Is er leven na de dood ?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Uiteindelijk mogen we concluderen dat persoonlijkheid zeer zwaar afhankelijk is van dat ding tussen je oren.
Inderdaad

Er berstaat doodeenvoudig geen vast , onveranderlijk "ik "
---->Wanneer je uit een coma en/of een diepe slaap of een narcose )komt moet het
" ik "( of wat daar voor doorgaat )" terug" opstarten( up-booten of up-loaden van het "ik" ) .... en worden (her)samengesteld uit het( nog resterende ) permanente geheugen waardoor een grotere graad van alertheid en interactie met de buitenwereld terug mogelijk wordt ....

http://www.channel4.com/science/microsi ... /coma.html

---> Je bent helemaal niet wat jezelf denkt dat je bent
er is geen onstoffelijke essentie die je een ziel kunt noemen
Slechts het resultaat van vele "voor en onbewuste " bewerkingen in je brein van inkomende impulsen uit innerlijk en uiterlijk millieu van en in een stoffelijke configuratie ....
Het ik is een adres in je mentale kaart van de werkelijkheid ...
Het adres kan "verhuizen" al naar gelang de modulaire be(ver)werkingen in het brein

---> Als je op je zolder nog schrijfsel ( bijvoorbeeld gedichtjes of dagboeken uit je jeugd ) liggen hebt van jezelf en van jaren geleden ... lees ze eens na ... wedden dat je de helft ervan zelfs niet meer volledig begrijpt , alhoawel je ze toen klaarblijkelijk erg belangrijk vond ..( want anders had je ze niet bewaard---> " beredeneerd " je huidige ik ). ?

Tenslotte
Wie of wat gaat er verder leven in het " hiernamaals" ;
de oude zieke man ?
de jongeling ?
de baby ?
Jouw "wensen" ( bijvoorbeeld ; de verwezenlijking van een eeuwig durend orgasme door een volmaakte vereniging met uw geprefereerde godheid ?of het vermijden van de folteringen in de hel ? ) of jouw ( falende en verloren rakende )" herinneringen " aan "betere tijden" van een veranderend "ik " ?

Het laatst beleefde " ik" valt definitief uiteen met de hersendood .... waarna de afakeling , ontbinding van de materieele basis en drager ervan, onherrroepelijk en onomkeerbaar volgt ....
Autopsie van de hersenen van Terry Schiavo heeft onherrroepelijk aangetoond . dat dit bjvoorbeed al veel vroeger kan en was gebeurt bij deze patient ...
http://quackfiles.blogspot.com/2005/06/ ... hered.html
zie als startpunt ;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Terri_Schiavo
Op 1 april (2005)werd er nog een autopsie op haar lichaam uitgevoerd. Haar man wou zo aantonen hoe ernstig de hersenbeschadiging was die Terri in 1990 had opgelopen. Haar ouders hadden verzocht dat een onafhankelijk expert bij die autopsie aanwezig zou zijn, maar de rechter gaf hiervoor geen toestemming. De uitslag van de autopsie werd uiteindelijk op 15 juni bekend gemaakt: Schiavo had zware hersenbeschadigingen, was blind en leidde een vegetatief bestaan. Uitzicht op mogelijk nog spontaan herstel, waar haar ouders op hoopten, was er volgens de onderzoekers volstrekt niet.
Er bestaat geen ziel-atoom ( bijvoorbeeld een geestelijke monade zoals Leibniz dat noemde of een elementair " geest" deeltje ... )

Het eerste element in de tabel van Mendeljev is NIET
"spiritus" of" anima " met massa 0 , maar waterstof
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

Leven na de dood is er zeker wel. Zeker in de zin van een gevestigde reputatie.

Hoe vaak hoor je niet na iemands overlijden:
… De Zangeres zonder Naam leeft voort als een van de belangrijkste iconen die het Nederlandse levenslied heeft opgeleverd…
En naast dit filosofische aspect heb je ook die verhalen in de Libelle van mensen die over iemand dromen/ iemands aanwezigheid voelen op het moment van diens overlijden.

Zo hoorde ik het verhaal van een kat die totaal overstuur raakte op het moment dat haar baasje in Zuid-Afrika overleed, en mijn moeder, die plotseling het idee kreeg om bij een tante langs te gaan, precies op het moment van overlijden.

Dat zijn rare dingen.
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Elberfeld schreef:Leven na de dood is er zeker wel. Zeker in de zin van een gevestigde reputatie.

