TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑02 jan 2024 10:22
Net als nu voor de 2e kamer verkiezingen dienen de deelnemende partijen hun lijst met kandidaten in.
Dat is in bijna elke systeem zo.
Inderdaad, maar in dit systeem moet dit geschied zijn vóórdat men de lijstjes met personen kan opstellen, waaraan men zijn stemmen wil doorgeven, als men er te weinig heeft om zelf in het parlement te komen.
Er zal echter geen 1e kamer meer zijn.
Die kunnen we nu ook afschaffen.
Maar dat doen we "nu" niet. Getrapte verkiezingen lenen zich niet voor een systeem waarin elke stem telt. Dus de 1e kamer handhaven is niet logisch indien men dit zou invoeren
Eventueel moet daarbij worden vermeld aan welke kieskring de partij iedere kandidaat toewijst.
Daar gaat het de mist in.
Kandidaten dienen die keuze zelf te maken en niet door de partij regenten aan een district te worden toegewezen.
Daarnaast vind ik zelf dat een kandidaat altijd uit zijn district moet komen anders gaat de partij top parachuteren.
Het is slechts van beperkt belang, dus heb ik er niet te veel aan willen veranderen. Maar met je tweede voorstel (ze zijn niet beiden te realiseren) heb ik geen moeite.
Zodra deze lijsten zijn goedgekeurd en (online) openlijk gepubliceerd.
Wie gaat dat dan goedkeuren en wat zijn de normen?
Dezelfde instantie die dat nu doet. (De kiesraad) De enige norm die verandert, is waarschijnlijk het aantal kandidaten per lijst. Dat kán kleiner dan in een 2e kamer waar je 50 personen nodig hebt om een derde van de stemmen te kunnen uitbrengen.
Dient men voor elke kandidaat op de lijsten(1 een kort lijstje met (bijvoorbeeld maximaal 5) personen in te dienen aan wie de stemmen van die kandidaat worden doorgegeven, mocht de kandidaat er niet voldoende verkrijgen om tot de enige kamer van de volksvertegenwoordiging te worden toegelaten.
Waarom moet dat?
Verplichten leidt tot verkopen/verkwanselen van stemmen en kan ook circulaire verwijzingen leiden.
Nu ineens zijn er weer meer kamers, hoeveel dan wel?
Dat moet en dat moet vóór de verkiezingen, omdat als het niet gebeurt er stemmen niet zouden meetellen en als het achteraf gebeurt, dán zouden er inderdaad stemmen verkocht kunnen worden. Veel zal zo'n verkoop weliswaar niet opleveren, want je hebt het in de praktijk over splinterpartijen die minder dan 10.000 stemmen hebben verzameld.
(ik heb de details over de verkiezingen in 2012 indertijd gedownload, en als alle afvallers hun stemmen aan de lijsttrekker doorgeven, dan zou men om bij de 150 personen te komen die de meeste stemmen verzamelden, slechts 2000 stemmen nodig te hebben. Maar dat verandert uiteraard als de lijsttrekkers minder stemmen zouden inpikken).
Circulaire verwijzingen zijn geen probleem. Stel Wim geeft zijn stemmen door aan Zus, zus aan Jet en Jet aan Wim. Als Wim als eerder afvalt dan Jet, dan kan Jet geen stemmen meer aan Wim doorgeven. Als Jet eerder afvalt dan Zus, dan kan Zus geen stemmen meer aan Jet meer doorgeven en als Zus eerder afvalt dan Wim. dan kan Wim geen stemmen meer aan Zus doorgeven.
Verder worden, als Wim's stemmen bij Zus waren beland, en Zus later zelf afvalt, alleen de stemmen die op Zus zelf waren uitgebracht bij het totaal van Jet geteld. De stemmen die van Wim afkomstig waren, gaan naar de volgende persoon op het lijstje van Wim!
De betreffende personen dienen echter wel op enige kandidatenlijst te staan, maar dat is de enige restrictie. De meeste partijen zullen echter niet alles toelaten wat de kandidaat maar zou willen.
Dat wordt vreemd dan.
Stemmen uit district A worden ineens bij district B geteld.
Als de partij dit gaat toewijzen is dat de eerste stap naar een bindende partijdiscipline en niet een persoonlijke verantwoordelijkheid van een kandidaat.
----------------------------
Dit alleen al zal maken dat de kiezers zich niet echt vertegenwoordigd voelen.
Daarnaast wordt het een totaal onoverzichtelijk geheel.
Stemmen worden NIET bij een ander district geteld. De stemmen die door worden gegeven, worden slechts bij het totaal van de betreffende kandidaat geteld.
Als je het niet eens bent met de afspraken die binnen de partij zijn gemaakt, staat het je vrij om een eigen lijst in te dienen. Je loopt dan wel een behoorlijk risico dat je de waarborgsom van 11.250 Euro kwijt bent.
Voor alle partijen geldt in de praktijk, dat de lijsttrekker minstens de helft van de stemmen van de partij krijgt. Zelfs bij een combinatie-partij (PVDA/Groen Links) blijkt dat het geval. Dus het leeuwendeel van de kiezers, krijgt de vertegenwoordiger van hun keuze. (stem je op Geert dan krijg je ook Geert en niet een van zijn 36 klonen), idem voor Pieter, Frans, Dilan en Rob.
Wat is er onoverzichtelijk?
Je klikt online op elke kandidaat, die je overweegt, en ziet dan de personen aan wie die jouw stem zou doorgeven, indien de kandidaat zelf zou afvallen.
Dat is alles wat de kiezer hoeft te doen om te weten wat er met zijn stem gebeuren kan.
Alleen in het onverhoopte geval dat alle (5) personen op dat lijstje zelf óók afvallen, kan daar na de verkiezingen een extra persoon bij komen. Om die reden zullen de kandidaten van splinterpartijen meestal de lijsttrekkers van een of twee grotere partijen waar ze qua standpunten dicht bij staat, bij voorbaat al onder aan hun lijstje zetten. Dat voorkomt dat de kiezers die de splinter overwogen, in plaats daarvan - voor alle zekerheid - maar op die grotere partij stemmen.
Waarom zou de kiezer zich niet vertegenwoordigd voelen?
Omdat JIJ mijn uitleg niet goed gelezen hebt?
Of omdat ik verzuimd heb, wat het enige is, dat een kiezer zou moeten doen, dat in het huidige kiessysteem overbodig is groot en vet op te schrijven.