Wat is agnosticisme?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

reddish
Forum fan
Contacteer:

Bericht door reddish »

Enigma schreef:Klinkt heel plezierig en ik zou het graag aan willen nemen maar het is nog altijd de toon die de muziek maakt en deze laatste bijdrage gericht aan mij is van een heel andere toon dan die vorige waarin je bij herhaling hebt gemeend te moeten vast stellen dat ik het niet met je oneens ben maar dat ik "het" niet begrepen heb in tegenstelling tot jou natuurlijk :shock: (wie roepen dat ook altijd als ze hun geloofspunten willen maken :evil: )
Je gaf er blijk van dat je mijn behoorlijk abstracte punt niet had begrepen. Dat is niet erg, maar dan kan ik weinig anders dan dat constateren. Toegegeven, de toon had geciviliseerder gemoeten. Waarvoor excuus.

Mocht ik er ooit blijk van geven een punt van jou of iemand anders niet te begrijpen, dan vind ik het niet erg als ik daar (desnoods weinig subtiel) op wordt gewezen. Ieder zijn meug.
Gekoppeld aan het gezamelijk afzeiken en zo neerbuigend mogelijk doen in reacties en bijdrages over en naar mij toe elders op het forum lijkt het me niet zo verwondelijk dat ik even weinig vertrouwen heb in je goede bedoelingen.
Jammer. Omgekeerd is dat niet zo - ik twijfel aan je manier van redeneren hier en daar, maar niet aan je goede bedoelingen.
Als dat ten onrechte is naar jou toe dan zal de tijd het wel leren en dan zal ik zeker mijn geuite wantrouwen terugnemen. Ik geloof trouwens niet dat men eropuit is mij te laten struikelen zoals jij het noemt,voor mij is een discussie een plaats waarin je elkaars argumenten onder de loep neemt en bekritiseerd, het is voor mij een soort spel dat niets of weinig met de persoon van doen heeft. De laatste tijd gaat het echter steeds opnieuw (door sommigen) om het oordelen òver de anderen in negatieve zin. Waarbij de ene de houding van leraar of meester aanneemt en op neerbuigende suggestieve wijze "aantoont" waarom de redenaties van de ander dom, achterlijk en dergelijke is. Jouw houding in je voorlaatste posting naar mij gericht past precies in dat plaatje, misschien is dat negatieve gedrag aanstekelijk? Groepsgedrag neemt men wel vaker ongemerkt over.
Je noemt zelf redeneren al een soort spel, en zo kijk ik er ook tegenaan. Maar een spel heeft spelregels, en dat geldt ook voor het voeren van een serieuze discussie. Zaken als:
- een logisch verhaal van je betoog maken: wat wil je zeggen, en vervolgens trachten het punt aan te tonen via een logische redenering en het aandragen van ondersteunend bewijsmateriaal
- reageren op opmerkingen en vragen van de opponent
- niet selectief citeren van je opponent
- bronnen vermelden in geval van extern bewijs
- vermijden van standaard oneigenlijke discussietechnieken: ad hominems, 'strawman' argumenten, etc.

Als ik daar tegen zondig dan vind ik het niet meer dan terecht dan dat ik daarop wordt aangesproken. Omgekeerd zal ik dat ook bij anderen doen. Als ik jou een redenering zie maken waarvan ik vind dat 'ie niet correct is zal ik dat opschrijven. Als ik denk dat je iets niet begrijpt zal ik dat opschrijven. Ik zal daarbij woorden als dom en achterlijk overigens niet snel gebruiken. Als jij je op die manier voelt aangesproken dan kan ik me dat niet verwijten.
Als de verhoudigen goed zijn op een forum is mijn ervaring dat mensen het ook voor elkaar opnemen en inspringen in een topic als ze menen dat een ander onheus, onnodig hard of onaardig word bejegend, alle forumleden springen dan weleens in als men ziet en meent te zien dat de ene de ander niet juist begrijpt en dat er misverstanden zijn. Precies mijn reden om me in dit topic te mengen omdat ik meende te zien dat jij en Kalebas langs elkaar heen spraken en in kringetjes ronddraaiend elkaar daardoor niet begrepen. Ik heb niets meer gedaan dan geprobeerd mijn licht daarop te laten schijnen en vervolgens meen jij dat ik het niet anders zie als jij maar dat ik te dom ben om "het" te snappen.
Lees nog eens goed, ik heb nergens gezegd dat je te dom bent om het te snappen (dat is jouw interpretatie, waarom toch?) Ik denk alleen te constateren dat je mijn punt niet begrepen hebt.
Jij kent me niet als mens. Je kent me als een hoop lettertjes op een computerscherm. Ik vermoed dat je in positieve zin verrast zou zijn met hoe ik in het echt ben.
Verras me maar aangenaam op dit forum en pas deze redenetie ook toe naar mij, jij kan namelijk helemaal niet weten wat ik wel of niet begrijp en wat ik wel of niet kan vatten. Dat mijn wijze van debateren of discussieren anders is So what? Wie bepaald hier de regels van het debat en steld op welke wijze dat precies gedaan moet worden? Moet ik eerst een proeve van bekwaamheid afleggen voor ik met de "hoge heren" mee mag doen?
Als je je aan de gebruikelijke mores houdt voor discussies is het wel genoeg. Ik vind het nadrukkelijk prima dat je een andere kijk op veel zaken hebt als ik, maar op een discussieforum moet je niet raar opkijken als je niet alleen wordt beoordeeld op je mening, maar ook op je manier van discussie-voeren. Wat dat betreft geldt: if you can't stand the heat, stay out of the kitchen.

(Wat dat betreft vind ik bijvoorbeeld Michel ("1009"), de residente Jehovah's Getuige die de laatste 1,5 week stil is maar binnenkort hopelijk weer wat gaat schrijven, een goed voorbeeld. Zijn Godsbeeld is voor mij schier onvoorstelbaar, maar hij probeert wel antwoorden te geven op vragen en daagde ook uit tot onderzoeken van mijn eigen overtuiging. Dat dwingt bij mij in elk geval respect af, hoewel we het ongetwijfeld erger met elkaar oneens zijn over veel zaken dan jij en ik).

Groetjes, Sidney
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

(intermezzo )
de toon had geciviliseerder gemoeten
Er moet eigenlijk niets veranderen ;
anders verlies je een deel van de context waaruit de steller( bewust of onbewust )
het ook heeft gepuurd ....
bovendien
Als je een betoog gewild beschaafder maakt is het gauw alleen maar
zoete " pasteitjes" bakken ....
Een betoog verpakken in zoetigheid als tegemoet-koming heeft weinig resultaat
= gewoonlijk eet men alleen de verpakking op ...

Trouwens Iedere vogel zingt best zoals ie gebekt is ....
En het gaat hem ook niet over wat men het " mooiste "of het meest "beschaafde liedje " (of als compromis een volkomen gedesinfecteerde eenheidsworst ) vind

Tenzij je natuurlijk alleen maar wat behang en muzak wilt komponeren ... en je eigenlijk een soort marktkramer bent die wil verkopen i.p.v. gedachten uit te wisselen waarvan
je iets kunt leren ....

Ook
zou ik het spijtig vinden moesten de diskussies alleen nog worden gevoerd door antwoord - apparaten .(of cyfertjes op een scherm ...) die nog alleen gebruik maken van
al dan niet geoliede machinetaal ...
dat is dus mijn "voorkeur "(als ik ook mag meestemmen ), want mooie liedjes duren niet lang .... :wink:

soit ....

