Ras en Intelligentie

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Volgens mij kun je nooit een IQ testen met westerse methodes van groepen mensen die in heel andere leefomstandigheden leven, je zou dan andersoortige testen moeten ontwikkelen die op hun leefwijze en omgevingsfactoren toegespitst zijn. Ik denk dat het daar ook gewoon mis gaat. Hoe kan iemand in hemelsnaam goed scoren op testen die heel ver van hun begripsvermogen afstaan puur omdat het zaken test waar men totaal niet mee in aanraking is gekomen. En zegt het dan iets over intelligentie als iemand uit Afrika, levend in de natuur slecht scoort op een westerse test? Volgens mij zegt zo'n test dan helemaal niets.

Hoe zouden westerlingen scoren op een Afrikaanse test? Indien die beschikbaar zou zijn? Misschien blijkt dan de westerling ineens heel wat minder intelligent dan de Afrikaan. Ik denk dus dat het verschil in intelligentie inherent is aan de testmethodes.

Dit is ook al verklaard door het feit dat je dit soort testen kan oefenen, en hoe meer je oefent hoe hoger je intelligentie. Dat is natuurlijk niet zo, maar dat lijkt in ieder geval wel zo. Hoe meer je leert, hoe meer je weet, maar ben je dan echt intelligenter geworden? Dat is dus iets dat ik betwijfel. Volgens mij ontwikkel je jezelf vanuit de basisintelligentie. En indien je die basisintelligentie zou kunnen meten, dan heb je pas een goede indruk van de intelligentie van een persoon.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
BR

Bericht door BR »

Even en paar factoren;

Socialestatus
Opleiding
Gezondheid

Hoe werden deze gemeten, hoe worden de gatllen gewogen?

En hoe zit het met bijvoorbeeld Brazilië?

Ik denk dat een dergelijk onderzoek aardig is maar dat het pretentieus is om daar conclusies aan te hangen...
Freedrinker
Forum fan

Bericht door Freedrinker »

Het Flynn effect http://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect resulteert in een toename in IQ van 3 punten per decennia.

Het Flynn effect schijnt ondertussen gestopt te zijn en het is niet bekend voor hoe lang het geduurd heeft. Als de zwarte bevolking dus een aantal jaren achterlopen kunnen ze via het Flynn effect nog wat puntjes inhalen.

Het volgende probleem is echter ook de herseninhoud die bij Afrikanen 7% kleiner is. Misschien dat door betere voeding dit verschil nog ingelopen wordt. Maar empirisch te meten gegevens zoals hersen inhoud zijn zeer moeilijk omver te werpen.

Al met al is er ook wat te vinden voor de theorie dat een winter klimaat, hetgeen planning vereist, voor een hoger IQ selecteerde. De onmetelijke puinhoop in Afrika is ook een moeilijk te plaatsen iets, blijkbaar spoort er iets niet in de hersenpannen aldaar.

Mensen die Ghould quoten neem ik niet serieus. Ik heb het een en ander van Ghould gelezen en het is gewoon een pseudo-wetenschappelijk en vooral eng mannetje dat zich met alles behalve wetenschap bezig houdt. Hij zou de tweeling broer van Marcel van Dam kunnen zijn.

Wat mij vooral opvalt is dat mensen een zeer hoog waarde oordeel aan intelligentie geven, maar tegelijkertijd ontkennen dat intelligentie bestaat of meetbaar is. Dit is behoorlijk paradoxaal als het gecombineerd wordt met deze discussie: Ras bestaat niet, en intelligentie bestaat ook niet, maar als je deze twee niet bestaande begrippen combineert dan is er plotseling een zeer explosief mengsel.

Als Rushton gelijk heeft voorspel ik dat racisme de komende duizend jaar nog niet van de aardkloot zal verdwijnen.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

freedrinker schreef
Al met al is er ook wat te vinden voor de theorie dat een winter klimaat, hetgeen planning vereist, voor een hoger IQ selecteerde. De onmetelijke puinhoop in Afrika is ook een moeilijk te plaatsen iets, blijkbaar spoort er iets niet in de hersenpannen aldaar.
Heb je je wel eens in de ontstaansgeschiedenis van Afrika verdiept? Wie zijn er verantwoordelijk voor die puinhoop? Een zomerklimaat vereist evenzo planning.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Freedrinker schreef:De onmetelijke puinhoop in Afrika is ook een moeilijk te plaatsen iets, blijkbaar spoort er iets niet in de hersenpannen aldaar.
Het is hier verboden om te discrimineren en ook rascisme is hier niet toegestaan. Dus ik waarschuw je om dit soort uitlatingen hier in het vervolg achterwegen te laten!
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Ras bestaat niet, en intelligentie bestaat ook niet
Niemand zegt dat hier ...

