Amerauder schreef: ↑26 jul 2024 11:57
Dit is toch een veel te beperkte kijk? Alleen in Amerika werkt dat zo, en dan nog alleen onder het minder intelligente gedeelte van de bevolking. In de rest van de wereld en onder volwassenen kijken we naar veel meer factoren dan huidskleur alleen.
Misschien klopt dat in het dagelijks leven bij het grote publiek dat zich niet of nauwelijks met het probleem bezig houdt (en er lekker op los discrimineert, en zich even gemakkelijk gediscrimineerd voelt.
Maar in het publieke debat wordt “huidskleur” automatisch aan “ras” gekoppeld en “discriminatie” zonder meer aan “racisme” Dat vervuilt de discussie.
Een Chinees verschilt niet veel qua huidskleur van een Japanner, noch een Ier van een Engelsman. Toch werden en worden dat als minderwaardige rassen beschouwd. Ook dat valt onder racisme, ook in de nauwere vorm die jij beschrijft.
Een chinees en een Japanner behoren dan ook volgens de rassenleer tot hetzelfde “ras” En dat geldt ook voor de Ier en de Engelsman.
Iedereen beschouwt zijn eigen groep, of het nu om de etniciteit gaat, om de cultuur, religie, ideologie, politieke voorkeur, of de sportclub waar hij lid van is als superieur aan de rest van de wereld. Dat is inherent aan het mens-zijn. De kern van het wij-zijdenken. Heel gewoon. Overal en altijd.
Het wordt racisme als de wij-groep –in dit geval de blanke, christelijke, boreale Europeaan– dat superieoriteitsgevoel een (pseudo)-wetenschappelijke onderbouwing geeft om er de grootschalige misdaden die het in het verleden gepleegd heeft en nog steeds pleegr een schijn van legitimteit te geven. Zo kunnen ze zonder gewetenswroeging verdergaan met hun misdaden.
Die dingen samen en meer, dat is gewoon wat ras betekent, namelijk: etniciteit. Daar is niets onduidelijks of verwarrends aan. Verwarrend is juist om op huidskleur te focussen. Een Spanjaard voelt zich heel anders dan een Marokkaan, maar dat is in veel gevallen aan de huidskleur alleen niet te zien.
Klopt niet helemaal wat je zegt.
Om te beginnen: Er bestaan geen mensenrassen. Dat is een kunstmatig begrip. Maar degenen die de rassenleer formuleerden gingen juist uitdrukkelijk van de huidskleur uit. Daar koppelden zij dan allerlei lichamelijke en geestelijke kwaliteiten aan vast. En een hiërarchie die voor het “blanke ras” heel positief uitpakte en voor het “zwarte ras” uitzonderlijk negatief. De –werkelijk bestaande– etnische, culturele, religieuze en ontwikkelingsverschillen negeerden ze.
Het is erg verwarrend dat je schijnbaar wilt (?) dat we ophouden over rassen te spreken maar daar zelf wel mee doorgaat. “Blank” verwijst letterlijk dan wel naar de kleur van het gelaat, maar die letterlijke betekenis is misleidend. In feite wordt met dat word naar een groep etniciteiten verwezen met veel en veel meer kenmerken dat huidskleur alleen.
Zou je een albino van Nigeriaanse afkomst blank noemen? Daaruit blijkt dat dit woord naar etniciteit verwijst, en niet naar de huidskleur.
Het verwarrende komt niet door mij, maar door de rassenleer zelf, die nadrukkelijk de kleur van de huid koppelt aan een groot aantal fysieke en psychische kenmerken en kwaliteiten die een “ras” zou bezitten. Dat die huidskleur een groot aantal etniciteiten, culturen, religies, talen enz. enz. omvatte negeerden ze. Een albino van het “zwarte ras” blijft voor hen gewoon een lid van het “zwarte ras”
Het woord naar huidskleur willen laten verwijzen is een vergissing. Dat zaait alleen maar verwarring, dan weet je niet meer waar je het over hebt.
Helemaal waar.
Maar ik ben niet degene die de vergissing maakt. Dat zijn de aanhangers van de rassenleer. Ik verwijs er alleen naar.
Even verderop spreek je van “onze zwarte medemens”. Evenzo, je denkt toch hopelijk niet dat je met die term enkel op de huidskleur wijst? Natuurlijk niet. Sommige mensen uit India hebben een donkerder gelaat dan sommige mensen die “zwarte medemens” worden genoemd. Het is dus niet de huidskleur die daarmee bedoeld wordt, maar een totaalpakket aan kenmerken die samen een etniciteit vormen. Huidskleur is slechts één van die vele kenmerken.
Toch wel.
Voor de meer rigide racist is iedereen die niet “blank” is “zwart”. Er zijn alleen gradaties in “zwartheid”, maar allemaal zijn ze inferieur aan het “blanke ras” (niet mijn idee!! maar de manier van redeneren van de racist). Over etniciteit werd verder niet nagedacht. “zwart” is “zwart” en dus inferieur.
Ten eerste. Door iemand zo te noemen, een “zwart persoon”, klinkt het alsof de kleur van zijn huid zijn meest belangrijke kenmerk is. Neutraler zou zijn om te zeggen: “een persoon met een donkere huid”. Dan laat je ruimte voor andere kenmerken, zoals bijvoorbeeld zijn persoonlijkheid of zijn nationaliteit, en maak je die niet ondergeschikt aan de kleur van zijn huid.
Ook hier geldt weer:
Dit is niet mijn vergissing, maar die van de racist.
Voor mij zijn alle mensen gelijk en gelijkwaardig in hun mens-zijn en tegelijk volstrekt uniek in hun individu-zijn.. En allemaal verdienen ze daarom hetzelfde respect, ook al kan ik het soms hartstochtelijk oneens zijn met hepaalde culturele/religieuze/ ideologische denkbeelden die mijn medemensen erop na kunnen houden.
Ten tweede lijkt de gedachte niet in je op te komen dat ook andere etniciteiten zichzelf als “het superieure ras” kunnen beschouwen. Heb je daar wel eens van gehoord? Mensen van een etniciteit met een donkere huid die zichzelf etnisch superieur achten aan bijvoorbeeld Europeanen en Chinezen?
en alweer
Het is niet mijn manier van denken.
En ik heb ook elders in deze draad al geschreven dat superioriteitsgevoelens algemeen menselijk zijn.
Mijn eigen ouders hebben mij opgevoed met het denkbeeld dat ik als lid van de etnische groep van de Indische Nederlanders superieur was aan de hollandse kaaskoppen om ons heen. Gelukkig was ik ook toen al, maar dat begreep ik dat pas op veel latere leeftijd, een scepticus en een vrijdenker, zodat het denkbeeld geen vat op me kreeg. Net zo min als de gereformeerde indoctrinatie van de scholen die ik bezocht.