Why should only the devil have all the pretty tunes ?god's kracht? of aan de muziek en hun grijze massa?
Spirituele ervaringen = bewustzijnsverlaging
Moderator: Moderators
-
- Banned
Mystieke ervaring, spiritualiteit.Kevin schreef:Wat is precies de definitie van spirituele ervaring?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mystiek
http://en.wikipedia.org/wiki/Mysticism
http://de.wikipedia.org/wiki/Mystik
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spiritualiteit
http://en.wikipedia.org/wiki/Spirituality
http://de.wikipedia.org/wiki/Spiritualit%C3%A4t
Kortsluiting in de hersenen, waardoor je ongevraagde en ongecontroleerde hallucinaties en wanen beleeft. Je verliest a.h.w. het contact met de werkelijkheid.Kevin schreef:Wat is precies de definitie van spirituele ervaring?
Laatst gewijzigd door Cluny op 30 jan 2008 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Bij inname van teveel spiritualia kun je ook een mooie spirituele ervaring krijgen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
-
- Banned
Een paar scheten( of een diarree ) laten het methaan ontsnappen en het is over ..." wanneer je iets verkeerds eet kun je je maag bederven
De bedorven "geest " echter , denkt voortdurend dat de geestelijke scheten , lumineuze ideeen zijn .....
Overigens zijn heel veel geesten al van nature bedorven ....die hoeven zelfs niets te
lezen ...het zijn natuurtalenten
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Wat is verkeerd?Antiscience schreef:Klopt ! Of ook nare.Kitty schreef:Bij inname van teveel spiritualia kun je ook een mooie spirituele ervaring krijgen.
Mijn vader zei : " wanneer je iets verkeerds eet kun je je maag bederven,
wanneer je iets verkeerds leest kun je je geest bederven. "
Hoe meet je dat? (Zijn je 'tegenwichten' geijkt?)
-
- Banned
' Vreemde ' boeken waarmee mijn ouders tijdens mijn puberiteit letterlijk de open haardfbs33 schreef:Wat is verkeerd?
aanmaakten. Ze hebben heel wat kilo's verbrand. Een boek kon ik nog redden
en dat ziet er nu heel bijzonder uit een " Lexikon des esoterischen Wissens "
met koolzwart omrande aangevreten bladzijden en doordringende rooklucht.
Voor mijn ouders maakte het geen verschil of het nou ' vervloekte '
lektuur van spirituele- filosofische- of wetenschappelijke aard was.
Mijn moeder is oer-Katholiek en wil(de) mij weer op het R.K. pad brengen.
Door mijn twijfels en nare gevoelens die in mijn puberiteit opkwamen t.a.v.
de Katholieke kerk, begon ik zelf uit te zoeken en uit te maken wat ik
waar en onwaar, goed en slecht vind en boven alles wilde ik onder dat juk
uitkomen in vrijheid leven en goed voor mijzelf zijn.
Heu, ze hadden misschien iets tegen de Duitsers ?.....
" Lexikon des esoterischen Wissens "met koolzwart omrande aangevreten bladzijden en doordringende rooklucht....
Maar dat terzijde :
Het begint met het verbranden van boeken
en eindigt met het verbranden van mensen
Slecht voor de opwarming van het klimaat....

Gelukkig is Freud allang verlaten ..... want dat met die "moeder "...euh ....
Moeten toch wel een speciaal soort fanatieke opus-dei-achtige katholieke ouders geweest zijn , had ik nog nooit van gehoord ....

Tsja :
De meeste katholieken alhier gaan naar Lourdes (want god leeft met zijn mama in Frankrijk ,____ in het restaurant " chez père antoine " , waar vlamingen thuis zijn ) om de bekering af te smeken van hun opstandige kroost of ze geven ze gezegend oudbakken brood van de heilige Hubertus te vreten ( als ze wat armer zijn ) ....tegen de razernij ....
