Doodscultus
Moderator: Moderators
- 
				Samante

Kitty je taalgebruik is van hetzelfde niveau als het filmpje. Hoe wil je dan dat mensen je serieus nemen?Kitty schreef:Je vertrouwt dat fimpje niet Cathy? Zou het fake zijn? Zouden ze een stand in voor Moeder Theresa hebben gebruikt? Of kun je gewoon niet verteren dat een icoon van godsvruchtigheid gewoon een akelig godsdienstwaanzinnig loeder was.
Het filmpje begint al meteen over geld....... dan is de interesse bij mij al meteen verdwenen. We vinden het niet erg dat olie mensen, wapenleveranciers, computermensen, etc miljarden verdienen, nee we maken ons liever druk om iemand die vanuit haar of zijn levensvisie mensen probeert te helpen en daar geld voor ontving. Als je maar iets van Moeder Theresa weet en van het land wat haar thuis was; India, dan lach om je dit filmje. Geen bittere lach maar eentje vanuit het hart.
Atma
Met een gebald vuist kun je geen hand schudden. Mahatma Ghandi

Kitty schreef:Maar Cathy met Tsjok in de hemel? Dat lijkt me godsonmogelijk! De hemel is toch eeuwigdurende zaligheid? En dat geldt dan toch voor iedereen? Alleen daarom zou Tsjok jou in de hemel niet tegen moeten komen.Zou kunnen, maar het zou ook anders kunnen. Het lijkt mij best wat om in de hemel wat te bakkeleien met je, in zeeen van tijd die ik nu zo tekort kom .....Ach we zullen zien......of niet
- Rereformed
 - Moderator
 - Contacteer:

Nee, sterker, het is DE basisgedachte. De basisgedachte van het christelijk geloof (niet het OT!) is dat het leven synoniem staat voor 'zonde', verwant aan de basisgedachte in het Boeddhisme dat al het leven 'lijden' is. Beide religies hebben hun wortel in het zichzelf overgeven aan de negativiteit. Ik verwijs je naar één van de meest centrale uitspraken van Paulus: "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit dit lichaam des doods?" Ik noem het decadentie, omdat het een gevolg is van een bepaalde levensmoeheid, het ontbreken van levenskracht, het geen oog hebben voor de pracht van het leven. Het heeft hier geen pas op te merken dat Paulus een antwoord op zijn dilemma heeft gekregen. Een geestelijk gezond mens heeft namelijk helemaal geen 'hemelse' verlossing nodig. Hij vindt het leven niet altijd zo geweldig, maar dan probeert hij er wat aan te doen. Hij gaat niet jammeren en zichzelf letterlijk hopeloos vinden, en zich dan troosten met een ingebeeld verhaal over een hemelse verlossing van buiten. Let wel, het punt waar het om gaat is niet dat mensen met een andere overtuiging zonde of lijden willen ontkennen, maar dat je van dit negatieve gegeven je basisgedachte, je uitgangspunt, je fundament maakt, waar al het andere op gebouwd wordt.Cathy schreef:Is dat een basisgedachte??Reref schreef:De basisgedachte van het christelijk geloof is het verzaken en verachten van al het aardse. Het is geboren uit negativiteit, uit decadentie van de geest.
