Volgens mij kun je niet vaststellen dat het ene verhaal ouder is dan het andere, omdat deze verhalen niet werden opgeschreven maar mondeling overgeleverd. Het verhaal van adam en eva is beter te onderbouwen dan die andere verhalen, daarom geloven honderden miljoenen het scheppingsverhaal en vrijwel niemand die andere verhalen.Ook dit komt voor in de sage van Gilgamesh, waarin de koning (Gilgamesh) van Ur de vructen van de boom van het eeuwige leven probeert te stelen, dit verhaal is alleen duizenden jaren ouder. Genesis is een allezins semitische mythologie. Geloof je daarin, waarom dan niet in Enki en Ea? Of Marduk en Tiamat?
Ik zal dat verhaal hier zeker niet promoten als de waarheid, maar aangezien je ook niet het tegendeel kunt bewijzen blijft het een mogelijke optie.Toch triest dat hier kennelijk ernstig voorbij wordt gegaan aan wat waarheidcriteria, hoe weet je of de mens daarvoor onsterfelijk was? Antwoord, datzelfde verhaal...ronduit belachelijk om zo'n mening nog te blijven ventileren als de waarheid....
@skeptic
Dat ben ik niet met je eens. Het was juist zo goed, omdat de mens de keus had tussen goed en kwaad. Dit maakte de mens tot een zeer uniek wezen. Vergelijk het maar met een relatie tussen twee mensen al is deze zeer goed, dan nog kan er iemand de fout in gaan en het verzieken. Het goede was de gedeeltelijke vrijheid die de mens van God had gekregen. Dat dit verschrikkelijk gevolgen heeft gehad is iets dat ik niet betwist, maar kennelijk was deze vrijheid zoveel waard.Dat is wat jij geloofd. Als het zeer goed was geweest, waren Adam en Eva niet in de fout gegaan. Dus ga ik er van uit dat het maar een verhaaltje is.
Nee, bij de zondvloed heeft God de rechtvaardige Noach gespaard. Noach bleef echter wel een zondig mens.Natuurlijk had God de duivel kunnen vernietigen, maar omdat god rechtvaardig is zou hij de evenschuldig mensheid dan ook vernietigt moeten hebben. We leven nu dus in een wereld waar beide hun invloed hebben.
Dat heeft hij toch al gedaan d.m.v. de zondvloed? Als hij toen die duivel ook meteen had meegenomen was alles in kannen en kruiken geweest.
@Jessy
Genesis 3: 4 4 Maar de slang zei tegen de vrouw: "Je zult helemaal niet sterven!
De vrouw is wel gestorven dus loog de slang.
@Dirk
Het eerste wat je noemt zou voor ons een onoverkomelijk probleem zijn, maar voor God zeker niet. Wanneer je een aarde maakt zou het toch niet zo'n probleem zijn er nog eentje te fabriceren of de huidige aarde wat te vergroten.Want eeuwig levende mensen, met voortplantingsorganen, die dus kinderen ter wereld brengen die ook weer onsterfelijk zijn en zich dus eindeloos voortplanten... je ziet het wel voor je zeker?
Of had God niet de bedoeling dat ze zich zouden voortplanten, maar enkel de aarde zouden hoeden? Waarom dan mannelijke en vrouwelijke voortplantingsorganen?
Zelfs de tweede optie is mogelijk. Dat zou namelijk kunnen betekenen dat je lekker seks kunt hebben, zonder daarna voor een paar van die kwijlende, schreeuwende, bedplassende kinderen te hoeven zorgen. O ja nog even een beetje toelichting voor de mensen die wat achtergestelde denkbeelden over christen hebben. We vinden seks niet vies of zondig. De meeste van ons geloven alleen dat je het meest kunt genieten door seks voor het huwlijk te reserveren.[/quote]