Ni dieu , Ni maitre
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Waren het dus jouw boeken die ze verbrandden? Je schrijft naast wilde ook wil. In dat geval zou ik mijn moeder na zoveel jaren eens vragen hoe zij erover zou denken als ik nu haar tot mijn zienswijzen zou willen bekeren door al haar bijbeltjes en stichtelijke lectuur te gaan verbranden.Antiscience schreef:' Vreemde ' boeken waarmee mijn ouders tijdens mijn puberiteit letterlijk de open haardfbs33 schreef:Wat is verkeerd?
aanmaakten. Ze hebben heel wat kilo's verbrand. Een boek kon ik nog redden
en dat ziet er nu heel bijzonder uit een " Lexikon des esoterischen Wissens "
met koolzwart omrande aangevreten bladzijden en doordringende rooklucht.
Voor mijn ouders maakte het geen verschil of het nou ' vervloekte '
lektuur van spirituele- filosofische- of wetenschappelijke aard was.
Mijn moeder is oer-Katholiek en wil(de) mij weer op het R.K. pad brengen.
Door mijn twijfels en nare gevoelens die in mijn puberiteit opkwamen t.a.v.
de Katholieke kerk, begon ik zelf uit te zoeken en uit te maken wat ik
waar en onwaar, goed en slecht vind en boven alles wilde ik onder dat juk
uitkomen in vrijheid leven en goed voor mijzelf zijn.
Ik kan me voorstellen dat een puber door het verbranden van waar hij mee bezig was en belangrijk vond juist de grootste vijand wordt van dat geloof in naam waarvan het verbranden plaatsvindt.
Ik heb het verbranden in mijn leven ook meegemaakt met evangelische christenen. Ze bekeerden zich op een gegeven moment opnieuw en verbrandden daarna al hun astrologieboeken. Ze waren experts op dat gebied. Ik herinner me dat ik me afvroeg wat voor nut zoiets nu had, want ze kenden alle astrologieduidingen uit hun hoofd; ze zouden bij wijze van spreken hun eigen hersens moeten roosteren om er van af te komen. Maar het schept goed het klimaat waarin vromen leven: soms zie je een bijna hysterische angst voor alles wat buiten de eigen godsdienst staat. Bepaalde boeken mag je dan niet eens inkijken.
Christenen leren het boekenverbranden van het voorbeeld in de bijbel (Handelingen). Enkele tientallen jaren geleden werd deze hysterie mooi aangewakkerd door Willem Ouweneel met zijn boek Het Domein van de Slang. Wanneer je dat gelezen hebt en ook nog gelooft durf je nauwelijks nog het huis uit te gaan en te ademen in de wereld.
Born OK the first time
- miss marple
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Maar mensen reageren toch heel verschillend. Er zijn ook diepgelovige mensen met grote ontwikkeling, die niet aan zulke hysterie lijden, maar heel nuchter blijven. Ze beroepen zich vaak op het bijbelwoord dat je alles mag onderzoeken, om al het goede eruit te kunnen behouden. Ik herinner me een zeer orthodox evangelische engelse professor uit de tijd dat ik theologie studeerde. Zijn lievelingscomponist was Wagner. Hij werd daar uiteraard vaak op aangesproken, zoiets kon toch niet als je echt evangelisch christen was, maar hij hield voet bij stuk: muziek is muziek, en wat de componist er verder voor idiote of verwerpelijke denkbeelden op nahield deed er volgens hem niets toe en had niets met de muziek te maken.miss marple schreef:Jazeker een ongezonde angst is het,je leven wordt bepaald door de regels vd kerk en door de mensen die leiding hebben over de jeugdclub.Je moet zelfs god betrekken bij je muziekkeuze,om vervolgens een onderscheid te maken wat binnen die wereld goed of fout is.
