Is een lichaam nodig voor intelligentie of bewustzijn ?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Antiscience
Banned

@ Balzer

Bericht door Antiscience »

Klopt Balzer,

bedankt voor de correctie.
Volgens de wikipedia :arrow:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Massa-energierelatie

groet
A.S.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

The Prophet schreef:
fbs33 schreef:En als 'c' nou 'oneindig' is?
(en in het kwadraat nog wel :lol: )
C is de lichtsnelheid en dat is een constante.
:lol: (maar toch bedankt )
A.S. en fbs33 rollebollen al een tijdje langer met elkaar dmv. kleine grapjes zo nu en dan.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Plons schreef:
Antiscience schreef: Arm Nederland. Mensen die nog niet eens duits lezen kunnen.
Volgens mij bedoelde Atli het sarcastisch.

Trouwens , doen ze in Duitsland nog steeds alle anderstaligen films inspreken met de duitse taal ?
Helaas... zelfs de titel wordt "vertaalt" :roll:
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Balzer
Forum fan

Bericht door Balzer »

DigiHeld schreef:Laat ik nou net denken (voor wat het waard is) dat een herinnering pure energie is !
Geheugen is misschien niet opgeslagen in onze hersen, zodoende kan geheugen ook worden doorgegeven via transplantatie of nakomelingen.
Het oproepen is nochtans een lastig karweitje !

Ik heb hier geen wetenschappelijk onderzoekresultaat voor, puur een hersenspinsel waar ik mezelf in kan vinden.
Wat laat je denken dat geheugen doorgegeven wordt aan nakomelingen? Bij transplantatie zie ik geen problemen - maar daar wordt ook meer doorgegeven dan enkel energie.

--

Bij nader inzien wil ik toch op mijn uitspraak terugkomen dat pure energie kan bestaan. Het concept energie is niet geheel onafhankelijk van massa. Een voorbeeld is kinetische energie - de energie van een voorwerp in beweging - dit zou er niet kunnen zijn als het voorwerp (de massa) er niet was.

De eenheid van energie is joule, en 1 joule is de hoeveelheid energie die nodig is om een kracht van 1 newton op een voorwerp uit te oefenen over een afstand van 1 meter. En de eenheid newton bevat weer de eenheid kg (kilogram) wat weer staat voor massa. Energie lijkt dus niet mogelijk zonder massa. Dus we hoeven niet meer na te denken over het eventuele bestaan van intelligentie uit pure energie :mrgreen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Energie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Joule
http://nl.wikipedia.org/wiki/Newton_%28eenheid%29
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

DigiHeld schreef:
Laat ik nou net denken (voor wat het waard is) dat een herinnering pure energie is !
Geheugen is misschien niet opgeslagen in onze hersen, zodoende kan geheugen ook worden doorgegeven via transplantatie of nakomelingen.
Het oproepen is nochtans een lastig karweitje !

Ik heb hier geen wetenschappelijk onderzoekresultaat voor, puur een hersenspinsel waar ik mezelf in kan vinden.
!
Geheugen is wel opgeslagen in de hersenen en zit in wetware vervat. Blijft dus een materieel gebeuren Hieronder een voorbeeld.

Als je naar een plaatje kijkt dat je je later zult herinneren, dan vuren neuronen in bepaalde gebieden van je hersenen tegelijkertijd. Hierdoor wordt een sterk golfpatroon gecreëerd, dat de communicatie tussen verschillende hersengebieden stimuleert. Kijk je naar een plaatje dat je later weer vergeet, dan ontstaat zo’n golfpatroon niet of minder sterk en zul je het plaatje niet onthouden. Dat concluderen de Nijmeegse onderzoekers van de F.C. Donders Centre in Journal of Neuroscience.

Onderzoekers van de F.C. Donders Centre van de Radboud Universiteit Nijmegen vroegen zich hetzelfde af. Daarom hebben ze gezonde proefpersonen geheugentaken laten uitvoeren terwijl hun hersenen gescand werden met behulp van magnetoencephalografie (MEG). Met een MEG kan niet alleen plaats van hersenactiviteit worden gemeten, maar ook of die activiteit gedurende een bepaalde tijd toe- of afneemt.

Samenwerkende neuronen
De proefpersonen werden gevraagd om naar een plaatje te kijken. Terwijl ze dat deden was aan hun hersenactiviteit al te zien of ze het plaatje zouden onthouden of niet. Bij plaatjes die later goed herinnerd werden, werkten neuronen samen om een zo sterk mogelijk signaal te maken. Ze vuurden namelijk tegelijkertijd, waardoor een golfpatroon ontstond. Hoe sterker dit patroon, hoe beter het vertoonde plaatje opgeslagen werd.
Afbeelding
Op deze afbeelding is het brein te zien van een proefpersoon dat naar een plaatje kijkt en deze probeert in zijn geheugen te printen. Op het linkerplaatje (LR) is veel activiteit (sterke golfpatronen) te zien. De proefpersoon bleek zich dit plaatje later dan ook goed te herinneren. Op het middelste plaatje (LF) is de activiteit veel minder sterk. Dit plaatje werd dan ook vergeten. Op het meer rechtse plaatje zit de activiteit een beetje in het midden: de proefpersoon onthoudt het plaatje ongeveer de helft van de keren.
Een tijdje later kregen de proefpersonen opnieuw plaatjes te zien, waarbij ze moesten aangeven of ze zich het plaatje herinnerden of niet. Ook nu bleek dit golfpatroon veel sterker te zijn als het plaatje was onthouden dan bij vergeten of onbekende plaatjes.

