"Leuke Gast" schreef in een ander topic
Leuke Gast schreef:Als je niet geloofd, tegen welke 'God' vloek je dan?
Leuke Gast schreef:Waarom vervloekt u uw zelf dan? Ben u niet tevreden over uw capaciteiten?
Ik herhaal eerst mijn eerste opmerking.
Ik als atheïst heb echter wel problemen met die vloek omdat je daarmee je richt tot God. Ik als atheïst geloof niet in een God dus is dat een onzinnige uitroep.
Daarmee geef ik aan dat:
1) ik niet begrijp wat christenen er tegen hebben dat ik me als atheïst vervloeken laat.
2) Ik het zelf niet bezig omdat daarmee een god aanroep waarin ik niet geloof.
Om jouw vraag te beantwoorden:
1) nee ik vervloek mezelf niet, het is een aangeleerde lekkerbekkende kreet uit macht der gewoonte gebezigd. Toch gebruik ik het nauwelijks omdat het onzinnig is maar af en toe zondig ik me er wel eens aan. Maar het is zonder inhoudelijke bedoeling. Zowel ongelovigen als gelovigen hoeven zich daaraan echter niet te storen. Gelovigen zijn er niet door aangesproken, als ongelovigen het uitspreken gebeurd dat onbewust of uit gewoonte omdat ze nooit bewust een god zullen aanroepen. Je doet er dus geen vleig mee kwaad en niemand kan zich eraan storen.
Ik zag deze week een bilboard van de bond tegen vloeken. "Vloeken lucht niet echt op"
Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens het lucht wel degelijk op. Dus laten we massaal het woordje "niet" op de billboards wegspuiten of doorhalen.

"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche