" achteruitgang geboekt terwijl het volgens jouw definitie "vooruitgang" is.
Dit heeft niets met democratie te maken. Een dictatuur die een seculiere staat voorstaat (in de betekenis in de openingspost gegeven, dus een waarin de dictator geen ideologie oplegt) is zonder meer mogelijk.
Waaruit wij kunnen concluderen dat jouw ideeën over "vooruitgang" louter theoretisch van aard zijn.....
siger

Bericht door siger »

bipolair schreef:Nu wil je er gewoon onderuit kruipen dat die "moderne samenleving"van jouw geen garanties bied voor "vooruitgang" zoals jij "vooruitgang" definieerde.
Hoe bedoel je?
siger

Bericht door siger »

bipolair schreef:Waaruit wij kunnen concluderen dat jouw ideeën over "vooruitgang" louter theoretisch van aard zijn.....
En dat is een slecht ding?
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Omdat je, zoals ik heb opgemerkt, de paard achter de wagen spant als blijkt dat in de praktijk een seculiere en democratische staat jouw idee over "vooruitgang" niet volgt.

Jouw theoretische opvatting over het bewerkstelligen van "vooruitgang" wordt kennelijk ondermijnt door praktijk voorbeelden. Zoals ik ook al heb aangegeven in het voorbeeld van de aprilbeweging en de schoolstrijd....
Plaats reactie