Ik geloof niet in godsdienst, maar wel in.....
Moderator: Moderators
Re: Ik geloof niet in godsdienst, maar wel in.....
"Oeps Sofia, hier ga je echt veel te ver, en dáár stoor ik me dan weer aan.
Als ik zeg "Het is niet dat..." geef ik aan wat NIET de reden is van mijn vraag. Uit beschaving en uit voorzorg. Het "maar..." dat er op volgt geeft aan waaróm ik de vraag stel. Gewoon zoáls ik hem stel. Zonder dubbele bodem, zonder oordeel vooraf. Gewoon uit verwondering. En jij gaat niet voor mij bepalen of ik met mijn vraag steken onder water uitdeel. Jij kunt mijn vraag als zodanig opvatten, maar dat is dan verder jouw probleem."
Nee hoor, niet meer!
Ik ben zelf een 'recht voor zijn raap'-mens, en heb het liefst dat anderen dat ook zijn.
Tja, dat is nogal een paradijselijk verlangen. Ik heb dan weer het liefst dat anderen mij uiteindelijk altijd gelijk geven. Maar dat gaat nu eenmaal niet gebeuren..
Nee, allicht niet, want 'gelijk' bestaat niet. Gewoon omdat tegenover ieder argument een tegenargument is aan te voeren. Wat voor de één goed is, is voor de ander juist slecht. En voor 'de' waarheid geldt hetzelfde.
Maar waarom wil je dat eigenlijk, gelijk krijgen? Vertrouw je je eigen oordeel dan niet, of denk je dat een ander het beter weet dan jij? Of is het gewoon uit voorzorg, zelfbehoud?
Met dit soort vragen heb ik mezelf vroeger ook bestookt, en dat heeft me heel wat inzicht en zelfvertrouwen opgeleverd. Vandaar.
En ik verwacht geen antwoord van je, het is voor privégebruik.
Als ik zeg "Het is niet dat..." geef ik aan wat NIET de reden is van mijn vraag. Uit beschaving en uit voorzorg. Het "maar..." dat er op volgt geeft aan waaróm ik de vraag stel. Gewoon zoáls ik hem stel. Zonder dubbele bodem, zonder oordeel vooraf. Gewoon uit verwondering. En jij gaat niet voor mij bepalen of ik met mijn vraag steken onder water uitdeel. Jij kunt mijn vraag als zodanig opvatten, maar dat is dan verder jouw probleem."
Nee hoor, niet meer!
Ik ben zelf een 'recht voor zijn raap'-mens, en heb het liefst dat anderen dat ook zijn.
Tja, dat is nogal een paradijselijk verlangen. Ik heb dan weer het liefst dat anderen mij uiteindelijk altijd gelijk geven. Maar dat gaat nu eenmaal niet gebeuren..
Nee, allicht niet, want 'gelijk' bestaat niet. Gewoon omdat tegenover ieder argument een tegenargument is aan te voeren. Wat voor de één goed is, is voor de ander juist slecht. En voor 'de' waarheid geldt hetzelfde.
Maar waarom wil je dat eigenlijk, gelijk krijgen? Vertrouw je je eigen oordeel dan niet, of denk je dat een ander het beter weet dan jij? Of is het gewoon uit voorzorg, zelfbehoud?
Met dit soort vragen heb ik mezelf vroeger ook bestookt, en dat heeft me heel wat inzicht en zelfvertrouwen opgeleverd. Vandaar.
Maria schreef:
"In het christendom vastgelegd op één van de tien hoofdwetten en toegespitst op: "Eert uw vader en uw moeder".
Ook uitgelegd als: Eert uw opvoeders, uw leermeesters en al diegenen, die door hun leeftijd uw respect verdienen."
En Jezus zei: "Ik haat mijn moeder, omdat ze me zoveel verkeerde dingen heeft geleerd."
Maar ja, hij was dan ook geen christen, maar een 'denk-het-zelver', net als ik.
"In het christendom vastgelegd op één van de tien hoofdwetten en toegespitst op: "Eert uw vader en uw moeder".
Ook uitgelegd als: Eert uw opvoeders, uw leermeesters en al diegenen, die door hun leeftijd uw respect verdienen."
En Jezus zei: "Ik haat mijn moeder, omdat ze me zoveel verkeerde dingen heeft geleerd."
Maar ja, hij was dan ook geen christen, maar een 'denk-het-zelver', net als ik.
-
Giovedico delle Fate
- Ervaren pen
Ik heb de boel hierboven maar even leesbaar en begrijpelijk gemaakt, zodat anderen het ook nog begrijpen.sofia schreef: ↑16 mar 2018 15:51 Giovedico zei: "Oeps Sofia, hier ga je echt veel te ver, en dáár stoor ik me dan weer aan.
Sofia antwoordde: Nee hoor, niet meer!
Sofia zei: Ik ben zelf een 'recht voor zijn raap'-mens, en heb het liefst dat anderen dat ook zijn.
Giovedico antwoordde: Tja, dat is nogal een paradijselijk verlangen. Ik heb dan weer het liefst dat anderen mij uiteindelijk altijd gelijk geven. Maar dat gaat nu eenmaal niet gebeuren..
Sofia antwoordde: Nee, allicht niet, want 'gelijk' bestaat niet. Gewoon omdat tegenover ieder argument een tegenargument is aan te voeren. Wat voor de één goed is, is voor de ander juist slecht. En voor 'de' waarheid geldt hetzelfde.
En ik verwijs je graag naar de 'snelcursus quoten' op dit forum.
viewtopic.php?f=87&t=2222
Je bent immers nooit te oud om te leren (En ja, dat was er een; een steek onder water. Hoewel, deze was dermate duidelijk dat van 'onder water' geen sprake meer kan zijn.)
Je citeert.
Mag ik de tekst daarvan Sofia, zodat ik het zelf na kan lezen?
Als dat niet de bedoeling is:
Wat bedoel je dan met deze reactie?
Graag duidelijkheid.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
De werkelijkheid is niet perse goed. En overtuigingen moeten dus altijd ter discussie kunnen staan.Ingi schreef: ↑16 mar 2018 11:13Als ik zo om me heen kijk vind ik niet alles goed waar ons het geloof in allerlei overtuigingen heeft gebracht.dikkemick schreef: ↑15 mar 2018 19:56 Dit is zeker waar ingi, maar ik denk dat hier ieder geloof (religieus of anderszins) wel op de proef wordt gesteld en dat verwacht wordt dat je dit geloof goed kunt beargumenteren. En ja, uiteindelijk neem je alles mee in je kist, maar het is de uitdaging van dit leven om zoveel mogelijk "ware"-geloven te hebben. Want ik denk dat dat ons heeft gebracht waar we nu staan. En dat bedoel ik niet alleen in technologisch perspectief. Want ik denk wel dat de mens sinds ontstaan enorm gegroeid is. En ik denk dat dat is gekomen door toch zoveel mogelijk "ware" geloven na te streven.
Er is veel beter geworden maar ook brengt het geloof naar macht en geld en status ook veel onnodige ellende.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik heb geen bijbel in huis. Maar er staat een gratis bijbelvertaling op internet, dus daar kun je het vinden. De apostelen vragen aan Jezus hoe hij tegenover zijn naaste verwanten staat, als ik me goed herinner, en dit was zijn antwoord. Ik zuig het echt niet uit mijn duim, hoor.
Hier op het forum geldt:
"Wie stelt die bewijst"
Als jij schrijft dat dit in de Bijbel staat, dan kun jij het ook opzoeken in die gratis Bijbel en die bron geven van dit citaat.
Dat is niet aan degene, die vragen stelt over wat jij schrijft.
En dan toch nog ook mijn 2e vraag:
Wat bedoel je met die reactie?
Want dat is me niet duidelijk.
"Wie stelt die bewijst"
Als jij schrijft dat dit in de Bijbel staat, dan kun jij het ook opzoeken in die gratis Bijbel en die bron geven van dit citaat.
Sofia, ik vind je enig! Echt waar!
Het kan mij niet recht voor z'n raap genoeg zijn.
Hoe eigenwijzer hoe leuker ik 't vind.
En mensen met een grote waffel hebben bij mij helemaal een streepje voor.
Ik nodig je dus van harte uit om mijn porseleinkast aan diggelen te slaan.
Van mijn part met een moker.
Ik wil zelfs nog U tegen je zeggen als je daar heel veel prijs op stelt, zodat dat leeftijdsverschil goed uit de verf komt. (En dat is geen steek onder water of sarcasme).
En dat is voor mij heel wat want ik geef eerlijk gezegd geen ene moer om leeftijden, titulatuur en al die andere eerbiedwaardige nonsense.
