Dit is de kern van waar je fout gaat. Jij kan wél ijzer met handen breken, namelijk het kleine stukje ijzer dat jij in je leven in handen krijgt. Er is niets meer voor nodig dan jijzelf.
Je schuift je eigen verantwoordelijkheid af op een fantoom, op een ingebeelde fantasie. Dat je er vertrouwen in hebt is schandelijk of droevig, want het berooft je van je eigen verantwoordelijkheid, en het belet je ook in te zien dat je (om het maar in de taal van christenen te zeggen) een hele grove zonde begaat.
Aldus Reformed
Ik krijg heel wat naar mijn oren, bovenstaand stukje heb ik er alvast uitgelicht.
Je speelt het op de man Reformed, dat mag, ik voel mij genoodzaakt meer over mijzelf te zeggen.
Ik(Antoon) ben maar een nietig deeltje van het universum, dat naar mijn opvatting door god geschapen is, god is in deze mijn superieure raadgever en leidsman.
De designer heeft naar mijn vaste overtuiging het schrift laten opschrijven door mannen die door hem geïnspireerd waren om datgene op te schrijven wat hij(god)
noodzakelijk vond.
Ik lees daarom de schrift als een boek, dat terecht autoriteit kan uitoefenen, als je de onbevooroordeelde parallel loopt met de geschiedenis,wordt dat door archeologie bevestigd.
Tegenstrijdigheden in de schrift ,als er al tegenstrijdigheden zijn kunnen door studie en nieuwe opgravingen ontzenuwd worden.
1 vb. van de tientallen:
De hogere bijbelcritici (dat zijn onderzoekers die de schrift ook kennen, maar er niet in geloven) hebben smalend volgehouden dat er geen PILATUS bestond.
Totdat er in 1965 een steen werd opgegraven waarop ZIJN naam en status stond,
the end voor de hogere bijbel critici.En zo gaat het alsmaar door uitgezonderd de paar overijverigen, die dingen zien die er niet (kunnen) zijn want die hebben we ook in onze kringen.
De schrift tracht ik met vallen en opstaan na te leven en uit te dragen zoals Jezus gebood aan de christenen.
Dat is het stukje ijzer waar ik het over had, en dat geeft mijn leven inhoud, nog buiten GODSPLAN dat volgens openbaring nog ten uitvoer gebracht moet worden.
Ik schuif mijn verantwoordelijkheid niet af op een verbeelding.Daarom kan ik het echt geen zonde voelen, integendeel .
Ik heb wel het een en ander van je gelezen, je bent/was behoorlijk in de knoop.
Ook ik ken dat gevoel, als ik alles op een rijtje noem: immoraliteit, verslaving, zwerven, het is niet eens zo lang geleden, het enige voordeel voor mij is dat ik gehard ben in het leven en ook anderen (beter) kan invoelen.
Preken /bekeren of hoe jij het ook noemt heeft hier geen zin voor jou of mij, ik vind dat ieder mens voor zichzelf eerst alles op het spoor moet hebben om daarna een beslissing van dergelijk kaliber te nemen.
m.v.g.
Antoon