EO vindt HOLOCAUST BEDOELD

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Theoloog schreef:Het valt mij op dat atheïsten zich steeds vaker dogmatisch uitlaten. Waarschijnlijk omdat men zich bedreigd voelt door het oprukkende geloof. Maar toch.

Men noemt zich wel vrijdenker, maar in hoeverre is men dat werkelijk? Atheïstisch dogmatisme leidt ook tot intolerantie.
Kun je dit wat duidelijker uitleggen? Je zult wel begrijpen dat ik een hekel heb aan dogma's.
Ik begrijp trouwens niet dat men hier zo'n toestand over maakt, het filmpje toont duidelijk dat ze eigenlijk nogal hun twijfels hebben en ze kunnen niet anders dan tot de conclusie komen dat God er wel een bedoeling mee heeft gehad om niet in te grijpen.
Ze praten zichzelf steeds weer moed in, maar hebben er moeite mee dat hun God zwijgt en niets doet.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Skepdic,

Nu is het filmpje inderdaad regelrecht te zien.
http://www.eo.nl/portals/programs/episo ... er=5741030
Aan het eind de gewraakte passage.

Na allerlei inleidend mitsen en maren scherpt Binnendijk de zaak bewust aan en komt tot de conclusie:
" Er móet iets achter zitten, daar moet god een bedoeling mee hebben gehad".

Dankuwel Binnendijk, jij vindt gods bedoeling het werkelijk ervaren lijden overstijgen.

Als je behoefte hebt Skepdic, wil ik je eindeloos uitleggen wat er zo kwalijk aan is om keukentafel-gesprekken op de TV te brengen, maar voorlopig vind ik mijn reactie hiervoor, naar Devious en Sjun toe, voldoende,

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
wendi
Geregelde verschijning

Bericht door wendi »

Theoloog schreef:Het valt mij op dat atheïsten zich steeds vaker dogmatisch uitlaten. Waarschijnlijk omdat men zich bedreigd voelt door het oprukkende geloof. Maar toch.

Men noemt zich wel vrijdenker, maar in hoeverre is men dat werkelijk? Atheïstisch dogmatisme leidt ook tot intolerantie.
Dat is denk ik het gevolg van rudimentaire 'christelijke' denkprocessen die nog niet volledig weggeevolueerd zijn..............

Ofwel, het is gewoon verdraaid moeilijk je werkelijk los te maken om 'denkwijzen' die je met de paplepel ingegoten zijn. Afgezien van dat een bepaalde groep 'vrjidenkers' misschien zelfs wel bewust tot plagiaat (van religie) overgaat om te voldoen aan eisen van de 'grote massa'. Zo timmeren in diverse landen (veelal met staatskerk) o.a. humanisten aan de weg om een alternatief te bieden voor doop, confirmatie en belijdenis.
Iets is, zelfs als het 'niet' is.
wendi
Geregelde verschijning

Bericht door wendi »

.Als je behoefte hebt Skepdic, wil ik je eindeloos uitleggen wat er zo kwalijk aan is om keukentafel-gesprekken op de TV te brengen
Precies!
wendi
Geregelde verschijning

Bericht door wendi »

Devious schreef:
wendi schreef: Ik heb 'm al jaren niet meer gezien, maar Binnendijk betichten van het bagataliseren van de Sjoa is de plank volkomen misslaan.
Oh, maar dat zeg ik ook helemaal niet, althans het is in ieder geval niet wat ik bedoel.

<knip>

Vriendelijke groet.
Heb je helemaal gelijk in Devious. Dat stukje was eigenlijk algemeen bedoelt, maar ik maakte de fout om dat niet duideljik aan te geven en het te schrijven als reactie op jou post. Excusé.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

skeptic schreef:

Kun je dit wat duidelijker uitleggen? Je zult wel begrijpen dat ik een hekel heb aan dogma's.
Ik begrijp trouwens niet dat men hier zo'n toestand over maakt, het filmpje toont duidelijk dat ze eigenlijk nogal hun twijfels hebben en ze kunnen niet anders dan tot de conclusie komen dat God er wel een bedoeling mee heeft gehad om niet in te grijpen.
Ze praten zichzelf steeds weer moed in, maar hebben er moeite mee dat hun God zwijgt en niets doet.
Ja, het heeft te maken met de mate van overtuiging, de zendingsdrang en de intolerantie tegenover andere visies. De uitsluiting. Neem nu de gedachte dat religieus onderwijs fout is, "want ik ga toch zeker geen publiek geld besteden aan de indoctrinatie van kinderen met een waanbeeld". Daarmee stelt men de eigen levensbeschouwing als absoluut en objectief, en andere zienswijzen als een soort extra toevoegsel daaraan.