Een spinn-off
" .....Ik zal jou nooit persoonlijk aanvallen op je godsbeeld. Wel kan ik eventueel je godsbeeld op zichzelf aanvallen, .... "
Lofwaardig maar
Ik denk niet dat die twee soorten "aanvallen " zomaar van elkaar kunnen worden gescheiden : en ondanks de goede voornemens ....

Het probleem is , dat het "aanvallen" van een godsbeeld of een ander "geloof " ( bijvoorbeeld het eigen ik-beeld of de "ziel" ) ____door het brein waarin het zetelt wordt geinterpreteerd als een persoonlijke levensbedreiging ...

...... Because senses and beliefs are both tools for survival and have evolved to augment one another, our brain considers them to be separate but equally important purveyors of survival information. The loss of either one endangers us. Without our senses we could not know about the world within our perceptual realm. Without our beliefs we could not know about the world outside our senses or about meanings, reasons, or causes.
This means that beliefs are designed to operate independent of sensory data. In fact, the whole survival value of beliefs is based on their ability to persist in the face of contradictory evidence. Beliefs are not supposed to change easily or simply in response to disconfirming evidence. If they did, they would be virtually useless as tools for survival ......

lees hier het hele artikel ----->
http://www.csicop.org/si/2000-11/beliefs.html
Bovendien lijkt me de "persoonlijke" god ___zoals beschreven door gevoelsmensen en mystici , nu niet meteen een "idee" , dat op dezelfde manier voor " waar" wordt genomen door rationele koele kikkers , ondanks het voornemen dat
" men een eindje wil meegaan met de visie van de diskussiepartner(s) " ....

(Hier is dus het einde van dit intermezzo )

groet
reddish
Forum fan
Contacteer:

Bericht door reddish »

tsjok45 schreef:
de toon had geciviliseerder gemoeten
Er moet niets ;
als je het gewild beschaafder maakt is het gauw alleen maar zoete " pasteitjes" bakken
Een betoog verpakken in zoetigheid als tegemoet-koming heeft weinig resultaat
= gewoonlijk eet men alleen de verpakking op ...
En hierover verschillen wij van mening. Als ik mijn 'boodschap' onversneden zou aanbieden, dan weet ik zeker dat hij ongelezen de mentale prullenbak in gaat. Ik streef maar maximale impact voor wat betreft mijn doel; en mijn doel is nooit om mijn discussiepartner in zijn hemd te zetten, maar om een idee dat tussen mijn oren zit voor het voetlicht te brengen.
Trouwens Iedere vogel zingt best zoals ie gebekt is ....
Ik hoop te weten, dat ik goed genoeg gebekt ben om de hoeveelheid onaardigheid die ik jegens mijn gesprekspartner ten toon spreid te kunnen doseren.
En het gaat hem ook niet over wat men het " mooiste "of het meest "beschaafde liedje "vind
Tenzij je natuurlijk alleen maar wat behang en muzak wilt komponeren ... en je eigenlijk een soort marktkramer bent die wil verkopen i.p.v. gedachten uit te wisselen waarvan je iets kunt leren ....
Het is onzin dat je een keus zou moeten maken tussen óf vorm óf inhoud.
" .....Ik zal jou nooit persoonlijk aanvallen op je godsbeeld. Wel kan ik eventueel je godsbeeld op zichzelf aanvallen, .... "
Lofwaardig maar
Ik denk niet dat die twee soorten "aanvallen " zomaar van elkaar kunnen worden gescheiden : en ondanks de goede voornemens ....

Het probleem is , dat het "aanvallen" van een godsbeeld of een ander "geloof " ( bijvoorbeeld het eigen ik-beeld of de "ziel" ) ____door het brein waarin het zetelt wordt geinterpreteerd als een persoonlijke levensbedreiging ...
Je zet het wat zwaar aan ('levensbedreiging'?), maar het is zeker zo dat veel mensen hun diep gekoesterde overtuigingen niet makkelijk even los kunnen koppelen van hun 'ik', om er daarna eens even lekker over te gaan discusseren als betrof het een extern object. Volgens mij is dat vermogen de essentie van het 'vrijdenken'.

Er is als het ware een "impedantie mismatch" tussen de zender en de ontvanger van een boodschap... Ik kan iets wel zeggen met de (impliciete of expliciete) garantie dat het niet persoonlijk bedoeld is, maar als het voor de ontvanger onmogelijk is om die scheiding te maken dan kom ik alleen nog maar als een grotere klojo over ("hij loopt zich nog in te dekken ook"...).

En, eerlijk is eerlijk, de ontvanger heeft een punt. Laten we een extreem voorbeeld nemen: de creationistische opvatting. Ik kan aan een gelover zulks vragen om deze opvatting als los object te discusseren, op haar eigen merites. Ten eerste houdt dit in dat bijbelcitaten niet meer kunnen dienen als bewijs; zonder bijbel-citeren is de creationist uiteraard by default verloren.

Maar zelfs dat terzijde latend: er bestaat toch minimaal het risico voor de creationist dat ik het "externe object" 'creationisme' met de grond gelijk maak, ook al doe ik dat zonder de creationist af te fakkelen. Maar (en daar heeft de creationist gelijk in als hij dat denkt): de volgende stap is dat ik hem ter verantwoording roep over waarom hij als persoon een dergelijke mening heeft: waarom hij voor zichzelf moedwillig een aantoonbaar vals idee (dat heb ik namelijk zoëven aangetoond) aanhangt.

Door gesprekspartners te vragen om het "idee" te externaliseren vragen wij hun eigenlijk om moedwillig één conceptuele "line of defence" op te breken in twee stukken, die elk een stuk eenvoudiger omver te halen zijn, Dat is natuurlijk lastig.

Hierover nadenkend zie ik ook waarom ik wel in staat ben om ideeën die ik heb te externaliseren en ze aan te bieden voor discussie; ik heb geen enkel idee dat zo 'heilig' is dat ik het gevoel heb dat mijn identiteit ervan af hangt. Ik heb uiteraard wel ideeën en ook moraal, maar alles is geconstrueerd, er zijn geen axiomatische 'kern-ideeën'. In laatste instantie zie ik mijzelf als een blob moleculen die toevallig complex gedrag vertoont, dat door sommige andere blobs wordt gekarakteriseerd als "bewustzijn". Kortom, ik ben een materialistisch nihilist.
Bovendien lijkt me de "persoonlijke" god ___zoals beschreven door gevoelsmensen en mystici , nu niet meteen een "idee" , dat op dezelfde manier voor " waar" wordt genomen door rationele koele kikkers , ondanks het voornemen dat
" men een eindje wil meegaan met de visie van de diskussiepartner(s) " ....
Dat is waar. Het gevoelsmensen-truukje (nl. de wereld om je heen beschouwen door een mentale bril die alles vervaagt, hetgeen zo zijn voor- en nadelen heeft), dat beheers ik niet.