Ik heb zelfs de uitnodiging om Maxima te ontmoeten niet aangenomen, omdat ik weigerde te buigen en majesteit te zeggen
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Bedoel je mijn reactie op dit?Maria schreef: ↑16 mar 2018 23:26 Hier op het forum geldt:
"Wie stelt die bewijst"
Quote Maria : "Hierop In het christendom vastgelegd op één van de tien hoofdwetten en toegespitst op: "Eert uw vader en uw moeder".
Jezus vond dat helemaal niet. Hij verzette zich als klein jongetje al tegen de leermeesters in de synagoge. En het is niet ondenkbaar dat zijn vrome moeder hem daarvoor strafte. Maar geholpen heeft het in ieder geval niet, want hij was een vrijdenker pur sang. Dat weet iedereen toch wel?
Maar zoals ik al zei, ik geloof niet in godsdienst. En dat is alles wat ik momenteel nog te zeggen heb.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Sofia, Petra had spijt van dit bericht en had mij gevraagd om het te verwijderen voor je het las, Toevallig was ik de hele dag onderweg naar en van mijn schoonmoeder, Dus dat is niet gebeurd.
Ik wens u alle goeds
Heb ik het nou weer gedaan?
Sofia.
Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel met of tegen porselein, en ik vind jou ook geen olifant.
Maar ik heb ook niks tegen olifanten.
Ik ben wel reuze benieuwd naar wat jij als mijn porseleinkast beschouwt en waarom je zelf die olifant denkt te zijn.
Volgens mij maak je dingen moeilijker dan nodig.
Waarom ga je niet gezellig verder met de bezem door de bovenkamer...... daar zei ik:
Braver dan the braafste braverik!
Lijkt me duidelijk van niet.sofia schreef: ↑17 mar 2018 01:52
Bedoel je mijn reactie op dit?
Quote Maria : "Hierop In het christendom vastgelegd op één van de tien hoofdwetten en toegespitst op: "Eert uw vader en uw moeder".
......................
Hij verzette zich als klein jongetje al tegen de leermeesters in de synagoge. En het is niet ondenkbaar dat zijn vrome moeder hem daarvoor strafte.
Maar zoals ik al zei, ik geloof niet in godsdienst. En dat is alles wat ik momenteel nog te zeggen heb.
En ook hier schrijf je weer iets, waarvan de bron je eigen duim is.
En iets totaal anders is dan wat je eerder schreef.
Ik schrijf dit direct onder jouw bericht:
viewtopic.php?p=546943#p546943
Ik doel op je weigering je bron te geven van de woorden, die duidelijk als citaat gegeven zijn, met de reactie, dat ik dat zelf op kan zoeken.sofia schreef: ↑16 mar 2018 23:18Ik heb geen bijbel in huis. Maar er staat een gratis bijbelvertaling op internet, dus daar kun je het vinden. De apostelen vragen aan Jezus hoe hij tegenover zijn naaste verwanten staat, als ik me goed herinner, en dit was zijn antwoord. Ik zuig het echt niet uit mijn duim, hoor.
Die gratis Bijbel online kun jij niet raadplegen?
Als je daar geen zin in hebt en ook nu weer komt met een reactie als:
Dan zou ik je vriendelijk willen vragen wat meer te letten op je losse flodders, want die zijn de oorzaak van de schijnbaar lange tenen, die er op dit moment op dit forum rondwaren als het gaat over reacties op wat jij schrijft.Maar zoals ik al zei, ik geloof niet in godsdienst. En dat is alles wat ik momenteel nog te zeggen heb.
Jouw: Je moet net alles zo serieus nemen, is ook geen oplossing voor in de discussie subfora.
En ondanks jouw opnieuw verwarrende woorden nu ook weer over olifanten en andermans porseleinkasten, kunnen mensen hier toch de beleefdheid opbrengen en moeite doen om de sfeer hier prettig te houden.
Ook al valt dat bij jou niet goed, omdat je duidelijkheid prefereert.
Gevolg: Mensen beginnen op hun tenen te lopen en/of beginnen het komische ervan in te zien.
Beiden niet echt constructief in een serieuze discussie.
