Mogelijk is het volgendevoor sommige bezoekers van dit forum een nadeel: Vijf levensbeschouwelijke omroepen op Nederland 1 zenden de dertiendelige serie Sporen uit het Oosten uit. Hierin reist maker Rob Hof per trein door 23 landen en ontmoet onderweg treinpassagiers die een inkijkje geven in hun leven en cultuur. Een reis van Oost naar West, van Vietnam naar Turkije, om te eindigen op de Balkan. Een reis over duizenden kilometers spoor langs vijf wereldgodsdiensten en veel verschillende culturen. Misschien kunnen ze een of twee afleveringen voorzichtig proberen.
Zelf vind ik de documentaire buitengewoon boeiend, soms shockerend, soms beangstigend, soms hoopgevend. Ook zijn er bij een aantal zekerheden van me vraagtekens geplaatst en ben ik wat voorzichtiger geworden met mijn algemene oordelen en uitspraken. De medemensen blijken erg verschillend.
Het is wel een hele zit, dus je bent gewaarschuwd. Dertien afleveringen, elk rond de 50 minuten leveren bijna elf uur ongekende informatie op. Twee afleveringen achter elkaar bekijken is soms voldoende om je murw achter te laten. Maar…. het stemt wel tot nadenken.
Om meteen op het juiste spoor te zitten kun je het onderstaande het beste ter harte nemen:
* ga naar http://www.uitzendinggemist.nl
* klik bij ‘zoek op’ (boven in het beeld) op ‘titel’ en kies voor de ‘S’
* kies in de alfabetische lijst rechts voor ‘Sporen uit het Oosten 05-07-2006’
* kies onder ‘Afleveringen’ (blauwe letters) voor ‘meer afleveringen’ (balkje onder de vijf afleveringen)
* in de lijst rechts staat onderaan: ’05-04-2006’ en dat was de eerste aflevering.
Veel kijkplezier.
Groeten.
Fons.