Goed. Belangrijk dit in de gaten te houden met abstracties als ‘representatie’, ‘algemene wil van het volk’, ‘staatslichaam’ e.d.Socratoteles schreef: Inderdaad zijn rechten geen entiteiten, maar collectieve mentale constructies. Vergelijk het met de pikorde zoals je die bij kippen tegenkomt: op grond van een soort 'recht van de sterkste' wordt beslist welke hen het eerst bij het voer mag.
Deon= plicht.Die benadering is me te deontologisch.
Uit wikipedia:
Wat is er nu mis met deze gedachteconstructie (nl. een leer aangehangen door bepaalde individuen) en de toepassing? Het staat in eerste instantie niet vast of er überhaupt ethiek bestaat! We zijn bekend met dergelijk woordgebruik en daaropsteunende (vaak afgrijselijke) taalhandelingen (aanbevelingen, bevelen, goedkeuring, afkeuring, beloning en straf).De deontologie ("plichtenleer", vanuit het grieks, deon, “plicht,” en logos, “rede”) is een ethische stroming, die uitgaat van absolute gedragsregels, vaak, maar niet altijd, gesteld als normen. Er wordt ook wel gesproken over plichtethiek. Iets wat slecht is, is volgens een deontoloog altijd slecht, ook als de uitkomst goed zou zijn want er bestaat geen "goed" als zodanig, het enige wat goed zou kunnen zijn is de intentie, de goede wil, en die goede wil impliceert de aanvaarding van bepaalde morele wetten.
Ten tweede, formuleert zo’n constructie wel duidelijk waarover het ethische oordeel moet gaan? Kantianen zitten bijv. met ‘de goede wil’, maar wie kan een wil zien en beoordelen? Misschien alleen elk individu voor zichzelf, maar waarom zou hij dat willen doen, behalve als hij kennis heeft gemaakt met ‘goede wil’ liefhebbers? Het is subjectief en strookt in het geheel niet met de andere bewering, dat bepaalde gedragsregels absoluut zijn: bijv ‘stelen is slecht’, en dan altijd, omdat de handeling ‘stelen’ vanuit een universeel perspectief niet goed kan zijn, maar alternatief alleen slecht. (zie mijn UPB samenvatting voor het logisch bewijs).
Uiteraard is het de eigen keuze van mensen of groepen mensen om individueel en gezamenlijk, expliciet te streven naar een morele levenswandel. Velen noemen personen en zaken ‘goed’, in de vorm van ‘moreel goed’ (en dus noodzakelijk voor moraliteit), maar heeft het vaak niks uit te staan met moraliteit (elke zondag naar de kerk gaan, bijv., of niet gaan als je orthodox atheist bent).
UPB gaat dus voorbij aan deontologische ethiek, in de zin dat ze een empirisch en logisch raamwerk biedt om deontologie, utilitarisme e.a. te beoordelen op hun morele inhoud. (‘betreffen ze echt morele onderwerpen, en zijn hun morele oordelen dan wel waar?’)
Juist, maar je ziet het volgende: het gewelddadig systeem kiest welk spelletje er wordt gespeeld. In deze tijd en locatie, een kiesspelletje. Je moet meedoen, nl. het spelletje financieren en je aan de regels houden, en je mag mensen kiezen die de regels eventueel wat veranderen (of zelf verkiesbaar stellen, maar probeer eens te zeggen dat je een geheel ander spel zou willen spelen!). Wat je niet mag doen is niet meespelen: geen belasting betalen en je niet meer houden aan andere expliciete verplichtingen. Want dan volgt er dwang en straf.Deze overheid wordt op haar beurt ook weer gekozen, namelijk door degenen over wie macht wordt uitgeoefend door de mensen die zij aanstelt. Zijn die kiezers ontevreden over het beleit, dan heeft dat consequenties voor de machthebbers.
Dit is iets dat de geweldsmonopolie volgens haar eigen geloof mag doen, maar mij is het expliciet verboden mijn eigen geweldsmonopolie op te zetten. Bestaat hier een morele of rationele rechtvaardiging voor? Nee, dit is het akelige spelletje, er is maar één geweer in de kamer, en ik zoek maar uit hoe ik erom heen dans.
Geloof je nu werkelijk dat als je de meerderheid van mensen zou vragen: ‘zou je graag bestolen, gevangengezet, strafwerk opgedragen krijgen als je dit spelletje niet mee zou spelen?’ ze zouden antwoorden met ‘Ja! Straf en diefstal is prima voor mij, want het is een heilig plicht en ongelooflijke gelukservaring om dit spelletje te spelen’.Uiteraard. Bij het spelletje om de macht zijn er (democratische) spelregels, waar de meerderheid van de bevolking achter staat.