Zo is ook aantoonbaar dat de zondigheid door de prekers van het christendom bewust altijd gepredikt moet worden (dus vergroot moet worden) omdat een ontkennen ervan of verzachten ervan onherroepelijk het einde van hun godsdienst zou betekenen. (Het is bijgevolg niet moeilijk in te zien hoe men gemakkelijk op een pervers pad kan komen met dit fundament van het christendom. De christelijke geschiedenis geeft hier een eindeloze rij voorbeelden van. Moeder Teresa is maar het topje van de ijsberg in deze eindeloze reeks)
Het is daarom pertinent niet christelijk wat jij in je volgende opmerking zegt:
De stelligheid waarmee ik dit kan zeggen is hierop gebaseerd: laat mij eens één uitspraak zien in het Nieuwe Testament waar men opgeroepen wordt tot intens genieten van het leven. Zo'n uitspraak is er eenvoudig niet. Je wist het en moest daarom voor één keer aarzelend met je eigen mening komen (bravo daarvoor!!): 'het lijkt me eigenlijk wel'...)Het leven blijft een gift. En een intens genieten hiervan (voor zover mogelijk) lijkt mij eigenlijk wel tot eer van de Gever.
Het 'carpe diem' komt uit de heidense wereld. Maar het tegengestelde, het berispen van en waarschuwen voor genieten van het leven kun je herhaaldelijk in het NT vinden (bijvoorbeeld mensen die zeggen 'welaan, laten wij genieten van het leven, want morgen sterven wij', zullen geconfronteerd worden met het oordeel van God terwijl ze er niet op voorbereid zijn, alsof de godsdienstige mens de behoefte heeft om wraak op die mensen te nemen).
Jouw uitspraak is net als de eerdere uitspraak van Geloof, dat christenen de wereld verbeteren, een illustratie dat je niet meer tot het historische christendom behoort, maar je een kind van de moderne levensgenietende seculiere welvaartstaat bent, en je het heel gewoon vindt om (ik zeg maar wat) bijvoorbeeld een zomervakantie naar het buitenland te maken om enkel en alleen te genieten van het leven. In vroegere tijden zouden christenen zoiets als zeer zondig hebben beschouwd, zoals alle genieten als zondig werd beschouwd.
(En blijkbaar nog steeds in bepaalde christelijke kringen: waar anders dan in het christelijk geloof kan men met zo'n absoluut overbodige vraag aankomen of het voor een vrouw zondig is om te genieten van seks (klaar te komen)? http://forum.credible.nl/topic.php?id=11685 )
Ten eerste je hebt jezelf weer uitstekend verwoord. Zo heb ik de bijbel ook ondervonden dat genieten van iets een zonde (strafbaar) is, en dat het duivels eigen is om ergens van te genieten.Rereformed schreef: Het 'carpe diem' komt uit de heidense wereld. Maar het tegengestelde, het berispen van en waarschuwen voor genieten van het leven kun je herhaaldelijk in het NT vinden )
Fuck met alles.

