Afgekeurde berichten in het MO topic

Hierin worden grove overtredingen geplaatst waar de beheerders van https://www.freethinker.nl" uitdrukkelijk afstand van nemen.

Moderator: Moderators

lost and not found yet!
Superposter

Re: Wat had Israel dan moeten doen?

Bericht door lost and not found yet! »

dikkemick schreef: 19 apr 2026 18:41 Tsja.

Je verjaagt en onderdrukt een volk.
Je neemt bezit van grondgebied en wordt oppermachtig.
Vervolgens komt een volk in opstand

Israël had een plek in Europa moeten krijgen
Nogmaals, je neemt geen bezit van een grondgebied, het is je eigen land! En daarbij, het Israel van nu is een heel stukje kleiner dan in 1948 hoor! Dus wat stel JIJ voor? En waar had Israel in Europa een plek moeten krijgen en ten koste van wat? Wie had er dan in Europa volgens jou land in moeten leveren? Om er een Israëlische staat van te maken!
Israel is kleiner dan in 1948?
Lees toch eerst eens wat voor onzin er in je reactie staat alvorens op de verstuur-knop te drukken!
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Gerard R. schreef: 19 apr 2026 10:26 'Iedereen' zal het bestrijden, Peter, maar ik ben er vrijwel 100% van overtuigd, dat Israël op de hoogte was van wat Hamas deed in Gaza, nl. tunnels bouwen en een enorm arsenaal van raketten verzamelen; ook wat grotere Iraanse raketten. Dat is af en toe ook in het niet zo main stream nieuws geweest.
Net als het vanzelfsprekend bekend was dat er best Hamas-leden waren die wel eens fors wilden uithalen naar Israël en dan vergelden. Ik heb op '7 en 8 oktober' ook geschreven, dat "ik hoopte te mogen aannemen, dat dit niet een aanleiding voor Israël zou zijn om eens fors uit te kunnen halen". Zoals we zien, ze hebben/hadden de intel, het leger, de macht en de wil om dat (preventief) te doen.

Ik heb me verder jaren daarvóor verbaasd over de soms naar Israëlische begrippen vrij gematigde aanpak van Hamas.
En gezien wat we daarvóor al zagen met dood en vernietiging, was dat in mijn optiek ronduit vreemd en deed het míj denken aan 'het erop laten aankomen'.

Israël heeft ook jaren eerder bombardementen uitgevoerd om de tunnels in de Negev zandbak in de buurt van Egypte te elimineren. Ik vond dat prima, verdedigen tegen dit soort (proxy) agressor is naar mijn idee uitstekend.
Gaza mocht zelfs niet cement invoeren. En tóch kilometers tunnels?? Dan laat je 'het er inderdaad op aankomen' naar mijn idee. Voorkomen is beter in dat kruitvat..

En als dát ´te ver gaat' dan 'mág je ook uithalen', maar afgemeten graag.. En dat laatste zien we niet... nú hebben we dus een regionale oorlog, veel burgerdoden, heel Gaza in puin, de West Bank, Libanon, Syrië, golfstaten en vooral Iran (dat niet erg soepel is hoor)... de VS erbij en de hele wereld profiteert mee van dit geheel. Na een aanslag door wrede idioten van Hamas in mijn ogen.

Was/is het niet zó?
Dat beantwoordt nergens de topicvraag: Wat had Israel dan moeten doen?
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 19 apr 2026 13:28 Verdedigen en vergelden zit in de mens en is ook imo terecht.
Maar alles proportioneel. En natuurlijk was Israël op de hoogte van de terroristische aanslag. Israël weet alles, heeft overal insiders zitten of geavanceerde apparatuur om dit te kunnen weten. De aanval kwam Netanyahu in ieder geval goed uit.
De tijd zal het leren hoe alles ontwikkeld. Schuldvraag, toekomst, banden met VS en Europa, Palestijnse zelfbeschikking, Iran etc...
dikkemick schreef: 19 apr 2026 18:41 Tsja.

Je verjaagt en onderdrukt een volk.
Je neemt bezit van grondgebied en wordt oppermachtig.
Vervolgens komt een volk in opstand

Israël had een plek in Europa moeten krijgen
Correct opgemerkt, maar dat geldt voor alle reacties. Misschien omdat er geen goed antwoord is. Ik gooi daarom alle reacties. in de prullenbak.
Zionist
Gesloten