Kerstbomen zijn beledigend.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

collegavanerik schreef:
Sararje schreef:Ja, had je dat ook gedaan als je in india had gewoond? In feite is het wel degelijk een religieuzeuiting hoor Collegavanerik. :wink: Trouwens, wat jij thuis doet, is jouw keuze, maar niet in semi-overheidsgebouwen.
Nee het is geen religie het is cultuur. Kerstbomen horen in overheidsgebouwen. Stalletjes niet. De overheid in nederland viert ook sinterklaasfeest.
Is Sinterklaas trouwens ook religie???
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

kinderreligie :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Kitty schreef:Ergens heb je gelijk Sararje waar het puur religieuze uitingen in overheidsgebouwen zijn. Dus dit kan ik dan nog wel volgen. Wat doet de rabbie vervolgens met zijn afkeer als hij vanuit het vliegveld de kerstversierde straten van Seatl inloopt? Kan hij dan ineens zijn afkeer opzij zetten?

En ik blijf dit toch meer als een cultuuruiting gebaseerd op traditie zien als religie.
Sinds wanneer is een winkel een semi-overheidsgebouw? Het gaat mij er niet om wat winkeliers doen, daar hoor je mij niet over (dat zou net zo idioot zijn als bij de lokale tukse bakker klagen dat hij geen kosher eten verkoopt). Je hoort mij wel over (semi-)overheids gebouwen waar een bepaalde religieuze opvatting dominanter is tov een andere. Dit zou op zich niet moeten vind ik. Het kan mij niet veel schelen waneer deze opvatting is ontstaan of wanneer deze traditie of cultuur is ontstaan, het gaat er mij om dat men een bepaalde religieuze opvatting door de strot duwt bij (semi-)overheidsgebouwen. En natuurlijk ik overdrijf, maar ik kan me voorstellen dat als je van een andere religie afkomstig bent of voor een absolute scheiding van kerk en staat bent, je hier aanstoot aan neemt.
Laatst gewijzigd door Sararje op 12 dec 2006 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Sinterklaas:
* In christelijk perspectief is Zwarte Piet gewoon de bedwongen duivel, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörwi, de zwarte vader der nacht, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool).
* Het rijden over de daken gaat waarschijnlijk terug op de Germaanse oppergod Wodan, die deze kunst ook beheerste. Nicolaas' uiterlijk zou ook overeen komen met het uiterlijk van Wodan.
* Tijdens het Germaanse zonnewendefeest vroegen jonge meisjes aan Wodan een afbeelding van hun nog onbekende toekomstige geliefde; tegenwoordig zijn dat de speculaaspoppen ('vrijers').
* Het gooien van cadeaus in schoorstenen zou afstammen van Germaanse offerplaatsen (vuurplaatsen).
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

lanier schreef:

Sinterklaas:
* In christelijk perspectief is Zwarte Piet gewoon de bedwongen duivel, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörwi, de zwarte vader der nacht, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool).
* Het rijden over de daken gaat waarschijnlijk terug op de Germaanse oppergod Wodan, die deze kunst ook beheerste. Nicolaas' uiterlijk zou ook overeen komen met het uiterlijk van Wodan.
* Tijdens het Germaanse zonnewendefeest vroegen jonge meisjes aan Wodan een afbeelding van hun nog onbekende toekomstige geliefde; tegenwoordig zijn dat de speculaaspoppen ('vrijers').
* Het gooien van cadeaus in schoorstenen zou afstammen van Germaanse offerplaatsen (vuurplaatsen).
Hoe plaatst men dan ineens de Bisschop uit Mira in dit geheel?

(sorry dat het even off topic is)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Sararje schreef:
Kitty schreef:Ergens heb je gelijk Sararje waar het puur religieuze uitingen in overheidsgebouwen zijn. Dus dit kan ik dan nog wel volgen. Wat doet de rabbie vervolgens met zijn afkeer als hij vanuit het vliegveld de kerstversierde straten van Seatl inloopt? Kan hij dan ineens zijn afkeer opzij zetten?