Maar de werkelijkheid is dat iedereen zijn eigen levensopvatting heeft, die de werkelijkheid kleurt. Voor sommigen is dat religieus, voor anderen a-religieus. Wat pleiters voor afschaffing van de vrijheid van onderwijs bepleiten komt in feit neer op het gesubsidieerd inprenten van een seculiere wijze van kijken naar de werkelijkheid bij kinderen.

Sprekend voorbeeld vind ik de verbetenheid waarmee Richard Dawkins zijn geloof uitdraagt; de manier waarop hij als een inquisiteur stad en land afreist om de ketterij te bestrijden en het atheïsme te prediken. Let wel, het gaat me er niet om dat hij evangeliseert, maar de verbetenheid waarmee hij dat doet. De haat tegenover het geloof, met name het christelijke geloof, en de het exoskelet van zekerheid dat hij uitstraalt.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Theoloog schreef:Maar de werkelijkheid is dat iedereen zijn eigen levensopvatting heeft, die de werkelijkheid kleurt. Voor sommigen is dat religieus, voor anderen a-religieus. Wat pleiters voor afschaffing van de vrijheid van onderwijs bepleiten komt in feit neer op het gesubsidieerd inprenten van een seculiere wijze van kijken naar de werkelijkheid bij kinderen.
Ik geloof dat wij hier de degens al een keer over hebben gekruisd, alleen is die discussie nooit verder gegaan. Natuurlijk hoort dat ook zo. Kinderen leer je van overheidswege uitsluitend en alleen over wat voor iedereen gelijk is. Vergelijkende religie mag daar best tussenzitten, zolang er maar geen enkele religie wordt voorgetrokken of een stiekem stempeltje 'Dit is 'm!' meekrijgt. Al het esoterische waar papa en mama in geloven en waar ze hun kinderen mee willen indoctrineren doen ze maar fijn zelf, thuis. (En heel stiekem vind ik dat ook dit moet worden verboden tot de kids volwassen zijn en ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen keuzes in dit leven. Er is bijzonder weinig wat zo persoonlijk is en zo diep op je bestaan zal ingrijpen als religie---dat moet dus een weloverwogen keuze zijn.)
Sprekend voorbeeld vind ik de verbetenheid waarmee Richard Dawkins zijn geloof uitdraagt; de manier waarop hij als een inquisiteur stad en land afreist om de ketterij te bestrijden en het atheïsme te prediken. Let wel, het gaat me er niet om dat hij evangeliseert, maar de verbetenheid waarmee hij dat doet. De haat tegenover het geloof, met name het christelijke geloof, en de het exoskelet van zekerheid dat hij uitstraalt.
De verbetenheid waarmee jij Dawkins van alles aanwrijft begint mij ook enigzins te irriteren. Als atheïsme ter sprake komt, komt vroeg of laat dit stokpaardje naar boven. Je maakt mij na alle nuanceringen en verduidelijkingen die diverse forumleden hebben geschreven (waaronder aan aantal bijdragen van mij) niet meer wijs dat je argumenten rationeel zijn. Om de een of andere reden moet je de vent niet, misschien omdat hij de zaak te duidelijk aan de kaak stelt en te nadrukkelijk op problemen hamert waar je geen antwoord op kunt verzinnen, misschien omdat hij Richard heet, misschien dat je hebt besloten dat je een atheïstische boksbal nodig hebt om je nog tegen te kunnen afzetten uit angst dat je op het moment dat je je geloof of wat daar nog van resteert vaarwel zegt, een kopie van Dawkins wordt. Ik noem maar wat.

Kijk potdorie eens wat georganiseerde religie in deze maatschappij al heeft aangericht en nog steeds doet. Kijk eens naar de verbetenheid waarmee men in de VS probeerde om doodnormale wetenschap politiek te kleuren en van het onderwijs te verbannen, of in ieder geval gelijk te stellen aan één enkele nauwe interpretatie van een oud boek dat bol staat van de tegenstrijdigheden. Kijk eens wat het zeggen van de woorden 'ik geloof niet' teweeg brengt bij mensen. Kijk eens wat er gebeurt als je probeert om volstrekt neutrale politiek te bedrijven: in Nederland is dat onmogelijk, want christenen willen wel de lusten van hun religieuze positie, maar niet de lasten, terwijl moslims alleen met de lasten worden opgezadeld. Kijk eens naar de ongelijkheid die religie ten toon spreidt als het gaat om mannen, vrouwen, homo's en meer. Kijk eens wat er gebeurt als je dit allemaal probeert te zeggen: er komt een tsunami van religie op je af!