Ik was zelf als evangelisch gelovige vroeger ook op zijn tijd bezig met esoterische zaken, joodse kabbala, astrologie, oosterse religie, alle muziek ongeacht de achterliggende ideologie, joga, enz. Ze gaven me vaak een onbevredigend gevoel, want ik kon de wijsheid/waarde ervan vaak niet ontkennen, maar iets van buiten het juiste christelijk geloof kon aan de andere kant ook nooit goed ingepast worden. Maar ik leefde liever met een onbevredigend gevoel dat het allemaal een raadsel blijft, dan alles wat buiten het juiste christelijke geloof ligt aan de satan toe te schrijven. Het laatste was voor mij een absurde gedachte. Mijn lievelingscomponist was Mahler, iemand die in zijn eerste symfonie een natuuraanbidder was, in de tweede een christen werd, in de derde een pantheïst, in de vierde een naief kinderlijk geloof aanhangt, in de zesde op een soort nihilisme uitkomt, in de achtste zonder een spier te vertrekken christelijk geloof met Goethe's faust kon verbinden, in 'Het lied van de aarde' opeens ondergedompeld is is chinese mystiek, en in de negende op een prachtig mystieke bovenzinnelijkheid uitkomt. Ik vond, en vind nog steeds, dat zo'n invulling van de menselijke geest een mens tot compleetheid, tot geestelijke rijpheid maakt. Mahler was ahw de personificatie van de moderne mens, de mens die overstelpt wordt door de veelheid, en zich uiteengetrokken voelt worden, wortelloos en zonder enkel duurzaam houvast, maar die alles in zich probeert op te nemen en probeert te verteren, en er uiteindelijk een groots geheel van maakt.
Het geloofsfanatisme dat ik veelvuldig tegenkwam maakte me altijd boos, en heeft er ongetwijfeld aan bijgedragen dat ik me uiteindelijk tegen het christelijk geloof begon te verzetten.
Born OK the first time
Mij werd er tijdens mijn studiejaren altijd op gewezen dat je dat niet kon doen , vooraleer je in staat was het slechte eruit te filteren ....dat je alles mag onderzoeken, om al het goede eruit te kunnen behouden.
Dat je er met andere woorden niet aan kon beginnen vooraleer volkomen overtuigd te zijn van je geloof , en over de nodige indoctrinatie ( "levend geloof " noemde mijn leraar dat ) en" intellectuele onderdanigheid en capaciteiten " ( dat werd me letterlijk gezegd door mijn studieprefect ) beschikte om dat zonder gevaar te kunnen doen :" Je mag ook geen kinderen met lucifers laten spelen ... " en je moet minstens begeleid worden wanneer je begint met die "onderzoeken om het goede eruit te halen " ....Gehoorzaamheid is hier de grootste deugd ...
Voor mij was dit onaanvaardbaar ( voor anderen dan weer niet ; die schenen er zich mee te kunnen verzoenen ,maar die werden dan meestal ___ zoals ik later ontdekte ____ in stilte afvalligen

en ook wel omdat ik vond dat het mijn "creatieve " vermogens( = mijn "hovaardij "zei men ) en vooral mijn onafhankelijke zoektocht naar pêrsoonlijk begrip en doorzicht (ook als cultuur -consument dan ) onverdragelijk belemmerde ..Wat me heftig in het verzet joeg( ik was dus erg onwillig en tegendraads werd me verteld) ......Het is met andere woorden ook grotendeels een kwestie van temperament ....en de overtuiging dat zonder vrijheid van ideeen (- uitwisseling) , creatief en onafhankelijk doordenken , onmogelijk is
Ik denk niet dat er een vastomlijnd recept is ....Het geloofsfanatisme dat ik veelvuldig tegenkwam maakte me altijd boos, en heeft er ongetwijfeld aan bijgedragen dat ik me uiteindelijk tegen het christelijk geloof begon te verzetten
Ik had zelfs geen proeven van geloofs- fanatisme nodig ....
Ach eigenlijk had ik geen enkel probleem of afkeer van medemensen met een gelovige hersenkronkel , in mijn leefomgeving ....integendeel
Tot en met de zeer verhelderende aanslagen van 9/11 uiteraard ...eerder het werk van een soort " rote armee fraction " van kille , gedegouteerde ,mislukte en met hersenrot behepte , vertegenwoordigers uit de zich opwerkende middenklassen die vinden dat ze tekort zijn gedaan maar die toch voornamelijk worden gebruikt en ingezet door fanatieke revanchistische en machtsgeile oorlogs en barbaren -religies ....die uw kunstwerken en verworvenheden alleen maar willen stelen om ze om te smelten tot roversschatten en trofeeen voor hun idool
Ni dieu , Ni maitre