Ik sta niet achter het geweer in de kamer. Het maakt me eerder behoorlijk nerveus, dat iedereen het zo koppig negeert.
Aan wie denk je? Er zijn niet echt veel mensen die mij dood willen hebben. Niemand, denk ik eigenlijk.Zou je liever afgemaakt worden door de lokale bevolking?
Als geweldsmonopolien een goed idee waren, ja (i.e., indien democratie een goed idee was… want dan zou ik mijn eigen democratie op kunnen/moeten zetten). Zoals ik eerder vroeg, denk je dat de meerderheid zich gerust voelt over de geweer in de kamer, bij de gedachte dat het misschien ook zonder zou kunnen? (een ander spelletje, rationeler, zonder geweer en straf als je niet meedoet).En zo loopt iedereen elkaar een beetje op te sluiten.. De meerderheid van de bevolking vind de wijze waarop een machtswisseling zich in een democratie voltrekt een stuk aangenamer.
Centraal aangestuurde wetshandhaving weerhoudt mij net zo goed, mijn eigen centraal aangestuurde wetshandhaving op te zetten. Er is maar plaats voor één centraal gestuurde wetshandhaving, want als ik mijn eigen begin op te zetten zal ik zeker worden gewaarschuwd, bestolen, mogelijk nog gevangengezet e.d., en als ik me te erg verzet om rustig een eigen wetshandhaving in het leven te kunnen roepen, verwond of gedood.Volgens mij verwar je nu dictatoriale agressie jegens oppositie met centraal aangestuurde wetshandhaving..
Want voor sommigen is het goed om te beslissen over het gedrag en bezit van anderen, maar ikzelf bevind me niet in dezelfde morele categorie van wezens, blijkbaar. (staatsdienaren zijn dan een andere soort entiteiten, waarvoor er andere morele regels gelden…. Hmhm. Geur van religie, iemand?)
Vindt de meerderheid van de bevolking de geweldsmonopolie wenselijk? Zijn er daar nog eens laatst enquetes en discussies over gehouden?In een ideale democratie heeft de overheid precies zoveel bevoegdheden als de meerderheid van de bevolking wenselijk vind. Ik schrijf 'ideale democratie' omdat er wel een buffer is ingebouwd: niet alles wat de meerderheid van de bevolking wil, gebeurt ook. En dat is een goed ding, denk ik. Want de kennis en kunde die vereist is bij het nemen van zwaarwegende politieke beslissingen is bij de gemiddelde burger nog verder te zoeken dan bij de gemiddelde politicus. Wat mij betreft zou het bestuur van overheidsorganen in de handen van experts moeten liggen.
Verder, zou jouw persoonlijke voorkeur (bestuur van geweldsmonopolie in handen van ‘experts’, wat expert verder ook moge betekenen) opgelegd moeten worden aan anderen? Zouden zij de mogelijkheid moeten hebben om te kiezen voor of tegen een geweldsmonopolie, waarom wel of niet?
De vraag is in dit geval: is mensen opensnijden een morele daad? Moraliteit betreft daden die gekozen zijn, en waarbij er een morele noodzaak bestaat om die daad te kiezen (mensen opensnijden of niet). Het is logisch en praktisch onmogelijk dat ieder elkaar opensnijdt elke keer als dat kan. Bovendien speelt dan de vraag mee: snij je iemand open met of zonder toestemming van de ander? In het geval van de chirurg: met de toestemming van de patient, of als de patient bewusteloos was na een ongeluk, met een veronderstelde goedkeuring. De interactie is dus vrijwillig, gekozen op basis van persoonlijke voorkeuren en universeel verkieselijk gedrag (je wilt liever geopereerd worden om te overleven of gezonder te leven, dan niet geopereerd worden en sterven, of ziek blijven… de chirurg wil liever zijn werk doen en betaald worden, dan niet zijn werk doen en niet betaald worden…. geen van beide heeft echter de morele verplichting zich te laten opereren, of opereren.)Alweer die categorische imperatief. Je argument faalt op meerdere punten, waarvan de belangrijkste geillustreert kan worden door je procedure toe te passen op bijvoorbeeld de taken die een chirurg uitvoert: hij snijdt mensen open. Andere mensen opensnijden is een morele daad. Vraag jezelf af: zou je willen dat alle mensen elkaar zouden mogen opensnijden? Nee? Wel, dan mogen chirurgen het ook niet.
Operatie valt dus gewoonlijk onder wederzijds vrijwillig, esthetisch positief gedrag (overeenstemming van beide partijen voor de interactie).
In het andere geval van opensnijden zonder toestemming of zonder veronderstelde toestemming, is het een zaak van moord. Het gedrag is door één partij afgedwongen, zonder keuzevrijheid van de ander. Het aspect van noodzaak en onvermijdelijkheid maakt de daad wel moreel geladen (indien we van moraliteit wensen te spreken), namelijk of noodzakelijk goed (iedereen moet moorden), of noodzakelijk kwaad (niemand mag moorden). Als je het een zaak van persoonlijk voorkeur maakt, dan krijg je zoiets als ‘iedereen mag moorden wanneer hij daar zin in heeft’, maar dat is duidelijk niet meer een moreel, algemeengeldig oordeel, maar een persoonlijke mening.
Met overheidstaken moet je je dus afvragen: hebben beide partijen zonder dwang van geweld (zie boven, het geweer in de kamer), een overeenstemming bereikt bij de interactie (bijv. dat ouders met gemeente-ambtenaren hebben afgesproken over de leerplicht van hun kinderen, en over de consequenties van het niet nakomen van deze afspraak?). Dus een concrete afspraak tussen de reeele individuen waartussen de interactie praktisch plaats vindt?
Als niet, dan is er spraken van eenzijdig, gewelddadig opleggen van voorschriften. Dat is moreel noodzakelijk goed of kwaad. Als ze zeggen dat het goed is, dan hoor ik het ook te doen. Als het kwaad is, dan horen zij het niet te doen.
Lelijk en mooi zijn natuurlijk te communiceren (visuele) indrukken, die terecht daarom als persoonlijke voorkeur, of soms als een universele voorkeur worden gezien.Ja, en 17e-eeuwse kunstuitingen zijn altijd lelijk, nooit mooi. Beide stellingen winnen niet aan waarheidsgehalte als ze vet gedrukt worden. Een moraal beschouw ik als het geheel aan waarderingen voor sociale gedragingen, en aangezien niet iedereen elk gedrag op dezelfde wijze waardeert, kun je geen universele uitspraken doen over de objectieve morele waarde van gedragingen. Voeg daar nog bij, dat sommige gedragingen in de ene context wel als moreel aanvaardbaar worden beschouwd en in een andere situatie juist weer helemaal niet, en het wordt duidelijk dat een objectieve beoordeling van een gedraging onmogelijk is. Wat wel mogelijk is, is onderzoeken welke waarden een rol spelen in de beoordeling van een gedraging. Slechts voor zover men dezelfde waarden nastreeft, kan er overeenstemming in de moraal bestaan.
Een waardering kan ook slechts een persoonlijke of universele voorkeur zijn voor bepaald gedrag (niet naakt op straat gaan, bijv. als persoonlijke voorkeur, of kleden in koude gebieden als je het warm wilt hebben, als universeel verkieselijk gedrag). Zulke gedragingen zijn echter te vermijden voor andere partijen (je kijkt weg, je loopt een andere straat in). Maar sommige gedragingen laten weinig keuze over voor de ander, kortom, houden geen rekening met zijn/haar voorkeuren, bijv. in het geval van verkrachting.
Omdat deze gedragingen onvermijdelijk zijn (terwijl kijken naar iets moois of lelijks vermijdelijk is), zijn ze noodzakelijk goed of kwaad (als goed en kwaad meer zijn dan synoniemen voor ‘leuk’ en ‘niet leuk’, of ‘mooi’ en ‘niet mooi’). Als geweld goed is (alle gedragingen waarbij de ander fysiek overweldigd wordt, dus verkrachting, diefstal, moord e.d.), dan hoort iedereen altijd wanneer hij kan dit geweld in te zetten. Dat levert echter logisch en praktisch een contradictie op. Daarom kan geweld nooit goed zijn.
Je kunt zeggen, of groepen mensen kunnen zeggen dat ze geweld wel of niet leuk, wel of niet mooi vinden, maar dat zijn alleen meningen, geen objectieve morele oordelen.