Met al dat in het achterhoofd is het werkelijk niet zo moeilijk om Dawkins niet een heel klein beetje (lees: voor 200%) gelijk te geven in zijn houding en opvattingen. Hij wíl niet meer nuanceren, omdat het in zijn overtuiging nuanceren van pure subjectieve crap is en hij degene is die zich dan altijd maar onderdanig en vriendelijk op moet stellen omdat de ander 'gelooft'. De enige juiste respons daarop is een schaapachtig So what? en die opmerking gewoon negeren.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Ik geloof dat wij hier de degens al een keer over hebben gekruisd, alleen is die discussie nooit verder gegaan. Natuurlijk hoort dat ook zo. Kinderen leer je van overheidswege uitsluitend en alleen over wat voor iedereen gelijk is.
Mogelijk, maar kennis wordt nooit neutraal gebracht, en school is meer dan alleen kennisinput. Tal van agnostische ouders sturen hun kinderen naar een christelijke school, omdat ze het gevoel hebben dat kinderen daar normen en waarden woorden bijgebracht. Kennelijk kan een school niet zonder een levensbeschouwelijk kader, dat waarden en normen stelt. Het is in weerwil van de feitelijke praktijk net te doen alsof dat niet zo is, en scholen slechts opleidingsinstituten zijn en geen opvoedingsinstituten. Dat zijn ze wel. Scholen vormen. Met 'fatsoen' alleen kom je er niet. Scholen geven idealen mee, verankerd in hun filosofie over mens en wereld. Dan zie ik niet in waarom JIJ zou moeten bepalen wat MIJN kinderen aan levensopvatting ingeprent krijgen.

Bovendien is ons onderwijs niet 'van overheidswege'. Dat is vrijheid van onderwijs. Ouders bepalen zelf wat ze hun kinderen willen leren. De overheid stelt daarbij normen en geeft geld, omdat ze namelijk de vruchten plukt van dat onderwijs (via belastinginkomsten).

Je stelt verder dat religie een hoop ellende brengt, en dat het dus niet zo gek is dat Dawkins fel antireligieus is. Ja, maar macht en geld brengen ook een hoop ellende met zich mee, en toch zie ik maar weinig mensen pleiten voor de afschaffing van macht en geld. Dus er ligt toch een persoonlijke levensopvatting aan de atheïstische felheid van iemand als Dawkins ten grondslag, namelijk dat religieuze ideeën wanen zijn. Het dogmatisme waar ik over spreek is precies gelegen in de verabsolutering hiervan door deze stelling te objectiveren als feit.

Maar het is geen feit, het is een visie, een paradigma. Voor religieuze mensen is hun zienswijze namelijk net zo reëel als jouw zienswijze dat voor jou is. En net zozeer als zij het recht niet hebben om hun visie aan jou op te leggen in naam van de absolute waarheid, heb jij niet het recht jouw visie aan hen op te leggen.

Waar het dit krachtenveld aangaat, kan ik het met je eens zijn dat, zeker in de VS, het fundamentalistische absolutisme de laatste twintig jaar veel meer heeft geprobeerd haar visie op Amerika aan de rest op te leggen. Dat moet ook fel bestreden worden. Ik ben een voorstander van het recht van atheïsten om hun kinderen naar een school te sturen die vrij van godsdienst is, het recht voor de mening uit te komen zonder geostraceerd te worden, het recht om verkozen te worden, het recht op protest, en het uitdragen van de eigen mening. Maar Dawkins verlangt naar meer, namelijk het uitbannen van religie. Daar zet hij zich voor in met de geloofsijver van de apostel Paulus. Dat beangstigt me, omdat het in wezen net zo intolerant en absoluut is als het monotheïsme.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