Groetjes, Sidney
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

....Als ik mijn 'boodschap' onversneden zou aanbieden, dan weet ik zeker dat hij ongelezen de mentale prullenbak ....
Inderdaad verschillen we van mening ; bij mij ( als consument van iemands spul ) gaat versneden spul de vuilbak in ---> Straight , no chaser ....
t'is een kwestie van smaak bijr mij
of (misschien bij jou ) van "verkopên " van het eigen gedachtengoed ?
Waarom wil je een zo breed mogelijk publiek ?
Ik hoop te weten, dat ik goed genoeg gebekt ben om de hoeveelheid onaardigheid die ik jegens mijn gesprekspartner ten toon spreid te kunnen doseren.
Gaat het om aardig zijn of om eerlijk en autentiek zijn ? ... ,
Jij schijknt het te doseren ?
dus toch een verkoop- techniek ?

p.s.
Voor mij hoef je ook de "aardigheden " of "onaardigheden " niet te doseren
( zolang je geen manipulerende hate-mail opstuurt is alles OK , maar dat is wat anders ... )
we zijn toch geen "watjes" ? noch is di forum een "beschermde werkplaats " naar ik vermoed ?

even los kunnen koppelen van hun 'ik'....
Volgens mij is dat vermogen de essentie van het 'vrijdenken'.
Welke onbewuste factoren spelen mee tijdens het denkproces ?
Loskoppelen van wat je niet eens weet hebt ?
"denken is uitgesteld handelen" ( Bertrand >Russel )
Het denken start zelfs maar NADAT enig handelen al onbewust is begonnen ...

Akkoord
Vrijdenken is een waardevol streefdoel en een na te streven ideaal ...
Maar
Indien men met die organische basis en de culturele lading en opvoeding waarmee de
uit de hersenen emergerende " geest ," gedeeltelijk vooraf is voorzien , geen rekening houd , trappelt men toch plaatse ?

Volgens mij is vrijdenken alleen als collectieve onderneming ( een communicatie netwerk dus ; met een soort van zwerm-intelligentie ) mogelijk ...
De diskussie- partners kunnen de eigen individuekle onbewuste automatismen( heus niet alleen maar vooroordelen ) achter hun eigen denken en bij elkaar blootleggen
Dat kan niet als iedereen dezelfde automatismen adopteerd of installeert
( =zijn "gebektheid " verliest omwille van "aardigheid " bijvoorbeeld )
daarom nogmaals "autentiek " blijven .... Stinkt misschien soms , maar t'is echt ....

Wel wat zwaar aangezet ... :ja
Niettemin is het brein niet enkel een koel denkinstrument , het is toch ook een stuursysteem en het reageert zelfs snel op onbewuste dreigingen ;

Het is het limbische systeem dat uitmaakt en reageerd of inkomende informatie iets "levensbedreigend" is ... Bewust heeft men daar NIETS in de pap te brokkelen
dat gaat veel te traag om een tijdige beshermende reactie te triggeren ...

Ja hoor zowel "waarneming " als "geloven " zijn overlevingsapparaten ... inhoeverre ze in de huidige situatie niet - nefast zijn , weten we nog niet

Het eten van suiker in de oertijd toen er niet veel van dat nuttige voedsel was , was zeker een voordeel... Tegenwoordig met het grote aanbod is het een dodelijke
beschavingsziekte ....

Hoevele overgeleverde "geloven " ( die weigeren zich aan te passen aan de moderne situatie , ja zelfs willen terug keren naar donkerder tijden ) zijn eveneens een bedreiging geworden in de huidige situatie ? is veel "geloof "niet eerder een ondeugd geworden ?

Groet

p.s.
Overigens zijn dit geen kritieken ,: Het zijn slechts bedenkingen die uw teksten bij mij oproepen : ik hou nu eenmaal van associeren , het maken van nieuwe connecties en links en het ( hopelijk ) uitbouwen van grotere zinnige verbanden ....
en ik breng die" bedenkingen" gewoon eventjes aan ... een soort luidop bedenken

t'Is ook een soort mentale gymnastiek , zeg maar ....
reddish
Forum fan
Contacteer:

Bericht door reddish »

tsjok45 schreef:
....Als ik mijn 'boodschap' onversneden zou aanbieden, dan weet ik zeker dat hij ongelezen de mentale prullenbak ....
Inderdaad verschillen we van mening ; bij mij ( als consument van iemands spul ) gaat versneden spul de vuilbak in ---> Straight , no chaser ....
t'is een kwestie van smaak bijr mij
of (misschien bij jou ) van "verkopên " van het eigen gedachtengoed ?
Waarom wil je een zo breed mogelijk publiek ?
Ik probeer zo goed en zo kwaad als dat gaat mijn verhaal af te stemmen op diegene(n) waarvoor het bedoeld is. Als jij dat schaart onder 'verkooptechniek': het zij zo. Ik zie dat anders: ik probeer te voorkomen dat mensen zich dermate storen aan de vorm dat ze niet toekomen aan de inhoud.
Gaat het om aardig zijn of om eerlijk en autentiek zijn ? ... ,
Jij schijknt het te doseren ? dus toch een verkoop-techniek ?
Het gaat om het overbrengen van een boodschap, in de ruime zins des woords. Ik probeer zoals gezegd de impact te maximaliseren, en dat doe ik zonder de boodschap zelf geweld aan te doen. Noem het wat je wilt.
p.s.
Voor mij hoef je ook de "aardigheden " of "onaardigheden " niet te doseren
( zolang je geen manipulerende hate-mail opstuurt is alles OK , maar dat is wat anders ... )
we zijn toch geen "watjes" ? noch is di forum een "beschermde werkplaats " naar ik vermoed ?
Wat jij doet moet je zelf weten. Ik zal eerlijk zijn: in het algemeen sla ik jouw berichten ongelezen over, omdat ik geen zin heb om door de grabbelton aan losse gedachten heen te gaan om één of twee nuttige opmerkingen te vinden. Als je zoals nu dingen direct aan mij richt zal ik wat meer mijn best doen. In mijn ogen speel ook jij het debat-spel niet volgens de regelen der kunst: je verzaakt namelijk je argument vorm te geven als gestructureerd betoog. Prima, even goede vrienden - maar het resultaat is dat je mij in elk geval niet bereikt. Of jij dat wel of niet jammer vind vind ik niet interessant.

(Ik sla nu bv. een stuk over waar ik geen kop of staart aan zie en kom dan bij ...)
Niettemin is het brein niet enkel een koel denkinstrument , het is toch ook een stuursysteem en het reageert zelfs snel op onbewuste dreigingen ; Het is het limbische systeem dat uitmaakt en reageerd of inkomende informatie iets "levensbedreigend" is ... Bewust heeft men daar NIETS in de pap te brokkelen dat gaat veel te traag om een tijdige beshermende reactie te triggeren ...
Zoals je zou moeten weten is het niet het limbisch systeem dat de bedreigendheid van hogere abstracties (zoals een aanval op een gekoesterd gods-concept) beoordeelt en classificeert als "levensbedreigend".
Ja hoor zowel "waarneming " als "geloven " zijn overlevingsapparaten ... inhoeverre ze in de huidige situatie niet - nefast zijn , weten we nog niet
Citeer een serieuze bron, waarin wordt aangetoond of tenminste wordt beredeneerd dat "geloof" een evolutionaire adaptie is, dan praten we verder.
Overigens zijn dit geen kritieken ,: Het zijn slechts bedenkingen die uw teksten bij mij oproepen : ik hou nu eenmaal van associeren , het maken van nieuwe connecties en links en het ( hopelijk ) uitbouwen van grotere zinnige verbanden ....
en ik breng die" bedenkingen" gewoon eventjes aan ... een soort luidop bedenken
Prima. Als dat de vorm is die jij verkiest dan hoop ik dat je het niet bezwaarlijk vindt als ik slechts die zaken eruit pik waar ik zinnig op kan reageren.

