Dé oplossing voor abortus na verkrachting?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes »

Theoloog schreef:Uiteindelijk zit de vrouw/het meisje met het probleem als ze ongewenst zwanger wordt, dus is het pragmatisch te focussen op vrouwen.
Als je als man een vrouw ongewenst zwanger hebt gemaakt is dat ook jouw probleem. Je hebt gewoon beide een verantwoordelijkheid. Waarom lijkt het je pragmatischer en praktischer dat vrouwen aan de pil gaan dan dat
mannen aan de zaaddodende pillen gaan?
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Omdat je als man makkelijker je verantwoordelijkheid als vader kunt ontduiken. Het gevolg hiervan, dat in de praktijk ook duidelijk blijkt, is dat mannen hun verantwoordelijkheid als potentiële verwekkers ook ontduiken.

Bovendien ging dit onderwerp specifiek over situaties waarin sprake is van verkrachting. In zo'n geval lijkt het me helemaal kolder te denken dat je de dader zover krijgt dat hij zaaddodende pillen gaat innemen.
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Sebastiaan schreef:
windsurfer schreef:Ik begreep dat alle ongewenste zwangerschap (dus ook ongelukjes, of voorbehoedsmiddelen die het af laten weten) daaronder viel. :?:
Nee, anders had men het wel UC (Unplanned Conseption) genoemt en niet USE
Maar de vertaling is toch een 'ongeplande seksuele gebeurtenis' met zwangerschap als gevolg. Waarom wijst die 'ongeplande seksuele gebeurtenis' volgens sommigen hier dan per sé op verkrachting?
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

windsurfer schreef:
Sebastiaan schreef:
windsurfer schreef:Ik begreep dat alle ongewenste zwangerschap (dus ook ongelukjes, of voorbehoedsmiddelen die het af laten weten) daaronder viel. :?:
Nee, anders had men het wel UC (Unplanned Conseption) genoemt en niet USE
Maar de vertaling is toch een 'ongeplande seksuele gebeurtenis' met zwangerschap als gevolg. Waarom wijst die 'ongeplande seksuele gebeurtenis' volgens sommigen hier dan per sé op verkrachting?
Volgens mij, omdat er anders ´onvoorziene´/´ongelukkige´ ipv ´ongeplande´ had moeten staan?
botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes »

Theoloog schreef:Omdat je als man makkelijker je verantwoordelijkheid als vader kunt ontduiken. Het gevolg hiervan, dat in de praktijk ook duidelijk blijkt, is dat mannen hun verantwoordelijkheid als potentiële verwekkers ook ontduiken.
Dit is hilarisch. Dus je stelt dat het je pragmatischer en praktischer is dat vrouwen aan de pil gaan, omdat anders je als man makkelijk de verantwoordelijkheid als verwekker kan ontduiken?
Theoloog schreef:Bovendien ging dit onderwerp specifiek over situaties waarin sprake is van verkrachting. In zo'n geval lijkt het me helemaal kolder te denken dat je de dader zover krijgt dat hij zaaddodende pillen gaat innemen.
Akkoord. Hierboven veronderstelde ik dat er sprake is van een 'gezonde' situatie. In de context van verkrachting is je stellingname nog schrijnender: alle vrouwen vanaf 15 maar aan de pil, zodat zowel verkrachter als slachtoffer zich nergens zorgen over hoeven te maken als het gebeurd. De verkrachter kan gerust zijn: verkrachten zonder kinderen te verwekken. Misselijk gewoon.
Theoloog

Re: Dé oplossing voor abortus na verkrachting?

Bericht door Theoloog »

JanC schreef:Verander de benaming verkrachting in 'U.S.E.': Unplanned Sexual Event. Volgens deze diepgelovige jongens is dat dé oplossing: USE klinkt niet zo stigmatiserend en kan er dus voor zorgen dat het door god gewilde kind niet vermoord wordt in de baarmoeder.
Ik dacht eerst dat het een grap was...
Het ís een grap. Senator Brownback is wel écht, en zijn uitspraken ook, maar deze 'grassroots movement' die door zijn woorden geïnspireerd zou zijn is pure satire, een poging om duidelijk te maken wat een eng, religieus reactionair mannetje die senator Brownback is. Kijk eens naar de andere posts

The sissification of Seattle, waarin schotse kilts worden geassocieerd met homoseksualiteit, en een oproep wordt gedaan, de opmars van de kilt "in onze christelijke wijken" tot staan te brengen.

