Raadsels en rebussen en zo

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Raadsels en rebussen en zo

Bericht door Rereformed »

ChaimNimsky schreef: 16 jun 2023 10:09
Rereformed schreef: 16 jun 2023 10:02
ChaimNimsky schreef: 16 jun 2023 10:01 Nee.
...want dat is toch de enige manier waarop de persoon die enkel weet onder welke vorm het ligt er zeker van kan zijn waar het briefje ligt?
Indien dat zo zou zijn geweest, hoe kan degene die enkel weet onder welke kleur het ligt, er zeker van zijn dat het briefje onder de blauwe cirkel ligt? Er is immer eveneens een blauwe driehoek.
Omdat de persoon die enkel weet onder welke vorm het ligt zegt het te weten.
Maar toegegeven, in dat geval kunnen ze niet tegelijkertijd het antwoord 'ja' geven. En dat is waar het raadsel van uitgaat?
Bovendien, waarom zeiden ze niet meteen dat ze wisten waar het briefje lag?
Hmm, spannend raadsel hoor.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

ChaimNimsky schreef: 16 jun 2023 10:09 Bovendien, waarom zeiden ze niet meteen dat ze wisten waar het briefje lag?
Ik ga weer terug naar "Op de tafel".
Ze zeiden niet meteen waar het briefje lag omdat ze het idee hadden te moeten zeggen onder precies welke van de vijf objecten het lag en dat konden ze niet.
Maar omdat die examinator uit zijn vel springt geven ze het antwoord waar de examinator niks op aan te merken kan hebben omdat dat met zekerheid juist is.
Born OK the first time
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Laten we het wat gemakkelijker maken.

RWB
vierkant
+
+
driehoek
+
+
cirkel
+

Dit is de tabel met de voorwerpen. En laten we de persoon die de kleur kent: Klara noemen en de persoon die de vorm kent: Victor

Stel dat het geld onder het wit vierkant ligt. Dan weet Karla onder welk voorwerp het ligt want er is maar één wit voorwerp. Omdat Karla de eerste keer zweeg, ligt het geld dus niet onder het wit vierkant.

Op de zelfde manier kunnen we de Blauwe cirkel elmineren, want aangezien er maar één cirkel is, zou in dat geval Victor al van in het begin geweten hebben onder welk voorwerp het geld lag maar ook hij zweeg de eerste keer.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Rereformed
Moderator
Contacteer:

axxyanus schreef: 16 jun 2023 12:47 Stel dat het geld onder het wit vierkant ligt. Dan weet Karla onder welk voorwerp het ligt want er is maar één wit voorwerp. Omdat Karla de eerste keer zweeg, ligt het geld dus niet onder het wit vierkant.

Op de zelfde manier kunnen we de Blauwe cirkel elimineren, want aangezien er maar één cirkel is, zou in dat geval Victor al van in het begin geweten hebben onder welk voorwerp het geld lag maar ook hij zweeg de eerste keer.
=D>
Born OK the first time
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

axxyanus schreef: 16 jun 2023 12:47 Laten we het wat gemakkelijker maken.

RWB
vierkant
+
+
driehoek
+
+
cirkel
+

Dit is de tabel met de voorwerpen. En laten we de persoon die de kleur kent: Klara noemen en de persoon die de vorm kent: Victor

Stel dat het geld onder het wit vierkant ligt. Dan weet Karla onder welk voorwerp het ligt want er is maar één wit voorwerp. Omdat Karla de eerste keer zweeg, ligt het geld dus niet onder het wit vierkant.

Op de zelfde manier kunnen we de Blauwe cirkel elmineren, want aangezien er maar één cirkel is, zou in dat geval Victor al van in het begin geweten hebben onder welk voorwerp het geld lag maar ook hij zweeg de eerste keer.
Je bent alweer een stapje verder. Maar er zijn er nog twee die we kunnen elimineren.
Zionist
Rereformed
Moderator
Contacteer:

ChaimNimsky schreef: 16 jun 2023 13:19
axxyanus schreef: 16 jun 2023 12:47 Laten we het wat gemakkelijker maken.