Groetjes, Sidney
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Alvast bedankt voor uw snel reageren ....

zoals je zou moeten weten is het niet het limbisch systeem dat de bedreigendheid van hogere abstracties (zoals een aanval op een gekoesterd gods-concept) beoordeelt en classificeert als "levensbedreigend".
OK , mis dus ...

wie of wat dan wel ?
een "zieltje "?
een homunculus ?
een 'ghost in de machine " ?
(Ik sla nu bv. een stuk over waar ik geen kop of staart aan zie en kom dan bij ...)
Tsja
'tis misschien abstacte kunst ; het "vrije "denken zonder regels :?: :lol:

Nog een laatste vraagje ;

" .... wat is er niet " serieus" of "niet volgens de regels " aan de reeds boven vermelde link of aan het daar te vinden en te lezen ( toch doen hoor ) stukje ?
http://www.csicop.org/si/2000-11/beliefs.html ... "
ik zou namelijk graag Uw mening leren kennen over die " theorie "

groeten ....
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

reddish schreef: en mijn doel is nooit om mijn discussiepartner in zijn hemd te zetten, maar om een idee dat tussen mijn oren zit voor het voetlicht te brengen.
Dit lukt je m.i. prima

Groeten
C'est le ton qui fait la musique
reddish
Forum fan
Contacteer:

Bericht door reddish »

tsjok45 schreef:
zoals je zou moeten weten is het niet het limbisch systeem dat de bedreigendheid van hogere abstracties (zoals een aanval op een gekoesterd gods-concept) beoordeelt en classificeert als "levensbedreigend".
OK , mis dus ...

wie of wat dan wel ?
een "zieltje "?
een homunculus ?
een 'ghost in de machine " ?
Ik weet het niet, maar het lijkt me voor de hand liggen dat er voor het als "bedreigend" classificeren van abstracte concepten hogere hersenfuncties nodig zijn. Of het zinvol is daar één woord aan te koppelen met de huidige stand van ons begrip op dat gebied betwijfel ik. Maar ik ben geen expert.
Tsja 'tis misschien abstacte kunst ; het "vrije "denken zonder regels :?: :lol:
Wie weet. Een bevroren koe in duizend plakjes snijden en zo tentoonstellen heet vandaag de dag ook kunst, dus waarom dit dan niet.
" .... wat is er niet " serieus" of "niet volgens de regels " aan de reeds boven vermelde link of aan het daar te vinden en te lezen ( toch doen hoor ) stukje ? http://www.csicop.org/si/2000-11/beliefs.html ... "
ik zou namelijk graag Uw mening leren kennen over die " theorie "
Ik vind het een bijzonder slecht verhaal (geen theorie - zie jij iets falsificeerbaars?), om een aantal redenen. Ik zal er even doorheen lopen en mijn kritiek spuien:

Sectie "Biology and Survival"

Strekking eerste paragraaf: hersenen hebben als primaire "functie" om onze overlevingskansen te verbeteren. Daar ben ik het mee eens.

Tweede paragraaf gaat meteen mis: "Because every brain activity serves a fundamental survival purpose [...]". Dit is niet aangetoond. Het is aannemelijk dat het brein als geheel 'dient' om onze overlevingskansen te verbeteren (relatief ten opzichte van versies van onszelf met een minder goed functionerend brein), maar dat wil niet zeggen dat iedere hersen-activiteit dat doel dient. Een andere hypothese is dat hersenen-met-zelfbewustzijn evolutionair zó jong zijn dat er flink wat 'overbodige' hersen-activiteit is waartegen eenvoudigweg (nog) niet is geselecteerd. Wat is bv. de functie van de hersenactiviteit/modus die "depressie" heet?

Verder begint de auteur hier met zijn bijzonder slordige en irritante neiging om het brein te personificeren - een elementaire fout: "Any reduction in caloric intake or in the availability of a substance to which an individual is addicted is always perceived by the brain as a threat to survival. As a result the brain powerfully defends the overeating or the substance abuse, producing the familiar lying, sneaking, denying, rationalizing, and justifying commonly exhibited by individuals suffering from such disorders."

Als deze man dit in een wetenschappelijke publicatie zou proberen, zou er tijdens de peer review niets van zijn artikel worden heelgelaten.

Sectie "Senses and Beliefs"

Meer belachelijke personificatie: "The brain considers this to be a significant problem..." (WTF!? Dit is lagere schoolniveau!)

De definitie van "belief". Ik zou dit liever "model-forming ability" noemen of zo, dan is de definitie wel goed:

""Belief" is the name we give to the survival tool of the brain that is designed to augment and enhance the danger-identification function of our senses."

Merk op dat hij hier 'belief' definieert als de "tool" (i.e., model-forming ability) waar hij later 'belief' gebruikt in de betekenis van een specifiek model. Dit is verwarrend en riekt naar equivocation fallacy.

"By referring to my belief rather than to sensory data, my brain can "know" something about the world with which I have no immediate sensory contact. This "extends" my brain's knowledge of and contact with the world."

Als je het woord "belief" door "model" vervangt dan wordt alles in mijn ogen wat helderder. Ik ben op basis van mijn beperkte kennis op dit gebied van mening dat het primaire evolutionaire voordeel van grote hersenen is, dat je inderdaad "modellen" kunt maken van de werkelijkheid op een niveau dat uitsteigt boven het niveau van andere dieren; een groot voordeel van de mogelijkheid tot modelleren, dat de auteur niet noemt, is dat je "what if" scenarios kunt afspelen in je hoofd - waarmee modelleren niet alleen voor het heden, maar ook voor de nabije- en lange-termijn toekomst nuttig wordt.

Sectie "Beyond the Sensory"

Helemaal mee eens, hoewel ook dit beter leest als je "belief" vervangt door "model-forming (ability)".

Sectie "The Resilience of Beliefs"

"Because senses and beliefs are both tools for survival and have evolved to augment one another"

Ik snap hoe "beliefs" zijn geevolueerd ter ondersteuning van de zintuigen, maar ik heb moeite om voorbeelden te geven van het omgekeerde; welk zintuig is hoe ge-evolueerd om de 'model-forming ability' te verbeteren?

"our brain considers them to be separate but equally important purveyors of survival information"

Okay...! Niet alleen vind ons brein ze losstaand, maar ook nog eens even belangrijk. Dit is een belachelijke opmerking.

"This means that beliefs are designed to operate independent of sensory data."

Beliefs are "designed" ??? Zelfs als we dit vervangen door het correctere "evolved", dan is het niks anders dan speculatie. Deze opmerking gaat nergens over.

"In fact, the whole survival value of beliefs is based on their ability to persist in the face of contradictory evidence."

Onzin. Ook "beliefs" die die mogelijkheid niet zouden hebben zouden survival value hebben, net zoals 50% van een oog beter is dan 49% van een oog, om Dawkins te parafraseren. Het is natuurlijk wel mooi meegenomen, maar een "belief" mechanisme dat "ERROR" zegt in geval van conflicterende gegevens kan nog steeds nuttig zijn.

Toevallig heb ik wat kaas gegeten van redeneer-systemen in de Artificial Intelligence, en ook daar is omgaan met conflicterende gegevens een lastig punt. De meeste systemen roepen dan "oeps - ik kan geen conclusie trekken!" en gaan (in een industriele omgeving) handelen vanuit een eenvoudiger model (je zou dat met een 'limbisch niveau' kunnen vergelijken). Ondanks dat is het nuttig om de hogere redeneerlaag te hebben.

