Ervaringen op fundamentalistische forums.

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Mar schreef: Ik blijf mij, rondneuzend, verbazen over de rigide, kille godsdienstige opvatting van mensen...

Mar
Zullen we deze mensen eens een tijdje alle macht in handen geven. Kijken wat er gebeurt. Of is dit een schot voor open doel. En hebben we deze periode al meegemaakt in de Middeleeuwen. Ik verbaasde mij in het begin ook op Credible. Echter na een paar dagen lees je de topics niet eens meer. Zoveel stompzinnigheid kan geen mens verdragen of toch wel. Zoals topics als een knipoog van god etc. Met mensen die vertellen dat ze vanmorgen een vogeltje mooi hoorden zingen en toen ...
En dan een eindeloze rij wachtenden die bloemetjes, verjaardagskaarten, diploma's en rijbewijzen ten tonele voeren. En dan vraag ik me af als cynicus is er dan niemand die deze idylle verstoord door te reageren met "Ik reed vanmorgen over de snelweg en zag twee auto's die op elkaar waren gebotst. De ambulance stond erbij. Aan de kant van de weg stond een jonge vrouw te huilen. Ik reed achteloos voorbij. De volgende dag las ik in de krant, dat er een ernstig ongeluk was gebeurd. Een van de slachtoffers was een kind van acht jaar. Een knipoog van ...."

Groetjes Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hmm. Ik hoor veel over ene Kees Droog :?:
Dit schijnt nogal een fundie te zijn. Nodig hem maar uit :lol:
Kijken hoelang hij het volhoud :wink:

ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Enigma schreef: Maar als iemand zoals deze Kees Droog (dat is zijn nick) op een forum hele threads in beslag gaat nemen door onder nog 3 andere namen net te doen alsof hij een discussie voert en niet normaal reageerd op vragen en opmerkingen van de anderen dan is dat heel ergerlijk. Hij komt binnen onder de eerste naam en opent een topic, dan gaat hij met een tweede naam vragen stellen aan de eerste naam, dan als hij merkt dat men hem doorheeft trekt hij een derde dnaam erbij en laat die de vragen stellen en dat dan allemaal bedoeld om zijn evangelisatiedrang te bevredigen.
:shock: Aahh mannnn. Laat hem hierheen komen. Ik kan haast niet wachten... :lol:
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Aan de forums is te zien welk beleid gevoerd zal worden zodra bepaalde mensen aan de politieke macht komen. Dan is het gedaan met de vrijheid. Dan worden mensen met een alternatieve manier verbannen of zelfs compleet geëlimineerd zoals ik dus zelf al heb ervaren. Wie denkt dat dit allemaal mee zal vallen is denk ik behoorlijk naief.
drosofila
Forum fan
Contacteer:

Bericht door drosofila »

Devious schreef: :shock: Aahh mannnn. Laat hem hierheen komen. Ik kan haast niet wachten... :lol:
Devious,

hij zit op http://www.skepp.be/discussieforum/view ... 5354#15354.
Bij de dode kerk, en het eeuwig huis of zoiets.
Doe jij daar de uitnodiging maar.

Maar wees gewaarschuwd, het is knap vervelend en drammerig hoor. Ik zou er zelf niet veel energie in steken, tenzij je tijd teveel hebt.
En alle commentaar loopt eraf als water over een eend.
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf. (B. Tuchman)
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Hmm. Ik hoor veel over ene Kees Droog
Dit schijnt nogal een fundie te zijn. Nodig hem maar uit
Kijken hoelang hij het volhoud

ciao
Dat gaat dus zo Devious,ik vind het alleen maar hoogst irrritant maar ieder zijn meug.

http://www.skepp.be/discussieforum/viewtopic.php?t=729

Have Fun :wink:
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
drosofila
Forum fan
Contacteer:

Bericht door drosofila »