In de praktijk werkt het vaak niet. En het begint al klein. Op het moment dat je je familielid ergens over veroordeeld omdat die iets doet wat je totaal niet snapt ben je al bezig met oorlog in het klein. Ook dan maak je ruzie om een overtuiging en/of laat je iemand daarom vallen. Het begint altijd bij ons zelf. Het betekent niet dat je daarom altijd alles goed moet vinden, maar het zou al enorm helpen als je het bij zichzelf kan houden. Je is algemeen bedoeld.dikkemick schreef: ↑16 mar 2018 18:08De werkelijkheid is niet perse goed. En overtuigingen moeten dus altijd ter discussie kunnen staan.Ingi schreef: ↑16 mar 2018 11:13Als ik zo om me heen kijk vind ik niet alles goed waar ons het geloof in allerlei overtuigingen heeft gebracht.dikkemick schreef: ↑15 mar 2018 19:56 Dit is zeker waar ingi, maar ik denk dat hier ieder geloof (religieus of anderszins) wel op de proef wordt gesteld en dat verwacht wordt dat je dit geloof goed kunt beargumenteren. En ja, uiteindelijk neem je alles mee in je kist, maar het is de uitdaging van dit leven om zoveel mogelijk "ware"-geloven te hebben. Want ik denk dat dat ons heeft gebracht waar we nu staan. En dat bedoel ik niet alleen in technologisch perspectief. Want ik denk wel dat de mens sinds ontstaan enorm gegroeid is. En ik denk dat dat is gekomen door toch zoveel mogelijk "ware" geloven na te streven.
Er is veel beter geworden maar ook brengt het geloof naar macht en geld en status ook veel onnodige ellende.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Wat bedoel je hier precies mee in de context van dit topic? Is het niet juist de bedoeling bij meningsverschillen om er over te praten? Je kunt immers beiden fout zitten (of goed)?Ingi schreef: ↑17 mar 2018 16:03
Op het moment dat je je familielid ergens over veroordeeld omdat die iets doet wat je totaal niet snapt ben je al bezig met oorlog in het klein. Ook dan maak je ruzie om een overtuiging en/of laat je iemand daarom vallen. Het begint altijd bij ons zelf. Het betekent niet dat je daarom altijd alles goed moet vinden, maar het zou al enorm helpen als je het bij zichzelf kan houden. Je is algemeen bedoeld.
Ik vind veroordelen wat scherp klinken. Ik veroordeel hier niemand als de persoon in goden, geesten of BDE/(reiki) gelooft. Ik ben het er alleen niet mee eens en probeer te beargumenteren waarom niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik bedoelde jou ook niet persoonlijk, daarom zei ik dat het algemeen is bedoeld. In de lijn van het topic merk ik het op, dat we het vaak hebben hoe mensen in bv. godsdiensten of andere gemeenschappen gemanipuleerd worden. Maar het gebeurt net zo goed in onze eigen kringen, we vinden dat onze kinderen zus en zo moeten doen, hun leven leiden op een manier die ons aanstaat, onze partners vrienden familie enz. moeten het liefst naar onze waarden en normen handelen enz. Daar geloven veel mensen in we geloven dan misschien niet meer in godsdienst maar wel in de eigen overtuigingen. Als er meningsverschillen zijn betekent dat wat mij betreft niet in elk geval dat ik er iets mee te maken heb ook al druist het tegen mijn overtuigingen of denken in. Dit doe ik wel in het geval als ik me serieus zorgen maak maar dan wel met het nodige respect en begrip. Mijn mening is ook maar een mening en geen waarheid. En daar zouden we ons wat meer bewust van mogen worden.dikkemick schreef: ↑17 mar 2018 16:07Wat bedoel je hier precies mee in de context van dit topic? Is het niet juist de bedoeling bij meningsverschillen om er over te praten? Je kunt immers beiden fout zitten (of goed)?Ingi schreef: ↑17 mar 2018 16:03
Op het moment dat je je familielid ergens over veroordeeld omdat die iets doet wat je totaal niet snapt ben je al bezig met oorlog in het klein. Ook dan maak je ruzie om een overtuiging en/of laat je iemand daarom vallen. Het begint altijd bij ons zelf. Het betekent niet dat je daarom altijd alles goed moet vinden, maar het zou al enorm helpen als je het bij zichzelf kan houden. Je is algemeen bedoeld.
Ik vind veroordelen wat scherp klinken. Ik veroordeel hier niemand als de persoon in goden, geesten of BDE/(reiki) gelooft. Ik ben het er alleen niet mee eens en probeer te beargumenteren waarom niet.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.