"Our caveman would not last long if his belief in potential dangers in the jungle evaporated every time his sensory information told him there was no immediate threat. A police officer unable to believe in the possibility of a killer lurking behind a harmless appearance could easily get hurt or killed."

Met de woorden 'potential' en 'possible' slaat de auteur meteen de crux uit zijn betoog weg: beide voorbeelden zijn geen voorbeeld van contradicties als het belief (model) maar probabilistisch wordt geformuleerd, i.e., "de jungle is in mijn eentje TAMELIJK gevaarlijk". Veel modellen die wij hanteren zijn probabilistisch van aard (en in de AI gaan we ook die kant op - dat is toevallig mijn werk! ;-)).

"When data and belief come into conflict, the brain does not automatically give preference to data."

Dat lijkt mij een ware (en belangrijke) constatering, die wederom in mijn ogen scherper kan worden gesteld door het woord 'belief' te vervangen door 'mental model' oid.

"The brain doesn't care whether or not the belief matches the data. It cares whether the belief is helpful for survival"

Behalve irritante personificatie is dit ook een zware denkfout die een onbegrip van evolutionaire principes verraadt. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het brein 'weet' welke acties 'goed zijn voor overleven' - laat staan 'cares' ! Het enige wat van belang is de actie die wordt genomen, er is in het algemeen absoluut geen sprake van een bewuste drang-tot-overleven. Als ik de voelspriet-met-oog (hoe heet zo'n ding) van een slak aanraak trekt 'ie um in. Hij weet niet waarom, hoeft niet te weten waarom - het enige belangrijke is dat deze reactie in het algemeen de kans op overleven (of wat belangrijker is: voortplanten) van de slak verbetert. Slakken die dit niet deden zijn dood.

Sectie "Inconsequential" Beliefs

"This is because beliefs do not occur individually or in a vacuum. They are related to one another in a tightly interlocking system that creates the brain's fundamental view of the nature of the world. It is this system that the brain relies on in order to experience consistency, control, cohesion, and safety in the world. It must maintain this system intact in order to feel that survival is being successfully accomplished."

Veel personificatie, weinig wol. De goede man schudt het zo uit zijn mouw? Wat is zijn experimentele onderbouwing? Waarom is dit beter dan Freudiaanse of Jungiaanse psychoanalyse?

"Thus, trying to change any belief, no matter how small or silly it may seem, can produce ripple effects through the entire system and ultimately threaten the brain's experience of survival.

We zijn nu aangekomen op een punt waar de auteur alle trossen losgooit en flink gaat extrapoleren vanuit zijn eigen belief/model aangaande de psyche. Dit is pure conjecture, en nog eens niet falsificeerbaar ook. Bij mij gaan nu de alarmbellen niet eens meer af - de reddingsboten worden inmiddels te water gelaten, vrouwen en kinderen eerst ...

Sectie Implications for Skeptics

... Het "belief" concept wat hierboven is neergezet wordt vertaald naar advies. In het algemeen prima advies, ondanks de in mijn ogen volkomen onvoldoende onderbouwing.

EOF

.... Dus, dat is wat ik ervan vind. Een artikel wat zich bezondigt aan vele regels die, ironisch genoeg, in het standaard-arsenaal van iedere scepticus zitten om vaag geleuter omver te kegelen. Het feit dat deze meneer toevallig bij onze club zit en "PhD" voor zijn naam heeft staan is geen excuus om voor hem een lagere norm aan te houden dan voor anderen.

Ik ben nog steeds benieuwd naar stevige onderbouwing van religie als evolutionair nuttig verschijnsel. Ikzelf ben geneigd om zaken als "zelfbewustzijn" en "religie" te verklaren als side-effects van een brein wat zich in een korte evolutionaire periode van enkele honderdduizenden jaren enorm heeft vergroot. Ik zie niet eens de evolutionaire waarde van zelfbewustzijn, laat staan van religie. Maar ik kan er naast zitten, en mensen die hier meer kijk op hebben dan ik hebben hier ongetwijfeld hun licht over laten schijnen. het zal dan waarschijnlijk meer aan de kant zitten van bewustzijns-filosofie of evolutionaire psychologie, maar van beide heb ik nog nooit publicaties gelezen. Moest ik misschien maar eens doen.

Gr., Sidney
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Dank voor uw waardevolle( en voor miij nuttige ) aanpak
Vooral volgende punten uit uw bespreking vind ik bij een herlezing , erg overtuigend en zeer bruikbaar ;

( Mijn interpretaties van enkele van uw inspirerende ideeen; : geen letterlijke quotes dus )

1.- Men moet geen lagere normen en drempels aanleggen voor iemand die toevallig wordt geacht tot dezelfde club te behoren ..
...... fout is fout , dat geld voor iedereen

"2.- het gebruik van "personificaties" door de auteur om zijn standpunt of om zijn
"ideeen " of vermeende werkhypothese te verduidelijken is inderdaad storend, verwarring wekkend en nodigd uit tot multi-interpretaties en wolligheid (
Terloops ---> ik weet nu niet meteen of ver doorgedreven jargon in een artikel voor niet -vaklui , nu echt veel beter is ) ; maar veel ernstiger ; er zijn ook geen verdere aanwijzingen of andere onderbouwingen dan dit verhaaltje (en in dit artitel ) zelf te lezen ....laat staan enig bewijs vermeld ;---> het blijft speculatie en ( misschien ) wat ( joernalistieke ? ) prietpraat vermomd als voorbarige conclusies ...

3.- Freud en de psychoanalyse zijn inderdaad ook speculatieve dubieuse pseudo-
uitleggers van religie en aanverwante verschijnselen gebleken ... Ook de rest van hun
werk is op zijn minst niet zuiver op de graat noch voldoende testbaar( wat niet wil zeggen dat er ook sommige van hun concepten nu wel weer schijnen te kuinnen worden onderbouwd of gerekupereerd door de moderne neurofysiologie ... )

Blijft natuurlijk de mogelijkheid dat (wetenschappelijk aanvaardbare ) bewijzen van dit bepaalde voorstel ergens elders kunnen zijn gepubliceert
---> Nu dat ga ik eens proberen : wat referenties op te delven en( eventueel ) na te lezen ...
Ook kan ik ( misschien ) eens proberen het bovenstaand betoog [feitelijk te ontkrachten = door het opzoeken van tegen- evidenties en indicaties en die nu eens niet voornamelijk berusten op de detectie van redenerfouten , slordige kommunikatie en verregaande simplifikaties ...

want
---->De vraag in hoeverre " geloof " een ( mogelijk ) evolutionair voordeel opleverd
(heeft opgeleverd ) op het nivau van de soort , blijft me wel verder interesseren ...

