Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Dat kan, maar dan moet je daar redenen/argumenten voor hebben en die ontbreken bij bepaalde mensen structureel.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Lineke
Contacteer:

Bericht door Lineke »

Nou, het is inderdaad eng om het christelijk geloof achter je te laten. Juist omdat het je hele leven en denken zo doordrenkt, moet je, als je je er dan vanaf keert, echt helemaal veranderen en omschakelen.

@ Kitty: Ik zal zeker niet generaliseren. Er zijn een heleboel mensen hier die nu al mijn volle respect hebben.
Droppy

Bericht door Droppy »

Goh, dit lijkt 'ontdekislam' wel :D
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Droppy schreef:Goh, dit lijkt 'ontdekislam' wel :D
waarom?

Wat zijn je redenen/argumenten? :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Lineke schreef:Nou, het is inderdaad eng om het christelijk geloof achter je te laten. Juist omdat het je hele leven en denken zo doordrenkt, moet je, als je je er dan vanaf keert, echt helemaal veranderen en omschakelen.
Ik ken mensen die er decennia over hebben gedaan. Is dat een probleem? Ik denk dat het (voortdurend) zoeken naar wat je denkbeelden zijn en waar je staat in de wereld jezelf verrijkt.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Droppy

Bericht door Droppy »

collegavanerik schreef:
Droppy schreef:Goh, dit lijkt 'ontdekislam' wel :D
waarom?

Wat zijn je redenen/argumenten? :D
Nou, daar stikt het van de topics "hoe om te gaan met de ongelovigen" :D
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Lineke schreef:Nou, het is inderdaad eng om het christelijk geloof achter je te laten. Juist omdat het je hele leven en denken zo doordrenkt, moet je, als je je er dan vanaf keert, echt helemaal veranderen en omschakelen.

.
De meeste zijn er dan ook jaren mee bezig, de indoctrinatie op zeer jonge leeftijd werkt maar al te goed.
Voor je echt vrij van je oude geloof bent kan dat jaren en jaren duren.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

En sommigen houden hun geloof vast omdat ze vinden dat het hun leven verrijkt. Het geloof opgeven is eigenlijk niet aan de orde. Je geloof verliezen kan wel aan de orde zijn. Niemand geeft zijn geloof op, je kan het dus enkel verliezen. Dat houdt het inderdaad op ja.

Het gaat er om of je nog kan geloven waar je in gelooft. Dan is het zaak om te onderzoeken wat je nog aan het geloof bindt. Als je niet meer kán geloven dan is het, mijns inziens, meer een gevoel van verbijstering en een je afvragen waarom je ooit hebt kúnnen geloven. Twijfel kan een eerste aanzet zijn om het geloof op zijn merites te onderzoeken. Zonder twijfel doe je dit niet, waarom zou je ook.

Altijd blijven onderzoeken waarom je gelooft, houdt je scherp, ook als je het geloof niet aflegt. Er zijn ook mensen die niet willen onderzoeken, uit angst het geloof te verliezen. Eigenlijk heb ik hier ook niet zo'n moeite mee. Het zal dan wel mooi zijn en waardevol voor die mens, als hij dit niet wil verliezen. Dan wordt twijfel snel verdrongen en gaat men gewoon verder zoals men gewend is. Intellectueel oneerlijk? Wellicht, maar so what? Als je je er happy en gelukkig bij voelt, prima. Dan heb je er toch ook geen enkele boodschap aan dat iemand die niet gelooft je intellectueel oneerlijk vindt? Dat is dan toch gewoon jammer? Voor die ander dan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Samante

Bericht door Samante »

Kitty schreef:En sommigen houden hun geloof vast omdat ze vinden dat het hun leven verrijkt. Het geloof opgeven is eigenlijk niet aan de orde.
Dit is op mij van toepassing. Ik zie er geen enkel voordeel in om mijn geloof op te geven, ik zie ook geen schadelijke elementen erin.

Ook zie ik op dit forum eigenlijk geen ruimte meer voor mensen met een geloof, omdat alles in het werk lijkt te worden gesteld om dat geloof te ontmantelen. Dat lijkt dan het hoogste doel te zijn. En telkens als ik dat zie vraag ik me af wat ik hier zelf eigenlijk nog zoek.
Droppy

Bericht door Droppy »

Samante schreef:
Kitty schreef:En sommigen houden hun geloof vast omdat ze vinden dat het hun leven verrijkt. Het geloof opgeven is eigenlijk niet aan de orde.
Dit is op mij van toepassing. Ik zie er geen enkel voordeel in om mijn geloof op te geven, ik zie ook geen schadelijke elementen erin.

