Opmars van islamitisch fanatisme in Afghanistan

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Ronaldus67
Ervaren pen

Re: Opmars van islamitisch fanatisme in Afghanistan

Bericht door Ronaldus67 »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 16 aug 2021 18:19
De hoofd verantwoordelijke Biden wordt trouwens aardig buiten schot gehouden.
Was Trump nu President dan had men hem tot de grond toe afgebrand.
Hoe kom je erbij dat Biden buiten schot wordt gehouden? Hij ligt momenteel juist zwaar onder vuur!
Zowel nationaal als internationaal is er rondom deze terugtrekking zware kritiek op hem. Dit kun je keurig volgen in de reguliere media.

Het lijkt erop dat je Biden naar beneden wilt halen om hem specifiek richting Trump te kunnen nivelleren.
Maar voordat Biden de status van Trump als volslagen idioot mag bereiken, zal hij toch echt meer zijn best moeten doen.

Overigens is het een veel te simpele voorstelling van zaken om Biden nu als hoofdverantwoordelijke af te schilderen voor een zeer complex probleem dat zich in twee decennia heeft opgebouwd. Zou je beweren dat de Amerikaanse politiek als geheel verantwoordelijkheid draagt voor haar beleid in Afghanistan dan kom je meer in de buurt.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

appelfflap schreef: 17 aug 2021 09:36
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 17 aug 2021 09:20 Dat heb je anders wel geprobeert, ik had geen aternatief volgens lou dus moest ik mijn mond houden.
kun je mij citeren waar ik zoiets gezegd heb?
ik stel de vraag gewoon

soit,
wat vind je vd afghaanse soldaten die perfect weten wat er met hun dochters/vrouwen zal gebeuren en dit nu toelaten?
alms ge zegt dat Biden dit neit mag doen dan moet ge een alternatief voorstellen
Hier staat het gewoon.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Ronaldus67 schreef: 17 aug 2021 09:38
Hoe kom je erbij dat Biden buiten schot wordt gehouden? Hij ligt momenteel juist zwaar onder vuur!
Zowel nationaal als internationaal is er rondom deze terugtrekking zware kritiek op hem. Dit kun je keurig volgen in de reguliere media.

Het lijkt erop dat je Biden naar beneden wilt halen om hem specifiek richting Trump te kunnen nivelleren.
Maar voordat Biden de status van Trump als volslagen idioot mag bereiken, zal hij toch echt meer zijn best moeten doen.

Overigens is het een veel te simpele voorstelling van zaken om Biden nu als hoofdverantwoordelijke af te schilderen voor een zeer complex probleem dat zich in twee decennia heeft opgebouwd. Zou je beweren dat de Amerikaanse politiek als geheel verantwoordelijkheid draagt voor haar beleid in Afghanistan dan kom je meer in de buurt.
Hij wordt duidelijk met fluwelen handschoenen aangepakt.

Je laatste opmerking past daar in.
Bij Trump had je de schuld vermoedelijk voor 1000% bij hem gelegd.

PS.
Ik hoor nu al geluiden dat het eigenlijk Trump zijn schuld is. :lol:
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Wat me nu opvalt is dat alle experts beweren dat ze dit zagen aankomen.

Vreemd dat ze daar een maand terug niet mee kwamen. :lol:
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 17 aug 2021 09:49 ]Hier staat het gewoon.
anno 2021:
Als iemand een andere mening heeft moogt ge aan die mens geen vragen daarover stellen want dan roept ge dus op tot censuur :)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

appelfflap schreef: 17 aug 2021 10:07
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 17 aug 2021 09:49 ]Hier staat het gewoon.
anno 2021:
Als iemand een andere mening heeft moogt ge aan die mens geen vragen daarover stellen want dan roept ge dus op tot censuur :)
Dat is niet jouw opmerking.
appelfflap
Banned

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 17 aug 2021 10:17 Dat is niet jouw opmerking.
laat ons dit zijweggetje verlaten
welke verantwoordelijkheid draagt biden volgens jou? Kun je dat zeggen? Onder Obama heeft hij mee het status quo behouden.