----> In de tweede plaats interesseert het mij uit te vinden hoe " geloof " is ingebouwd in de individuele menselijke "mind " ( die ik dus voorlopig beschouw als een emergentie van hersenaktiviteiten en neurale oragnisaties )

----> in de derde plaats wil ik een verklaring opzoeken voor het universele menselijke soortkenmerk " geloof " en wel vanuit het perspektief van een evolutie van het menselijke gedrag

Dat heeft alles te maken met de ttraditionele religieuze dogma's ( die ik NIET onderschrijf ) rond ziel , het cartesiaans dualisme , en de opvatting dat een god minstens de individuele ziel apart schept en plaatst in een mechanisme ( al dan niet rechtstreeks geschapen of gewoon een voorhanden aap waarin een ziel word geblazen i.p.v. de animatie van een boetseerwerkje .... )

Tenzij dit freethinkers forum zich uitsluitend met het zuivere " atheisme " bezig houd natuurlijk
Ik heb de indruk dat hier weliswaar de idee god word verworpen , maar dat men niet bereid is het " bijzondere van de mens " ( namelijk zijn bovennatuurlijk gedeelte ) eveneens te verwerpen ... m.a.w. ik ben voorstander van een monisme wat men
vroeger materialisme noemde ( een materie/energie continuum een alleomvattende
"oersubstantie" die sommigen het heel-al anderen weer god noemen )

Zoals al terecht werd opgemerkt is ook bijvoorbeeld ( populair ) boedhisme een geloof
voorzien van de nodige bovenantuurlijke kwatch ondanks het ontbreken van een expliciete god ...

Bij mij ij is het te doen om alle bovennatuurlijke kwatch .... inclusief het door u besproken
en terecht afgekraakte artikel

Ik meen dat de uiteindelijke verwerping of bevestiging van het bovennatuurlijke nu nog alleen kan komen vanuit de hersenwetenschappen en de cognitieve wetenschappen ...
Maar dat is een gebied waar ik volslagen leek ben maar niettemin in geinteressseerd

Dat ik daarbij niet veel oploop met de filosofische invalsinhoeken zal u misschien
verassend vinden ... Filosofie is al duizenden jaren ( volgens mij ) ennog steeds wijfelende staartbijterij , reflexieve nostalgie en woorden-gehakketak ... De interessante
en waardevolle delen en invalshoeken ervan zijn allang overgenomen door de natuurwetenschap en de ontwikkelde naturalistische methodieken ...
dat is mijn" filosofie " :)

Groet ....

p.s.

( Beschouw het volgende maar als wat muggezifteriij )

Het gaat over het woorrje "design "
Het gebruik ervan " vind ik ook onvoorzichtig , maar niet perse "verkeerd "
____ Het woord design is voor mij geen sleutel die een alarmsignaal opwekt

Ook Dawkins heeft het over "design " en wel als gevolg van blinde processen ...
The "blind watchmaker" uitleg , onderschijf ik
( benieuwd of nu de JG opduikt ? Nu speel ik hier misschien de aangever.... )

Zeker, in een "amerikaans " artikel verwijst design veelal automatisch naar een intelligent designer : maar dat beweert de auteur niet (hij suggereeert het misschien
wel , maar dat is ( nog ) niet aantoonbaar naar mijn weten )

Maar dat er overal " ontwerpen" zijn in de natuur( body plans of wat voor andere
vormen van structuren dan ook ) is een gemakkelijk en handig hulpmiddel bij het klasseren van vormen met enige duurzaamheid ...
Ook hier is het woord design erg beladen ___toegegeven ___ men koppelt het
namelijk nogal graag aan Irreducible Complexity en vooral aan de bewering
dat zulke "designed objects " daarom niet kunnen evolueren ....

Het feit dat ook een astronoom nog spreekt over "de opgang en de ondergang van de zon " betekent toch ook niet dat ie ( nog ) gelooft dat de zon rond de aarde draait ?....
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Reddisch schreef;
Je gaf er blijk van dat je mijn behoorlijk abstracte punt niet had begrepen. Dat is niet erg, maar dan kan ik weinig anders dan dat constateren. Toegegeven, de toon had geciviliseerder gemoeten. Waarvoor excuus.
En als je erbij had gezet/zet "volgens mij heb je me niet begrepen" had ik het heel anders opgevat, maar goed aanvaard en zand erover.
en mijn doel is nooit om mijn discussiepartner in zijn hemd te zetten
Daar zal ik dan vanaf nu van uitgaan.
Wat dat betreft vind ik bijvoorbeeld Michel ("1009"), de residente Jehovah's Getuige die de laatste 1,5 week stil is maar binnenkort hopelijk weer wat gaat schrijven, een goed voorbeeld. Zijn Godsbeeld is voor mij schier onvoorstelbaar, maar hij probeert wel antwoorden te geven op vragen en daagde ook uit tot onderzoeken van mijn eigen overtuiging.
Tja die heeft er dan ook voor door geleerd :wink: "Pionier" ben je immers niet zomaar, elk jaar studeren ze af op de school voor JG :P
Door gesprekspartners te vragen om het "idee" te externaliseren vragen wij hun eigenlijk om moedwillig één conceptuele "line of defence" op te breken in twee stukken, die elk een stuk eenvoudiger omver te halen zijn, Dat is natuurlijk lastig.
Wat is nu lastig? Kun je voor mij toelichten wat je nu precies bedoelt want als je verder gaat met de stelling dat je geen enkel idee (je bedoelt "idee"?) hebt dat zo "heilig" is dat je het gevoel hebt dat je identiiteit ervan afhangt dan snap ik dat dus niet. :?
k zal eerlijk zijn: in het algemeen sla ik jouw berichten ongelezen over, omdat ik geen zin heb om door de grabbelton aan losse gedachten heen te gaan om één of twee nuttige opmerkingen te vinden.
Mag ik het fijn vinden te bemerken dat het dus niet uitsluitend aan mijn vermogens ligt dat ik moeite heb met de wijze waarop Tsjok zijn bijdrages levert :?
Citeer een serieuze bron, waarin wordt aangetoond of tenminste wordt beredeneerd dat "geloof" een evolutionaire adaptie is, dan praten we verder.
Ik ben maar een leek maar ook op dit forum is toch al eens eerder gesproken over verhoogde endorfines ed die samenhangen met mystieke ervaringen en pas was nog op de tv over de ontdekking van een zgn religieus centrum in de hersenen of is dat niet wat je bedoelt?

Groet Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Ik hel steeds meer over naar het mezelf resoluut atheïst noemen i.p.v. a-gnost.

Ik weet dat het je a-gnost noemen voor mij alleen maar betekent, 'het een achterdeurtje open houden' voor het geval er toch een god zou bestaan.
Mijn rede zegt dat hij/zij/het niet kan bestaan, maar mijn "gevoel" en de ingebeukte gelovigheid van mijn jeugd laten mij twijfelen.

