Hoe mild moet je, zijn t. o. v. het christelijke geloof

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.
a.r.

Bericht door a.r. »

Ongelooflijke onzin ! Bovendien discussievervuiling! :evil:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ik zie ook niet hoe dit iets met de discussie te maken heeft. Het refereert zowiezo aan een randverschijnsel, een hechte, kleine conservatieve gemeenschap; je kunt Volendammers niet representatief stellen voor het doorsnee christendom dat men tegenkomt.

Christendom heeft uiteraard vele gezichten, en bij elk gezicht moet men weer opnieuw bepalen wat de opstelling moet zijn. Ik vind het weinig zinvol de opstelling jegens christenen te laten bepalen door de extreme gevallen.
Voor de doorsnee christen is het geloof niet meer MOETEN dan de maatschappij ons allemaal met allerlei soorten van MOETEN opscheept.
Born OK the first time
bendk
Forum fan

Bericht door bendk »

[
Ik zie ook niet hoe dit iets met de discussie te maken heeft. Het refereert zowiezo aan een randverschijnsel, een hechte, kleine conservatieve gemeenschap; je kunt Volendammers niet representatief stellen voor het doorsnee christendom dat men tegenkomt.
Dat schrijf ik niet, in het geheel niet zelfs
Emigreer...want er is meer tussen hemel en aarde.
bendk
Forum fan

Bericht door bendk »

Christendom heeft uiteraard vele gezichten, en bij elk gezicht moet men weer opnieuw bepalen wat de opstelling moet zijn. Ik vind het weinig zinvol de opstelling jegens christenen te laten bepalen door de extreme gevallen.
Voor de doorsnee christen is het geloof niet meer MOETEN dan de maatschappij ons allemaal met allerlei soorten van MOETEN opscheept
dat schrijf ik dus wel, dwz het geloof sec
Pointer
Forum fan

Bericht door Pointer »

Rereformed schreef:Immigratie zou men helemaal stop moeten zetten in Nederland.
Dat mag niet in Europa en het vetraagt alleen een klein beetje. Het opnemen van een bepaald quotum vluchtelingen (irak, Iran, Darfur), is verplicht, evenals het recht op gezinshereniging. De emigratie stopzetten is de snelste manier om van de autochtone Nederlanders af te komen, wat ook het effect is van de Albanisering, waar de SP zo dol op is.
Wat de secularisatie betreft. In de Regering is er niemand die het uittreden van Moslims steunt, omdat uittredende moslims kritiek hebben op de islam. Die vrijheid van godsdienst vind je alleen bij Groen Links, D66 en de VVD. Vanavond is het probleem bij Rondom 10 op tv.
http://info.omroep.nl/ncrv/tv?nav=siqyGsHfHEIJ
bendk
Forum fan

Bericht door bendk »

De emigratie stopzetten is de snelste manier om van de autochtone Nederlanders af te komen,
Dit kan ik even niet zo plaatsen..
Pointer
Forum fan

Bericht door Pointer »

bendk schreef:
De emigratie stopzetten is de snelste manier om van de autochtone Nederlanders af te komen,
Dit kan ik even niet zo plaatsen..
Nou, als jij hoort dat je Nederland niet meer uit mag, ben je als Nederlander toch meteen vertrokken? Eerst moet de staat zich terugtrekken uit de EU, dan moeten ze een muur bouwen om het hele land. Vervolgens moeten ze een leger van minstens 1miljoen soldaten op de been brengen om die muur te bewaken met zoeklichten, mijnen en machinegeweren en als ze dan helemaal zeker zijn, dat er geen rat meer doorkan, kunnen ze pas zeggen dat je niet meer weg mag uit het land. Dat duurt dus even en een landje als het onze kan in een week helemaal leeg zijn. Over de grens is ruimte zat en volgens mij, vinden Nederlanders het niet fijn om opgesloten te worden.
Overigens ging het om de vraag hoe mild wij moeten zijn.
Wel, ik heb die uitzending van Rodom 10 bekeken ( http://info.omroep.nl/ncrv/tv?nav=siqyGsHfHEIJ ) en ik ben helemaal gerustgesteld, want een echte moslima - met hoofddoek, wat haar erg goed stond - vertelde ons, dat de vrouw in de islam een enorm hoge positie heeft. Op het ffi-forum was dit net in discussie:
http://www.dutch.faithfreedom.org/forum ... a8c#111737
Als ik dan zo'n echte moslima hoor, ben ik weer helemaal gerustgesteld.
Kijk, zei die moslima in iets andere woorden, er zijn autochtone Nederlanders die hun vrouw niet netjes behandelen en er zijn autochtone Nederlanders die strafbare feiten plegen en islamitische jongetjes worden ook gepest. Dus als wij als autochtone Nederlanders hetzelfde zeggen van moslims, moeten we eerst naar ons zelf kijken, want er is niets mis met de islam in ons land.
Intussen heeft onze nationale coördinator terreurbestrijding een probleem. Hij kan namelijk geen medestanders meer vinden onder de moslimbevolking en dat is de schuld van Wilders, Hirshi Ali en van lui die de islam als hun geloof hebben laten vallen. Die hebben namelijk kritiek op de islam. Logisch dat moslims dan voor hun eigen groep opkomen en vijandig staan tegenover Nederland.
Het ligt dus gewoon helemaal alleen maar aan óns.
Afbeelding
Daar zit wat in, hè?
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Rereformed schreef:
Je moet naar de scholen kijken, zeg ik altijd. Dat is de samenleving van morgen.
Dat is inderdaad een punt van het grootste belang. Als ik in Nederland woonde zou ik een schoolstrijd beginnen: scholen op religieuze basis afschaffen.
Dit is inderdaad van het grootste belang, maar met het huidige kabinet zal het niet lukken.
De scheiding van kerk en staat zou aangescherpt moeten worden en de bijzondere scholen afgeschaft. Maar hoe dat te klaren?