En ik blijf dit toch meer als een cultuuruiting gebaseerd op traditie zien als religie.
Sinds wanneer is een winkel een semi-overheidsgebouw? Het gaat mij er niet om wat winkeliers doen, daar hoor je mij niet over (dat zou net zo idioot zijn als bij de lokale tukse bakker klagen dat hij geen kosher eten verkoopt). Je hoort mij wel over (semi-)overheids gebouwen waar een bepaalde religieuze opvatting dominanter is tov een andere. Dit zou op zich niet moeten vind ik. Het kan mij niet veel schelen waneer deze opvatting is ontstaan of wanneer deze traditie of cultuur is ontstaan, het gaat er mij om dat men een bepaalde religieuze opvatting door de strot duwt bij (semi-)overheidsgebouwen. En natuurlijk ik overdrijf, maar ik kan me voorstellen dat als je van een andere religie afkomstig bent of voor een absolute scheiding van kerk en staat bent, je hier aanstoot aan neemt.
ik ook en dat moet je dan gewoon accepteren of heeel snel opzouten naar israel.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Sararje schreef:En natuurlijk ik overdrijf, maar ik kan me voorstellen dat als je van een andere religie afkomstig bent of voor een absolute scheiding van kerk en staat bent, je hier aanstoot aan neemt.
Wat puur religieuze uitingen betreft, geef ik je gelijk. En ik geef je ook gelijk wat betreft overheidsgebouwen. Maar aan de ander kant vind ik juist het vliegveld van een land een goede plaats om traditie van dat land te tonen. Je komt aan in dit land, waarbij het meteen duidelijk is wat het cultuurgoed van dit land is. Welkom in Seatle, Amerika, dit zijn wij! Als er een rij kruisbeelden zou staan ok. Maar kerstbomen...

Als je op Hawaii aankomt word je verwelkomt met Alloha en rieten rokjes en bloemenkransen. S'lands wijs, s'lands eer, dat is dan meteen duidelijk. Het land is meteen herkenbaar inclusief de bij dat land behorende traditie. Prima, naar mijn idee.

Dus ik ben het er niet mee eens dat juist een vliegveld, de eerste binnenkomst in een land, deze eigen cultuurgebonden uitingen niet mag laten zien. Juist wel dus!

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

collegavanerik schreef:
Sararje schreef:

ik ook en dat moet je dan gewoon accepteren of heeel snel opzouten naar israel.
Oh? Ook van die fijne Voltairegenen hier dus.
Als er een rij kruisbeelden zou staan ok. Maar kerstbomen...
Zuiver op de korrel genomen (en tuurlijk is dit overdreven) is dit nagenoeg identiek.
Als je op Hawaii aankomt word je verwelkomt met Alloha en rieten rokjes en bloemenkransen. S'lands wijs, s'lands eer, dat is dan meteen duidelijk. Het land is meteen herkenbaar inclusief de bij dat land behorende traditie. Prima, naar mijn idee.
Ehm, is dit religieus of cultureel dat men dat doet?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het probleem is nu juist dat dat onderscheid vaak niet meer te maken is. Iedereen (die niet tegen is) viert kerst. Vaak is er bij de kerstvierders van religie geen sprake meer. Dan verwordt zoiets dus tot een cultuuruiting en vervalt het religieuze aspect.

Don Diego
Forum fan

Bericht door Don Diego »

Je kan het hele midwintergebeuren ook zien dat met al die lichtjes en versiering de donkerste sombere dagen van het jaar worden opgelicht. Je hoeft het helemaal niet als een specifiek christelijk gebeuren te zien wanneer je dat niet wil.
Een kerstboom in huis staat gewoon leuk en de verlichting binnen of buiten is ook leuk.
Dat bepaalde godsdiensten met hun primitieve visie daar een probleem van maken is hun zaak, maar het afdwingen dat anderen daar dan niet aan mee mogen doen is bijna misdadig.
Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en je zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven in het geloof dat hij predikte, en omdat met het zwaard te verspreiden".
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Kitty schreef:
Het probleem is nu juist dat dat onderscheid vaak niet meer te maken is. Iedereen (die niet tegen is) viert kerst. Vaak is er bij de kerstvierders van religie geen sprake meer. Dan verwordt zoiets dus tot een cultuuruiting en vervalt het religieuze aspect.
Ja tuurlijk, dat is ook precies het manco aan mijn redenering. Maar je snapt best wel waar ik naar toe wil met mijn stellingname. :wink:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Sararje schreef:
Kitty schreef:
Ja tuurlijk, dat is ook precies het manco aan mijn redenering. Maar je snapt best wel waar ik naar toe wil met mijn stellingname. :wink:
Met de stelling religieuze uitingen weren uit overheidsinstellingen ben ik het volledig eens.

Maar met één persoon traditie omver laten werpen dus niet :wink:

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Och, één iemand moet toch het voorbeeld geven soms :wink:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Sararje schreef:Och, één iemand moet toch het voorbeeld geven soms :wink:
Als het nu een Imam was geweest?

Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Het probleem is niet dat er iemand wat van zegt.
Het probleem is dat er naar zo iemand geluisterd wordt en dat je hem slaafs gehoorzaamt.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Plaats reactie