Met vervolgens het vermoeden dat alle hiaten door de wetenschap eens empirisch wordt ingevuld.
Goed lezen , hé makker
Niet lezen wat er niet staat hoor
Ik schreef =
omdat ]empirische wetenschap NOOIT absolute kennis ( of definitieve ) kennis ( over de werkelijkheid ) is .....
Waar lees je dat er ooit een moment komt dat we alles weten ( dmv empirische kennisvergaring ? ) dat het dus definitief wordt en verder kan worden "afgesloten " og gewoonweg stopt ?
Heb jij een kristallen bol ?
Het enige wat er ,volgens mij gebeurt ( en verder zal gebeuren ) is dat de beweringen die jullie over jullie bijbelse christelijke-islamiische en joodse god maken in verband met zijn invloed op (of zijn belang bij het nemen van beslissingen in ) de
natuurlijke fysische werkelijkhjeid , de een na de andere door de wetenschappelijke kennisvooruitgang worden ontkracht ... en jullie alweer een ander sprookje kunnen verzinnen ... of wat nieuwe
theologische pannekoeken kunnen bakken ...
Soit ....
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stel nu dat de absolute waarheid inderdaad niet door de wetenschap beschreven kan worden. Volgens mij heeft filosoof Popper ook iets dergelijks bezegd, is daarmee er een bewijs dat er geen absolute waarheid bestaat?
Verwar mijn stelloingname svp niet met postmodernistisch relativisme ! Ik heb daar een broertje dood aan
Er bestaat buiten de empirische wetenschap ook nog
andere wetenschap die is gebaseerd op de
formele logica en op geidealiseerde abstract gedefinieerde begrippen teruggebracht tot hun essentie a=a (wat niets anders uitdrukt dan
dat ze nooit veranderen van betekenis-inhoud of lading De wiskunde is daar het beste voorbeeld van
Echter
Veel
wiskundige waarheden zijn
ook empirisch nog eens natrekbaar
Een voorbeeld uit de simpele rekenkunde
dat 1+1=2 is kan je natellen op je vngers ( of op je tenen voor mijn part )
in die zin bestaat er dus bovendien een absolute waarheid ( namelijk het is altijd waar )
oftewel
Empirische wetenschap is samen met theoretische wetenschap verenigd in de
natuur-wetenschappeloijke methodes ....
en dat is ook POPPER ....
Jullie god is echter OOK empirisch NIET natrekbaar en ik vermoed dat hij OOK niet logisch is te onderbouwen gezien de vele hem toegescheven eigenschappen die hem
identificieren veelal tegensprekelijk zijn :
bijvoorbeeld
zoals Erik al schreef en waar ik me bij aansluit ( het is toch een poll ? )
Als eerste de intern tegenstrijdige eigenschappen van almacht en alwetendheid, maar verder ook vragen als "kan god van gedachten veranderen?", "wil god alle mensen redden of alleen de 'uitverkorenen'?" enz.
Almacht en volmaakte voorkennis ?
En vooral wat moet uw god plannen maken ?
een PERSOONLIJKE almacht die alles voorafweet kan toch niet verlangen naar iets wat hij niet kan maken of nog niet weet dat het ooit zal lukken het te bemachtigen .? ... of wel , soms ? moet hij ook afwachten hoe het zal uitdraaien ? en stelt hij daarom zijn
"plan de campagne "op en bedenkt hij strategieen om toch maar zijn doel niet te mislopen ? ....
Bovendien moeten de
mensen, speciaal zijn uitverkoren gelovigen hem nog eens HELPEN met zijn plannetjes ?
kan hij zijn eigen boontjes niet doppen ?
, Wat een verdomde nonsens
God is zelfs geen plausibel te maken
axioma ; het is een
dogma en een
overbodige hypothese wanneer je rekening houd met ockhams scheermes en de de huidige kennis .... en als concept is het iets waar je eigenlijk alle kanten mee op kan :
want hij ontsnapt aan onze menselijke beperkte kennis ( en onze waarnemoing ) en daarom kan je dan ook gelijk wat invullen ( bijvoorbeeld al je wens-dromen )of aan hem toeschrijven
Met andere woorden a =/:=a is de basisdefinitie van je god
ofwel
De betekenisinhoud van het woordje god wordt steeds opnieuw " anders " gedefinieerd
al naar gelang de retorische noodwendigheden ....
En wat uw opmerking
" het is politiek "
betreft =
ZEKER weten ( ik ben immers een mens van goede wil ) : het is ALLEEN maar politiek en het BESTAAT als politiek instrument ....
De Romeinse Keizer ( = de staat ) beweerde dat hij god was ( of afstamde van god )
____Niets speciaal : farao beweerde dat ook en de babylonische koningen ook al : Vele cultuurhelden na hun dood zelfs
julius caesar werd een pôsthume godheid _____en jawel hoor er was natuurlijk iemand anders de zoon van god , ja zelfs god zelve ( en dat is de waarheid ) ...
( en natuurlijk was die yshua ook wel een afstammeling van David ...
had ik het niet gedacht , ...... héhéhéhéhé :P )
p.s.
Geef jij nu eens een paar empirische bewijzen