appelfflap schreef:Praetorian schreef:
Ieder mens is baas over zijn eigen lichaam. Het lichaam is eigendom van persoon zelf. Dit betekent dat de persoon zelf beslist wat er met zijn lichaam, en alles waar er in zit, gebeurd na zijn/haar dood.
ontken ik ook niet, maar de Nederlandse wetgeving is in deze fundamenteel fout
de Belgische wetgeving daarentegen gaat er van uit dat elke belg sociaal en solidair met zijn medeburgers is en derhalve wordt elke belg als donor beschouwd. wil een Belg persé asociaal zijn dan moet hij zelf maar aktie ondernemen. In Nederland is het net andersom. daar moet je zelf aktie ondernemen wil je sociaal zijn met je medeburger.
Als je in het achterhoofd houdt dat geen kat met donatie bezig is, behalve als hij organen nodig heeft, lijkt het me de evidentie zelve om iedereen, zonder tegenbericht, automatish als donor te beschouwen.
In België kent men het “geen-bezwaar-systeem”. Dit houdt in dat iedereen donor is, tenzij iemand expliciet laat registreren dat niet te willen.
In Nederland heb je de mogelijkheid van het vrijwillig registreren.
Jij zegt: “Als je in het achterhoofd houdt dat geen kat met donatie bezig is, behalve als hij organen nodig heeft, lijkt het me de evidentie zelve om iedereen, zonder tegenbericht, automatish als donor te beschouwen.”
Wie zegt dat de Belgen wel met orgaandonatie bezig zijn? Ze worden automatisch door de Staat als orgaandonor betiteld en de Belgen leven verder. Denken zij er verder over na? De Belgen zouden waarschijnlijk net zo reageren als de Nederlanders, als ook de Belgen de mogelijkheid hadden van vrijwillig kiezen.
Echter in België ben je meer verplicht naast de donorverplichting (mits je bezwaar hebt) heb je ook de stemverplichting bij verkiezingen. Is deze dwangmatigheid, opgelegd door de Belgische overheid, goed? Waarschijnlijk werkt het, maar de Belgen worden natuurlijk wel beperkt in hun vrijheden.
Het doneren van organen en het stemmen bij verkiezingen is een recht. Rechten waar de overheid met zijn vingers van af moet blijven. Laten ze maar eens zoeken naar alternatieve oplossingen. Zolang de Staat te laks is om onderzoek naar reëele alternatievente laten uitvoeren, ben ik van mening dat iedere persoon het recht heeft om te weigeren. Iedereen die geen gebruik wil maken van het recht om te weigeren heeft natuurlijk ook het recht om in te stemmen met orgaandonatie. Iedereen verplicht donor maken is een autoritaire maatregel. Gelet op het feit dat wij in een democratie leven, kan een dergelijke maatregel dus nooit wenselijk zijn.
Het zijn van orgaandonor in België heeft dus niets te maken met “sociaal zijn met je medeburger zijn”. Orgaandonor ben je in België, omdat de Staat het als verplichting oplegt.