wat zijn de opties

blijven en status quo behouden? dat was de aanpak van Trump en Obama
een dictatuur installeren zoals in het doorsnee Afrikaanse land? komt er ook kritiek
we zien duizenden getrainde soldaten met Amerikaans wapentuig die direct de wapens neerleggen. Zonder weerstand veroordelen die hun vrouwen en dochters tot een miserabele toekomst, een cultuurverschil dat ik nooit zal vatten.
Zelfs al krijgt ge geen loon, is uw president corrupt tot op het bot, heb maar eens een dochtertje van een jaar of 10. Nooit gene school, gedwongen uithuwelijken, een leven van systematische verkrachting staat haar te wachten, ...
dat als vader toestaan?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Het was Trump die zei dat ze zich zouden terugtrekken op korte termijn. Toen is e.e.a. al in gang gezet. Het heeft de Amerikanen 1 biljoen dollar gekost. Uiteraard heeft het leveren van wapens hun ook het nodige opgeleverd.

Biden heeft wat mij betreft gelijk, je kunt niet eeuwig in Afghanistan blijven. Helaas kunnen we niet onze democratie projecteren op Afghanistan. Er zijn allerlei stammen met eigen regels en opvattingen. Dat heeft hun nu de das omgedaan. Dat hadden ze wel moeten zien aankomen. Afghanistan is geen verenigd land. Militair gezien kunnen ze geen vuist maken en waren ze sterk afhankelijk van de Amerikanen.
Ik moet nog zien wat de Taliban kan doen in eigen land. Het zijn guerillastrijders en geen politici. Ze moeten nu op allerlei vlakken aan de bak, en ik moet zien hoelang dat goed gaat.
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 17 aug 2021 09:46
Ronaldus67 schreef: 17 aug 2021 09:38

Hij wordt duidelijk met fluwelen handschoenen aangepakt.

Je laatste opmerking past daar in.
Bij Trump had je de schuld vermoedelijk voor 1000% bij hem gelegd.

PS.
Nee! Biden wordt niet met fluwelen handschoenen aangepakt. Dat maak jij er blijkbaar graag van.
Welke media volg jij? Nogmaals, wie de nieuwsgaring een beetje volgt, kan overduidelijk bemerken dat Biden wel degelijk onder vuur ligt.

En hoe past mijn laatste opmerking daarin? Ik probeer juist duidelijk te maken dat er in twintig jaar tijd verschillende kabinetten verantwoordelijk zijn voor de huidige situatie. Je vermoeden slaat daarom als een tang op een varken.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

appelfflap schreef: 17 aug 2021 10:48
wat zijn de opties

een dictatuur installeren zoals in het doorsnee Afrikaanse land? komt er ook kritiek
we zien duizenden getrainde soldaten met Amerikaans wapentuig die direct de wapens neerleggen. Zonder weerstand veroordelen die hun vrouwen en dochters tot een miserabele toekomst, een cultuurverschil dat ik nooit zal vatten.
Zelfs al krijgt ge geen loon, is uw president corrupt tot op het bot, heb maar eens een dochtertje van een jaar of 10. Nooit gene school, gedwongen uithuwelijken, een leven van systematische verkrachting staat haar te wachten, ...
dat als vader toestaan?
De vraag is waarom het Afghaanse leger vrijwel niets heeft gedaan. Waarom was het moraal zo laag? Was het angst, het idee een kansloze strijd te voeren of had het andere redenen? In elk geval werden de Taliban strijders veel beter betaald en het helpt natuurlijk ook dat je voor Allah strijd (in plaats van voor een corrupte president) en een plaatsje in het Paradijs krijgt.

Dat de USA niet eeuwig daar kon blijven, lijkt me duidelijk maar de vraag is of de terugtocht ook anders had gekund.
Was dat anders gelopen als de Amerikanen niet in een klap waren vertrokken, maar bijvoorbeeld nog een tijd lang luchtsteun hadden gegeven? Of eerst een serieuze onderhandeling met de Taliban hadden afgerond voor ze vertrokken?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

gerard_m schreef: 17 aug 2021 16:19
appelfflap schreef: 17 aug 2021 10:48
wat zijn de opties

dat als vader toestaan?
De vraag is waarom het Afghaanse leger vrijwel niets heeft gedaan. Waarom was het moraal zo laag? Was het angst, het idee een kansloze strijd te voeren of had het andere redenen? In elk geval werden de Taliban strijders veel beter betaald en het helpt natuurlijk ook dat je voor Allah strijd (in plaats van voor een corrupte president) en een plaatsje in het Paradijs krijgt.