Hoe vaak hoor je niet na iemands overlijden:
… De Zangeres zonder Naam leeft voort als een van de belangrijkste iconen die het Nederlandse levenslied heeft opgeleverd…
En naast dit filosofische aspect heb je ook die verhalen in de Libelle van mensen die over iemand dromen/ iemands aanwezigheid voelen op het moment van diens overlijden.

Zo hoorde ik het verhaal van een kat die totaal overstuur raakte op het moment dat haar baasje in Zuid-Afrika overleed, en mijn moeder, die plotseling het idee kreeg om bij een tante langs te gaan, precies op het moment van overlijden.

Dat zijn rare dingen.
toeval,

de verhalen "van een kat die niets deed op het moment dat haar baasje in Zuid-Afrika overleed, en mijn moeder, die plotseling het idee kreeg om bij een tante langs te gaan, en er niks aan de hand was." hoor je niet.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

collegavanerik schreef:
de verhalen "van een kat die niets deed op het moment dat haar baasje in Zuid-Afrika overleed, en mijn moeder, die plotseling het idee kreeg om bij een tante langs te gaan, en er niks aan de hand was." hoor je niet.
Inderdaad, hoe vaak denk je aan iemand die gewoon doorleeft. 16 miljoen Nederlanders; gemiddeld 20 keer per dag. Dus op jaarbasis komen we op een behoorlijk aantal. En dan zitten er altijd een paar tussen die op onverklaarbare wijze een bijzonder moment laten zien. En die komen in het programma "Wonderen bestaan".
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Daniella schreef:
Nu ik weet dat kanker terug actief is in mijn lichaam en ik waarschijnlijk geen hoge leeftijd zal behalen denk ik wel bewuster na over de dood.
Ik wens je veel sterkte.

Verbeelding, fantasie, dromen en voorstellingen zijn voor een gelovige vaak een troost.
Zelf ben ik een dromer.

Ajuus,
Stan
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Blijf het toch heel bijzonder vinden om midden in de nacht "gewekt" te worden en vervolgens je kind met een draad van de rolgordijnen om zijn nek te vinden in zijn bedje...

Ik ga door Daniella, hang in there... :wink:
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Stanhope schreef:
Verbeelding, fantasie, dromen en voorstellingen zijn voor een gelovige vaak een troost.
Dat geldt ook voor een nietsist Stan. Het is een universele behoefte om even weg te vluchten van de realiteit.
Het verschil ligt denk ik tussen een gelovige en een nietsist dat laatsgenoemde terugkeerd na het dromen en niet blijft hangen in zijn fantasiewereld. Uitzonderingen daargelaten.
Samante

Bericht door Samante »

[quote="mysterieus2000"]Nu ik weet dat kanker terug actief is in mijn lichaam en ik waarschijnlijk geen hoge leeftijd zal behalen denk ik wel bewuster na over de dood. /quote]
Ik wil je heel veel sterkte wensen en ik hoop dat ook de artsen je nog een lang kwalitatief goed leven kunnen geven. We hebben allebei een wat afwijkend idee over een hiernamaals. Volgens mij, ik kan me daarin vergissen, denk jij dat je met het sterven afscheid moet nemen van al jouw dierbaren. Omdat je naar die hemel toe zou gaan. Zelf denk ik dat jij geen afscheid hoeft te nemen van jouw dierbaren maar dat je bij ze zult zijn en ze zult kunnen volgen. En ook vermoed ik dat je gaat beseffen dat je ieder moment bij ze bent geweest, zelfs als dat fysiek niet zo was. Tja, als je dan ook echt God bent zoals ik denk, dan is dat niet eens zo gek.
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

tjeerdo schreef:Danielle,

Vervelend dat dit je treft. Wist je het al enige tijd. Is er nog sprake van een behandelingsplan. Of wordt er op dit moment gesproken over palliatieve zorg. Hoe dan ook ik hoop dat je dit op jouw manier kan verwerken.

Helpt dit forum jou bij het verwerkingsproces. Ik neem aan dat je de ontkenningsfase voorbij bent. Door te horen van atheisten/agnostici dat de bijbel "bagger" is. Een hiernamaals leuk bedacht maar niet gebaseerd op enig bewijs. Dit lijkt mij voor jou in deze fase een vorm van zelfkastijding. Of je houdt hiervan en roept het onbewust, prettige gedachten bij je op. Herinneringen die je diep hebt weggestopt maar waar je eigenlijk nog steeds tegen aanloopt. Is anderen bekeren een mogelijkheid om jezelf te bekeren. En ben je eigenlijk wel heel zeker van je zaak?