- Rereformed
 - Moderator
 - Contacteer:

Neem een verhaaltje onder ogen en vermenigvuldig het een paar miljard keer:Plons schreef:Zo heb ik de bijbel ook ondervonden dat genieten van iets een zonde (strafbaar) is, en dat het duivels eigen is om ergens van te genieten.Rereformed schreef: Het 'carpe diem' komt uit de heidense wereld. Maar het tegengestelde, het berispen van en waarschuwen voor genieten van het leven kun je herhaaldelijk in het NT vinden )
http://www.geheugenvanoost.nl/article-2232-nl.html
De man denkt dat het bij katholieken anders is, maar waar wordt nog maar Augustinus' opvattingen over de sexuele daad in ere gehouden?
Het christelijke denken heeft 20 eeuwen lang onnoemlijk veel psychische schade opgeleverd wat dit betreft.
- Rereformed
 - Moderator
 - Contacteer:

Ik heb er hier in het vaak koude en donkere Finland altijd van gedroomd hoe heerlijk het leven moet zijn op de Antillen. Altijd als ik dacht het niet meer aan te kunnen speelde ik met de gedachte erheen te vluchten. Alleen maar zon en genieten van stranden zwemmen palmbomen en bloemen. Slaap lekker daar!Plons schreef:Het enigste wat ik nu kan zeggen dat ik het eens met je ben en dat je stevig in je schoenen moet staan voor de bijbel te lezen. Het linkje ga ik morgen lezen, voor nu zeg ik welterusten voor mezelf en goede morgen voor jou
(PS ik weet inmiddels dat een mens zich altijd illusies maakt.)
Atma, je moet de zaken in het juiste perspectief zien. Dit zijn allemaal reacties op een opmerking van iemand die de volgende neerbuigende opmerking maakt: 'alleen mensen die zich op de hemel richten (of op zijn minst op een beter iets na dit leven) zullen in staat zijn de wereld te 'verbeteren'atma schreef: Dit is weer zo typisch voor gedachtegoed van sommige op deze site: Zoeken, zoeken naar iets zodat 'we' mensen die goed doen of deden naar beneden kunnen halen. Of het nu waar is of niet dat doet er niet toe. hmmm smullen maar..... wat voelen we ons zelf toch goed hierbij.
Maar daar hoor ik je niet over. Je moet niet alleen kijken naar een losse opmerking, maar je zou ook moeten kijken waar zo'n opmerking uit voortkomt. Heel veel van die zogenaamde begaafde spirituele mensen staan zelf vooraan om sceptici de grond in te trappen is mijn ervaring.
Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus  (341-271vc)

Wel, ik zou zeggen 'give it a try!' Ik denk dat het aantal lijken dat je in hun kasten zult vinden je aardig tegen zal vallen; althans, het zal in geen verhouding staan tot de daden en denkbeelden van de gemiddelde kerkvader, hervormer of paus.Cathy schreef: Ach ach, wat een drama. Wat denk je: als we gaan spitten in het leven van deze illustere lieden:Zou dan alles het daglicht wel kunnen verdragen?Devious schreef:Filosofen als David Hume, Voltaire, Diderot, d'Holbach, Thomas Paine, en later de toorts overgaven aan mensen als Robert Ingersoll, Clarence Darrow, Bertrand Russell.
Aan iedereen kleeft wel een smetje, uiteraard. Daar was het ook helemaal niet om bedoeld. Waar het mij om ging is dat afschuwelijke bijgelovige dictatuur, de onderdrukking van de vrouw, de brandstapels, de slavernij, de folterbanken van de inquisitie, de pogroms, juist door deze mensen zijn bestreden, en vaak met succes. Waar alle profeten en religieuze geschriften duizenden jaren faalden, behalve dan op sommige punten het Boeddhisme, daar hebben deze mensen écht iets geprobeerd te doen, met al hun eventuele tekortkomingen.
Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus  (341-271vc)

Ik wist nooit dat lekker eten ook een zonde wasRereformed schreef: Neem een verhaaltje onder ogen en vermenigvuldig het een paar miljard keer:
http://www.geheugenvanoost.nl/article-2232-nl.html
Fuck met alles.

en soms een smetDevious schreef:Aan iedereen kleeft wel een smetje, uiteraard.
Daar ging het mij om; als je jezelf een beetje leert kennen heb je niet zo de behoefte om naar anderen te wijzen maar het was idd van mij verkeerd om Theresa met filosofen te vergelijken.
Het is zoiets als appels met peren.
Het lastige is dat het risico om zichtbare fouten te maken voor 'doeners' als Theresa vele malen groter is dan van 'denkers ' die via geschriften de wereld willen verbeteren.
Bij de laatste groep is meer het lange termijn effect bepalend.
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton

Chesterton
Veel van de mensen die ik heb genoemd waren niet alleen denkers maar ook doeners. Voltaire heeft zich ingezet met gevaar voor zijn eigen leven om mensen van de brandstapel te redden, waaronder vele protestantse christenen. En hun protestantse nazaten dansen nu op zijn graf met al het lelijks dat ze over hem zeggen, en al die valse sterfbedcitaten. Dat is hun dankbaarheid.Cathy schreef: Het lastige is dat het risico om zichtbare fouten te maken voor 'doeners' als Theresa vele malen groter is dan van 'denkers ' die via geschriften de wereld willen verbeteren.
Bij de laatste groep is meer het lange termijn effect bepalend.
Robert Ingersoll heeft zich als politicus en advocaat ingezet voor de afschaffing van de slavernij, heeft rechtzaken gevoerd, en natuurlijk waren er weer van die liefhebbende christelijke slavenhandelaren en slavenhouders die hun verwerpelijke handel verdedigden met de hand op het Woord van de liefhebbende God. Ingersoll werd regelmatig met de dood bedreigd, en sommige aanbidders van de Heere Jezus vonden het nodig om allerlei lasterpraatjes over hem te verspreiden, en schreven in hun kranten dat hij een asociale, vloekende alcoholist was; een van de slechtste mensen op aarde. Toen anderen de proef op de som namen ontdekten ze dat het een hele vriendelijke en zachtaardige man was, waar niets op aan te merken was.
Bertrand Russell heeft zich gedurende een groot deel van zijn leven actief ingezet als strijder voor mensenrechten en als activist tegen allerlei oorlogen.
Ik zeg niet, en heb ook beslist nooit gezegd dat deze mensen volmaakt zijn, maar iedereen die zaken als vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid, afschaffing van slavernij, gelijke rechten voor vrouwen, etc,, belangrijk vindt, moet erkennen dat deze mensen in de verwezenlijking van deze waarden een aanzienlijke rol hebben gespeeld. En helaas voor de gelovigen heeft de Bijbel daar geen aandeel in gehad.
Vriendelijke groet.

- Rereformed
 - Moderator
 - Contacteer:

Typisch christelijk denken ( http://prikbordbeheer.startpagina.nl/re ... ply_192244 ):
Christen 1 (die wat vraagtekens zet bij het geweld in de bijbel en zich probeert los te wrikken van het fundamentalisme):
-Ons geloof is een groeiproces in ons eigen mensenleven maar ook in generaties.
Zo ook in de bijbel. Denk maar aan het feit dat veelal wij anders geloven, andere godsbeelden hebben dan onze (voor)ouders en dan onze kinderen (zullen) hebben. Godsbeelden wijzigen zich.
Christen 2:
-Ach, het gehele groeiprocces leidt uiteindelijk tot de apocalyps, de laatste jaarweek zo zal het gebeuren/geschieden.
Christen 3:
-Wacht maar af, lees maar eens wat de profeten te vertellen hebben.
Dan is het leuke uurtje bijna voorbij.
Zielig, zielig, zielig, dat negatieve doemdenken waar christenen alle eeuwen door aan vast zitten. Het heeft alweer geen pas hierop te antwoorden dat christenen er een prachtig alternatief tegenover stellen, de wederkomst van Christus, waarna alles zo mooi zal worden als in een Disneyfilm over Bambi. Tweeduizend jaar lang hebben christenen voor noppes geleefd in deze beklemmende zwaarmoedigheid dat alles naar de knoppen gaat en niets de moeite loont om de wereld te verbeteren.

Christen 1 (die wat vraagtekens zet bij het geweld in de bijbel en zich probeert los te wrikken van het fundamentalisme):
-Ons geloof is een groeiproces in ons eigen mensenleven maar ook in generaties.
Zo ook in de bijbel. Denk maar aan het feit dat veelal wij anders geloven, andere godsbeelden hebben dan onze (voor)ouders en dan onze kinderen (zullen) hebben. Godsbeelden wijzigen zich.
Christen 2:
-Ach, het gehele groeiprocces leidt uiteindelijk tot de apocalyps, de laatste jaarweek zo zal het gebeuren/geschieden.
Christen 3:
-Wacht maar af, lees maar eens wat de profeten te vertellen hebben.
Dan is het leuke uurtje bijna voorbij.
Zielig, zielig, zielig, dat negatieve doemdenken waar christenen alle eeuwen door aan vast zitten. Het heeft alweer geen pas hierop te antwoorden dat christenen er een prachtig alternatief tegenover stellen, de wederkomst van Christus, waarna alles zo mooi zal worden als in een Disneyfilm over Bambi. Tweeduizend jaar lang hebben christenen voor noppes geleefd in deze beklemmende zwaarmoedigheid dat alles naar de knoppen gaat en niets de moeite loont om de wereld te verbeteren.