Gerard R. schreef: 22 mei 2026 14:37Er zijn toch vrij veel mensen di er wat in blijken te zien.Klaver schreef: 22 mei 2026 13:57 Gerard R. schreef: "Zo is het mogelijk om een zak vol vóór Islam of vriendelijk jegens Islam te vinden".
Hoe meer je je in de Islam verdiept, hoe meer je tot de conclusie komt dat de Islam bijna niets van waarde toevoegt aan onze maatschappij.
Bestudeer de Islam!
Ik zie ook veel nieuwe Nederlandse bekeerden hier.
En ik ga niet studeren op de Islam. Ik ben niet zozeer van de godsdiensten hoewel ik er geen een haat... Vandaar dat ik een hekel heb aan haatzaaiers.
Ach, weet je.. godsdiensten zijn voor mij een antwoord op al die dingen 'van god' of van 'het universum', die veel (eenvoudige) mensen nou eenmaal niet kunnen begrijpen en dan bedenk je wat tekst (retoriek of demagogie zou je het kunnen noemen in mijn ogen) om het allemaal wat soepeler te laten verlopen. De leiders binnen die religies zijn en waren daar vroeger al heel goed in. Hebben ze dan dus ook nog opgeschreven ook.. Het zal wel wat mij betreft. Ik sta er niet agressief tegenover, dat praatte mijn vader mij uit het hoofd toen ik een jaar of 17 was.HierEnNu schreef: 22 mei 2026 15:11
Er zijn vrij veel mensen die in Islamisme haatzaaierij herkennen.
Daar reken ik mezelf toe. Wie een hekel zegt te hebben aan haatzaaierij,
maar tegelijk reflexmatig de Islam in bescherming neemt zonder zich serieus
in de inhoud te verdiepen, vind ik op zijn minst dubieus. Los daarvan:
- er bestaan ook liefdevolle stromingen binnen de Islam.
Dat met die propaganda heel wat verlinking plaatsvindt, dat is voor mij vrijwel mijn hele leven wel klaar en duidelijk.
En dat geldt voor Christendom, voor Islam, voor Joodse religie en ga zo maar door. Net reclame. Recht en slecht.
En ja of nee, het is niet allemáál agressie wat er in godsdiensten zit. Veelal niet. Dus ben ik wars van het tegen elkaar opzetten van mensen met een of andere religie.
En ik ga mij niet echt verdiepen in de godsdiensten. Soms doe ik dat hap-snap, maar ik weet altijd al wat ik tegen zal komen.
Recht en slecht. En zóveel dingen waar IK in ieder geval niets mee kan verder.
Dat zegt overigens niets over hoe moet je het het noemen??-> 'Religieus besef' dan maar. En daarin is veriatie van richting prachtig. Het verrijkt. En het zóu ervoor kunnen zorgen dat we elkaar wat minder de hersens inslaan, zoals nu mode is.
Nou.. en of...!heeck schreef: 22 mei 2026 16:22 HierEnNu,
Houd dan wel islam en islamisme helderder uit elkaar.
Zonder streven naar heerschappij is het van de buitenkant bezien vast makkelijker om liefdevol rond te lopen en te kouten.
Roeland