Devious schreef:Aan de forums is te zien welk beleid gevoerd zal worden zodra bepaalde mensen aan de politieke macht komen. Dan is het gedaan met de vrijheid. Dan worden mensen met een alternatieve manier verbannen of zelfs compleet geëlimineerd zoals ik dus zelf al heb ervaren. Wie denkt dat dit allemaal mee zal vallen is denk ik behoorlijk naief.
Devious,

daar kan ik je alleen maar gelijk in geven. Ik zie het gevaar echter niet zozeer uit religieuze, maar uit politiek rechtse hoek komen. In Vlaanderen hebben wij daar al wat ervaring mee. En volgens mij is het nog lang niet op zijn retour.
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf. (B. Tuchman)
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Enigma schreef: Dat een van de deelnemers aan Jacobsladder het nodig heeft gevonden wat creatief knip en plakwerk te verrichten vanuit bijdrages van Mar en mij in deze thread en die vervolgens naar de mods van Plexat te sturen zo van...
Tja?
Zodra je iets post op een forum is het publiek bezit en is de kans er dat het gaat uitwaaieren.
"kijk eens wat Enigma(Klara) over jullie zegt". Waarop ik de vraag kreeg of dat waar is en ik dat ben en ik dit uiteraard in alle eerlijkheid en zonder gene bevestigd heb, mèt de link naar hier zodat ze zelf kon zien wat er nog meer allemaal op dit forum door mij en anderen geschreven is.
In ieder geval is het principe van hoor en wederhoor toegepast, da's dan wel weer netjes, kunnen een aantal fora nog een voorbeeld aan nemen.
De reactie laat zich raden.
LOL
Ik had al in de eerste hysterische reasctie en beschuldiging van "samenspannen" (hoe komt iemand er op) een zgn IP-ban gekregen dus hele Plexat was voor mij niet meer te zien
Het staat een forum vrij een IP-ban uit te delen, daarnaast heeft een internetter m.i. ook het recht deze IP-ban te omzeilen, da's heel simpel.
Zal wel van de duivel bezeten zijn gezien de nieuwe beschuldiging dat ik een vloek heb uitgesproken...
Ach, dat mij ook eens overkomen, men doet maar. (ik zou 4 demonen achter d'r aan gestuurd hebben naar Ameland waarop ik maar geantwoord heb dat het er in eerste instantie 5 waren maaar er één was vergeten over te stappen in Zwolle. Men kan het krijgen zoals men het hebben wil...
Overigens was deze dame een ietwat van't padje af geraakte New Age-ster, voordat men mij ervan verdenkt aan relibashing te doen ;-) )
door te zeggen dat ik niet geloof dat die vrouw (in mijn eerste bijdrage) zal genezen maar juist meer risico loopt depressief te worden van deze manier van geloven.
Je weet nooit wat er gebeuren gaat maar men moet met een ernstig iets zoals dit erg oppassen. :-(
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ik heb een paar postings van die Kees Droog gelezen op 'NaDarwin'. Ik ben hevig teleurgesteld. Het lijkt iemand te zijn die voornamelijk knip en plak werk verricht en linkjes plaatst. Dat is geen serieuze discussiepartner.

ciao...
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Breng wat minder tijd door op disc.for.

Dat is echter meer een gedwongen situatie, daar ik bijna overal gebanned ben, terwijl ik me nooit bezondig aan schelden of onkuis taalgebruik. Meestal stel ik alleen vragen, en na wat doorvragen wordt ik gebanned.

Wat mij steeds weer opvalt is dat orthodoxe gelovigen van alle godsdiensten hetzelfde reageren op kritisch denken van mensen die graag met hen praten, maar wel kritisch denken.
Alleen de moslims zijn vaak wat groffer in hun taalgebruik dan gggristenen, die weten het iets netter te zeggen terwijl ze hetzelfde bedoelen.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

an3sdej schreef:
Dat is echter meer een gedwongen situatie, daar ik bijna overal gebanned ben, terwijl ik me nooit bezondig aan schelden of onkuis taalgebruik. Meestal stel ik alleen vragen, en na wat doorvragen wordt ik gebanned.

