Goedemorgen, ja ik begrijp het. Maar misschien zijn omwentelingen ten goede (en wie bepaalt dan de norm?) ook wel mogelijk zonder geweld, of op een deliberatieve manier, vanuit een evenwicht. Dat iets zo is (geweld zorgt soms voor goede omwentelingen) betekent niet dat dit zo zou moeten zijn. Ik denk namelijk dat vanuit conflict (geweld is daar een uiting van) het conflict nooit wordt opgelost.
Loont geweld?
Moderator: Moderators
Re: Loont geweld?
Laatst gewijzigd door Leon op 18 jun 2025 09:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Misschien…
Beetje suggestief (is het niet zo dat…) maar zeker lijkt dit zo te zijn.
Vanuit (oud) conflict ontstaat alleen maar nieuw conflict, dus geweld loont m.i. nooit, in die zin dat conflicten zouden verdwijnen.
Helaas houden sommige mensen van conflicten, dat geeft hen existentiële voldoening.
Misschien…
Neen, dat denk ik niet.
Stel dat je als zwakke partij, het geweldconflict zal verliezen. Maar dat je door dat geweld de andere partij wel op hogere kosten jaagt. Dan kan het zijn dat de zwakkere partij op je eisen zal ingaan om die kosten te ontlopen.
Dat is bv hoe sommige oplichters misbruik maken van het gerechtssysteem. Ze eisen van een andere partij een schadeloosstelling op zwakke gronden en dreigen die andere partij voor het gerecht te trekken. De kans kan groot zijn dat als het voor de rechter komt dat ze de zaak verliezen, alleen kan de andere partij tot de slotsom komen, dat zich verdedigen in de rechtzaal hen meer zal kosten dan de "schade" te vergoeden en besluiten ze daarom dat te doen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Is het bedriegen dan ook geweld?axxyanus schreef: ↑18 jun 2025 10:18Neen, dat denk ik niet.
Stel dat je als zwakke partij, het geweldconflict zal verliezen. Maar dat je door dat geweld de andere partij wel op hogere kosten jaagt. Dan kan het zijn dat de zwakkere partij op je eisen zal ingaan om die kosten te ontlopen.
Dat is bv hoe sommige oplichters misbruik maken van het gerechtssysteem. Ze eisen van een andere partij een schadeloosstelling op zwakke gronden en dreigen die andere partij voor het gerecht te trekken. De kans kan groot zijn dat als het voor de rechter komt dat ze de zaak verliezen, alleen kan de andere partij tot de slotsom komen, dat zich verdedigen in de rechtzaal hen meer zal kosten dan de "schade" te vergoeden en besluiten ze daarom dat te doen.
Misschien…
Een hinderlaag opzetten, dwz misleiden van de tegenstander, zie je bij beide.Leon >>> Axxyanus schreef:Is het bedriegen dan ook geweld?
En ook nog buiten de menselijke soort.
Loon eerlijkheid? En wanneer dan wel en bij welke levensvormen?
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Dat zeg ik niet. Ik wijs enkel op gebruik maken van iets (bedrog of geweld) toch kan lonen, ook al zit je in een verliezende positie. Gewoon omdat het gebruik van dat (bedrog of geweld) hoe dan ook de ander met kosten zal opzadelen waardoor die geneigd kan zijn te buigen voor het bedrog of het geweld i.p.v. het te bestrijden omdat buigen minder kostelijk is dan bestrijden.Leon schreef: ↑18 jun 2025 14:19Is het bedriegen dan ook geweld?axxyanus schreef: ↑18 jun 2025 10:18Neen, dat denk ik niet.
het is wat moeilijker voor te stellen bij geweld, vind ik. Maar als je BN-er bent en iemand slaat je kost het misschien teveel reputatie om terug te slaan.axxyanus schreef: ↑18 jun 2025 15:16Dat zeg ik niet. Ik wijs enkel op gebruik maken van iets (bedrog of geweld) toch kan lonen, ook al zit je in een verliezende positie. Gewoon omdat het gebruik van dat (bedrog of geweld) hoe dan ook de ander met kosten zal opzadelen waardoor die geneigd kan zijn te buigen voor het bedrog of het geweld i.p.v. het te bestrijden omdat buigen minder kostelijk is dan bestrijden.Leon schreef: ↑18 jun 2025 14:19Is het bedriegen dan ook geweld?axxyanus schreef: ↑18 jun 2025 10:18
Neen, dat denk ik niet.
Misschien…
Ik ben akkoord dat het minder vanzelfsprekend is bij geweld. Maar het lijkt mij voldoende aannamelijk om het niet op voorhand uit te sluiten.Leon schreef: ↑18 jun 2025 15:20het is wat moeilijker voor te stellen bij geweld, vind ik. Maar als je BN-er bent en iemand slaat je kost het misschien teveel reputatie om terug te slaan.axxyanus schreef: ↑18 jun 2025 15:16Dat zeg ik niet. Ik wijs enkel op gebruik maken van iets (bedrog of geweld) toch kan lonen, ook al zit je in een verliezende positie. Gewoon omdat het gebruik van dat (bedrog of geweld) hoe dan ook de ander met kosten zal opzadelen waardoor die geneigd kan zijn te buigen voor het bedrog of het geweld i.p.v. het te bestrijden omdat buigen minder kostelijk is dan bestrijden.
Korter:
Niet zozeer als eerlijk maar geweld is gewoon heel erg vaak te zien.
Het gros van de levende schepselen vreet de andere zonder verdoving op, wat mensen bij mijn weten alleen nog met oesters doen.
Ander leven op andere wijzen benutten is daarvoor in de plaats gekomen.
Roeland
Reality check!heeck schreef: ↑19 jun 2025 09:28Korter:
Het gros van de levende schepselen vreet de andere zonder verdoving op, wat mensen bij mijn weten alleen nog met oesters doen.
Roeland
Als geweld een natuurlijke/eerlijke/ongesublimeerde vorm van uiten is, komen we er niet makkelijk vanaf. Hoogstens dus wat sublimeren, maar dan wordt het psychisch.
Misschien…
Je als. . .dan, daar gaat het me niet om.Leon schreef: ↑19 jun 2025 10:40Reality check!heeck schreef: ↑19 jun 2025 09:28Korter:
Roeland
Als geweld een natuurlijke/eerlijke/ongesublimeerde vorm van uiten is, komen we er niet makkelijk vanaf. Hoogstens dus wat sublimeren, maar dan wordt het psychisch.
Ik noteer dat (levend) opvreten een duidelijke vorm van geweld is die bij mensen duidelijk minder voorkomt.
Zijn we daarmee voldoende verheven geworden en is Kant zijn imperatief een voldoende stoplap?
Zo nee, wat dan? Wat loont wanneer beter dan (verholen) geweld?
Roeland
Je doet nu net of er een soort algemene, beetje verheven, toestand is voor de mensheid, maar ik denk dat het nogal varieert, we zijn als het ware breder georiënteerd. Voor Kant geldt dat die zich het liefst inliet met beschaafde mensen, en geef hem eens ongelijk. Wat niet wil zeggen dat er geen onbeschaafde mensen zijn.heeck schreef: ↑19 jun 2025 11:14Je als. . .dan, daar gaat het me niet om.Leon schreef: ↑19 jun 2025 10:40Reality check!heeck schreef: ↑19 jun 2025 09:28
Korter:
Roeland
Ik noteer dat (levend) opvreten een duidelijke vorm van geweld is die bij mensen duidelijk minder voorkomt.
Zijn we daarmee voldoende verheven geworden en is Kant zijn imperatief een voldoende stoplap?
Zo nee, wat dan? Wat loont wanneer beter dan (verholen) geweld?
Roeland
Beschaafde mensen wenden zich pas in opperste onveiligheid tot geweld, en dan met tegenzin, omdat je alles, vroeger of later, terugkrijgt.
Misschien…
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ik denk dat er dan nauwelijks beschaafde mensen zijn.
Wel beroepen geweldplegers vaak dat ze dat doen om geweld te voorkomen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Ja, ook ikzelf beschouw me dan niet als beschaafd, hoe graag ik dat ook wil...TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑19 jun 2025 12:11Ik denk dat er dan nauwelijks beschaafde mensen zijn.
Wel beroepen geweldplegers vaak dat ze dat doen om geweld te voorkomen.
Misschien…