Maybe schreef:Dat wezenlijke verschil zit in jouw hoofd.
Dit geef jij als reactie op:
Jutter schreef:Er is een wezenlijk verschil. En dat verschil is het zich beroepen op scriptuele ondersteuning, en zodoende zogenaamde goddelijke authoriteit.
Tip: gebruik de "quote" knop op de post waar je op reageert, zodat je reactie vergezeld kan zijn van de passage waar je op reageert. Dat houdt de discussie overzichtelijker.
ik mag aannemen dat je hiermee
niet bedoelt, dat bij de door jou aangevoerde alternatieven (zoals "dat je ongesteld was, dat je een borderliner bent, dat je cavia is overleden, etc. etc.") ook op scriptuele ondersteuning kunnen terugvallen. Dat is duidelijk onjuist.
Zodoende lijkt het mij aannemelijker dat je bedoelt, dat deze 'scriptuele ondersteuning' en de daaruit voortkomende vermeende 'goddelijke authoriteit' geen wezenlijk verschil oplevert.
Ik denk dat we daar van mening verschillen. De door jouw geopperde voorbeelden zijn wellicht bruikbaar, maar nodigen er niet expliciet toe uit om zo gebruikt te worden, waar heilige geschriften dat wel doen. Er ontbreekt een drempelverlagend element dat bij heilige geschriften wel aanwezig is.
Je kan je wel alleen concentreren op de godsdienst als bron van al het kwaad
...en nu maak je, ben ik bang, een karikatuur van mijn positie. (In 'vaktermen' heet dit een "strooien pop') Waar je dit "bron van alle kwaad" vandaan haalt is mij een raadsel. Ik heb het in elk geval nooit beweert. Ik noem religie überhaupt geen absoluut kwaad. Wel een onacceptabel risico, daar zul je me hier en daar op kunnen betrappen, maar da's een ander verhaal.
maar dan blijven er nog genoeg achterlijke tradities en zinloze redenaties over. Inqonsequentie heeft te maken met een zwakke geest en niet met een gelovige of ongelovige geest,
Probleem X bestaat; zullen we het aanpakken? Nee, want probleem Y en Z bestaan ook.
Ik hoef, hoop ik stellig, niet uit te leggen wat er zoal scheef zit aan een dergelijke manier van redeneren. Het bestaan van problemen Y en Z doen de noodzaak voor het aanpakken van probleem X toch niet teniet?
dat de theorie van veel religies inconsequent is vind ik ook maar dat brengt nog geen inconsequente mensen voort, dat doen de mensen zelf, een boek is daarvoor te beperkt.
Hoe stel jij je het aanhangen van inconsequente religieuze theoriën, zonder dat men daarbij zelf in inconsequent gedrag vervalt, precies voor? Ik kan mij er eerlijkerwijs niets bij voorstellen, dus help me a.u.b. even.
Maar wie zich atheist noemt kan zich ook niet beroepen op diezelfde bijbel.
Als die atheist zijn verwerping van Christelijke doctrine moet onderbouwen is dat onvermijdelijk.
Als die atheist zich moet richten tot een Christen, die desbetreffende bijbel WEL aanhangt, is dat onvermijdelijk.
Hoe stel jij je het bekritiseren van de bijbel, zonder naar die bijbel te verwijzen, precies voor? Ook hier zal ik je hulp weer nodig hebben. Misschien bedoelde je er iets heel anders mee (specifieke omstandigheden waarvan de vermelding mij is ontgaan wellicht?).