Laat ik eens proberen 30 jaar te leven zonder mijn papieren in orde te hebben, zonder belasting te betalen e.d. Me over de ‘grens’ vestigen roept ook weer problemen op als ik daar mijn papieren etc. niet in orde krijg. Kijk maar eens wat er met je gebeurt, als je al die verplichtingen niet nakomt. (note: een verplichting niet nakomen, behalve in het geval van mensen die lichamelijk afhankelijk van je zijn, is geen gewelddadige daad… je overweldigt een ander niet, door iets niet te doen).Voel jij je geweldadig bijeengehouden in een staat? Hoor je het ijzeren gordijn al rammelen?
Persoonlijk zie ik de noodzaak en ‘alleenrecht’ op geweld de zwakste en vreselijkste kant.Inderdaad, dat is de zwakste kant eraan.
Ok, kan de meerderheid zelf wijze beslissingen nemen, of niet? Als niet, dan moet ze het naar slimme /morele mensen delegeren, als wel, waarvoor dan mensen die niet slimmer/moreler zijn dan zij? Wat zijn het voor taken dat een minderheid voor 16 miljoen mensen kan volbrengen, dat die 16 miljoen mensen niet zonder een machtsmonopolie mogelijk zouden kunnen maken?Daar ben ik het niet mee eens, in een ideale democratie beslist de bevolking wie er deze beslissingen mag maken en worden daar vervolgens ook op afgerekend. Waarom zo indirect? Omdat je niet 16 miljoen mensen fulltime politiek kunt laten bedrijven. Daarom wordt het uitbesteed aan politici.
Een moreel slechte beslissing is natuurlijk geweld inzetten tegen iemand. De overheid zet geweld in tegen burgers of dreigt ermee zodat iedereen met het spelletje meedoet. Wat zou een meerderheid moreel gezinde mensen beslissen over de staatsinrichting: dat deze met of zonder initiatie van geweld zou moeten functioneren?Inderdaad. Daarom bestaat er ook geen ideale democratie. Overigens is je indeling van mensen in 'goed' en 'slecht' veel te kort door de bocht. 'Goede' mensen die het aan kennis en kunde ontbreekt, kunnen 'slechte' beslissingen nemen.
Welke wet, wat voor overtreders, hoe moeten deze behandeld worden en waarom? Ik denk dat er een makkelijke lijn is te trekken tussen mensen die goed en kwaad willen: wie goed gedrag in de wereld wil, is tegen het inzetten van geweld. Wie kwaad in de wereld wil, is voor het inzetten van geweld. Wetten uitvoeren en kracht bijzetten is gebaseerd op het geweldsmonopolie.Wel, om de behandeling van wetsovertreders aan uit te besteden bijvoorbeeld. Deze redenering steunt veel te sterk op je gesimplificeerde onderscheid tussen 'goede mensen' en 'slechte mensen'.
Iedereen die achter staatsmacht staat, staat denk ik achter de implementatie van geweld en dreiging van geweld ten gunste van het staatsapparaat. Wat leden van de staatsmacht ook ooit hebben bedacht of nu bedenken, als het niet aan een objectief moreel criterium voldoet, dan is het vanuit een moreel gezichtpunt willekeurige voorkeur. Dus staan ze voor het gewelddadig opleggen van bepaalde voorkeuren, of het nu hun eigen voorkeuren zijn of niet. Geweld is blijkbaar wel hun voorkeur, ook om de kost te verdienen (belasting=gestolen geld).Maar mensen die hun voorkeuren aan anderen op willen leggen, zullen dat sowieso proberen. Maar vreemd genoeg zie ik in de tweede kamer helemaal geen Mussolini's, alleen maar padvindertjes en suffe ambtenaren. Blijkbaar is de politieke werkelijkheid van compromissen zoeken en de kiezer tevreden houden toch niet zo aantrekkelijk voor 'slechte mensen'? Kom eens kijken in het management van een (private!) multinational en zie waar de dominante mensen werkelijk zitten.
Zeker. Ik denk dat moreel en rationeel gedreven mensen de actieve groep zijn, die graag geweldloos met bepaalde creatieve oplossingen voor complexe problemen durven komen. Ik zie mezelf als iemand met zulke aspiraties.Zolang er passieve mensen zijn die, zodra ze thuis komen van hun 9 tot 5 baantje, gehypnoticeerd voor de rest van de dag naar 'American Gladiators' zitten te kijken, en gedreven mensen die steeds opzoek zijn naar nieuwe kansen, niches, en mogelijkheden, zal er altijd onderscheid blijven tussen de mensen die de beslissingen nemen en de mensen die toekijken.