RWB
vierkant
+
+
driehoek
+
+
cirkel
+

Je bent alweer een stapje verder. Maar er zijn er nog twee die we kunnen elimineren.
OK...dus de tweede keer zwijgen betekent dat de blauwe driehoek wegvalt. Maar dan valt ook de rode driehoek weg?

En wanneer dan de derde keer komt weten ze allebei het antwoord.

Tsjonge wat ingewikkeld. Terwijl axxyanus eigenlijk meteen al de hint gaf om op het antwoord te komen zag ik het nog niet.
Born OK the first time
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Rereformed schreef: 16 jun 2023 10:23
ChaimNimsky schreef: 16 jun 2023 10:09 Bovendien, waarom zeiden ze niet meteen dat ze wisten waar het briefje lag?
Ik ga weer terug naar "Op de tafel".
Ze zeiden niet meteen waar het briefje lag omdat ze het idee hadden te moeten zeggen onder precies welke van de vijf objecten het lag en dat konden ze niet.
Maar omdat die examinator uit zijn vel springt geven ze het antwoord waar de examinator niks op aan te merken kan hebben omdat dat met zekerheid juist is.
Het uit z'n vel springen heb ik erbij bedacht om de achterliggende logica te verhullen: er is slechts 1 cirkel. Indien het de cirkel zou zijn geweest, zou een persoon het hebben geweten. Er is slechts 1 witte vorm. Indien het briefje onder de witte vorm had gelegen, zou een persoon het hebben geweten. Maar beiden bleven zwijgen. Daarmee kunnen - zoals axxyanus correct schreef - de blauwe cirkel en het witte vierkant worden geëlimineerd.

Nu resten slechts de rode driehoek, het rode vierkant en de blauwe driehoek. Er is slechts 1 vierkant en indien het briefje onder het vierkant zou zijn geweest, zou een persoon het hebben geweten. Er is slechts 1 blauwe vorm bij en indien het briefje onder de blauwe vorm had gelegen, zou een persoon het hebben geweten. Toen nogmaals werd gevraagd of ze het wisten, bleven beiden zwijgen. Daarmee kunnen het rode vierkant en de blauwe driehoek eveneens worden geëlimineerd.

Nu rest slechts de rode driehoek en toen nogmaals werd gevraagd of ze wisten waar het briefje lag, zeiden beiden naar waarheid "ja" :wink:
Zionist
Rereformed
Moderator
Contacteer:

ChaimNimsky schreef: 16 jun 2023 13:31
Het uit z'n vel springen heb ik erbij bedacht om de achterliggende logica te verhullen: er is slechts 1 cirkel. Indien het de cirkel zou zijn geweest, zou een persoon het hebben geweten. Er is slechts 1 witte vorm. Indien het briefje onder de witte vorm had gelegen, zou een persoon het hebben geweten. Maar beiden bleven zwijgen. Daarmee kunnen - zoals axxyanus correct schreef - de blauwe cirkel en het witte vierkant worden geëlimineerd.

Nu resten slechts de rode driehoek, het rode vierkant en de blauwe driehoek. Er is slechts 1 vierkant en indien het briefje onder het vierkant zou zijn geweest, zou een persoon het hebben geweten. Er is slechts 1 blauwe vorm bij en indien het briefje onder de blauwe vorm had gelegen, zou een persoon het hebben geweten. Toen nogmaals werd gevraagd of ze het wisten, bleven beiden zwijgen. Daarmee kunnen het rode vierkant en de blauwe driehoek eveneens worden geëlimineerd.