Kortom ik ben gewoon te laf om me gewoon uit te spreken en een 'redelijk' standpunt in te nemen.
reddish
Forum fan
Contacteer:

Bericht door reddish »

tsjok45 schreef:Terloops ---> ik weet nu niet meteen of ver doorgedreven jargon in een artikel voor niet -vaklui , nu echt veel beter is )
Dat is altijd een lastige afweging, maar als je je taalgebruik aanpast voor een lekenpubliek kun je dat op zijn minst in de inleiding melden.
; maar veel ernstiger ; er zijn ook geen verdere aanwijzingen of andere onderbouwingen dan dit verhaaltje (en in dit artitel ) zelf te lezen ....laat staan enig bewijs vermeld ;---> het blijft speculatie en ( misschien ) wat ( joernalistieke ? ) prietpraat vermomd als voorbarige conclusies ...
Inderdaad, en ik neem het deze meneer eerder méér dan minder kwalijk aangezien hij voor een skeptisch publiek spreekt en de skeptische houding zegt te onderschrijven. Erg vreemd.
Blijft natuurlijk de mogelijkheid dat (wetenschappelijk aanvaardbare ) bewijzen van dit bepaalde voorstel ergens elders kunnen zijn gepubliceert
Uiteraard, maar in dat geval zou ik referenties hebben verwacht voor de lezer die dieper op de materie wil ingaan. Dat had niet misstaan, en de afwezigheid daarvan suggereert afwezigheid van solide publicaties.
Ook kan ik ( misschien ) eens proberen het bovenstaand betoog [feitelijk te ontkrachten = door het opzoeken van tegen- evidenties en indicaties en die nu eens niet voornamelijk berusten op de detectie van redenerfouten , slordige kommunikatie en verregaande simplifikaties ...
Ik vermoed dat binnen het opkomende vakgebied van 'evolutionaire psychologie' wellicht één en ander aan relevante gedachten is opgeschreven, maar die tak van sport is erg jong en niet onomstreden.
...Tenzij dit freethinkers forum zich uitsluitend met het zuivere " atheisme " bezig houd natuurlijk
Ik heb de indruk dat hier weliswaar de idee god word verworpen , maar dat men niet bereid is het " bijzondere van de mens " ( namelijk zijn bovennatuurlijk gedeelte ) eveneens te verwerpen ... m.a.w. ik ben voorstander van een monisme wat men vroeger materialisme noemde ( een materie/energie continuum een alleomvattende "oersubstantie" die sommigen het heel-al anderen weer god noemen )
Als dat zo zou zijn dan zou het een "atheisme" forum moeten heten. Ook leuk.

De essentie van de "vrijdenk" gedachte lijkt mij dat je bereid bent om de wereld te beschouwen vanuit een dogma-loze optiek, en daarvan de consequenties wil onderzoeken. In mijn ogen houdt dat nadrukkelijk niet in dat het specifiek allemaal om geloof hoeft te gaan, maar religie is wel veruit de meest prominente bron van dogmatiek in de wereld.

Ook houdt het voor mij niet in dat je dogma verwerpt - enkel dat je bereid bent om bij wijze van gedachtenexperiment mee te gaan in de hypothetische wereld van een universum-zonder-dogma, om af te tasten wat dat voor consequenties heeft. Ik denk dat dat voor atheïsten in het algemeen wat eenvoudiger kan zijn dan voor theïsten, maar ook voor een religieus mens kan een dergelijke exercitie wellicht inzicht geven en verdieping. Verder is het alleen maar winst wanneer mensen met een verschillende invalshoek de discussie-arena betreden, dat levert idealiter verfrissende uitdagingen op.... Ik zou in elk geval een stuk minder geïnteresseerd zijn in een forum dat alleen werd bezocht door volledig gelijkgestemden. Dan gaan opvattingen alleen maar resoneren en zichzelf tot in het absurde versterken.
Ik meen dat de uiteindelijke verwerping of bevestiging van het bovennatuurlijke nu nog alleen kan komen vanuit de hersenwetenschappen en de cognitieve wetenschappen...
Ik ben het met je eens dat dit het meest spannende gebied is wat dat betreft. De cosmologie lijkt (voorlopig?) te zijn gestuit op de fundamentele onkenbaarheid van het heelal vóór het verstrijken van één Planck-eenheid aan tijd, wat daar vandaan komt is voorlopig (weliswaar zeer interessante) natuurkunde maar in mijn ogen geen inzichten met filosofische implicaties.

In de neurologische wetenschap wordt steeds meer blootgelegd over de werking van het brein, en ik vermoed dat de kennis hieromtrent op korte termijn (orde grootte: honderd jaar) zoveel zal toenemen, dat de wetenschappelijke vragen omtrent het bewustzijn eenvoudigweg zullen verdampen naarmate de kennis over de low-level mechanismen toenemen. Ik ben bijna fundamentalistisch reductionist, zogezegd :)
Filosofie is al duizenden jaren ( volgens mij ) ennog steeds wijfelende staartbijterij , reflexieve nostalgie en woorden-gehakketak ... De interessante
en waardevolle delen en invalshoeken ervan zijn allang overgenomen door de natuurwetenschap en de ontwikkelde naturalistische methodieken ...
dat is mijn" filosofie " :)
Het is op zijn minst zo dat veel oude filosofie gewoon links en rechts is ingehaald door de harde wetenschap en technische vooruitgang. Ik weet te weinig van moderne filosofie om een oordeel te kunnen hebben over de waarde daarvan.
Het gaat over het woorrje "design "
Het gebruik ervan " vind ik ook onvoorzichtig , maar niet perse "verkeerd "
____ Het woord design is voor mij geen sleutel die een alarmsignaal opwekt

Ook Dawkins heeft het over "design " en wel als gevolg van blinde processen ...
Dat is zo. Dawkins' vriendje Daniel Dennett schrijft in zijn boek "Darwins Dangerous Idea" zelfs dat het beter is om de aanwezigheid van "Design" te onderkennen, maar vervolgens te stellen dat een algoritmisch proces als "natuurlijke selectie" ook als "design cause" kan worden aangemerkt.

Ikzelf vind dat punt in elk geval te subtiel voor een lekenpubliek dus het past in mijn ogen ook niet in het artikel waar we het over hebben.

Gr., Sidney
reddish
Forum fan
Contacteer:

Bericht door reddish »

Enigma schreef:Reddisch schreef;
En als je erbij had gezet/zet "volgens mij heb je me niet begrepen" had ik het heel anders opgevat, maar goed aanvaard en zand erover.
Uitstekend... Een goede manier om het nieuwe jaar te beginnen.
Wat dat betreft vind ik bijvoorbeeld Michel ("1009"), de residente Jehovah's Getuige die de laatste 1,5 week stil is maar binnenkort hopelijk weer wat gaat schrijven, een goed voorbeeld. Zijn Godsbeeld is voor mij schier onvoorstelbaar, maar hij probeert wel antwoorden te geven op vragen en daagde ook uit tot onderzoeken van mijn eigen overtuiging.
Tja die heeft er dan ook voor door geleerd :wink: "Pionier" ben je immers niet zomaar, elk jaar studeren ze af op de school voor JG :P
Is dat zo? Grappig, wist ik niet. Ik kan me zo voorstellen dat dit forum een lastiger praktijk-proeftuin is, dan waar ze in de cursus op trainen.
Wat is nu lastig?
"Lastig" is eigenlijk niet het goede woord - daar had iets moeten staan als "Dat stuit begrijpelijkerwijs op weerstand". En dan heb ik het dus over het verzoek om een diep gekoesterd, waardevol idee als een klinisch object op de operatietafel neer te leggen, en om het vervolgens met chirurgische afstandelijkheid te gaan ontleden en analyseren.
Kun je voor mij toelichten wat je nu precies bedoelt want als je verder gaat met de stelling dat je geen enkel idee (je bedoelt "idee"?) hebt dat zo "heilig" is dat je het gevoel hebt dat je identiiteit ervan afhangt dan snap ik dat dus niet. :?
Dat kan ik me voorstellen. Wat ik bedoel is dat er voor mij geen waarden, concepten, of ideeën zijn die zo volkomen evident zijn, dat ze boven discussie zijn verheven. Ik denk dat er een objectieve waarheid bestaat (hoewel ook dit geen axioma is voor mij), maar voor alle ideeën die ik heb over hoe die waarheid eruit ziet kan ik alleen maar een 'werkhypothese' hanteren, die te allen tijde door nieuwe infomatie of inzicht kan worden verruild voor iets anders.