Vuil spel, in de vorm van fysiek overmacht of dreiging daarvan? (dreiging met) assassinatie, verkrachting, diefstal, sabotage e.d.?Je moest eens weten wat voor vuil spel er soms gespeeld wordt tussen concurrerende bedrijven.. Wat dat betreft is het niet verkeerd dat er een gecentraliseerde instantie is die toezicht houdt op het functioneren van bedrijven. Een minister-president kan zich overigens ook niet al te veel veroorloven. Als Balkenende een uitspraak doet als 'zonder geloof kun je niet functioneren' is het land al te klein..
Als collectief moraal gebaseerd is op vele persoonlijke voorkeuren, dan is dat natuurlijk niet meer dan dat: vele persoonlijke voorkeuren. En dan kunnen we niet meer spreken van goed en kwaad, alsof dat een objectieve label is. Dan kan jij moord bijv. goed en leuk vinden, ik slecht en niet leuk, maar dan maakt het helemaal niet uit wie wat vindt. Moraal is dan alleen een zinloze illusie.Procedurele rechtvaardigheid. Als de wetten overeenstemmen met de 'collectieve moraal' dan zijn de meeste mensen tevreden.
Maar zelfs als moraal alleen persoonlijke voorkeuren betrof, zou de meerderheid van mensen dan graag liever aan de uitvoerende of ontvangende kant van het geweldsspel zitten, en zouden ze liever wel of geen geweldsmonopolie zien?
Ja, dat klopt. Ik raad beide ten zeerste aan. Want nu heb ik veel dingen uit die boeken en mijn andere post herhaald, dat eigenlijk veel beter vertolkt staat in beide boeken.Zal er binnenkort eens een blik in werpen. Ik heb trouwens je samenvatting van 'Universally Preferable Behaviour' eens vluchtig doorgenomen en volgens mij gaan een paar van je hoofdargumenten hierop terug, klopt dat? Een kritiek daarop kun je dan ook nog van me verwachten.
Persoonlijk zou ik liever dan ook een discussie willen van eerste principes (bijv. ‘is objectieve moraal mogelijk?’, ‘is geweld goed/kwaad/iets anders’, ‘zouden machtsinstanties zich moreel horen te rechtvaardigen’, ‘wensen mensen nu echt geweld, boven ontbreken van geweld?’) e.d., i.p.v. langlopende, afgeleide vraagstukken
Maar hopelijk hielp dit.
Ik volsta ermee te zeggen:
1/ dat ik deze discussiedraad ontzettend interessant vind (eindelijk weer eens een aanzet tot oorspronkelijke maatschappijcritiek)
2/ ik zou moeten en willen antwoorden met een lang artikel/boek waar ik al een jaar mee bezig ben, doch niet voltooid: aangaande het failliet van het "oude" concept democratie, en het pleidooi voor een nieuwe samenlevings- en staatsvorm voor deze prille 21° eeuw.
Als ik in het weekend tijd vind, zal ik énkele elementen be-commentarieren.
Nee, idd. Geweldloosheid lijkt op een toestand te wijzen waarin geweld ontbreekt, maar dat hoeft nog niet samen te hangen met morele keuzes.Enkel deze éne opmerking: moreel inzicht verwerven is géén synoniem van geweldloosheid.
Moreel inzicht heeft zeker wel een persoonlijke en psychologische kant. Er bestaan gevoelens die samengaan met morele oordelen, zoals boosheid, verdriet, weerzin in het geval van vernomen misdaden, of tevredenheid, gemoedsrust en hoop in het geval van het ontbreken/voorkomen van misdaden (wanneer ze er wel zouden kunnen zijn).Moreel inzcht (geestelijke aktiviteit) is slechts de persoonlijke, pyschologische verwerking van probleemstellingen. De moraal (een leer) is de (meestal maatschappelijke) neerslag hiervan.
Noch de morele inzichten (persoonlijk), noch de moraal (collectieve consensus) zijn universeel of tijdloos. Integendeel.
Het allergrootste ontkennen hiervan in de 20° eeuw heet: de Universele verklaring van de rechten van de mens. De naamgeving alléén al duidt op moreel collonialisme.
(Dit onderwerp is overigens het tweede essay waar ik mee bezig ben. )
Echter denk ik dat onze soort nu ook rationeel een oordeel kan vellen over de morele gehalte van bepaald gedrag, zoals we ook rationeel en eensgezind objecten kunnen opmeten en groottes eenduidig communiceren. Zoals je zegt zijn noch persoonlijke voorkeur, noch vele overeenstemmende voorkeuren universeel of tijdloos. Echter is de afspraak van een meter tijdloos. Zo zou ook een objectieve maatstaf voor moraal tijdloos kunnen zijn. Boven heb ik al uiteengezet, hoe (initiatie van) geweld altijd een kwaad is (als objectief moraal bestaat).