Grt,

Tjeerdo.
Hallo Tjeerdo,
Ik ben je nog een antwoord schuldig
De eerste keer dat ik te horen kreeg dat ik kanker had was in 90. Ik ben toen geopereerd en behandelt, in 93 nog een keer. De laatste jaren had ik veel pijn in mijn nek, ik dacht dat dit voortkwam uit stress. In januari liet ik foto's nemen en toen bleek dat ik uitzaaingen heb in het bot. Grote paniek want het bot in mijn nek was erg broos geworden en de kans op breken was heel reëel. Ik heb bestralingen gekregen, en ik krijg maandelijks een medicijn dat het bot terug verstevigt. verder neem ik alle dagen een hormonen preparaat. Genezen kan niet meer alleen de tumorgroei vertragen. Zolang de medicatie aanslaat zit ik goed. Het bot is steviger dus het accuut gevaar van breken is over. Ik moet natuurlijk geen gekke dingen gaan doen. De gemiddelde tijd dat dit product de tumorgroei remt is 10 jaar. Ik noem deze behandeling palliatief want er is geen vooruitzicht op definitieve genezing. Als ik dit woord gebruik dan steekt de dokter onmiddellijk zijn stekels uit omdat er nog tal van chemobehandelingen zijn die men mij ook nog kan "aanbieden" nadat dit produkt niet meer werkt. Ik denk achter dat ik hem beleefd zal bedanken voor zijn "aanbieding" en het lijden niet onnodig ga verlengen om hier enkele jaartjes langer te verblijven.

Dit forum is niet echt een deel van het verwerkingsproces. Ik ben al 17 jaar christen en aktief op het internet sinds 2000. Regelmatig ga (en ging) ik in discussie met mensen van verschillende levensopvattingen. Zowel in levende lijve als digitaal.

Hoe vreemd dit misschien mag klinken voor jullie, de argumenten van niet-christenen brengen me niet aan het twijfelen, integendeel het bevestigt me steeds en meer in wat ik reeds geloof. Doordat ik me fysiek kalm moet houden breng ik veel tijd door met lezen, studeren, omgang met God, en computeren. (PSP - een fotobewerkingsprogramma en html zijn ook hobbies van mij) Door de tijd die ik nu heb om nog meer met God bezig te zijn groeit mijn geloof ook.

Wat me vooral aantrekt in dit forum is dat je een tegengestelde mening mag hebben. Op de meeste christelijke forums wordt er nauwlettend gekeken of dat er niemand God beledigt. Dikwijls mag je zelfs nog niet zeggen naar welke kerk je gaat, bang om de verschillen tussen de verschillende denominaties aan te kaarten.

Buiten mijn geloof in God ben ik er ook van overtuigd dat er een duivel is die mensen beliegt, bedriegt en gevangen houdt. Omdat ik van mensen houdt maakt dit me boos. Daarom dat ik persoonlijk aan hem de oorlog verklaart heb. Het is mijn levensdoel om overal waar ik de kans krijg zijn leugens te ontkrachten en mensen te helpen hun vrijheid te bekomen en te behouden. Dit met medewerking, steun en zegen van de kerk waar ik naartoe ga.

Dit laatste is een antwoord op hoe ik dit (de ziekte) met mijn geloof kan rijmen. Ik zie mezelf als een soldaat, en een soldaat kan gewond raken. Maar de prijs wordt aan de eindstreep uitbetaalt.

Groetjes Daniella
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

tjeerdo schreef:
Stanhope schreef:
Dat geldt ook voor een nietsist Stan. Het is een universele behoefte om even weg te vluchten van de realiteit.
Het verschil ligt denk ik tussen een gelovige en een nietsist dat laatsgenoemde terugkeerd na het dromen en niet blijft hangen in zijn fantasiewereld. Uitzonderingen daargelaten.
Misschien heb je daar wel gelijk in.

Een goede vriend van mij is christen (zijn omgeving vindt dat ook) en daarnaast is hij atheïst. Het lukt hem gewoon niet om in (een) God te geloven. Tevens heeft hij een rijkere fantasie dan ons liefje Daniella als het gaat over het hiernamaals.

Ajuus,
Stan
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Stanhope schreef: Een goede vriend van mij is christen (zijn omgeving vindt dat ook) en daarnaast is hij atheïst. Het lukt hem gewoon niet om in (een) God te geloven. Tevens heeft hij een rijkere fantasie dan ons liefje Daniella als het gaat over het hiernamaals.

