kerstperiode?
beetje serieus blijven aub.
tel ff tot 10
Moderator: Moderators
kerstperiode?
Bravo om het punt te missen.
Een bedrijf heeft mogelijkheden genoeg om iets aan zijn medewerkers aan te bieden, zonder dat daarnee een religie/levensbeschouwing in het middelpunt te zetten. Dus ja ik zit op mijn paard omdat dat bedrijf zijn werknemers zo openlijk voor deze keuze stelt. Jij hebt gemakkelijk praten om te stellen dat iedereen vrij is om daar al dan niet op in te gaan maar het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat de werknemers zich zo vrij voelen om daar wel of niet op in te gaan.appelfflap schreef: ↑06 mar 2025 13:51 tel ff tot 10een bedrijf biedt iets aan voor zijn medewerkers en iedereen is vrij om er al dan niet op in te gaan (los va je geloof) Hier springt iedereen op zijn racistisch paard omdat er een link met de islam is en dat kan natuurlijk niet.
Daar zeg je zo wat.
Vind ik ook.
Voor gelovigen zijn hun religieuze regels hun hoogste normen en waarden.
Jij ziet alleen de extremistische kant van de islamaxxyanus schreef: ↑05 mar 2025 22:01Ik zal een ander voorstel doen. Ik wil nog eens zien dat aan moslims gevraagd wordt om tolerant te zijn t.o.v. mensen in hun gemeenschap die niet aan de Ramadan willen mee doen.Bonjour schreef: ↑05 mar 2025 19:16Maar dan vraag je van hem een overtreding tegen zijn geloof te doen, terwijl een niet-moslim die halal heet geen regel overtreedt. Tenzij iemand zo principieel is en zich op alle fronten wil distantiëren van religieuze taferelen. (Dat zou ik wel willen, maar dat is best lastig)
Mijn vrouw heeft elke ramadan wel een incident van leerlingen die door broers, zusters, neven of nichten op school in het oog gehouden worden. Voor veel "moslims" is de Ramadan geen keuze. Hoe denk je dat dat soort "moslims" zich voelt bij de vraag van het CAK om zich in te leven bij zij die de Ramadan volgen terwijl het geen enkel oog heeft voor de immense druk waaronder mensen gezet worden om toch mee te doen, ook al hebben ze daar geen zin in. Waar is het inlevingsvermogen voor de afvalligen?
dan moet je je punt verduidelijken vrees ik
alle werknemers, ongeacht hun geloof, hebben dezelfde keuze. een keertje deelnemen aan deze maaltijd of niet. net zoals ik tijdens kerstmis de keuze heb om naar het kerstfeestje op mijn werk te komen. het kan perfect zijn det er ook daar sociale druk is om te verchijnenDus ja ik zit op mijn paard omdat dat bedrijf zijn werknemers zo openlijk voor deze keuze stelt.
tot je pleit om de kerstactiviteit op te doeken. uiteraard zal dat niet gebeuren, gelukkig maar (ook al ben ik atheïst)-Komt daarbij dat het CAK niet zomaar een bedrijf is maar een overheidsorganisatie. Die moeten wat mij betreft er absoluut op toezien dat ze niet de schijn van partijdigheid opwekken.
Wie bedoel je die blijft hangen in bangmakerij?appelfflap schreef: ↑06 mar 2025 09:13zoal altijd de bekende veralgemeningen en generaliseringenBonjour schreef: ↑06 mar 2025 08:02Je probeert volledig offtopic te gaan en haalt er van alles bij wat niets, maar dan ook niets met het CAK te maken heeft.lost and not found yet! schreef: ↑05 mar 2025 23:21 Wat probeer je te zeggen? Enig idee hoe radicale moslims denken over homoseksuelen? Zowel mannelijk als vrouwelijk? En dat vind jij wel oke? Of wou je met droge ogen beweren dat homo’s en lesbiennes welkom zijn in de islamitische wereld?
Ps, ik vraag dit voor een lesbische vriendin!
Ps2, dus geen discriminatie van moslims ten opzichte van homo’s en lesbiennes?
voor hem bestaan er enkele fundamentalistische moslims
hierennu zit op hetzelve spoor. wie voor verbinding tussen mensen is moet uiteraard voor onverdoofd slachten zijn
Axyanus is tegne dit aanbod omdat hij meent dat mensen massaal onder druk gezet worden.
en nog steeds waren we 3 berichten na de openingspost bij aanslagen, terrorisme, ...
allemaal omdat een overheidsdienst een mooi aanbod heeft voor sommige van haar medewerkers, waarbij het idee van een gzcheiden gebedsruimte goedbedoeld was maar uiteraard niet verstandig (daarom werd dit idee al ingetrokken)
maar wel dwepen met tolerantie en daarom dat een overheidsdienst zoiets zeker niet mag doen
ax
er wordt aan niemand iets gevraagd. Neemt niemand deel aan die iftar dan zal het cak dit wel merken en zij conclusie trekken. je mag neen zeggen hé
of blijf liever je hangen in bangmakerij?
Van mij mag iedereen zijn eigen liefhebberij uitoefenen, bijvoorbeeld de regels van een god of profeet volgen. Maar moet daar overheidsgeld aan besteed worden?