Nadruk op initiatie: zelfverdediging is het voorkomen van verdere initiatie van het geweld, maar vereist dus ook een fysieke inspanning in de richting van de ander. Geen geweld initiëren zou dan een moreel altijd geldige regel zijn. En geen geweld initiëren heeft hedendaags bij de meerderheid van mensen, op de meeste ogenblikken, de voorkeur boven geweld initiëren, lijkt me. Ik denk dat er een consensus bestaat over de voorkeur om geweldloos conflicten en problemen op te lossen. En deze persoonlijke en psychologische voorkeur, stemt overeen met het morele oordeel, dat geweld initiëren immoreel is.
Als bepaalde rechten met geweld kracht worden bijgezet, dan is het meteen al duidelijk, dat het proclameren en uitvoeren van deze rechten niet moreel gerechtvaardigd is, zelfs als sommige mensen een voorkeur hebben voor zulke rechten en gewelddadige uitvoer.
Heb je het hier over een hypotetische, of reeele en historische toestand? Denk je dat zo’n oertoestand nog rechtvaardiging en noodzaak levert voor de huidige stand van zaken? (in het algemeen een vrij talig, rationeel en grotendeels geweldloze samenleving)fbs33 schreef: Maar ik had onvoldoende gesteld dat het om twee (in principe) gelijkwaardige individuen ging die beiden daar het collectief (waar ze zelf deel van uitmaakten) beknot werden ten faveure van veiligheid (bescherming door gezamelijke kracht als één v.d. voordeeltjes v.h. collectief!)
Sorry voor mijn onduidelijkheid!
Wanneer heb je dat gedaan, en hoe ging dat eraan toe? Heb je een contract moeten ondertekenen, wat waren de voorwaarden? Wat bedoel je met ‘neutraal verondersteld lichaam’? Heb je veel last gehad van inbrekers, en is dat wat je normaal zou doen, als er geen overheid was? (de inbreker zijn kop van zijn romp schieten, of iets vergelijkbaars als je geen geschutwapens hebt). Hebben die dieven waarvan je last had, ook inderdaad families die klaar staan om wraak op jou te nemen?Geweldsmonopolie heb ik (en mede individuen) uit handen gegeven aan een neutraal (verondersteld) lichaam, 'overheid' genaamd om te voorkomen dat ik( cs.) een betrapte inbreker uit drift zijn kop van zijn romp schiet (waarna de familie van die boef op mij (als moordenaar van hun Pa oid. op mij loeren met een telescoopgeweer!)
Behalve dat: kun je nog aan andere soort instanties denken behalve geweldmonopolien, die jouw strijdlust zouden kunnen intemmen en je kunnen beschermen voor dieven?
Anarchie is gewoon een toestand waarin bemoeienis van een gewelsmonopolie ontbreekt. Dat is niet ideaal, maar gewoon wat in de definite bevat is. Ik weet niet of ''onderdanen'' (liever: mensen) in zo’n toestand zelf alles onderling kunnen regelen. Ik kan me voorstellen dat geweldloze instanties (geen geweld initieren) optreden als erkende bemiddeling tussen allerlei personen en hun bezit en vervoer, functioneren etc.Een ideale anarchie heeft geen overheid, noch een geweldsmonopolie nodig om toe te zien op de grenzen van ieders territorium omdat de (ideale) individuele onderdanen zelf toezien op die grenzen ervan.
Voor een suggestie van zulke instanties zou je het hoofdstuk: Dispute Resolution Organizations, pag 70, van Practical Anarchy kunnen doorkijken.
Pas als je de mogelijkheid van DRO’s of dergelijke hebt weerlegt : ) Ik ben benieuwd wat je (en anderen!) van het idee vinden.Het maakt (m.i.) de vraag waarmee je het topic opent tot een onhoudbare!
Minder controle leidt (ontsnappend eraan) tot ontwakend individualisme.
Maar ook dat is niet juist, want het zijn (in mijn ogen) golven en dalen in eeuwige afwisseling vanaf het begin (millioenen jaren geleden!)
Nog een kort podcastje (8 min) dat hulpeloos weer mijn geheugen binnenschoot bij dit schrijven: ‘Put Down The Gun, Then We’ll Talk’ http://feeds.feedburner.com/~r/Freedoma ... he_Gun.mp3