Ook zie ik op dit forum eigenlijk geen ruimte meer voor mensen met een geloof, omdat alles in het werk lijkt te worden gesteld om dat geloof te ontmantelen. Dat lijkt dan het hoogste doel te zijn. En telkens als ik dat zie vraag ik me af wat ik hier zelf eigenlijk nog zoek.
Begrijp dat dan Samante :wink: , je MOET hun vorm van het freethinker-geloof aanhangen, en wel naar de maatstaven van een bepaalde overheersende tak van 'freethinkers', anders breng je de aanhangers van die tak van dat geloof in verwarring. En als dat gebeurt, dan worden ze agressief en dan is het net een kudde zenuwachtige honden die iedereen die door de deur komt en ook maar enig spoor van ongeloof vertoont, naar de strot vliegt. :violent1:

Blijf alsjeblieft, want hoe moeten de aanhangers van deze betonreligie hun horizon ooit verbreden en zich bijschaven (of beschaven?), als ze niet meer in contact komen met andersgelovigen? :laughing4:

Proost Samante, op een fijne zondagmiddag!
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Droppy schreef: je MOET hun vorm van het freethinker-geloof aanhangen,
Niemand MOET iets.
...en wel naar de maatstaven van een bepaalde overheersende tak van 'freethinkers',
En wat voor tak mag dat dan wel niet zijn? Als er zo'n tak zou zijn, dan behoor ik daar in ieder geval niet toe.
Begrijp dat dan Samante :wink: ,
Volgens mij begrijp je er zelf nog niets van :wink:

Gegroet,.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Samante schreef: Ook zie ik op dit forum eigenlijk geen ruimte meer voor mensen met een geloof, omdat alles in het werk lijkt te worden gesteld om dat geloof te ontmantelen.
Ik kan hier slechts voor mezelf spreken, maar ik heb grote waardering voor jouw pantheïsme. Misschien schuilt er ook wel een pantheïst in mij. Ik weet het niet. Ik verkeer altijd in verwarring daaromtrent. Het is net de slinger van zo'n klok die steeds heen en weer pendelt van materialisme naar mysticisme, met in het midden agnosticisme als zwaartepunt.
Een filosofische discussie omtrent de waarheid achter de dingen, kan soms lijken op een poging om iets te ontmantelen, maar voor mijzelf kan ik zeggen dat het voor mij 'slechts' van belang is dat we van zo'n discussie iets leren; dat we er wijzer van worden; dat we onze eigen standpunten kunnen relativeren. Dat kan soms confronterend zijn, maar van mijn kant is het nimmer de bedoeling om te breken en te slopen voor de lol, of om de sloophamer te hanteren, opdat mijn eigen maaksel er beter uitziet.
Ik ben mij steeds meer gaan distantiëren van het soort antitheïsme dat er slechts op uit is om te slopen. Ik hoop dat mijn kritische vragen (toen je hier jaren geleden voor het eerst kwam) niet die indruk hebben gewekt.
En telkens als ik dat zie vraag ik me af wat ik hier zelf eigenlijk nog zoek.
Die vraag kan ik niet voor je beantwoorden, al is het een goede vraag, die iedereen zichzelf zou kunnen stellen overigens.

Gegroet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het mag toch hopelijk wel duidelijk zijn, dat er ook aardig wat zijn hier die de-evangeliseren om het de-evangeliseren fel afwijzen. Anti-theïsme dat koste wat kost een strijd voert tegen het geloof is mij een doorn in het oog en verziekt menig potentieel goede discussie die je met een gelovige zou kunnen voeren. Dat vind ik vooral zonde van dit forum, dat het de-evangeliseren als doel discussies in de kiem smoort. Je krijgt dan alleen maar discussies waar een gelovige in de verdediging is tegen de aanvallen die hem ten deel vallen. Dat soort gedrag, dus het meteen op de nek springen met het doel iemand wel even duidelijk te maken hoe zot het is om te geloven, wil ik beslist bestrijden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Kitty schreef:
Je krijgt dan alleen maar discussies waar een gelovige in de verdediging is tegen de aanvallen die hem ten deel vallen. Dat soort gedrag, dus het meteen op de nek springen met het doel iemand wel even duidelijk te maken hoe zot het is om te geloven, wil ik beslist bestrijden.
Aan de andere kant, de gelovigen roepen dit ook over zich af. Hoeveel hebben we er al niet gehad die het geprobeerd hebben, en uiteindelijk de meest essentiele vragen niet hebben beantwoord? Persoonlijk ben ik door dit forum van mn geloof afgedonderd en ben ik nu in de fase dat ik intelectueel eerlijk tegen mezelf kan zeggen dat ik het gewoon niet weet! Hoe moeilijk het ook is om niet meer te geloven!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Er is helemaal niets mis als een gelovige hier zijn gelovige stellingen poneert, en dat die dan met argumenten onderuit worden gehaald. Er is wél iets mis als iemand hier zich voorstelt en in die voorstelling meldt dat hij of zij christen is, en dat er dan zonder aanleiding juist dat christelijke aspect meteen aangevallen wordt, zonder dat het op dat moment een ingebracht discussie item is. Misschien wil die christen wel helemaal niet over zijn geloof discussiëren, misschien komt hij hier wel om op heel andere discussies in te gaan. Dat is wat ik bedoel met meteen iemand op de nek springen omdat hij christen is, en meteen menen daar dan van alles over te moeten zeggen, zonder dat het op dat moment een onderwerp van discussie is.

Plaats reactie