Het ontstaan van het heelal

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Wat is er logischer voor het ontstaan van het heelal een eeuwige cyclus van het heelal of de veroorzaker?

Eeuwige veroorzaker
6
25%
Eeuwige cyclus van het heelal
18
75%

Totaal aantal stemmen: 24

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

sorry, you´re right.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Deadline schreef:Ik heb geen enkel probleem met de Big Bang theorie. Mijn discussiepartner had dat wel en hij stelde dat een schepper de big bang veroorzaakte. Ik stelde dat het ook door zichzelf veroorzaakt kan worden. Hij vond dit onlogisch, want wat was er dan voor dat moment, dat de singulariteit deed ontstaan. Toen kwam ik dus op een cyclus van het heelal. Misschien had ik het gewoon af moeten doen met het feit dat er logischerwijs geen moment voor de singulariteit bestond, immers tijd en materie bestonden niet. Maar ach ik liet me meeslepen in de discussie. :D

Groet,
Deadline
Ik moet eraan toevoegen dat mijn discussiepartner veronderstelde dat de singulariteit en de daaraan gekoppelde oerknal (big bang) een (onlogische) oorpsrong moesten hebben, omdat ze anders niet konden bestaan. En dat de oorsprong van het heelal enkel kan worden gebaseerd op een onlogische oplossing van dit probleem.

Bij nader inzien denk ik dat mij discussiepartner zichzelf tegenspreekt, want hij zegt het zelf al het is onlogisch om een oorsprong ervoor te vinden en moeten we het dus houden bij de dingen die we weten (de singulariteit en de oerknal en dus moeten we een externe bron uitsluiten). En dat de singulariteit aan het begin een oorsprong een externe bron uitsluit. Omdat er buiten de singulariteit niets was.

Groet,
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

collegavanerik schreef:
Sararje schreef:Dan zal ik je weer op het rechte pad helpen: het oplossen is het gevolg van blackbody radiation.
blackbody radiation is de ideale staling van een "zwart lichaam" volgens de stralingswet van plack , dat heeft niets met zwarte gaten te maken.

jij bedoelt waarschijnlijk Hawking radiation.
Hoe heet dat ook al weer, de klepel horen luiden, maar niet weten waar de klok hangt ofzoeiets in die buurt ?
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

jHenosch schreef:
collegavanerik schreef:
Sararje schreef:Dan zal ik je weer op het rechte pad helpen: het oplossen is het gevolg van blackbody radiation.
blackbody radiation is de ideale staling van een "zwart lichaam" volgens de stralingswet van plack , dat heeft niets met zwarte gaten te maken.

Hoe heet dat ook al weer, de klepel horen luiden, maar niet weten waar de klok hangt ofzoeiets in die buurt ?
Nee dat heet vergissen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

jHenosch schreef:
collegavanerik schreef:

Inderdaad vergissen. En dat is menselijk. Als je dat wil ontkennen, wel dan begin ik bij dezen aan je menselijkheid te twijfelen. Overigens vind ik het opmerkelijker dat een natuurkundeleraar temperatuur en snelheid met elkaar verward. Over klok en klepel gesproken.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Sararje schreef:
jHenosch schreef:
collegavanerik schreef: blackbody radiation is de ideale staling van een "zwart lichaam" volgens de stralingswet van plack , dat heeft niets met zwarte gaten te maken.

Inderdaad vergissen. En dat is menselijk. Als je dat wil ontkennen, wel dan begin ik bij dezen aan je menselijkheid te twijfelen. Overigens vind ik het opmerkelijker dat een natuurkundeleraar temperatuur en snelheid met elkaar verward. Over klok en klepel gesproken.
Vergissen is menselijk, ok vergeven en vergeten,

Dat ik temperatuur en trilling met elkaar vergelijk bedoel je, snelheid viel er juist uit, omdat het naast een 0 snelheid ook een maximum heeft, wat temperatuur en frequentie niet hebben. Maar goed.

is dit ook een vergissing, of doe je net alsof je je vergist ?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Mijn beste jHenosh, zoals ik al eerder beargumenteerde kan je deze grootheden niet met elkaar vergelijken omdat ze beiden met een compleet andere schaal werken.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Sararje schreef:Mijn beste jHenosh, zoals ik al eerder beargumenteerde kan je deze grootheden niet met elkaar vergelijken omdat ze beiden met een compleet andere schaal werken.
sinds wanneer mag je geen vergelijkingen meer maken tegenwoordig,

alsof dus.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Beste Deadline,

Een poosje geleden stuurde ik je een pm-etje met de vraag om de definitie te geven van singuraliteit. Ik vind deze namelijk nergens. Zodat ik de discussies goed kan volgen.

Sorry dat ik het hier vraag, maar pm valt blijkbaar niet op :oops:

Groet,

Kitty
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Kitty schreef:Beste Deadline,

Een poosje geleden stuurde ik je een pm-etje met de vraag om de definitie te geven van singuraliteit. Ik vind deze namelijk nergens. Zodat ik de discussies goed kan volgen.

Groet,

Kitty
Singulariteit ?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

jHenosch schreef:

Groet,

Kitty
Singulariteit ?
Laat maar zitten, heb het gevonden.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Singulariteit ?
:D :D :D
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Kitty schreef:

Groet,

Kitty
Hoi Kitty,

ik wist niet dat je mij een pm gezonden had. Ik heb ook niks in dat "postvakje" vreemd.... Mooi dat je het nu gevonden hebt. Was dus geen kwestie van moedwillig negeren van je pm hoor, ik heb dat bericht gewoon niet gehad. Anders zou die nu nog steeds in mijn postvakje van pm-berichten te zien moeten zijn en daar is ie niet,

Fijn dat je eruit ben! En sorry dat ik niet eerder gereageerd heb, ik was druk bezig met mijn werk en had daarnaast veel privé-afspraken in mijn vrije tijd van de week. Dus ik had soms alleen even tijd om op datgene wat me direct opviel te reageren.

Groet,
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Geeft niet hoor Deadline, ik heb het inmiddels verwijderd het stond nog in de outbox op dat moment, vandaar dat je het niet meer kon ontvangen.

Groet,

Kitty
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Kitty schreef:Geeft niet hoor Deadline, ik heb het inmiddels verwijderd het stond nog in de outbox op dat moment, vandaar dat je het niet meer kon ontvangen.

Groet,

Kitty
Ok vandaar en fijn dat je het niet erg vind :D !

Gr,
Deadline
groet, Deadline
Plaats reactie