Vrouwen hebben (waarschijnlijk ) over het algemeen ook een kleinere "herseninhoud "dan mannen ?
Mannen hebben meer" grijze stof" dan vrouwen : Vrouwen hebben gewoon meer "witte stof " ( axonen ) ze hebben dus meer verbindingen tussen de afzonderlijke hersencellen( waarvan ze er minder hebben dan ) mannen --> ze hebben een andere manier van denken en een andersoortige intellligentie ( een andere opstelling van intelligentie componenten en verbindingen daar tussen ) ....

Walvissen bezitten zeer grote hersenen , alleszins veel meer dan Einstein ...
Wiens hersenen men ook heeft onderzocht ... en die omvang is niet eens buitengewoon ...
Walvissen zijn ook sociale en "intelligente " dieren , ze beziten zelfs ook een speciaal soort neuronen die alleen bij de mensen voorkomen ...

Bovendien varieert de herseninhoud ook bij blanken zoals dat ook het geval is bij negers en andere " rasse " ( het is alweer het zelfde gedoe en gegoochel met gemiddelden ) ...De grootste bekende herseninhouden zijn die van lord Byron en Anatole France ( en misschien een paar reuzenexemplaren uit de guinness book of records of een paar gestloorde endocriene"reuzen" )
Trouwens wat misschien telt ( meent men tegenwoordig ) als een mogelijke ikndicatie is het encefalistie-quotient : dat is de verhouding herseninhoud / lichaamsgrote

Waarom houd U zich niet meteen met de pseudo-wetenschap van de frenologie bezig ? .... Dat deden die "andere " van 60 jaar geleden ook al ....

P.S.
Dat over S Gould is vrij ondermaats ... De man is dood , hij kan zich niet meer verdedigen ....

Overigens vind ik Gould ook niet echt denderend , de man is gedepasseerd en hij is geen heilige of zo die het altijd bij het rechte eind heeft ..... mqaar hij heeft wel enkele inzichten gepopulariseerd
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 26 jan 2007 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

En beter een klein hoofd dan een waterhoofd :D

Afbeelding

Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Uit racistische hoek komen dit soort discussies altijd weer opzetten... gebaseerd op denkfouten.

Een paar dingen dan,
- intelligentie is wat anders dan IQ
- een IQ-test meet IQ; de beste definitie voor IQ: datgene wat een IQ test meet
- IQ testen zijn te trainen, IQ dus ook. Je zult niet intelligenter worden van het trainen van IQ testen.
- IQ testen zijn cultuurbepaald. je kunt dus iemand uit afrika niet de westerse WAIS afnemen, of de GIT (Groninger intelligentie test) in China afnemen. (nee, ook geen vertaalde versie)
- het is praktisch onmogelijk om verschillende culturen/ bevolkingsgroepen in absolute getallen met elkaar te vergelijken
- er is geen aanleiding te veronderstellen dat er verschillen in intelligentie tussen de verschillende bevolkingsgroepen zijn.
Het bekende boek 'the bell curve' dat dit wel insinueerde, is geen onderbouwing van deze verschillen maar een voorbeeld van het verkeerd gebruik van methodenleer en statistiek. daarom krijgen veel psychologen in hun opleiding dit werk nog te lezen: hoe je statistische gegevens makkelijk verkeerd interpreteert.

hier is deze discussie ook gevoerd, voor de geinteresseerden onder u.
Laatst gewijzigd door windsurfer op 26 jan 2007 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Over herseninhoud: er zijn gevallen bekend van mensen die noodgedwongen een deel van hun grijze stof kwijtraakten, en totaal geen cognitief of neurologisch en -psychologisch effect ondervonden.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Helemaal mee eens Surfer
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ook ik ben het helemaal met Windsurfer eens, dit is ook precies wat ik bedoelde. Je kan gewoon niet intelligenter worden door studie of omgeving of wat dan ook, dt lijkt me echt onzin. Je kan wel meer vaardigheden ontwikkelen door omgevingsfactoren en leermethodes, maar dat leren en ontwikkelen doe je dus wel vanuit je basis intelligentie, die daardoor niet verandert. Het enige dat verandert is kennis en bepaalde vaardigheden, die dan IQ-verhogend werken, aangezien juist die vaardigheden en kennis getest worden. Dit geeft dus aan dat IQ en intelligentie niet hetzelfde zijn, dat je hooguit leert je intelligentie efficienter toe te passen.

LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Bericht door LudwigEduardBoltzmann »

Ten eerste begrijp ik totaal niet waar toch ineens die politiek-correcte drang bij bepaalde users vandaan komt om de zo goed als ontbrekende prestatiedrang van donker-Afrika te "nuanceren". Moet je sommige van diezelfde users eens horen als het over moslims gaat! :lol:

Ten tweede vraag ik me af of die users zelf weleens een kijkje zijn wezen nemen in donker-Afrika. Je moet namelijk wel echt oogkleppen ophebben en reddeloos naïef zijn (van het niveau Treble zegmaar), om er na terugkeer uit zo'n gebied nog een dergelijke positieve mening over de mensen aldaar op na te houden. Zelfs de meest verstokte bomenknuffelaar die ik ken kwam compleet gedesillusioneerd terug uit Afrika, en dan hebben we zelfs alleen nog maar over dat fántástische vakantieparadijs Ghana. Er was daar niks dan viezigheid, armoe en ellende, er is daar niks dan viezigheid, armoe en ellende, en er zal daar nooit méér komen ook. En dat heeft àlles met de mentaliteit van de mensen te maken.

Magoed, zoals jullie willen. Prachtig inderdaad, die Afrikaanse kunst.
"Brother, you can believe in stones, as long as you don't throw them at me." ― Wafa Sultan
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

LudwigEduardBoltzmann schreef:Ten eerste begrijp ik totaal niet waar toch ineens die politiek-correcte drang bij bepaalde users vandaan komt om de zo goed als ontbrekende prestatiedrang van donker-Afrika te "nuanceren". Moet je sommige van diezelfde users eens horen als het over moslims gaat! :lol:

Ten tweede vraag ik me af of die users zelf weleens een kijkje zijn wezen nemen in donker-Afrika. Je moet namelijk wel echt oogkleppen ophebben en reddeloos naïef zijn (van het niveau Treble zegmaar), om er na terugkeer uit zo'n gebied nog een dergelijke positieve mening over de mensen aldaar op na te houden. Zelfs de meest verstokte bomenknuffelaar die ik ken kwam compleet gedesillusioneerd terug uit Afrika, en dan hebben we zelfs alleen nog maar over dat fántástische vakantieparadijs Ghana. Er was daar niks dan viezigheid, armoe en ellende, er is daar niks dan viezigheid, armoe en ellende, en er zal daar nooit méér komen ook. En dat heeft àlles met de mentaliteit van de mensen te maken.

Magoed, zoals jullie willen. Prachtig inderdaad, die Afrikaanse kunst.
Voel mij even wat aangesproken. Inderdaad ben ik vaak politiek incorrect als het om veel moslims gaat. Daar ik een grote hekel heb aan dogmatische religies en de vele slechte uitingen daarvan, heb ik dus ook een grote hekel aan menselijk gedrag dat aan religie is ontleend en tracht vrijheid van derden in te perken.

Dit gaat over een heel ander onderwerp, hier wordt gesproken over een benadering van mensen op basis van een nooit echt bewezen uitkomst van een op rassenleer benadering vanuit menswetenschappen.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Die zogenaamde zelfde users, waar je het over hebt, discrimineren moslims niet. Maar hebben alleen kritiek op de Islam en hoe sommigen hier uiting aan geven, daarmee worden niet alle moslims als een totale groep gediscrimineerd.

Als je het hebt over alle Afrikanen dan discrimineer je wel. Uitlatingen als die lui sporen niet, is discriminerend. Als je het over Afrika wilt hebben en het misbeleid daar, heb het dan daar over, maar ga niet mensen afdoen als een minder ras. Dat is rascisme en wordt hier dus niet toegestaan. Ben je het hier niet mee eens, dan ben je vrij om een ander forum te zoeken.

LudwigEduardBoltzmann
Forum fan

Bericht door LudwigEduardBoltzmann »

Kitty schreef:Die zogenaamde zelfde users, waar je het over hebt, discrimineren moslims niet. Maar hebben alleen kritiek op de Islam en hoe sommigen hier uiting aan geven, daarmee worden niet alle moslims als een totale groep gediscrimineerd.
Jahoor, praat het maar weer recht! :lol:
Als je het hebt over alle Afrikanen dan discrimineer je wel.
Onzin. Sowieso hebben we het hier over gemiddelden en niet over alle. Natuurlijk zijn er hyperintelligente negers, ik ken er zelfs één. Dat heb je met die normale (of gamma) verdelingen. Maar dat neem niet weg dat het gemiddelde intelligentieniveau onder Afrikaanse negers gewoon bedroevend laag is.
Uitlatingen als die lui sporen niet, is discriminerend.
Wie zegt dat hier dan? Waar zie jij dat staan? :?
Als je het over Afrika wilt hebben en het misbeleid daar, heb het dan daar over, maar ga niet mensen afdoen als een minder ras.
Dit zit toch echt vooral in jouw hoofd. Ik zie niemand beweren dat negers zouden behoren tot een minder ras. Blijkbaar ben jij zelf hier degene die gemiddelde intelligentie koppelt aan het meer of minder waard zijn van een ras, niet ik. Ik vraag me af, wie is hier dan eigenlijk de echte racist?
"Brother, you can believe in stones, as long as you don't throw them at me." ― Wafa Sultan
Gesloten