Nu rest slechts de rode driehoek en toen nogmaals werd gevraagd of ze wisten waar het briefje lag, zeiden beiden naar waarheid "ja" :wink:
Schitterend!
Born OK the first time
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

XXXXXSEND
XXXXXMORE
XXX+ -----------
XXXXMONEY

Eentje dat al lang meegaat. Los de bovenstaande som op.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

axxyanus schreef: 17 jun 2023 15:43 XXXXXSEND
XXXXXMORE
XXX+ -----------
XXXXMONEY

Eentje dat al lang meegaat. Los de bovenstaande som op.
XXXXX9 567
XXXXX1 085
XXX+ -----------
XXXX10 652
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Een rebus:

,
Tomat <=== w=v !
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

doctorwho schreef: 02 jun 2023 19:48 vraag één van beide wat de ander zou adviseren en kies de andere richting.
Miljaar! Ik maak het raadsel ietsje lastiger op te lossen:
  • de personen die links en rechts op de splitsing staan
    kunnen alleen ja of nee antwoorden!
Je arriveert bij een T-splitsing en
je moet daar OF links OF rechts afslaan
en je weet dat OF links OF rechts afslaan
naar ellende en dood zal leiden en
je weet dat OF links OF rechts afslaan
naar voorspoed en gezondheid zal leiden.

Links van de T-splitsing staat iemand en
rechts van de T-splitsing staat iemand en
één van die geeft altijd het juiste antwoord en
één van die geeft altijd het onjuiste antwoord,
maar jij weet niet
welke van de twee juist of onjuist antwoordt.

Je wil uiteraard naar voorspoed en gezondheid
maar mag slechts één vraag stellen:

welke vraag stel jij aan links OF rechts?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Dat lijkt me niet zoveel verschil te maken.

Je gaat naar een van de twee en je stelt de volgende vraag: Als ik aan de ander vraag of dit de weg is naar ellende en dood, zal die dan bevestigend antwoorden. Als het antwoord "ja" is, sta je bij de weg naar voorspoed en gezondheid en neem je die. Is het antwoord "neen" dan neem je de andere weg.

Je kan ook de volgende vraag stellen: Als ik morgen zou terugkomen en je de vraag zou stellen of dit de weg is naar voorspoed en gezondheid, zou je dan bevestigend antwoorden. Daarna handel je zoals hierboven.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

axxyanus schreef: 20 jun 2023 07:56 Dat lijkt me niet zoveel verschil te maken.

Je gaat naar een van de twee en je stelt de volgende vraag: Als ik aan de ander vraag of dit de weg is naar ellende en dood, zal die dan bevestigend antwoorden. Als het antwoord "ja" is, sta je bij de weg naar voorspoed en gezondheid en neem je die. Is het antwoord "neen" dan neem je de andere weg.

Je kan ook de volgende vraag stellen: Als ik morgen zou terugkomen en je de vraag zou stellen of dit de weg is naar voorspoed en gezondheid, zou je dan bevestigend antwoorden. Daarna handel je zoals hierboven.
=D>

Ja, ik had dat ja/nee meteen erbij moeten zetten,
wellicht had het dan wat meer verschil gemaakt.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Tijdens de hoosbuien hier in Limland afgelopen dinsdag schrok het huis van de buurman zich zowat te pletter.

Bang Gezicht Woning.jpg
Bang Gezicht Woning.jpg (28.32 KiB) 1730 keer bekeken

Was de woning wellicht bang om overstroomd te worden of was er iets anders aan de hand?

Op de oprit tussen onze woningen in verscheen een wat oudere, kalende dikke man met paardenstaart haardracht en behaard gezicht, waarbij de snor wat weg had van een Dali snor en de baard wat weghad van een geitensik zoals Cat Weazle die destijds droeg. De man liep rond in een onderbroek, of wellicht een zwembroek[?], en droeg verder niets dan een blauw emmertje met dampend heet water en een borstel in. Heel ff leek het of hij meer aan had, maar de sigaret in zijn mond was reeds uitgeregend.
  • Terzijde:
    telkens terugkerend grapje van mijn vriendin nadat we seks hebben gehad:
    • "Ik heb niks aan, behalve een sigaret!"
    Nou ja, telkens? :^o [-X Hmmm ... minder, minder, minder! Miljaar!
Maar goed, die man begon in de stromende regen mijn auto, die op de oprit stond, te wassen!
Niet zo heel raar dat het huis van de buurman zo schrok dus!

Ra, ra, ra, wie ben ik?
  • De moraal van dit raadsel:
    • Indien ik [en jij?] wat vaker binnen blijven,
      dan zijn er vaker minder 'verwarde' mensen buiten!
Plaats reactie