Golven
De onderzoekers vonden twee soorten golven die allebei een rol spelen bij het onthouden van visuele informatie als plaatjes of schilderijen. In het hersengebiedje dat verantwoordelijk is voor geheugenprocessen vonden ze theta-golven. Theta-golven hebben een frequentie van 4-8 Hertz en spelen een belangrijke rol bij het onthouden. Bij bijvoorbeeld mensen met de ziekte van Alzheimer zijn deze theta-golven verstoord.
In het deel van het brein waar visuele processen worden verwerkt vonden de onderzoekers gamma-golven. Volgens de onderzoekers zijn de gamma-golven (60-90 Hertz) van belang voor het transport van de informatie door het brein van de ‘visuele gebieden’ naar het lange termijn geheugen. De golfpatronen die de samenwerkende neuronen maken dienen dus om verschillende hersengebieden beter te laten communiceren. En als deze hersengebieden beter communiceren, wordt een plaatje of schilderij beter onthouden.(bron kennislink)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

doctorwho schreef:Geheugen is wel opgeslagen in de hersenen en zit in wetware vervat. Blijft dus een materieel gebeuren Hieronder een voorbeeld.
Herhaal niet steeds de totale posting! Quote wederom ingekort door Kitty. Lees hier eens hoe je moet quoten: snelcursus quoten

Toch ik heb een tijdje terug een documentaire gezien (ven kurkdroge wetenschappers)
die aanwijzingen hadden dat bewustzijn op quantumniveau plaats vind. en dat er in de vorm van "energie" een soort "schaduw" van iemand achter blijft als die persoon niet meer op die plek aanwezig is. net zoals iemands "geur" ook blijft "hangen" wat een hond waar kan nemen maar een mens niet.
dat ZOU sommige dingen die jullie bovennatuurlijk noemen kunnen verklaren en zou ook een aanwijzing kunnen zijn dat je "geest" toch iets anders is dan je hersenen.

As above, so below
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Geen anonieme bronnen hier op dit forum aanhalen, zo kan ik van alles gaan beweren op basis van anonieme bronnen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Sararje schreef:Geen anonieme bronnen hier op dit forum aanhalen, zo kan ik van alles gaan beweren op basis van anonieme bronnen.
Was op discovery.. zal vast nog wel eens komen. Was in elk geval een heel intressant programma.En misschien heeft nog iemand hier het gezien ?

As above, so below
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Raven schreef: Helaas... zelfs de titel wordt "vertaalt" :roll:
Ach gossie arm Duitsland.
Fuck met alles.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Raven schreef:
Plons schreef:
Antiscience schreef: Arm Nederland. Mensen die nog niet eens duits lezen kunnen.
Volgens mij bedoelde Atli het sarcastisch.

Trouwens , doen ze in Duitsland nog steeds alle anderstaligen films inspreken met de duitse taal ?
Helaas... zelfs de titel wordt "vertaalt" :roll:
Het heeft te maken met nationale trots dat opgehangen is aan 'de nationale taal' (waarom zou je een andere taal toelaten in het eigen gebied)?
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

fbs33 schreef:Het heeft te maken met nationale trots dat opgehangen is aan 'de nationale taal' (waarom zou je een andere taal toelaten in het eigen gebied)?
hmmja doen wij toch ook ? als je hier een engelse film in het nederlands na zou synchroniseren denk ik dat je ruzie krijgt

As above, so below
DigiHeld
Geregelde verschijning

Bericht door DigiHeld »

Balzer schreef: Wat laat je denken dat geheugen doorgegeven wordt aan nakomelingen? Bij transplantatie zie ik geen problemen - maar daar wordt ook meer doorgegeven dan enkel energie.
Als geheugen in pure energie kan bestaan, zou dit dus ook dmv bevruchting kunnen worden doorgegeven.
Het is geel/blauw en als je het in je oog krijgt ben je dood !

(thcirtsaam tiu yticretni ed)
DigiHeld
Geregelde verschijning

Bericht door DigiHeld »

doctorwho schreef:Geheugen is wel opgeslagen in de hersenen en zit in wetware vervat. Blijft dus een materieel gebeuren Hieronder een voorbeeld.
Ik neem mijn eigen redenering niet aan alszijnde absoluut, bovendien is mijn kennis van geheugenopslag veels te beperkt !

Wat ik wel (denk te weten) weet, is dat de wetenschap nog steeds niet WEET waar de geheugenopslag plaats vindt of hoe dat gaat.

Jouw bron laat zien wat er in de hewrsenen "gebeurt" op het moment supreme wanneer een persoon iets wil gaan onthouden, niet hoe het wordt opgeslagen (buiten een paar aannames dan).
Ik denk dat de getoonde hersenaktiviteit wel degelijk gebruikt wordt om geheugen "weg te schrijven", echter in mijn "fantasie" wordt dit opgeslagen in energie, energie die zich in iedere cel van het lichaam bevind.

In deze zie ik onze hersenen als ware een PC-processor.

Overigens denk (hoop) ik wel dat alle energie niet is ontstaan uit, of wordt gestuurd door een "hoger" iets.

Ik heb totaal geen proefschriften/studies/wetenschappers/links voor dit gekronkel, noch pretendeer ik uitvinder van deze denkwijze te zijn.
Het is geel/blauw en als je het in je oog krijgt ben je dood !

(thcirtsaam tiu yticretni ed)
Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience »

Plons schreef:
Logisch wordt de titel vertaald, wat heb je aan engelse filmtieten
in duitstalig gesproken film. :idea:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Antiscience schreef:
Plons schreef:
Logisch wordt de titel vertaald, wat heb je aan engelse filmtieten
in duitstalig gesproken film. :idea:
Engelse filmtieten? :lol:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie