Wat had 'de mensheid' anders moeten doen?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Wat had 'de mensheid' anders moeten doen?

Bericht door Jagang »

HierEnNu schreef: 24 jul 2024 23:21
Ik denk daarbij als eerste aan de ontwikkeling van de PC die in kleine garages is begonnen, maar toch ook wel aan de start van sociale bewegingen door enkele gemotiveerde enthousiastelingen.
Het (immer toenemende) pakket aan crises waarmee we nu zitten als gevolg van de industriële beschaving, is geen probleem om op te lossen, maar een toestand waarin we verkeren. De PC is er een onderdeel van, niet iets wat daar mee in tegenspraak is.

"De wereld veranderen" is in die zin ook een frase waar je alle kanten mee op kan, want indien de wereld tegen 2100 een grote woestijn zou zijn, kan je ook zeggen dat we de wereld hebben veranderd.
Laatst gewijzigd door Jagang op 26 jul 2024 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 jul 2024 15:41 Daar is onderzoek naar gedaan.
De kindersterfte nam sterk toe nadat men zich ging vestigen.
Ook leefde men een stuk korter.
Er werden ter compensatie veel meer kinderen geboren, die sneller zelf weer vruchtbaar werden.
Er was daardoor een overcompensatie waardoor het aantal mensen toe nam.
Het is nog maar de vraag of we er daardoor als persoon beter van werden.
Dit is inderdaad grotendeels correct.
Nee, als persoon werden we daar niet (meteen) beter van.
Maar daar heeft evolutie, ook culturele, maling aan.

Indien we ons binnen beschaving sneller voortplanten dan in jager-verzamelaarsgroepen, dan is dat voldoende om de balans naar beschaving te doen doorslaan, zelfs al zal dat op de veel langere termijn doorgaans een doodlopende weg zijn door oa een immer toenemende complexiteit, en verderop uitputting van bodems en grondstoffen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Mullog schreef: 25 jul 2024 17:26 Wat ik weet is dat jager verzamelaars aanzienlijk minder hoefde te werken dan de eerste agrariërs (ook daar is onderzoek naar gedaan). Ik denk dat de eerste het over het algemeen beter hadden en gelukkiger waren dan de tweede.
Misschien wel, zeker in het opstartstadium, en het dieet was aanvankelijk vaak matig tot slecht. (Iets dat ook later een terugkerend probleem zou blijven, bijvoorbeeld, tijdens de middeleeuwen, tot de landbouw langdurig in een soort stasis verkeerde.)
Hoe de moderne tijd zich qua geluk verhoudt tot jager-verzamelaars, weet ik niet.

Ik kan het de jager-verzamelaars van toen niet meer vragen, en ik denk dat we ook moeten oppassen ze niet te romantiseren.
Ook weet ik niet of werk en geluk omgekeerd evenredig aan elkaar zijn, zonder oog te hebben voor het soort werk.

Hoe dan ook hebben we onszelf als het ware te sterk gedomesticeerd om nog vrijwillig te kunnen terugkeren naar zo'n vorm van leven.
Dus over "verkeerde afslagen" filosoferen, zoals ik hier in de draad her en der zie, heeft imo niet zo veel zin.
Ik weet bijvoorbeeld niet in hoeverre die afslag vrijwillig is genomen, en ook dat deze meerdere keren los van elkaar is genomen, op verschillende plekken, en verschillende tijden, geeft te denken.
Henry Ford
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Voor de overstap zijn veel redenen te bedenken.

Het is zelfs mogelijk dat de jagers-verzamelaars iet te succesvol waren bij de jacht.

Men ving wat dieren levend ,voorraad om ze later op te eten, lastig mee nemen dus misschien liet men ze bewaakt achter.
Dat kan na flink wat generaties zijn uitgegroeid tot iet permanents.

Echt weten hoe het is gebeurd, zullen we wel nooit meer met zekerheid achterhalen.

PS.
Bij de Neanderthaler was dit uitgesloten geweest.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

HierEnNu schreef: 25 jul 2024 23:11
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 jul 2024 18:16
Mullog schreef: 25 jul 2024 18:10
Maar ik vermoed dat wij dit gesprek en jij je wiskunde niet had gehad,
om maar eens iets te noemen :lol:
Dat is zo.
Waarschijnlijk zouden we niet bestaan.
Zulks is precies de reden waarom het mij verheugt
dat de mensheid niets anders gedaan heeft dan het gedaan heeft,
want anders zou ik niet bestaan ...

Tevens zou het me verheugen als de mensheid het vanaf hier en nu anders gaat doen.
Ik draag daar op mijn bescheiden manier graag mijn steentje aan bij.
Elon musk: in the limit , the woke ideology is propagating the extinction of humananity. Most times implicite, sometimes explicite.

https://x.com/elon_docs/status/1816836139241669045

Nu ja weet niet de juiste omschrijving,... misschien bewonderingswaardig dat de velen hier er dit niet onder stoelen stoelen of banken steken.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

holog schreef: 27 jul 2024 07:48
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 jul 2024 18:16
Dat is zo.
Waarschijnlijk zouden we niet bestaan.

Tevens zou het me verheugen als de mensheid het vanaf hier en nu anders gaat doen.
Elon musk: in the limit , the woke ideology is propagating the extinction of humananity. Most times implicite, sometimes explicite.

Nu ja weet niet de juiste omschrijving,... misschien bewonderingswaardig dat de velen hier er dit niet onder stoelen stoelen of banken steken.
Je adresseert mij, maar ik kan niet plaatsen waarom of wat je daarmee bedoelt.
Wat bedoel je?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 26 jul 2024 14:14 Voor de overstap zijn veel redenen te bedenken.