heeck schreef:
@Sjun
met ref aan : http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 0061#70061
Ik hoop je niet tekort te doen door uit je exposé vooral het volgende aan te halen:
Lijden kan worden gedragen en uiteindelijk aanvaard, al blijft het ons een raadsel. Kwaad kun je zien als te bestrijden iets waarbij we ons nooit bij neer zullen leggen.
Slachtoffers van dit kwaad hebben bekrachtiging nodig om zichzelf te kunnen blijven verzetten. Een slachtoffer heeft niets aan machteloze troost dat hem of haar in de kou laat staan omdat dit geen recht doet aan diens situatie en het kwaad niet bevecht en het dus eigenlijk in stand houdt...
Omdat in dit deel ook een stuk van mijn verontwaardiging naar Binnendijk toe is verwoord:
Binnendijk's uiten van zijn "persoonlijk worstelen" (om het heel positief te benoemen) houdt het kwaad in stand door er een hogere betekenis aan te hechten en voorzover het als volkomen onpersoonlijke troost bedoeld zou kunnen zijn heeft hij zijn eigen, naar mijn mening overgecultiveerde "worstelen" publiekelijk vóór laten gaan op de werkelijk ervaren ellende.
Of verder in jouw suggestie:
Kwaad kent schuldigen en bestrijdingsmogelijkheden.
Lijden niet.
Binnendijk haalt die twee door elkaar door god erbij te halen die de schuldigen aan het kwaad, vanwege een alleen voor hem kenbare redengeving, niet tegen zou hebben willen houden.

Dank voor je moeite: er was minstens 1 katte-achterwerk. :wink:

Voor iedereen in de daadwerkelijke situatie een uiterst schrale troost.
Mijn excuus,

Roeland
Ik vraag me af of Henk Binnendijk doet wat jij stelt als hij voor zichzelf bedenkt dat in het passerende kwaad een levenles verscholen (er zit meer achter) zou kunnen zitten waarmee hij evenals Jacob aan de Jabbok moet worstelen om er een zegening in de vorm van inzicht, doorzicht of uitzicht uit te kunnen halen. Ik zie hem nergens oproepen tot lijdzaam ondergaan en ik zie hem nergens weigeren troost te bieden. Waarom zou Henk mensen die met hem worstelen door middel van zijn eigen worsteling niet kunnen bekrachtigen? Hij verheldert hen immers dat zij niet de enigen zijn die worstelen met hun eigen beelden om de deiteit in te kunnen kaderen...
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

wendi schreef:
.Als je behoefte hebt Skepdic, wil ik je eindeloos uitleggen wat er zo kwalijk aan is om keukentafel-gesprekken op de TV te brengen
Precies!
Nou, doe maar, leg jij me maar eens haarfijn uit wat daar zo kwalijk aan is.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Theoloog schreef:Lijkt me lastig. Binnendijk zegt niet dat God een bedoeling heeft gehad met de Holocaust, nl. dit-en-dat. Hij laat zich daar - zo uit bovenstaand bericht op te maken - niet over uit.

Het enige dat hij doet is een logische gevolgtrekking maken.

God heeft de regie over alles in handen, dus ook over vreselijke dingen. Waarom gebeuren er dan toch vreselijke dingen, als God goed is? Omdat hij er natuurlijk een goede bedoeling mee heeft.

premisse 1: Als God iets afschuwelijks toestaat, moet hij er wel een bedoeling mee hebben.
premisse 2: De holocaust was afschuwelijk
premisse 3: God greep niet in bij de Holocaust.
---------------------------------------------------------
Gevolgtrekking: God moet wel een bedoeling met de Holocaust gehad hebben.

Ligt ook geheel in het verlengde van Goede Vrijdag: God moet wel eens bedoeling met de kruisdood van Jezus gehad hebben.
Naar mijn stellige overtuiging zou de Staat Israel vermoedelijk niet bestaan hebben, en al zeker niet op de plaats waar hij nu is, als die holocaust er niet geweest was!
Het schuldgevoel bij de geallieerden (die meer hadden kunnen doen ter voorkoming daarvan), werd het wrikijzer die een plaats openwrikte voor de vestiging van die Staat!
Om een eventuele 'god' zo'n koehandel met mensen toe te dichten, is een goede reden om zo'n god bij het vuilnis te zetten en verder te gaan als atheist! (m.i.)
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Atheistisch dogmatisme bestaat niet!
De 'aanname', dat er géén god bestaat, berust op de conclusie, dat god strijdig is met een onderdeel van jezelf, maar laat de menselijke ethiek, die een mengsel is van instinct en verstand, even gehandhaafd als bij een gelovende in god.
De 'ethiek' is ego-gericht, en noodzakelijkerwijs dus intolerant voor de ander (gelovig of niet gelovig)
Dat de 'gemakzucht' die naar god-geloven leidt, en die met man en macht door het grootkapitaal gepropageerd wordt, naar meer gelovigen leidt, zegt iets over de staat waarin veel mensen verkeren die in de eerste plaats voor hun 'instinct' kiezen.
En dat is in de eerste plaats bedroevend, en door de macht v.h. getal dán pas bedreigend!
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

