Waar slaat dit antwoord op?lanier schreef: ↑19 nov 2019 14:17Het ging om een C1 niet om een C4. En de bestelbusjes, vrachtwagens, bussen, etc dan? Meer kans in een SUV dan in een C1.Ik vermoed dat je meer kans hebt op zwaar letsel of overlijden hebt als de ander in een SUV rijdt dan in een citroën C4. Dus als iedereen overstapt op een SUV wordt daardoor de kans op zwaar letsel of overlijden vergroot doordat het ander voertuig nu een SUV zal zijn i.p.v. een citroën C4.
Jij beweerde dat het voor iedereen veiliger zou zijn als iedereen zou overschkelen op een SUV. Je argumenteerde dat door enkel te kijken naar het feit dat als je in een botsing bent terecht gekomen en je zit in een SUV i.p.v. een GW (gezinswagen) dat je dan minder kans hebt op ernstig letsel of overlijden.
Maar dat is niet de enige factor. Door van een GW naar een SUV over te stappen heb je je eigen veiligheid dan wel vergroot maar je hebt tegelijk de veiligheid van de andere deelnemers verkleint, want de kans op een ernstig letsel of overlijden is groter als de ander in het ongeval met een SUV rijd dan met een GW.
Mijn inschatting is dat als iedereen zou overstappen van een GW op een SUV, de factor waarmee ze daardoor hun eigen veilgheid vergroten, te niet gedaan wordt door de factor waarmee de anderen daardoor die veiligheid verkleinen. m.a.w. het zou voor iedereen minder veilig worden als iedereen van een GW zou overstappen op een SUV.