holog schreef: ↑10 jan 2026 20:50
De Iraanse bevolking vecht momenteel niet tegen het kolonialisme, ze vechten voor fundamentele mensenrechten en tegen een regime dat hen doodt om aan de macht te blijven. Het is nogal cynisch om de moorddadige theocratie in Iran te vergelijken met de leveranciersketen van een vliegtuig. De 'As van het Verzet' is geen onschuldig handelsblok, maar terreur.
Doe ik ook niet. Ik geef wat voorbeelden over verwevenheid van de wereld. En cynisch ben ik over het maken van doden en gewonden. Maar helaas gaat het vaak niet zonder.
Leg dat maar eens uit aan de Iraanse vrouwen die hun hoofddoek afwerpen onder dreiging van de dood.
Die vrouwen kunnen de boodschappen niet meer betalen met een inflatie van ergens 60%.
Dat is economie.
Je reduceert de 'Axis of Evil' tot een economisch modelletje, en ontkent de militaire realiteit waar de NAVO nu voor waarschuwt.
Termen als de Axis of Evil zijn imposant, maar daar heb ik niets aan.
Je bent zo obsessief bezig met het 'Westen een toontje lager te laten zingen', dat je de brute onderdrukking van miljoenen mensen miskend. Dat is nogal makkelijk praten vanuit je stoel in datzelfde koloniale Westen.
Ik vind mij zelf niet zo obsessief. En wat ik vermeld is niet van mij, maar van Rusland, China, Noord-Korea en wellicht nog wat losse staten.
Landen die vinden dat het Westen een toontje lager zou moeten zingen, oftewel die kritisch zijn op het optreden of de houding van Westerse landen op het wereldtoneel:
Rusland: Westerse inmenging en sancties als onterecht en benadrukt het soevereiniteit.
Iran: veroordeelt Westerse sancties en interventies
Noord-Korea: Buitengewoon kritisch op Westerse invloed en militaire aanwezigheid in de regio.
sommige landen in het Midden-Oosten: Bijvoorbeeld landen die kritiek hebben op de buitenlandse politiek van Westerse landen, zoals de VS en Frankrijk.
Daarnaast zijn er ook binnen sommige landen of regio's politieke groepen die vinden dat Westerse landen meer bescheidenheid moeten tonen op internationaal niveau. Van belang dat deze meningen afhankelijk zijn van politiek, historiek en cultuur.
Weegt jouw afkeer van het Westen nu echt zoveel zwaarder dan het recht op leven van de Iraanse bevolking?
Hoe kom je erbij dat ik afkeer van het Westen heb, Holog? Ik heb kritiek, zeker als de leidende Westerse staat heeft besloten maar wat landen te snaaien met gedram en evt. legers, maar dat ís het wel, hoor. Maduro was nou ook niet zo leuk. En ik heb te doen met élke bevolking als ze moeten doormaken wat in Iran of in Gaza of op de Westbank gebeurt door een leger.
Als je daar tegen te hoop loopt is dat prima, maar zoek het niet bij mij.

¥¥ O ja lastig.. bij meten bestens 1 en dezelfde maat gebruiken...