Mullog schreef: ↑25 jul 2024 17:26
Wat ik weet is dat jager verzamelaars aanzienlijk minder hoefde te werken dan de eerste agrariërs (ook daar is onderzoek naar gedaan). Ik denk dat de eerste het over het algemeen beter hadden en gelukkiger waren dan de tweede.
Misschien wel, zeker in het opstartstadium, en het dieet was aanvankelijk vaak matig tot slecht. (Iets dat ook later een terugkerend probleem zou blijven, bijvoorbeeld, tijdens de middeleeuwen, tot de landbouw langdurig in een soort stasis verkeerde.)
Hoe de moderne tijd zich qua geluk verhoudt tot jager-verzamelaars, weet ik niet.
Ik kan het de jager-verzamelaars van toen niet meer vragen, en ik denk dat we ook moeten oppassen ze niet te romantiseren.
Ook weet ik niet of werk en geluk omgekeerd evenredig aan elkaar zijn, zonder oog te hebben voor het soort werk.
Hoe dan ook hebben we onszelf als het ware te sterk gedomesticeerd om nog vrijwillig te kunnen terugkeren naar zo'n vorm van leven.
Dus over "verkeerde afslagen" filosoferen, zoals ik hier in de draad her en der zie, heeft imo niet zo veel zin.
Ik weet bijvoorbeeld niet in hoeverre die afslag vrijwillig is genomen, en ook dat deze meerdere keren los van elkaar is genomen, op verschillende plekken, en verschillende tijden, geeft te denken.