De klimaatrevolutie

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: De klimaatrevolutie

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 17 dec 2022 08:03 Laten we met zijn allen voorkomen dat er straks 100 landen in de wereld zijn met een groter BNP en proberen bij de top 10 te komen.
Dat lijkt me helemaal niet wenselijk. Plaats 18 zou nog kunnen, dan moet alleen de oliewelvaart van Saudi-arabië wat afnemen, Maar wat schiet de mensheid er mee op als er (verhoudingsgewijs) meer geld omgaat In Nederland en minder in Indonesië, Spanje, Mexico, Australië, Zuid Korea, Brazilië, Iran en Italië? Met uitzondering van Australië, gaat daar per inwoner toch al minder geld om, dan in Nederland. (geldt trouwens ook voor Saudi-Arabië!)

Het is geen sportwedstrijd!
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 18 dec 2022 01:54
HierEnNu schreef: 17 dec 2022 08:03 Laten we met zijn allen voorkomen dat er straks 100 landen in de wereld zijn met een groter BNP en proberen bij de top 10 te komen.
Dat lijkt me helemaal niet wenselijk. Plaats 18 zou nog kunnen, dan moet alleen de oliewelvaart van Saudi-arabië wat afnemen, Maar wat schiet de mensheid er mee op als er (verhoudingsgewijs) meer geld omgaat In Nederland en minder in Indonesië, Spanje, Mexico, Australië, Zuid Korea, Brazilië, Iran en Italië? Met uitzondering van Australië, gaat daar per inwoner toch al minder geld om, dan in Nederland. (geldt trouwens ook voor Saudi-Arabië!)

Het is geen sportwedstrijd!
Daar gaat per inwoner toch al minder geld om, dan in Nederland? OK, ik voel me solidair genoeg dat zulks wat mij betreft genivelleerd mag worden.

Zelf moet ik al een kleine 20 jaar rond zien te komen van minder dan bijstandsniveau. Laat ik dus maar eerlijk toegeven dat ik het niet erg zou vinden als er per inwoner in Nederland wat minder geld om zou gaan dan elders, mits eerlijker verdeeld en/of dat ik er maandelijks de helft bij mag verdienen zodat ik op mijn ouwe dag iets makkelijker rond kan komen.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mijns inziens heeft waterstof de toekomst voor wat betreft onze energievoorziening. Het Nederlandse gasnetwerk, waar we al decennialang uit Groningen gewonnen aardgas door pompen, is na wat aanpassingen namelijk ook geschikt voor waterstofgas.

Zeker zodra het lukt om op een goedkoop genoeg manier ook lokaal waterstof op te wekken door middel van zonnepanelen, zodat we onze huizen s'winters warm kunnen blijven stoken met een CV, kan Nederland vrij eenvoudig overstappen op de combinatie zonneënergie en waterstof.

Op het gebied van waterstof is recent een doorbraak gerealiseerd in China door de productie van waterstof uit zeewater:
dewereldmorgen vrijdag 30 december 2022 16:16 schreef:
Belangrijke doorbraak in groene energie: waterstofgas uit zeewate

De Chinese wetenschappers van de Shenzhen Universiteit en van de Nanjing Technische Universiteit installeerden hun ontdekking in de Shenzhen Baai. Ze produceerden meer dan een miljoen liter waterstof op een tijdspanne van 133 dagen, zonder enige onderbreking. Meer dan drieduizend uren draaien zonder onderbreking is een record in productiestabiliteit.

Het ziet er in elk geval zeer hoopvol uit.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dat wordt dan snel een belasting op zeewater introduceren
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef: 31 dec 2022 10:03 Dat wordt dan snel een belasting op zeewater introduceren
Wie gaat die innen? De ondergelopen eilandnaties?
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 01 jan 2023 01:51
dikkemick schreef: 31 dec 2022 10:03 Dat wordt dan snel een belasting op zeewater introduceren
Wie gaat die innen? De de ondergelopen eilandnaties?
Dat zou t meest eerlijke zijn. Globaal denken en problemen oplossen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 01 jan 2023 01:51
Wie gaat die innen? De de ondergelopen eilandnaties?
Zal wel naar de lengte van de kuststreek gaan.
Weet niet hou dat uitpakt, in de Stille Zuidzee barst het van de eilandjes.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

NOS Nieuws vandaag, 08:45 schreef:

Vliegtickets binnen EU paar tientjes duurder, verwacht ABN Amro

Luchtvaartmaatschappijen hoeven al decennialang geen belasting te betalen voor het gebruik van kerosine, terwijl voor de stroom die een trein gebruikt wel belasting moet worden betaald. Het verschil tussen een treinticket en vliegticket wordt door de maatregelen kleiner
Zulks brengt mijns inziens vliegen op waterstof weer wat dichterbij.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 11 jan 2023 12:58