Rereformed schreef: Immigratie zou men helemaal stop moeten zetten in Nederland.
Juist, maar hoe daar in de politiek een meerderheid voor te vinden?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
bendk
Forum fan

Bericht door bendk »

Het ligt dus gewoon helemaal alleen maar aan óns.

Daar zit wat in, hè?
1.
Ik zal de beginvraag niet uit het oog verliezen, integendeel. We kennen 2 soorten bewoners, de groep die trots wil zijn op haar land, zich daarvoor ook willen inzetten, maar ook verwachtingen hebben in de zin van het woon en leefklimaat, men wil iets terugzien van de investering, het is een individu.

De tweede groep heeft een houding van, het is niet belangrijk in welk land ik woon, als ik er maar een plek heb. Andere mensen die ook zo denken zullen mij helpen als het niet lukt. De woonomgeving en de mensen moet je accepteren zoals ze zijn, het is/zijn de mijne. Het zijn groepsmensen.

De eerste groep zal vertrekken als het land niet meer de hunne is en zal in een ander land zijn behoefte weer waar gaan maken. De tweede groep blijft zitten, het maakt niet, als ik maar ergens een plek heb.

2.
Mensen hebben behoefte aan een groep waarin ze zich kunnen identificeren, ze zoeken mensen op -werk sport cultuur politiek enz- waarin ze gelijkgestemde mensen zullen en willen ontmoeten.

De vraag hoe mild moet je zijn is voor de eerste groep niet zo belangrijk, het zijn individuen, het wordt wel belangrijk als je in je land je niet aanpast aan het land zelf.
De tweede groep vindt het niet belangrijk, het maakt niet zo uit wie die ander is. Het is namelijk ook hun belang dat er anderen zijn.

Vanuit de groepsgedachte zal de eerste groep de dingen scherper zeggen, een ja of nee gedachte, de tweede groep zal sterk blijven relativeren, ontkennen of zelfs negeren.

3.
In de gedachte van een groep mensen, wonen er in nederland ruim 1.000.000 moslims.
Zijn dit individuen of is het een groep mensen als gedachte?
Exdeo
Forum fan

Re: Hoe mild moet je, zijn t. o. v. het christelijke geloof

Bericht door Exdeo »

@Rereformed
Rereformed schreef:
Hij heeft eens zoiets gezegd als: de religiestichters keken goed naar de wereld waarin zij zich bevonden. En ze zagen dat de meeste mensen eerlijke hardwerkende mensen waren, een beetje braaf, een beetje saai, (kuddedieren) en ze gingen die mensen vertellen dat het eigenlijk helemaal niet saai was zoals zij leefden, maar dat ze leefden volgens een goddelijke wet. Dat vonden de kuddedieren natuurlijk prachtig!
Hiervoor zou ik graag de bron willen hebben. Het komt me niet bekend voor.
Het heeft even geduurd maar ik heb het gevonden, de originele tekst (althans in de Nederlandse vertaling) luid als volgt:

Over de oorsprong van de godsdiensten.-De eigenlijke vinding van de godsdiensten is ten eerste: een bepaalde manier van leven en alledaagsheid van zeden tot stand brengen,die een uitwerking heeft van een disiplina volumtatis en tegelijkertijd de verveling uit de wereld helpt; vervolgens juist dit leven een interpretatie te geven, op grond waarvan het door de hoogste waarde omstraald lijkt, zodat het voortaan een goed wordt, waarvoor men vecht en , onder omstandigheden het leven laat. In feite is van deze twee vindingen de tweede het meest wezenlijke: de eerste de levenswijze, was gewoonlijk reeds aanwezig. Maar dan naast andere levenswijzen en zonder besef van haar speciale waarde. De betekenis, de originaliteit van de godsdienststichter bestaat gewoonlijk hierin dat hij haar ziet, dat hij haar uitkiest, dat hij ervoor het eerst achter komt waartoe zij gebruikt, hoe zij geïnterpreteerd kan worden. Jezus (of Paulus) bijvoorbeeld werd geconfronteerd met het leven van de kleine luiden in de Romeinse provincie, een bescheiden, deugdzaam, benepen leven: hij legde het uit, legde de hoogste zin en waarde erin- en daarmee de moed, elk ander soort leven te verachten,het stille hernhutter fanatisme, het heimelijke, onderaardse zelfvertrouwen dat almaar groeit en uiteindelijk bereid is om ‘de wereld te overwinnen’(dat wil zeggen Rome en de hogere standen in het hele rijk) Ook boeddha zag……enz….

Art. nr 353 blz.217 uit: De vrolijke wetenschap Friedrich Nietzsche
vierde druk arbeiders pers
ISBN 978 90 295 3656 1/NUR 730
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Heel mooi dat jij je huiswerk doet!
Misschien vergeef je me dat ik in jouw woorden niet meteen Nietzsche herkende, maar welaan, wij leven 125 jaar later, en je haalt er uit wat er in zat!
Born OK the first time
Prodigy
Forum fan

Bericht door Prodigy »

Mijn vrouw heeft me overtuigd religie te zien als een hobby. Mensen die voetbal kijken verspillen daar ook een groot deel van hun vrije tijd mee en hebben het er ook te pas en onpas over, maar zolang ik niet mee hoef te kijken en zij er gelukkig door worden hebben ze mijn zegen.

Ook al is het niet zo zwart-wit, ik denk dat het minder irritatie te weeg brengt dan de confrontatie op te zoeken. Tenzij dat ook enkel uit hobbymatige overwegingen gebeurd uiteraard :wink:
Niets is zeker en misschien zelfs dat niet.
Exdeo
Forum fan

Bericht door Exdeo »

Rereformed schreef:Heel mooi dat jij je huiswerk doet!
Misschien vergeef je me dat ik in jouw woorden niet meteen Nietzsche herkende, maar welaan, wij leven 125 jaar later, en je haalt er uit wat er in zat!
Ach, zo uit het hoofd, vind ik het geen onaardige samenvatting van mijzelf :)
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Pointer schreef:
Rereformed schreef:Immigratie zou men helemaal stop moeten zetten in Nederland.
Dat mag niet in Europa en het vetraagt alleen een klein beetje. Het opnemen van een bepaald quotum vluchtelingen (irak, Iran, Darfur), is verplicht, evenals het recht op gezinshereniging. De emigratie stopzetten is de snelste manier om van de autochtone Nederlanders af te komen, wat ook het effect is van de Albanisering, waar de SP zo dol op is.
Wat de secularisatie betreft. In de Regering is er niemand die het uittreden van Moslims steunt, omdat uittredende moslims kritiek hebben op de islam. Die vrijheid van godsdienst vind je alleen bij Groen Links, D66 en de VVD. Vanavond is het probleem bij Rondom 10 op tv.
http://info.omroep.nl/ncrv/tv?nav=siqyGsHfHEIJ
Recht op gezinshereniging is een recht dat aan de gastarbeiders uit het verleden toegekend werd omdat ze door het herkomstland na de vervulling van hun arbeidscontract niet werden teruggenomen!
Het 'recht' (uit menselijkheid verstrekt door het contracterende land) hield een inreis van vrouw en de kinderen van de contractant in! Méér niet (m.i.)
Dat het tóch gebeurde was een staaltje van de arrogantie v.d. macht van de toenmalige regering(en) (alweer m.i.)
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Heel mild, maar alleen als iemand zijn geloof geheel en al voor zichzelf houd. Als iemand ook maar een beetje zijn geloof probeert op te dringen naar een ander dan mag je dat geloof compleet de grond instampen. Geloof brengt nooit wat goeds voort. Zie het een beetje als drugsverslaving. prima als iemand zichzelf zo tekort doet maar als hij het anderen aan gaat smeren is dat ongewenst.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Plaats reactie