.
Kun je ons een voorproefje geven van de vragen die je zoal stelt. Kunnen wij beoordelen of het terecht is. :wink:
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

an3sdej schreef:Breng wat minder tijd door op disc.for.

Dat is echter meer een gedwongen situatie, daar ik bijna overal gebanned ben, terwijl ik me nooit bezondig aan schelden of onkuis taalgebruik.
:D

Het loopt inmiddels in de 10tallen he?
D'r schreef hier iemand, een stukje terug dat 'mensen niet lezen.'
En dat ben ik volmondig met hem eens:
Jij wordt gebanned op christelijke fora omdat het 'anti-Israel' is en op islamfora omdat het 'anti-Palestijns' is met precies dezelfde uitspraken.
Daarnaast lijkt het erop dat bij menig fundi het logisch denkvermogen totaal wordt uitgeschakeld alleen al bij het zien van jouw naam. (met de nodige grappige reacties als resultaat)
Meestal stel ik alleen vragen, en na wat doorvragen wordt ik gebanned.
Jahaa, en vervolgens escaleert de boel zo erg dat het op een gegeven moment onderwerp bij Nova is... :twisted:
Alleen de moslims zijn vaak wat groffer in hun taalgebruik dan gggristenen, die weten het iets netter te zeggen terwijl ze hetzelfde bedoelen.

Een uitzondering daargelaten ja is het, en nou moet ik oppassen hoe ik dat ga zeggen, ietwat suboptimaal, laat ik het zo zeggen. (maar als je die fora afwisselt met de site van Theo is het goed te doen :-) )
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Meestal stel ik alleen vragen, en na wat doorvragen wordt ik gebanned.
Ja, dat ken ik. Op één forum ben ik geheel geëlimineerd. Al m'n postings. :cry:
drosofila
Forum fan
Contacteer:

Bericht door drosofila »

Mag ik jullie eens wat vragen? Wat hebben jullie toch met die fundamentalistische forums? Die zijn toch oersaai, geven alleen opgewarmde kost?
Willen jullie die mensen overtuigen? Vergeet het maar, hoe meer je dat probeert, des te vaster wordt hun geloof.

Da's psychologisch goed te begrijpen, iemand zegde het hier al, het gaat om het vermijden en bestrijden van cognitieve dissonantie.
Dat doet zich voor wanneer je een verschil of tegenstelling ervaart tussen je eigen overtuiging(en) en (nieuwe) informatie van buiten jezelf (de werkelijkheid of wat iemand anders zegt, of wat je leest ...).
Dat geeft een onbehaaglijk gevoel, dat je zo vlug mogelijk weg wil.

Oplossingen:
- je overtuiging herzien in functie van de nieuwe informatie
- de nieuwe informatie vervormen of negeren
- je eigen overtuiging verharden en de nieuwe informatie als onwaar of onzinnig of onterecht beschouwen. De meest logische stap is dan de informant verketteren of elimineren.

Hoe harder je beukt, hoe meer fundi's zich verschansen in hun standpunten en zich afsluiten.
Verloren moeite dus, tenzij om even poolshoogte te gaan nemen over de hot topics.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

drosofila schreef:Mag ik jullie eens wat vragen? Wat hebben jullie toch met die fundamentalistische forums? Die zijn toch oersaai, geven alleen opgewarmde kost?
Willen jullie die mensen overtuigen? Vergeet het maar, hoe meer je dat probeert, des te vaster wordt hun geloof..
Ik heb zelf andere ervaringen. Het ligt aan je eigen opstelling. Ik heb meerdere fundies zien veranderen. Het is zowieso goed dat fundies een keer met hun mond vol tanden staan. Sommigen verharden, anderen gaan nadenken.
Hoe harder je beukt, hoe meer fundi's zich verschansen in hun standpunten en zich afsluiten.

Oh, nee. Je moet niet gaan beuken. Je moet ervoor zorgen dat ze je aardig vinden, dan luisteren sommigen beter. Ik weet het want ik ben zelf fundie geweest :)

ciao... 8)
Plaats reactie