Ajuus,
Stan
Hallo Stan,
Leg mij nu eens uit hoe iemand EN christen EN tegelijk atheïst kan zijn ?
Groetjes Daniella
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

mysterieus2000 schreef:
Hallo Tjeerdo,
Ik ben je nog een antwoord schuldig
De eerste keer dat ik te horen kreeg dat ik kanker had was in 90. Ik ben toen geopereerd en behandelt, in 93 nog een keer. De laatste jaren had ik veel pijn in mijn nek, ik dacht dat dit voortkwam uit stress. In januari liet ik foto's nemen en toen bleek dat ik uitzaaingen heb in het bot. Grote paniek want het bot in mijn nek was erg broos geworden en de kans op breken was heel reëel. Ik heb bestralingen gekregen, en ik krijg maandelijks een medicijn dat het bot terug verstevigt. verder neem ik alle dagen een hormonen preparaat.
Beste Danielle,

Tien jaar is voor sommigen een mensenleven. Mocht jouw avatar overeenstemmen met je eigen leeftijd; dan kun je nog op een respectabele leeftijd komen. Tenzij de achteruitgang dusdanig is, dat je kiest voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Maar dat zijn persoonlijke keuzes. Je zegt dat je veel leest en veel op internet zit. En hierdoor je geloof ziet groeien. Klinkt erg tegenstrijdig. Voor de meesten is het tegenovergesteld. Of je moet een ongelooflijk bord voor je hoofd hebben. De afgelopen tientallen jaren is een onnavolgbare stroom van artikelen die bijbel en religie skepticeren. Ik kan mij niet voorstellen dat deze informatie mensen onberoerd laat.

Door constant hier tussen te zitten neem je onbewust deze informatie op. Door het tegenovergestelde te beweren is er sprake van een opgeworpen barriere. Het klassieke patroon van : "Ik geloof dus God bestaat". Of de bijbel is waar omdat ik zeg dat het waar is. En alle informatie waarin een andere mening verpakt zit gaat het ene oor en andere weer uit. Probeer hier eens een rationeel antwoord op te formuleren.

Het is voor jou gemakkelijker om te zeggen: "De heer leidt mij op zijn paden en geeft de informatie die nodig is om alle antwoorden te vinden". Even geen evangelisatie-show of de super-christen uithangen. Lukt dat.

Grt,

Tjeerdo.

Nb. Je vecht op dit forum niet tegen Satan, maar tegen mensen die een andere opvatting koesteren.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Geloof/meditatie is een pijnstiller en kalmeringsmiddel , net zoals vele andere drugs ( die dan medicatie worden genoemd )....
Het werkt niet alleen bij christenen maar ook in andere "religieen " en bij vele meditatie technieken

Natuurlijk zal het geloof in Donald Duck minder sterk werken voor iemand die in een
christelijke omgeving heeft geleefd of er gedurende zeer lange tijd zelf voor heeft gekozen ....

Het bied geen duurzame oplossing voor het definitief genezen van ziektes of oplossing van medische problemen ;maar het helpt wel bij pijn , de morele weerstand en het incasseringsvermogen van de patient , en het verwerkingsproces / het aanvaarden van het onontkoombare ....

De hersenen zijn in staat lichaamseigen opiaten ( bijvoorbeeld endorfinen
De natuurlijke opiaten (drugs, pijnstillers) die door je brein gemaakt worden en er o.a. ook voor zorgen dat je ergens van kunt genieten.of je pijnverwachtingen worden gekalmeerd )
aan te maken ....

Het rotsvaste geloof verzet wel degelijk bergen ( in de psycho-somatische huishouding van een persoon ) inclusief een manier om de pijn te bestrijden ....
(Het is een mogelijke goede verklaring voor langdurige placebo -effekten ?)

Sommige ( er zijn nog niet genoeg zulke getuigenissen om het anekdotische te overstijgen ) van de mensen die mislukte zefmoord-pogingen achter de rug hebben , vertellen dat wanneer eenmaal de zelfdoding handelingen zijn genomen er een soort euforie onstaat in de hersenen .... net alsof er vooraf pijnstillers worden geloosd ...
Deze getuigenissen komen overeen met verslagen van BDE -verslagen en getuigenissen

Het is erg wreedaardig mensen die terminaal ziek zijn of met een naderend einde worden geconfronteerd , deze door henzelf gewenste "steun vanuit hun geloof " te ontzeggen ( of te vernietigen ) ook wanneer het volgens weer anderen totaal op " fantasie" zou berusten ....