Dat de USA niet eeuwig daar kon blijven, lijkt me duidelijk maar de vraag is of de terugtocht ook anders had gekund.
Was dat anders gelopen als de Amerikanen niet in een klap waren vertrokken, maar bijvoorbeeld nog een tijd lang luchtsteun hadden gegeven? Of eerst een serieuze onderhandeling met de Taliban hadden afgerond voor ze vertrokken?
Een deel van het leger bestaat uit spooksoldaten.
Ook schijnen er nogal wat te zijn die al een tijd geen soldij hebben gehad.

Het zou mij niet verbazen als er nogal wat Taliban in dienst van het leger zijn gegaan.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 17 aug 2021 08:27
Mullog schreef: 17 aug 2021 07:26Je vergeet George W Bush. Die heeft het startpunt bepaald door het regime van de Taliban omver te werpen vanwege dat dit Osama Bin Laden onderdak gaven.
Biden werkte niet onder Bush maar onder Obama voor die periode is hij dus mede verantwoordelijk.
Het verhaal over zijn daden Bush staat daar buiten.
Bush heeft de VS (en zijn bondgenoten) met Afghanistan opgezadeld en met Irak. In beide gevallen naar mijn idee met geen enkel plan anders dan de zaak bezetten en daarna..... ja, wat eigenlijk daarna...?

En daarmee zijn opvolgers opgezadeld met het invullen van de daarna. Die daar verder ook niks van bakten. Een hoop mensen hebben er veel geld aan verdient, aan het pompen van geld in bodemloze putten.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Mcmadtasty
Diehard

Bericht door Mcmadtasty »

Taliban.....
Ik vindt het humor dat in een Amerikaanse film uit 1988 de taliban als helden afgeschilderd worden.
Sterker nog, aan het eind van de film, waarin de taliban zeker een heroïsche rol speelt, wordt de film opgedragen aan de galante mensen van Afghanistan. Dat was in de tijd dat de Russen nog als "het kwaad" werden gezien.
Het beeld dat van de Afghanen werd geschilderd is dat het een overslagen volk is die nog nooit voor overheerser gezwicht is.

Nu lijkt zich de Afghaanse geschiedenis zich te herhalen en daar waar het helden waren omdat ze zich tegen de russische onderdrukking hebben verzet, zijn het nu ineens terroristen, terwijl ze zich imo slechts tegen een nieuwe onderdrukker verzetten.

Wat er zich achter de schermen werkelijk afspeeld, geen idee, Wat naar buiten komt is mi gekleurd nieuws en propaganda
🤔😎😜😁😃😉👍
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Biden houdt zichzelf versantwoordelijk, dus dat is geen discussie.
Hij staat echter ook vierkant achter zijn besluit. Dat staat wel ter discussie.
Had hij iets beters kunnen doen?
Hij had wellicht andere NAVo-landen beter kunnen inlichten.
maar om dat te kunnen had hij betere info ,moeten ontvangen van zijn inlichtingendiensten. Die hebben echter nogal de neiging om de regering datgene te vertellen wat zij graag hoort. En dat is de schuld van alle politici. (sinds WOII in elk geval)
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

Peter van Velzen schreef: 18 aug 2021 03:51 Biden houdt zichzelf versantwoordelijk, dus dat is geen discussie.
Hij staat echter ook vierkant achter zijn besluit. Dat staat wel ter discussie.
Had hij iets beters kunnen doen?
Hij had wellicht andere NAVo-landen beter kunnen inlichten.
maar om dat te kunnen had hij betere info ,moeten ontvangen van zijn inlichtingendiensten. Die hebben echter nogal de neiging om de regering datgene te vertellen wat zij graag hoort. En dat is de schuld van alle politici. (sinds WOII in elk geval)
ik denk dat iemand deze snelheid had verwacht.

Biden heeft wel een punt
als de afghanen neit voor hun land willen vechten, waarom zou de vs dat dan meoten doen ?
Plaats reactie