Het is zelfs mogelijk dat de jagers-verzamelaars iet te succesvol waren bij de jacht.
Dat is zeker een mogelijkheid.
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

holog schreef: 27 jul 2024 07:48 Elon musk: in the limit , the woke ideology is propagating the extinction of humananity. Most times implicite, sometimes explicite.

Is het moderatieteam collectief met vakantie?
Henry Ford
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

Jagang schreef: 27 jul 2024 13:14
holog schreef: 27 jul 2024 07:48 Elon musk: in the limit , the woke ideology is propagating the extinction of humananity. Most times implicite, sometimes explicite.

Is het moderatieteam collectief met vakantie?
Waarom ? Kijk naar de openingspost van dit topic. Dit topic ontstond letterlijk uit een topic waarin de verlaging van kindersterfte keer op keer als slecht nieuws werd bestempeld door de deelnemers hier. Gewoon feiten dus. Demoralisatie troef. Waar Musk me wel fout bij zit is dat het veel dieper zit als enkel bij 'woke'.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

HierEnNu schreef: 27 jul 2024 10:51
holog schreef: 27 jul 2024 07:48

Je adresseert mij, maar ik kan niet plaatsen waarom of wat je daarmee bedoelt.
Wat bedoel je?
Nee sorry was niet tegen u gericht (jij zei ook immers dat je wel blij was dat er niet werd geopteerd voor uitsterven) ik wou er enkel iets extra aan toevoegen.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

holog schreef: 27 jul 2024 14:08Nee sorry was niet tegen u gericht (jij zei ook immers dat je wel blij was dat er niet werd geopteerd voor uitsterven) ik wou er enkel iets extra aan toevoegen.
OK helder!
Nee zeg, uitsterven? Nee, om uitsterven te voorkomen ben ik zelfs voorstander van geldverslindende projecten als voorbereiding op reizen naar Mars en kolonisatie van de verre ruimte!

Voorstanders van uitsterven beantwoord ik meestal met:
  • "Als jij om moverende redenen werkelijk voorstander bent van uitsterven,
    geef me dan eerst het overtuigende bewijs dat je dat echt meent en
    begin alvast met dat ene leven waarover je het recht hebt om te beëndigen,
    dan pas neem ik je serieus en dan zien we daarna wel hoe de disscussie verder verloopt!"
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

holog schreef: 27 jul 2024 14:04
Waarom ? Kijk naar de openingspost van dit topic. Dit topic ontstond letterlijk uit een topic waarin de verlaging van kindersterfte keer op keer als slecht nieuws werd bestempeld door de deelnemers hier. Gewoon feiten dus. Demoralisatie troef. Waar Musk me wel fout bij zit is dat het veel dieper zit als enkel bij 'woke'.
"Woke" heeft niets met dit topic te maken, bepleit bovendien niet het uitsterven van de mensheid, noch spreek ik hier waardeoordelen uit.
Het is enkel zo dat alles neveneffecten heeft, wat het idee van morele progressie im frage stelt.
Henry Ford
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

HierEnNu schreef: 27 jul 2024 14:29
holog schreef: 27 jul 2024 14:08Nee sorry was niet tegen u gericht (jij zei ook immers dat je wel blij was dat er niet werd geopteerd voor uitsterven) ik wou er enkel iets extra aan toevoegen.
OK helder!
Nee zeg, uitsterven? Nee, om uitsterven te voorkomen ben ik zelfs voorstander van geldverslindende projecten als voorbereiding op reizen naar Mars en kolonisatie van de verre ruimte!

Voorstanders van uitsterven beantwoord ik meestal met:
  • "Als jij om moverende redenen werkelijk voorstander bent van uitsterven,
    geef me dan eerst het overtuigende bewijs dat je dat echt meent en
    begin alvast met dat ene leven waarover je het recht hebt om te beëndigen,
    dan pas neem ik je serieus en dan zien we daarna wel hoe de disscussie verder verloopt!"
Jij en Musk komen op dat gebied alvast goed overheen.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

Jagang schreef: 27 jul 2024 14:51 "Woke" heeft niets met dit topic te maken, bepleit bovendien niet het uitsterven van de mensheid, noch spreek ik hier waardeoordelen uit.
Het is enkel zo dat alles neveneffecten heeft, wat het idee van morele progressie im frage stelt.
Dat 'woke' niet de correcte benaming is bevestigde ik hierboven reeds, de 'degrowth' beweging komt reeds veel beter in de buurt. voor de rest heeft het alles met het topic te maken. Ik dacht niet dat ik u quote dus ik weet niet waarom jij je blijkbaar aangevallen voelt.
Alles ter zake : David Deutsch , ik weet niet of het uit the beginning of infinity komt, om een blijkbaar nog steeds een zeer onpopulair antwoord te geven op de vraag van the topic opener- en om op uw 'neveneffecten' terug te komen

Edit - effectief uit 'the beginning of infinity'
https://thebeginningofinfinity.xyz/Optimism

Volgens mij is het ook wat mijn eerste antwoord op ontopic opener was : "Don't panic" , het viel me eigenlijk slechts onlangs op wat de diepere betekenis, van deze fantastische woorden op het schitterend "Hichthicker's guide to a galaxy"
Van Adam Douglas is.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

David Deutsch- 'The beginning of infinty.' Even ter info voor de boekenwormen hier, ik heb het zelf (nog) niet gelezen, bij blijkbaar absoluut kostenloos ter download beschikbaar.
Ben wel benieuwd of iemand hier hem reeds las.
Plaats reactie