Ambitieuze Ruimteprojecten

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Ambitieuze Ruimteprojecten

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 19 nov 2022 09:51 Die woonplaats is al aan t vergaan. Ben bang dat we het als soort heel lastig gaan krijgen. Nu dreigt Kim weer met kernwapens, en we haasten ons allen weer naar de winkel op black Friday om goedkope Chinese overbodige prul aan te schaffen.
Tis kosmisch ook maar heel tijdelijk wat we hier doen.
Ik ben daar een groot deel van mijn leven heel van overtuigd.
We rotzooien maar wat aan, vind ik.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... en tracht niet te wanhopen **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 19 nov 2022 11:10
dikkemick schreef: 19 nov 2022 09:51 Die woonplaats is al aan t vergaan. Ben bang dat we het als soort heel lastig gaan krijgen. Nu dreigt Kim weer met kernwapens, en we haasten ons allen weer naar de winkel op black Friday om goedkope Chinese overbodige prul aan te schaffen.
Daarom vind ik het ook arrogant te denken dat we door ruimtereizen de menselijke soort kunnen laten voortbestaan. Wees zuinig op hetgeen we nu hier op aarde hebben
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 19 nov 2022 11:13
Gerard R. schreef: 19 nov 2022 11:10
Daarom vind ik het ook arrogant te denken dat we door ruimtereizen de menselijke soort kunnen laten voortbestaan. Wees zuinig op hetgeen we nu hier op aarde hebben
Dat laatste lijkt me een goede raad.

Kolonisatie is trouwens nog zo goed als onmogelijk, de kolonieën zouden moeten worden bevoorraad en dat zou onze aardkloot nog verder uitputten.
Daarnaast haalt de mensheid als ze op deze voet doorgaat niet eens het midden van de volgende eeuw, dan is er echter waarschijnlijk geen nog geen levensvatbare kolonie elders mogelijk.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 19 nov 2022 09:51 Die woonplaats is al aan t vergaan.
Het razend snelle herstel van de natuur welk tijdens het begin van de Coronacrisis plaatsvond, toont mijns inziens aan dat onze woonplaats niet aan het vergaan is, maar in tegendeel springlevend.

Jij veronderstelt echter dat de aarde al aan het vergaan is. Vanwaar dan zulk advies:
dikkemick schreef: 18 nov 2022 14:59Mijn advies daarom blijft: Werk eerst de aardse ellende weg.
  • :?:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 19 nov 2022 02:06 het duurt wellicht wel 1000 jaar om het teveel aan CO2 weer uit de atmosfeer te verwijderen.
Wellicht!

Ik houd het echter niet voor onmogelijk dat binnen afzienbare tijd, al dan niet met behulp van nanotechnologie, het teveel aan CO2 weer uit de atmosfeer verwijderd kan worden.

Hoe dan? 'Gewoon' door middel van apparaatjes/virussen/bacteriën en/of combinaties daarvan, die de CO2 verzamelen/opeten en omzetten naar bruikbare energie, waardoor aldus een nieuw systeem van hernieuwbare energie is ontstaan.

De verzamelde CO2 zou sowieso gebruikt kunnen worden in frisdranken, als aandrijfgas om bier te tappen, als milieuvriendelijk schuimvormend middel bij de aanmaak van isolatieplaten en/of brandblussers.
.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

We zijn de aarde aan het misbruiken, vervuilen en uitputten. Natuur herstelt snel (Tsjernobyl) maar of dat ook geldt voor opwarming van de aarde?
Bevolking zal straks droogte (of juist overstromingen) ontvluchten zodat er nog een klein stukje leefbaar gebied overblijft. Ik voorzie dan (aardse) ellende. Mega migraties.
Dus, of stoppen met uitstoot of zorgen dat die CO2 afgevangen/geneutraliseerd kan worden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 19 nov 2022 11:13 Daarom vind ik het ook arrogant te denken dat we door ruimtereizen de menselijke soort kunnen laten voortbestaan. Wees zuinig op hetgeen we nu hier op aarde hebben
Ondanks dat jij zulks arrogant vind blijft het koloniseren van de ruimte de enig mogelijke optie om de menselijke soort te kunnen laten voortbestaan, want al hoe zuinig ieder mens wordt op hetgeen we nu hier op aarde hebben, deze aarde zal toch vergaan.