Luchtvaartmaatschappijen hoeven al decennialang geen belasting te betalen voor het gebruik van kerosine, terwijl voor de stroom die een trein gebruikt wel belasting moet worden betaald. Het verschil tussen een treinticket en vliegticket wordt door de maatregelen kleiner
Ach, zolang een taxi door Amsterdam duurder is dan een vlieg- ticket Londen zijn we er nog lang niet. Vraag ik me af of we werkelijk wel zo begaan zijn met ons milieu. Bruinkool stoken in Duitsland, stikstofrechten afkopen om er te kunnen gaan vervuilen.
De gevolgen van klimaatverandering doen nog geen pijn genoeg. De urgentie lijkt daardoor nog steeds minimaal.
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 12 jan 2023 08:44 De gevolgen van klimaatverandering doen nog geen pijn genoeg. De urgentie lijkt daardoor nog steeds minimaal.
Spreek vooral voor jezelf en de rijkere medemens die de mogelijkheid heeft om er voor te kiezen om in een bevoorrecht gebied te leven waar de gevolgen van klimaatverandering kennelijk nog geen pijn genoeg doen!

Het zijn met name de armere gebieden in de wereld die het meest onder de gevolgen van klimaatverandering te leiden hebben. Als er persé een revolutie moet komen dan zorgen verhoogde voedselprijzen als gevolg van de snelle klimaatverandering daar wel voor, zoals zulks mede oorzaak was voor de onrust die leidde tot de Arabische Lente. Zulk soort revoluties, met alle destructieve gevolgen van dien, welke indirect veroorzaakt worden door de snelle klimaatverandering zullen mijns inziens steeds meer de kop opsteken. Vroeg of laat ook in ons kikkerlandje. Ik ben geen voorstander van een dergelijke klimaatrevolutie.

Wat mij betreft gaan we veel meer inzetten op het voorkomen van onnodige pijn die de snelle klimaatverandering kan veroorzaken, met name door ons zo goed mogelijk voor te bereiden op die onomkoombare snelle klimaatverandering.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ik zie dat nog niet zo een twee drie.
Vliegen op waterstof geeft een uitstoot van nitreuze dampen, als ze daar ook belasting op gaan heffen ben je weer bij af.
Ook is het winnen van waterstof helemaal niet CO2 neutraal, zoals vaak wordt gedacht.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 12 jan 2023 14:30
dikkemick schreef: 12 jan 2023 08:44 De gevolgen van klimaatverandering doen nog geen pijn genoeg. De urgentie lijkt daardoor nog steeds minimaal.
Spreek vooral voor jezelf en de rijkere medemens die de mogelijkheid heeft om er voor te kiezen om in een bevoorrecht gebied te leven waar de gevolgen van klimaatverandering kennelijk nog geen pijn genoeg doen!

Het zijn met name de armere gebieden in de wereld die het meest onder de gevolgen van klimaatverandering te leiden hebben. Als er persé een revolutie moet komen dan zorgen verhoogde voedselprijzen als gevolg van de snelle klimaatverandering daar wel voor, zoals zulks mede oorzaak was voor de onrust die leidde tot de Arabische Lente. Zulk soort revoluties, met alle destructieve gevolgen van dien, welke indirect veroorzaakt worden door de snelle klimaatverandering zullen mijns inziens steeds meer de kop opsteken. Vroeg of laat ook in ons kikkerlandje. Ik ben geen voorstander van een dergelijke klimaatrevolutie.

Wat mij betreft gaan we veel meer inzetten op het voorkomen van onnodige pijn die de snelle klimaatverandering kan veroorzaken, met name door ons zo goed mogelijk voor te bereiden op die onomkoombare snelle klimaatverandering.
Dat is wat ik zei. Wij westerse dikbuiken die bij bol.com morgen al 1 van de 4000 koelkast soorten in huis kunnen bestellen hebben er nog te weinig last van
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 jan 2023 14:51

Ik zie dat nog niet zo een twee drie.
Vliegen op waterstof geeft een uitstoot van nitreuze dampen, als ze daar ook belasting op gaan heffen ben je weer bij af.
Weer bij af? Je bedoelt iets?
Alsof vliegen op waterstof dezelfde CO2 uitstoot geeft als fossiele brandstoffen?
Welke 'af' bedoel je concreet?
TIBERIUS CLAUDIUS schreef:Ook is het winnen van waterstof helemaal niet CO2 neutraal, zoals vaak wordt gedacht.
Ik heb het over vliegen[!] op waterstof!
Is het vliegen op waterstof volgens jou helemaal niet CO2 neutraal?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Interessant artikel over gas, energie, alternatieven etc.
https://www.wyniasweek.nl/stilletjes-st ... etaalbaar/
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dubbel. Kon niet verwijderen
Laatst gewijzigd door dikkemick op 12 jan 2023 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
Plaats reactie