fbs33 schreef:Naar mijn stellige overtuiging zou de Staat Israel vermoedelijk niet bestaan hebben, en al zeker niet op de plaats waar hij nu is, als die holocaust er niet geweest was! Het schuldgevoel bij de geallieerden (die meer hadden kunnen doen ter voorkoming daarvan), werd het wrikijzer die een plaats openwrikte voor de vestiging van die Staat! Om een eventuele 'god' zo'n koehandel met mensen toe te dichten, is een goede reden om zo'n god bij het vuilnis te zetten en verder te gaan als atheist! (m.i.)
Als je daar zo stellig van overtuigd bent, waarom waren er dan al diverse aanwzijgingen en initiatieven van ruim voor WO2 die voor een staat Israel pleitten op de huidige plaats. Ik noem een Plan Peel, ik noem een Balfour declaratie etc. Het schuldgevoel gaf het laatste zetje wellicht maar al lang ervoor was er een grote migratie naar het Midden-Oosten van Joden uit de rest van de wereld.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

heeck schreef:Binnendijk's uiten van zijn "persoonlijk worstelen" (om het heel positief te benoemen) houdt het kwaad in stand door er een hogere betekenis aan te hechten en voorzover het als volkomen onpersoonlijke troost bedoeld zou kunnen zijn heeft hij zijn eigen, naar mijn mening overgecultiveerde "worstelen" publiekelijk vóór laten gaan op de werkelijk ervaren ellende.
Of verder in jouw suggestie:
Kwaad kent schuldigen en bestrijdingsmogelijkheden.
Lijden niet.
Binnendijk haalt die twee door elkaar door god erbij te halen die de schuldigen aan het kwaad, vanwege een alleen voor hem kenbare redengeving, niet tegen zou hebben willen houden.
Roeland
Ik vind bovenstaande een bijzonder subliem inzicht dat mij iets geheel nieuws te denken geeft!

Met andere woorden wat ik (en oa Sjun) 'worstelen' noem, hetgeen we letterlijk geleerd hebben uit de bijbel!, en waarom alle christenen altijd meteen met dit woord klaarstaan bij zo'n zaak en het meteen als positief kunnen beschouwen (omdat het zo heldhaftig en eerlijk klinkt!), is in feite precies het omgekeerde: juist tot geen enkele aktie komen, dus een slinks woord gekozen om juist de stap van het voor 100% afwijzen van het kwaad niet te hoeven maken! 'Worstelen' betekent eigenlijk 'de gezonde conclusie die voor het oprapen ligt niet willen maken, omdat je een bepaald bijltje te hakken hebt (mijn geloof/de bijbel gebiedt zus of zo) dat het je belet om eerlijk te zijn. Worstelen is camoufleren! "Voor iedereen in de daadwerkelijke situatie een uiterst schrale troost."

Dat vind ik nu echt leuk, wanneer iemand mij iets leert waar ik nog nooit zelf op gekomen ben, hoewel ik zo vaak die zaken van indoktrinatie opnieuw en opnieuw doorga in mijn gedachten. Het geeft me een volkomen nieuwe kijk op mezelf en de christelijke denkwijze. Bedankt Heeck!

Ik zie meteen hoe je een hoop stukjes van de christelijke legpuzzel in elkaar kan passen met dit inzicht:
-Zo 'worstelt' de christen met de homofilie, dwz het is zijn woord om aan te geven dat hij naar wegen zoekt om de homofilie tot in eeuwigheid te kunnen veroordelen.
-Hij 'worstelt' met vrouwelijke voorgangers, om dus tot in eeuwigheid de gelijkheid van de vrouw te kunnen ontkennen,
-Hij 'worstelt' met de zwarte bladzijden uit de christelijke geschiedenis of uit de bijbel, zodat hij zijn geloof niet op hoeft te geven.
-Hij 'worstelt' zelfs met zijn geloof, om maar niet de conclusie te hoeven trekken dat hij maar een schijnheilige is of een lafaard die zijn geloof niet durft op te geven, hoewel hij weet dat het niet waar is.

Je hoeft maar te 'worstelen' om alles in jezelf en alles in de wereld maar goed te praten.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Ik vond het al zo bekend klinken: zie hier. Je hebt nota bene de laatste alinea uit dat bericht geciteerd, maar hebt blijkbaar heengelezen over het stuk van vastklampen aan het surrogaat om maar een excuus tot lethargie te hebben... :).

Even alle gekheid op een stokje: mijn gedachte was natuurlijk niet origineel.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Plaats reactie