Moslims moeten mannelijke arts accepteren

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Theoloog schreef:
Overigens weet Schermers uit haar eigen ervaring als gynaecoloog in een ziekenhuis in Lelystad dat het probleem met moslima's die per se een vrouwelijke arts willen, nauwelijks bestaat. Moslima's hield ze voor dat ze bij de bevalling met een mannelijke collega te maken konden krijgen. Dit heeft volgens Schermers, destijds de enige vrouwelijke dokter in het ziekenhuis, nooit tot moeilijkheden geleid.

Als het probleem al bestond is dit alleen maar kleiner geworden, stelt het CDA-Kamerlid, omdat er steeds meer vrouwelijke artsen zijn. Tegenwoordig is meer dan de helft van de gynaecologen vrouw.

Bron: ANP
Ik dacht dat het een grootschalig probleem was, maar hieruit blijkt dus van niet. Er zijn dus wel uitschieters die worden 'opgeblazen'.

Is dat jou punt die je naar voren wou brengen, Theoloog ?
Fuck met alles.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Nee, wat ik wilde laten zien is dat de PvdA (in de persoon van de door Geert Wilders verguisde Khadija Arib) zich veel duidelijker uitlaat dan het CDA.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Ahhh, ik begrijp het. Maar is er opzet in het spel, motief ??
Fuck met alles.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Na enig overleg met mijn lieve wederhelft, heb ik mijn eerdere opinie ('geen gezeik') ook moeten bijstellen tot dat van het door Theoloog geciteerde Kamerlid. Onder normale omstandigheden hebben mensen recht op vrije artsenkeuze: mijn vriendin wil bijvoorbeeld liever een vrouw voor het 'intieme' onderzoek dan een man. Ik ken sommige vrouwen bij wie dat precies is omgekeerd, omdat zij van mening zijn dat vrouwelijke gynaecologes rouwdouwsters zijn---mannen zijn voorzichtiger. Hier kan niets aan worden veranderd.

Het probleem speelt op bij noodgevallen. Niets verplicht jou om bij problemen bij bevalling naar een arts te gaan, maar als je het niet doet, kan je wel worden vervolgd voor kindermishandeling tot doodslag. Ik weet alleen niet of een arts bevoegd is om aangifte te doen vanwege zijn beroepsgeheim. Het wordt anders als hij wordt bedreigd door familieleden. Het enige wat je wettelijk kunt regelen is dat het in het algemeen wordt verboden dat je eisen stelt aan de plek waar je in geval van nood in eerste instantie wordt behandeld. Of het in de praktijk wat uitmaakt weet ik niet. Dichtgespijkerd manlief kan evengoed zijn vrouw laten creperen in de auto, eerst vragen of er vrouwen aanwezig zijn, en vervolgens rechtsomkeert maken naar het volgende ziekenhuis als het antwoord negatief is. Dan moet je dus ook verbieden dat die informatie wordt doorgespeeld, en verplichten dat je naar het redelijkerwijs dichtstbijzijnde ziekenhuis moet voor spoedeisende hulp.

Een verbod is, met andere woorden, symptoombestrijding. Je zult het probleem bij de wortel moeten aanpakken: moslima's leren dat hier in dit land vrouwen hun eigen mening mogen hebben en hun eigen leven mogen leiden, ver weg van onderdrukkende moslimtirans. Zat leuke en zorgzame hollandse types die graag een eigenwijze Marokkaanse schone tot hun gerespecteerde eega willen maken.
Laatst gewijzigd door cymric op 27 jul 2007 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Motief is waarschijnlijk dat Arib weet dat het onzin is. In Marokko worden vrouwen gewoon geholpen door mannelijke artsen. In Turkije eveneens.

Allemaal zonder problemen. Ze heeft ook een goed argument om mannen die artsen toegang tot vrouwen verhinderen aan te pakken (een paar dagen in de cel en fikse boetes lijken me een goed instrument): ze brengen het leven van die vrouwen in gevaar.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Okey, ik begrijp jullie wel, maaaaar ik heb toch nog een vraag: Hoe kan het dat artsen zich door die bedreigingen aan de eisen toegeven ?? Het logische gevolg hierop zou eigenlijk moeten zijn: zet de agressor in een kamer apart en bel de politie !!
Fuck met alles.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

'Zet die agressor apart' is nu precies het probleem. Ik ben een fors uitziende vent waar ik in dat soort gevallen natuurlijk overwicht heb, maar een arts van 1.80 m en 70 kilo bedenkt zich wel twee keer als er een schuimbekkende baardaap high on adrenaline tegenover 'm staat. Ik vind het wel apart dat inderdaad dan niet de beveiliging van het ziekenhuis erbij wordt gehaald.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Wie zijn deze mensen precies?
En waarom mag er geen mannelijke arts naar kijken?
En mag een vrouw van deze 'baardmannen' want dat stel ik mij er dan bij voor, dan wel medicijnen gaan studeren?