Echter, deze ideeën zijn aan de ene kant slechts werk-hypothesen, maar aan de andere kant zijn ze voor mij hetgeen wat het dichtst komt bij waarheidsbeleving. Als een 'concept' het bij mij wil schoppen tot 'werkhypothese' moet er heel wat gebeuren. Een aantal concepten waarvoor dat niet gelukt is bijvoorbeeld:

- het bestaan van de Christelijke god
- het bestaan van enige ander supernatuurlijk opperwezen of -wezens
- het bestaan van "super-natuurlijke" objecten
- "bewustzijn", als op zichzelf staand iets (het is wel een handig woord om een verschijnsel aan te duiden wat interessant genoeg is om over te praten).
- "goed" en "kwaad" als absolute concepten.
- temporele causaliteit, i.e., "een verschijnsel moet worden voorafgegaan door zijn oorzaak". Dit is natuurlijk vaak wel handig in de praktijk als aanname - maar niet meer dan dat.
k zal eerlijk zijn: in het algemeen sla ik jouw berichten ongelezen over, omdat ik geen zin heb om door de grabbelton aan losse gedachten heen te gaan om één of twee nuttige opmerkingen te vinden.
Mag ik het fijn vinden te bemerken dat het dus niet uitsluitend aan mijn vermogens ligt dat ik moeite heb met de wijze waarop Tsjok zijn bijdrages levert :?
.... Het is jammer, want die één of twee nuttige opmerkingen staan er vaak dus wel.
Ik ben maar een leek maar ook op dit forum is toch al eens eerder gesproken over verhoogde endorfines ed die samenhangen met mystieke ervaringen en pas was nog op de tv over de ontdekking van een zgn religieus centrum in de hersenen of is dat niet wat je bedoelt?
Dat kan ermee samenhangen (maar zou dan slechts een stukje van het verhaal zijn).... Wat ik zoek is een aannemelijk scenario waarom 'religie' een evolutionair voordeel zou kunnen opleveren. Als je naar ander complex gedrag kijkt kun je dat soort scenario's opstellen. Neem het verschijnsel van de goedgelovigheid die kinderen t.o.v.volwassenen (speciaal hun ouders) hebben als het gaat om het aanvaarden van informatie. Dat gaat best ver: als pappa en mamma zeggen dat Sinterklaas bestaat, kan een kind allerlei heel erg relevante vragen die dit oproept terzijde schuiven: zijn er niet teveel kindertjes voor die ene Sint??

Je kunt dit verklaren door ervan uit te gaan dat kindertjes die deze neiging minder hebben (en dus ondanks gebrek aan levenservaring op eigen houtje door de gevaarlijke wereld gaan banjeren) iets vaker in de problemen zullen komen, zullen overlijden, en dus statistisch gezien net iets minder de kans krijgen om hun genen (die via zeer indirecte paden dit gedrag voor een deel bepalen) te propageren dan hun vriendjes en vriendinnetjes die wél mamma geloven als ze zegt dat je niet in het donker door het bos moet gaan lopen.

Eenzelfde 'verhaaltje' zou ik voor evolutie willen zien. Vervolgens kun je kijken of zo'n verhaaltje kan leiden tot verifieerbare experimenten en falsificeerbare hypotheses, zodat het wetenschap wordt (en ook als zodanig kan worden bekritiseerd, door mensen die het maar een slecht verhaal vinden).

Het is niet noodzakelijk dat zo'n scenario bestaat; het kan in mijn ogen best zo zijn dat religie een 'parasitair' verschijnsel is bovenop zelf-bewustzijn, omdat het zichzelf als "meme" in stand houdt door een paar bijzondere eigenschappen. Een andere mogelijkheid (in mijn ogen zeer, zeer onwaarschijnlijk!) is dat religiositeit daadwerkelijk een kern van juistheid bevat; maar dan niet op de in mijn ogen nogal primitieve manier zoals moderne religies dat invullen, maar op een heel andere manier. Maar dat laatste voeg ik alleen maar toe om het plaatje volledig te maken, ik neem die mogelijkheid niet erg serieus.

Groetjes, Sidney
reddish
Forum fan
Contacteer:

Bericht door reddish »

an3sdej schreef:Ik hel steeds meer over naar het mezelf resoluut atheïst noemen i.p.v. a-gnost.
Het is misschien nuttig om voor jezelf te proberen te verwoorden wat volgens jou de begrippen "agnosticisme" en "atheisme" betekenen.
Ik weet dat het je a-gnost noemen voor mij alleen maar betekent, 'het een achterdeurtje open houden' voor het geval er toch een god zou bestaan.
Hey, ik ben sterk atheïst, maar dat is voor mij geen enkele reden om geen theoretisch achterdeurtje open te houden. Ik denk te weten dat God niet bestaat, maar dat is in principe te falsificeren. Als dat gebeurt word ik theist. Simple as that.
Mijn rede zegt dat hij/zij/het niet kan bestaan, maar mijn "gevoel" en de ingebeukte gelovigheid van mijn jeugd laten mij twijfelen.
"Gevoel" heeft een slechte reputatie vergeleken met "rede" als het gaat om het onderzoeken van waarheid. De keus lijkt mij eenvoudig (maar goed bij mij is er geen geloof ingebeukt op jonge leeftijd - het beetje religie wat mij is binnengegoten heb ik moeiteloos kunnen uitkotsen).
Kortom ik ben gewoon te laf om me gewoon uit te spreken en een 'redelijk' standpunt in te nemen.
"Een standpunt innemen", dat doe je tijdens een discussie. ik zou prima het standpunt kunnen innemen (voor de lol bv.) dat onze lieve heer bestaat, als almachtige, alwetende, liefhebbende entiteit. Het gaat erom wat je echt vindt, welk standpunt je echt aanneemt als het meest waarschijnlijke. Als ik het zo hoor heb je wat dat betreft de rubicon al overgestoken.

Groetjes, Sidney
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

an3sdej schreef:Ik weet dat het je a-gnost noemen voor mij alleen maar betekent, 'het een achterdeurtje open houden' voor het geval er toch een god zou bestaan.
Nope! Ik noem mijzelf agnost, maar ik houd geenszins een achterdeurtje open voor een God. Ik noem mijzelf ook atheïst overigens, als het gaat om het bestaan van Allah, Jahwe, Jezus en Krishna.
Hoewel door de ontdekkingen in de wetenschap steeds meer bekend wordt over de geschiedenis van het heelal, weten we nog steeds niet hoe het is ontstaan, evenzo over het ontstaan van de eerste cel. Het is niet onredelijk om hier een agnostisch standpunt in te nemen. a-gnostisch betekent bovendien 'niet-weten' en hoeft niet eens betrekking te hebben op een God. Als ik over bepaalde onderwerpen een agnostisch standpunt inneem dan zeg ik dat ik het niet weet. Dat heeft niets te maken met 'een achterdeurtje openhouden voor God'.
Ik denk niet dat dit veranderd door te kiezen voor een ander woord.

Dus agnostici zijn laf. Jammer dat je er zo over denkt. Ik denk zelf dat het gebaseerd is op een misverstand. Agnostici nemen wel degelijk standpunten in. Heel duidelijke zelfs.
Ingersoll, Bertrand Russell, Einstein, Darwin, Huxley,,, allemaal agnostici, met heel duidelijke standpunten en absoluut niet laf...

ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Plaats reactie