Dat hangt er maar vanaf wat je dezelfde keuze noemt. Ja elke werknemer heeft dezelfde keuze om aan een moslimviering mee te doen. Maar aangezien niet iedereen moslim is, heeft niet iedereen echt de zelfde keuze. Om het echt dezelfde keuze te maken, zou elke werknemer de keuze moeten hebben zijn eigen geloof te vieren.appelfflap schreef: ↑06 mar 2025 18:39alle werknemers, ongeacht hun geloof, hebben dezelfde keuze. een keertje deelnemen aan deze maaltijd of niet. net zoals ik tijdens kerstmis de keuze heb om naar het kerstfeestje op mijn werk te komen. het kan perfect zijn det er ook daar sociale druk is om te verchijnen
Waarom zou ik daarvoor pleiten. Ik pleit er ook niet voor om de Ramadan op te doeken. Ik pleit ervoor dat bedrijven en zeker overheden, zich op dat vlak neutraal opstellen en geen religieuze of levensbeschouwelijke initiatieven nemen. En ja wat mij betreft betekent dat ook geen kerstfeesten.appelfflap schreef: ↑06 mar 2025 18:39tot je pleit om de kerstactiviteit op te doeken. uiteraard zal dat niet gebeuren, gelukkig maar (ook al ben ik atheïst)-
Precies!Bonjour schreef: ↑06 mar 2025 22:31 Kerst is toch al helemaal afgezwakt tot het midwinter feest. De kerstborrel is niet meer dan het inluiden van de kerstvakantie. En de kerstvakantie is noodzakelijk om alle cadeaus en eten te kunnen kopen. Op kantoor nooit een christelijke kerstspreuk gehoord.
En ik kan me ook niet voorstellen dat het CAK stukken uit de Koran laat voorlezen. Het enige wat je ze echt kwalijk kan nemen is dat de gebedsruimten gescheiden waren van geslacht.
En we kunnen ons druk maken, maar waarschijnlijk ondergaat de islam in Nederland hetzelfde lot als de christelijke religies en houden we een koranbelt over. En daar hoeft niemand iets voor te doen.
Gebeurt dat dan?
Toch nog maar eens een keer: Gebeurt dat dan?
???
en dat is een denkfout. een verbod vh homohuwelijk draait om uitsluiting, een iftarmaaltijd aanbieden aan je werknemers is net het tegendeel. Het is een recht, een mogelijkheid, inclusie, een verbinding tussen moslims en niet-moslimsJij doet me denken aan de argumentatie voor het homohuwelijk toegelaten werd hier in België. Toen werd er ook geargumenteerd dat homo's en hetero's de zelfde rechten hadden. Zowel homo's als hetero's hadden namelijk het recht met iemand te huwen van het andere geslacht. En op dat nivo hadden ze inderdaad de zelfde rechten. Maar het belangrijke verschil was natuurlijk dat hetero's met hun geliefden konden huwen en homo's niet.
Jij ziet het echt niet dat het voor mensen van een ander geloof niet noodzakelijk een keuze is of ze meedoen of niet? Stel dat het CAK een initiatief had genomomen om werknemers te verbinden door een boerenkermis te organiseren waarbij in zowat elk hapje varkensvlees verwerkt zat. Zou jij dan ook geopperd hebben dat iedereen de zelfde keuze heeft om mee te doen of niet of zou jij toch bedenkingen gehad hebben rond zo'n initiatief tot verbinding?appelfflap schreef: ↑06 mar 2025 23:52???
wil ik meedoen doe ik mee, wil ik niet meedoen ga ik naar huis
wil de moslim meeoden doet hij mee, wil hij z' iftar thuisvieren viert hij hem thuis
willen we allebei meedoen dan leren we mekaar kennen.
wil jij het helemaal niet dan ga je gewoon naar huis
sorry, ik zie het echt niet
De iftarmaaltijd aanbieden kan je enkel zien op die manier zien, als je alle religievoorschriften van de andere religies negeert. Als ik de religievoorschriften van de islam negeer, dan kan ik ook een boerenkermis als een mogelijkheid, inclusie, een verbinding tussen moslims en niet-moslims verkopen omdat ik daarbij de religie-voorschriften voor de moslims negeer.appelfflap schreef: ↑06 mar 2025 23:52en dat is een denkfout. een verbod vh homohuwelijk draait om uitsluiting, een iftarmaaltijd aanbieden aan je werknemers is net het tegendeel. Het is een recht, een mogelijkheid, inclusie, een verbinding tussen moslims en niet-moslimsaxxyanus schreef: ↑06 mar 2025 22:16Jij doet me denken aan de argumentatie voor het homohuwelijk toegelaten werd hier in België. Toen werd er ook geargumenteerd dat homo's en hetero's de zelfde rechten hadden. Zowel homo's als hetero's hadden namelijk het recht met iemand te huwen van het andere geslacht. En op dat nivo hadden ze inderdaad de zelfde rechten. Maar het belangrijke verschil was natuurlijk dat hetero's met hun geliefden konden huwen en homo's niet.
Een verkeerde gedachte.appelfflap schreef: ↑06 mar 2025 23:52
???
wil ik meedoen doe ik mee, wil ik niet meedoen ga ik naar huis.