Some kilt-waring men might be heterosexual after all.

Christina Aquilera Finally Tastes Her Just Desserts, speculeert over de oorzaak van de keelinfectie van de zangeres. De eerste alinea luidt:

"Folks, sometimes God works in mysterious ways. He’ll do something for reasons you, in your puny mortal ignorance, cannot fathom. So be it. It is not up to us, and especially you, to question His wisdom. However, events such as tornadoes, earthquakes and the unending persecution of President George W. Bush can have the effect of drying up your well of faith. Jesus and I understand this, even as we rebuke you for your weakness."

Hellbound: People Who are Probably Going To Hell

"Barack Obama Hussein Bin Laden: Muslim, Pro-Homosexual, Pro-Abortion, America hater. Carries the curse of Ham."

We zijn er ingetuind jongens en meisjes. Met open ogen.
Laatst gewijzigd door Theoloog op 01 aug 2007 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

botjes schreef:
Theoloog schreef:Omdat je als man makkelijker je verantwoordelijkheid als vader kunt ontduiken. Het gevolg hiervan, dat in de praktijk ook duidelijk blijkt, is dat mannen hun verantwoordelijkheid als potentiële verwekkers ook ontduiken.
Dit is hilarisch. Dus je stelt dat het je pragmatischer en praktischer is dat vrouwen aan de pil gaan, omdat anders je als man makkelijk de verantwoordelijkheid als verwekker kan ontduiken?
Nee. Wat je nu doet - misschien onbewust - is iemands positie onjuist weergeven, zodat het gemakkelijker is die positie omver te halen.

Ik stel niet dat vrouwen aan de pil moeten, omdat 'anders je als man makkelijk de verantwoordelijkheid als verwekker kan ontduiken'. Ik stel dat mannen hun verantwoordelijkheid als verwekkers vaak ontduiken, dus dat ze ook hun verantwoordelijkheid als vaders zullen ontduiken. Dat blijkt gewoon uit de praktijk. Mannen houden niet van condooms; zijn ook niet bereid pillen te slikken om hun zaad te doden, willen wel seks, en schuiven de verantwoordelijkheid naar de vrouw toe. Die blijft vervolgens ook met het kind zitten.

Ik stel dus dat je meer succes zult hebben in het tegengaan van tienerzwangerschappen of zwangerschap uit verkrachting, als je je op vrouwen richt.
fbs33
Bevlogen

Re: Dé oplossing voor abortus na verkrachting?

Bericht door fbs33 »

Theoloog schreef:
JanC schreef:Verander de benaming verkrachting in 'U.S.E.': Unplanned Sexual Event. Volgens deze diepgelovige jongens is dat dé oplossing: USE klinkt niet zo stigmatiserend en kan er dus voor zorgen dat het door god gewilde kind niet vermoord wordt in de baarmoeder.
Ik dacht eerst dat het een grap was...
Het ís een grap. Senator Brownback is wel écht, en zijn uitspraken ook, maar deze 'grassroots movement' die door zijn woorden geïnspireerd zou zijn is pure satire, een poging om duidelijk te maken wat een eng, religieus reactionair mannetje die senator Brownback is. Kijk eens naar de andere posts

The sissification of Seattle, waarin schotse kilts worden geassocieerd met homoseksualiteit, en een oproep wordt gedaan, de opmars van de kilt "in onze christelijke wijken" tot staan te brengen.

Some kilt-waring men might be heterosexual after all.

Christina Aquilera Finally Tastes Her Just Desserts, speculeert over de oorzaak van de keelinfectie van de zangeres. De eerste alinea luidt:

"Folks, sometimes God works in mysterious ways. He’ll do something for reasons you, in your puny mortal ignorance, cannot fathom. So be it. It is not up to us, and especially you, to question His wisdom. However, events such as tornadoes, earthquakes and the unending persecution of President George W. Bush can have the effect of drying up your well of faith. Jesus and I understand this, even as we rebuke you for your weakness."

Hellbound: People Who are Probably Going To Hell

"Barack Obama Hussein Bin Laden: Muslim, Pro-Homosexual, Pro-Abortion, America hater. Carries the curse of Ham."

We zijn er ingetuind jongens en meisjes. Met open ogen.
Maar we weten elkaars meningen weer.
En dat is óók wat waard :lol:
Plaats reactie