TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑11 dec 2022 10:02
Het vreemde is dat jij die vergoeding wil laten betalen door mensen die er part nog deel aan hebben gehad.
Ook bestrijd ik dat tekort, ze hebben al veel meer gekregen waar ze heeeeeeeel misschien recht op hadden.
PS.
Bij hoeveel jaren is zoiets volgens jou zo'n claim verjaard of verjaard zoiets nooit.
Ik denk dat we in plaats van over een vergoeding voor aangedaan leed. beter kunnen spreken over gederft arbeidsloon. Het geleden leed, kun je immers toch niet ongedaan maken en is ook erg moeilijker in geld uit te drukken.
Dat is tevens mijn antwoord op deze vraag:
B.S. schreef: ↑11 dec 2022 18:30
Wat moet er precies worden teruggeven aan nakomelingen van slaven?
ALs je je hele leven geen loon krijgt uitbetaald, dan kom je dat geld evident te kort. Ik heb uitgerekend dat het niet aan de slaven betaalde arbeidsloon in de VS, omgerekend naar de huidige maatstaf van $600 per week voor gemiddeld 2 miljoen slaven in de 90 jaar die de slaverniij in de VS heeft bestaan, ongeveer 5,4 triljoen zou bedragen. Ik denk niet dat de nabestaanden al veel meer hebben gekregen. Hoe dat in de Nederlands koloniën lag/ligt weet ik niet, maar die 5,4 triljoen komt in de VS gemiddeld ongeveer neer op $140,000 per huidige nabestaande.
Ik wil echter ook het het gederfde arbeidsloon niet laten betalen door mensen die part nog deel aan hadden de slavernij.
Ik ben van mening dat het vrijwel onmogelijk is, om op een eerlijke manier het niet uitbetaalde loon alsnog te vorderen. Het zou juridisch wel juist zijn om dat nooit betaalde arbeidsloon met rente op rente alsnog te laten betalen. En wel door hen die de rijkdom van alle medeplichtigen hebben geërfd. Maar wie dat zijn is vrijwel niet uit te zoeken. En kon dat wel, dan zal blijken dat sommige het kapitaal al lang hebben verspeeld, terwijl anderen er een enorm rendement uit hebben gehaald. Maar is men dat rendement daarom verschuldigd? Dat is maar de vraag. De nabestaanden richten hun pijlen dan ook liever op "de overheid" (die heeft nagelaten de daders te dwingen het loon alsnog op te hoesten). Maar ook dat schept nieuwe ongelijkheden. (Al was het maar, omdat niet elke slaaf evenveel nakomelingen heeft), en niet al die nakomelingen even arm zijn.
Het lijkt me daarom beter, degenen die veel meer bezitten, dan ze ooit nodig zullen hebben, extra te belasten, om een klein kapitaal te verkrijgen voor ALLEN, die nu zo ongeveer niets bezitten. Dat leidt niet tot een juridisch juiste terugbetaling van het historisch verschuldigde loon, maar heft wel voor een groot deel de economische achterstand van nakomelingen van slaven op. (Ze zijn - wederom in de VS - ongeveer zeven maal zo vaak armlastig, als nakomelingen van Europeaanse migranten) Het voordeel is dat ook de armen die niet van slaven afstammen dan geholpen worden.
Wat je vraag omtrent verjaren betreft. Om het met diefstal te vergelijken. Het gaat niet om de dief, of om de heler, maar om de buit!
De buit is op de eerste plaats het gederfte arbeidsloon. Je vraagt dan als het ware "Na hoeveel jaar hebben de erfgenamen van de slachtoffers, geen recht meer op de buit, maar gaat dat recht over op de erfgenamen van de misdadigers?" Ik denk dat dat een vrij impertinente vraag is, die ik niet wens te beantwoorden.
Ondertussen men ik mij er van bewust, dat algemene armoede-bestrijding in zekere zin niet geheel rechtvaardig is tov van de nabestaanden van de slaven, Maar ik denk dat ook veel van die nabestaanden zullen toegeven dat het wel maatschappelijk wenselijk is.