Ik zag een arts in Afghanistan, en dat was na de inval, in een schuurtje waar je je schoonmoeder nog niet in zou zetten, door een gat naar de tong van burkadragende dames kijken.
Nou ben ik geen arts maar hoe stel je dan een gebroken pols vast vraag ik mij dan af.
The point van dit alles is dat ik denk; die kant moeten we niet op, daarom ben ik ook zo fel.
botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes »

cymric schreef:Je zult het probleem bij de wortel moeten aanpakken: moslima's leren dat hier in dit land vrouwen hun eigen mening mogen hebben en hun eigen leven mogen leiden, ver weg van onderdrukkende moslimtirans.
Daar zit de wortel dus niet. Het probleem zit hem niet bij de moslima's, maar bij de door mannen opgelegde en vercultuuriseerde sexe-onderdrukking.
botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes »

Fenomeen schreef:The point van dit alles is dat ik denk; die kant moeten we niet op, daarom ben ik ook zo fel.
Helemaal mee eens. We hadden sowieso niets in Afghanistan te zoeken. Dat die arts zonodig in Afghaanse gaten wilt gaan wroeten moet hij natuurlijk zelf weten. Hij zou ook een tiental vrouwelijke artsen kunnen opleiden en daar loslaten.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

botjes schreef:
cymric schreef:Je zult het probleem bij de wortel moeten aanpakken: moslima's leren dat hier in dit land vrouwen hun eigen mening mogen hebben en hun eigen leven mogen leiden, ver weg van onderdrukkende moslimtirans.
Daar zit de wortel dus niet. Het probleem zit hem niet bij de moslima's, maar bij de door mannen opgelegde en vercultuuriseerde sexe-onderdrukking.
Dat zijn twee kanten van dezelfde medaille.
botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes »

cymric schreef:Dat zijn twee kanten van dezelfde medaille.
Nee,dat zijn ze niet. Je meent dat je het probleem bij de wortel aanpakt als je moslima's leert dat in dit land vrouwen hun eigen mening mogen hebben. Niet alleen zoek je de oplossing aan slechts een kant van jouw medaille, het is ook nog zo dat moslima's doorgaans heel goed weten dat in dit land vrouwen hun eigen mening mogen hebben. Dit de moslima's leren is dus vrij onzinnig, omdat het hoofdzakelijk te maken heeft met een door mannen opgelegde en vercultuuriseerde sexe-onderdrukking.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Atli schreef:De meest Nederlandse oplossing; Een duurdere polis voor mensen die dit soort aparte wensen hebben en voor de rest je nergens druk om maken.

Ach ja, weer een hoop poeha om niets van de vrijdenkertjes......
Nog meer subsidie zul je bedoelen, haha.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

appelfflap schreef:gewoon standaarddocumentje opmaken dat het ziekenhuis behoedt voor schadeclaims

wil venjte niet dat een man aan zijn vrouw komt moet hij ondertekenen dat hij alle gevolgen en kosten (eventuele verplaatsing) op zich neemt.

ondertekent hij niet gewoon politie verwittigen en oppakken die man
Al dat gelazer terwijl die vrouw in weeën ligt te wachten op............./........../.....enz.
Als 'arts' ben je (in Nederland) een seksloos en neutraal iemand tijdens het uitoefenen van je beroep.
Daar moeten geen vieze vette bijgedachten op losgelaten worden!
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

tjeerdo schreef:
Tsjok45 schreef:
Speciale ziekenhuizen krijgen voor moslims
Jazeker ..... Zelfs ziekenhuizen met verschillende oosterse talen als voertaal ....zal wel nodig zijn ....
....
Deze discussie is al bezig. Alleen de medische beroepsgroep trekt hierin al duidelijk lijnen. Er zijn nagenoeg geen medici die hier willen werken. Het zou ook te gek zijn voor woorden om een halal-hospitaal op westerse grond te tolereren. Trouwens in mijn woonplaats is het eerder regel dan uitzondering om leegstaande kerken om te bouwen tot islamitische gebedsruimte. Het subsidievraagstuk hoeft niet beantwoord worden. Er zijn genoeg geldschieters die hiermee hun paradijselijke geluk kopen. Volgens mij gaat het trouwens om een stroming die slechts enkele tienduizenden mohammedanen omvat. Het overgrote deel is maar wat blij als ze aan de beurt zijn voor hun behandeling. Of dit dan door een mannelijke of vrouwelijke arts wordt gedaan, dat zal hun dan een zorg zijn. Ik vond de oplossing die hierboven stond wel aardig.

Alle extra kosten doorberekenen. Tot de laatste cent. Ben benieuwd of principes overeind blijven als men de transportkosten van een ambulance onder ogen krijgt. Minimaal €1000. Een extra arts á €350 per uur. Ik reken gemakshalve het spoedtarief. Faciliteiten, afschrijvingskosten, extra-medisch personeel en verblijfskosten €500 per dag. De ervaring leert dat een vette ingreep in iemands huishoudboekje meestal gepaard gaat met een snelle bekering.

Grt,

Tjeerdo.
Er ligt dan wel een bijzonder bijstandspotje op ze te wachten, vrees ik.
Plaats reactie