Wat is de zin van het leven?
Moderator: Moderators
- VseslavBotkin
- Diehard
Re: Wat is de zin van het leven?
Het leven is al een uitdaging, en dan moet het ook nog eens "zin" hebben? Wat een opdracht!
Muziek neemt een hele bijzondere plek in binnen Schopenhauer's filosofie. Volgens hem is muziek een soort "kopie" van de aard van de werkelijkheid, wat hij "Wil" noemt, de betekenisloze, wordende beweging van alles wat bestaat. Dit is waarom volgens hem muziek de "puurste" kunstvorm is.
Betekenisloos dus, in de meest letterlijke zin van dat woord. Muziek bevat geen tekens, geen symbolen; het verwijst nergens naar. Het is simpelweg een worden dat mooi is. Waarom zou iets betekenis moeten hebben om waardevol te zijn?
Muziek neemt een hele bijzondere plek in binnen Schopenhauer's filosofie. Volgens hem is muziek een soort "kopie" van de aard van de werkelijkheid, wat hij "Wil" noemt, de betekenisloze, wordende beweging van alles wat bestaat. Dit is waarom volgens hem muziek de "puurste" kunstvorm is.
Betekenisloos dus, in de meest letterlijke zin van dat woord. Muziek bevat geen tekens, geen symbolen; het verwijst nergens naar. Het is simpelweg een worden dat mooi is. Waarom zou iets betekenis moeten hebben om waardevol te zijn?
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)
https://fanged-nominals.blogspot.com/
https://fanged-nominals.blogspot.com/
Een uitspraak als “life sucks”, hoe toepasselijk soms ook, kan gelden als overhaaste generalisatie, omdat er nooit voldoende premissen zijn die daarvan getuigen zonder premissen die van het tegendeel getuigen.VseslavBotkin schreef: ↑19 mei 2023 12:55 Het leven is al een uitdaging, en dan moet het ook nog eens "zin" hebben? Wat een opdracht!
Bij de zin van het leven zou het ook steeds gaan om overhaaste generalisaties.
Dat neemt niet weg dat in het discours uitspraken die overhaaste generalisaties zijn wel gewoon toepasselijk kunnen zijn.
Misschien…
Dat is maar net welke betekenis en zin je aan t leven geeft. WIL je zo slim mogelijk ter aarde besteld worden?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Nee, ik wil helemaal niet ter aarde besteld worden!
Hoezo waarom niet? Omdat ik [nog] leef!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Dat begrijp ik.maar al te goed! Maar wat is uiteindelijk het nut van zoveel mogelijk informatie tot je nemen?
Is het leven van de kennis-slurper per definitie meer waard dan het leven van de simpele levensgenieter?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ik kan me nog herinneren dat de muziekleraar op school muziek liet horen die wél iets moest betekenen, Carnaval des Animeaux en Peter en de Wolf. Ik vond er niks aan, Maar toen hij een voorbeeld gaf van een rondo (uit het 4e vioolconcert van Paganini wasik meteen verkocht!VseslavBotkin schreef: ↑19 mei 2023 12:55 Het leven is al een uitdaging, en dan moet het ook nog eens "zin" hebben? Wat een opdracht!
Code: Selecteer alles
[youtube]C2T97GsY0nI[/youtube]
Ik wens u alle goeds
Verzamelen van informatie is voor mij waardevol omdat ik mede daardoor zin in het leven heb. Daar selectief bij te zijn en informatie kritisch te evalueren lijkt me evident, want niet alle informatie is even betrouwbaar en/of relevant.
Van zoveel mogelijk:
is dus sowieso geen sprake
Ik vermoed dat beiden hun eigen leven het meeste waarde toekennen, maar de kans dat de levensgenieter zijn leven niets waard vindt acht ik nihil!dikkemick schreef:Is het leven van de kennis-slurper per definitie meer waard dan het leven van de simpele levensgenieter?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
Ergo, het is en blijft een persoonlijke keuze om waarde aan het leven toe te kennen en de manier waarop je dat doet.
Is dat laatste natuurlijk niet helemaal correct, want niet iedereen krijgt de mogelijkheden iets te maken van het leven.
Is dat laatste natuurlijk niet helemaal correct, want niet iedereen krijgt de mogelijkheden iets te maken van het leven.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Die eerste strofe is niet juist. In heel wat omstandigheden kan je tot nieuw inzichten komen door te praten. Want door te praten begin je soms verbanden te leggen tussen verschillende zaken die je al wist, die je nooit zou leggen als je de moeite niet had gedaan ze te verwoorden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Vele mensen horen zichzelf te graag praten maar zeggen eigenlijk niets. Ze brengen slechts geluid voort.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Of je je leven waardevol vindt zegt niets over de zin van het leven. Het gaat niet om de toeters en bellen er omheen. Het gaat om de essentie, en dat is zoals bij alle andere diersoorten voortplanting om de soort in stand te houden.
En wat de zin van alle leven? Van alle soorten?
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Er is geen essentie. Dat dieren een een drang/behoefte hebben om zich voort te planten, maakt dat nog niet tot de essentie/zin van het leven. Veel dieren hebben niet eens een idee dat hun gedrag tot voortplanting zal leiden, laat staan dat ze het zouden doen om de soort in stand te houden.
Je kan evengoed rondjes draaien rond de zon, de essentie van planeten noemen.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Iets heeft zin als men er een doel mee kan bereiken. Maar voor velen is (het) leven zelf het hoogste doel, en kan daarom geen zin hebben. Voor hen IS leven de zin.axxyanus schreef: ↑20 mei 2023 18:43Er is geen essentie. Dat dieren een een drang/behoefte hebben om zich voort te planten, maakt dat nog niet tot de essentie/zin van het leven. Veel dieren hebben niet eens een idee dat hun gedrag tot voortplanting zal leiden, laat staan dat ze het zouden doen om de soort in stand te houden.
De essentie van X wordt gevormd door alle eigenschappen die X dient te hebben om X te zijn. Het is in zekere zin dus een definitie.
Te beweren dat "leven" totaal niet gedefiniëerd kan worden, gaat wat ver. Wel is het moeilijk om die definitie sluitend te krijgen, laat staan dat iedereen met die definitie akkoord gaat.
Overigens is leven eigenlijk geen naamwoord maar een werkwoord.
De definitie van een planeet is op de eerste plaats, dat ze zich rond een ster beweegt. (niet noodzakelijkerwijs de zon). verder dient ze zelf geen ster te zijn, maar wel enigzins bolvormig.
Ik wens u alle goeds
Dit is een verzetten van de doelpalen. Er is een belangrijk verschil tussen de vraag: "Wat is de zin van het leven?" en de vraag: "Welke zin heeft iemands specifieke leven voor hem/haar?"Peter van Velzen schreef: ↑21 mei 2023 02:41Iets heeft zin als men er een doel mee kan bereiken. Maar voor velen is (het) leven zelf het hoogste doel, en kan daarom geen zin hebben. Voor hen IS leven de zin.axxyanus schreef: ↑20 mei 2023 18:43Er is geen essentie. Dat dieren een een drang/behoefte hebben om zich voort te planten, maakt dat nog niet tot de essentie/zin van het leven. Veel dieren hebben niet eens een idee dat hun gedrag tot voortplanting zal leiden, laat staan dat ze het zouden doen om de soort in stand te houden.
Ik heb er geen probleem mee dat ieder op zijn manier zijn leven betekenis geeft. Waar ik een probleem mee heb is dat men het leven in zijn algemeenheid zin probeert toe te schrijven.