"l'enfer se sont les autres " ( Sartre ), ook hier ....

Dit is dan ook de reden waarom ik over dit onderwerp in het vervolg nog erg weinig kwijt wil .... en ik hier niet verder op wil ingaan met jou ....

Daniella , ik hoop dat je de vrede en de gemoedsrust moogt vinden die je ten volle verdiend en die je in staat moet stellen dit onontkoombare juk moedig te dragen .....
( dit is helemaal niet sarcastisch bedoeld )
Ik wens je als medemens ten volle de verlossing waarop je zelf het meest hoopt .....

Beste , ik ben zelf ongelovig en ik kan niet voor u bidden .... sta me toch toe het gebed te citeren dat ik ooit hoorde van mijn schoonvader toen hij al stervende was ... het beweegt me nog altijd zeer ;

God ,
geef me de kracht om te aanvaarden , wat onontkoombaar is
zoals ik de kracht kreeg dat ten goede te veranderen , wat kon veranderd worden
en naar beste weten en vermogen .....
Vader , in uw handen beveel ik mijn geest ....
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 01 jul 2006 14:53, 7 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

mysterieus2000 schreef:
Stanhope schreef: Een goede vriend van mij is christen (zijn omgeving vindt dat ook) en daarnaast is hij atheïst. Het lukt hem gewoon niet om in (een) God te geloven. Tevens heeft hij een rijkere fantasie dan ons liefje Daniella als het gaat over het hiernamaals.

Ajuus,
Stan
Hallo Stan,
Leg mij nu eens uit hoe iemand EN christen EN tegelijk atheïst kan zijn ?
Groetjes Daniella
Lieve Daniella,

Op dit moment zit ik heerlijk bier te drinken en ik acht het niet nodig om aan jouw vraag veel aandacht te schenken.

Een Remonstrants antwoord is:
De Remonstrantse Broederschap is een geloofsgemeenschap die, geworteld in het evangelie van Jezus Christus en getrouw aan haar beginsel van vrijheid en verdraagzaamheid,
God wil eren en dienen.

Ruimte is een voor Remonstranten kenmerkend begrip. Ruimte voor ieder, die met behoud van zijn of haar eigenheid en respect voor die van een ander, op zoek wil gaan naar een actuele manier van geloven. Remonstranten proberen op de vragen van vandaag te reageren met een open oog voor eigentijdse ontwikkelingen in maatschappij en cultuur. Pasklare antwoorden hebben remonstranten niet. Zij aanvaarden dat er vragen zijn waarop geen antwoord gegeven kan worden. Wel leggen remonstranten een verbinding tussen bijbelse verhalen en de wereld van nu. Zij ontlenen er hun verwachting aan dat het zin heeft om zich in te zetten voor vrede, gerechtigheid en duurzame ontwikkeling. De remonstranten vormen een open geloofsgemeenschap. Er is geen vaste, voor iedereen bindende geloofsbelijdenis, wel kennen zij een beginselverklaring. In zaken van geloof zijn mensen aangewezen op hun eigen oordeel en verantwoordelijkheid en niet op het gezag van anderen. De bijbel is voor remonstranten een verzameling geschriften, waarin mensen tijden plaatsgebonden van hun geloof hebben getuigd. Deze getuigenissen vormen een bron van inspiratie, als zij in vrijheid mogen worden getoetst op hun betekenis voor deze tijd. Dat leidt ertoe dat bij remonstranten heel verschillende beelden bestaan van God en Jezus Christus.
Het LUKT hem eenvoudig niet om in (een) God te geloven.

Zowel Jezus als Paulus zeiden dat je niet mag oordelen over een ander. Doe dit dan ook niet, anders ben jij misschien geen christen. :wink:

Liefs,
Stan
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Beste Stan,
Je mag gerust eerst genieten van je pintje hoor voordat je mij antwoord. Maar toch tof dat je even tijd gevonden hebt :wink:

Mijn vraag was niet oordelend bedoelt hoor. Het klonk mij alleen een beetje vreemd in de oren. Een christen is volgens mij op zijn minst iemand die Jezus wil volgen, dus moet hij toch geloven in Jezus en God. Een athëist is iemand die niet gelooft in God. Dus of je gelooft of je gelooft niet.

Maar bedankt voor je uitleg over remonstranten. Weer iets bijgeleerd vandaag.

Groetjes Daniella
Plaats reactie