Zuinig zijn op hetgeen we nu hier op aarde hebben ben ik ook voorstander van hoor, maar ik vind het arrogant te denken dat de mensheid in grote getale daartoe zal overgaan.
.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 nov 2022 11:36 Kolonisatie is trouwens nog zo goed als onmogelijk, de kolonieën zouden moeten worden bevoorraad en dat zou onze aardkloot nog verder uitputten.
Daarnaast haalt de mensheid als ze op deze voet doorgaat niet eens het midden van de volgende eeuw, dan is er echter waarschijnlijk geen nog geen levensvatbare kolonie elders mogelijk.
Als ik dat ook zou denken, dan ging ik onmiddellijk zo leven:
  • "Après moi, le déluge"

oftewel

"Na mij de zondvloed"
.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 20 nov 2022 21:07
dikkemick schreef: 19 nov 2022 11:13 Daarom vind ik het ook arrogant te denken dat we door ruimtereizen de menselijke soort kunnen laten voortbestaan. Wees zuinig op hetgeen we nu hier op aarde hebben
Ondanks dat jij zulks arrogant vind blijft het koloniseren van de ruimte de enig mogelijke optie om de menselijke soort te kunnen laten voortbestaan, want al hoe zuinig ieder mens wordt op hetgeen we nu hier op aarde hebben, deze aarde zal toch vergaan.
Had je plaats (in de ruimte) in gedachten, waar de mens zichzelf zou kunnen gaan laten voortbestaan?
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 20 nov 2022 21:01 We zijn de aarde aan het misbruiken, vervuilen en uitputten. Natuur herstelt snel (Tsjernobyl) maar of dat ook geldt voor opwarming van de aarde?
Bevolking zal straks droogte (of juist overstromingen) ontvluchten zodat er nog een klein stukje leefbaar gebied overblijft. Ik voorzie dan (aardse) ellende. Mega migraties.
Dus, of stoppen met uitstoot of zorgen dat die CO2 afgevangen/geneutraliseerd kan worden.
De mensheid heeft de aarde [nog] nodig, maar de aarde heeft de mensheid niet nodig!

Als de aarde op korte tijd veel opwarmt zal zulks inderdaad kunnen betekenen dat er een grote extinctie ontstaat met wellicht de mensheid als één van de eerste soorten die uitsterft. Maar de aarde zal vervolgens gewoon verder evolueren, want die heeft sowieso al voor veel hetere vuren gestaan.
.
.
holog
Diehard

Bericht door holog »

HierEnNu schreef: 20 nov 2022 21:07

Zuinig zijn op hetgeen we nu hier op aarde hebben ben ik ook voorstander van hoor, maar ik vind het arrogant te denken dat de mensheid in grote getale daartoe zal overgaan.
Arrogant om te denken dat je enkel via consuminderen het klimaat kan redden. Velen prediken hier blijkbaar graag een verhaal van zonde en boete, en dan maar afgeven op Barnabas.
Kijk maar naar het cop27 resultaat.
Laatst gewijzigd door holog op 20 nov 2022 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 20 nov 2022 21:20 Had je plaats (in de ruimte) in gedachten, waar de mens zichzelf zou kunnen gaan laten voortbestaan?
Sowieso binnen een ander zonnestelsel en liefst op een planeet die sterk lijkt op onze aarde! Bijvoorbeeld TOI-1231 b:
HLN schreef: Nieuwe planeet lijkt volgens NASA sterk op onze aarde

Onderzoekers van NASA en de Universiteit van New Mexico zijn erachter gekomen dat de recent ontdekte planeet, TOI-1231 b, gelijkenissen met onze aarde vertoont. De planeet zou elke 24 dagen in een baan rond een rode dwergster draaien. Bovendien zou de temperatuur er veel koeler zijn dan op andere planeten. De ontdekking geeft de onderzoekers nieuwe hoop in hun zoektocht naar buitenaards leven. 

10-06-21, 12:15 Bron: The Independent
https://www.hln.be/wetenschap-en-planee ... ~ae2d71ac/
.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

holog schreef: 20 nov 2022 21:36 Arrogant om te denken dat je enkel via consuminderen het klimaat kan redden.
Eens!

Maar iedere druppel op de gloeiende plaat is er eentje en bovendien biedt consuminderen mijns inziens meer dan alleen [de illusie van?] een steentje bijdragen aan klmaatsverbetering.
.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 20 nov 2022 21:26
De mensheid heeft de aarde [nog] nodig, maar de aarde heeft de mensheid niet nodig!

Als de aarde op korte tijd veel opwarmt zal zulks inderdaad kunnen betekenen dat er een grote extinctie ontstaat met wellicht de mensheid als één van de eerste soorten die uitsterft. Maar de aarde zal vervolgens gewoon verder evolueren, want die heeft sowieso al voor veel hetere vuren gestaan.
Eens!
Einstein/Mick
holog
Diehard

Bericht door holog »

HierEnNu schreef: 20 nov 2022 21:43
holog schreef: 20 nov 2022 21:36 Arrogant om te denken dat je enkel via consuminderen het klimaat kan redden.
Eens!

Maar iedere druppel op de gloeiende plaat is er eentje en bovendien biedt consuminderen mijns inziens meer dan alleen [de illusie van?] een steentje bijdragen aan klmaatsverbetering.
Natuurlijklijk is op zich niets met consuminderen op zich, het gevaar zit hem wel in de rabbithole van de degrowth beweging, dewelke en fundamentele misstap is gebaseerd op een geromatiseerd nostalgie van een mooier verleden in harmonie met de natuur dewelke nooit heeft bestaan.

Welvaart is de enigste bewezen en snelste weg naar een zero uitstoot
Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
Plaats reactie