Hopper schreef
Dat moeras bestond uit actieve hulp bij zelfdoding, hetgeen terecht strafbaar is. Dat je je bewust was van de kwalijkheid van de hulp bij zelfdoding blijkt ook uit het feit dat je 112 belde. Vanuit het standpunt van je vriendin is het dan ook heel erg begrijpelijk dat ze boos was. Zij wilde de toestand doden waarin zij verkeerde, jij bood hulp aan en op het laatste moment verzaakte je. De reden waarom hulp bij zelfdoding strafbaar is, zal je inmiddels ook wel duidelijk zijn.
Vanuit die boosheid heeft ze wraak genomen. Meer kan ik er niet van maken. En als ik je goed begrijp ben je er redelijk mee weggekomen. Uiteraard spijtig van dat strafblad, maar het had erger kunnen uitpakken voor je. Ik hoop dat mijn opinie je niet hard valt en ik denk dat je je gelukkig mag prijzen dat je redelijk met de schrik bent vrijgekomen. De materie van zelfdoding en hulp erbij wordt lichtvaardig opgevat. Dat blijkt ook uit je laatste opmerking:
Terecht strafbaar, het staat er zo laconiek. Wat de omstandigheden ook zijn, het is strafbaar en wel terecht. Je komt niet snel een dergelijke conversatie stopper tegen. Uit het feit dat Giovedico op het laatste moment terugschrok en 112 belde
kan ik in het geheel niet afleiden dat hij zich bewust was van enig kwalijk handelen. Hooguit van knikkende knieën, maar wie zou dat niet hebben in die situatie? Ik pretendeer niet te weten wat er in iemands hoofd omgaat. Of zij slechts de toestand wilde doden waarin zij verkeerde of dat er heel andere overwegingen een rol speelden, daar zou ik op deze afstand geen uitspraak over durven doen. De enige die daar mogelijk iets over zou kunnen zeggen is Giovedico zelf, omdat hij de kennis en ervaring heeft en wij niet. Omdat ik geen helderziende ben kan ik ook niet zeggen dat zij bewust wraak heeft willen nemen. Dat is alles wat
ik er van kan maken Als die vraag al beantwoord zou moeten worden, dan kan uitsluitend Giovedico daar enige duidelijkheid in scheppen, als hij daar behoefte aan heeft...
Of de reden waarom hulp bij zelfdoding strafbaar is sorry terecht strafbaar is, hem inmiddels duidelijk is geworden weet ik niet. Maar ik hoop van niet. Maar misschien kunnen wij die reden van u vernemen?
Ik vind bijvoorbeeld niet dat Giovedico slechts met de schrik vrij is gekomen. Integendeel, de vrouw waar hij van hield is op een heel nare manier doodgegaan, omdat hulp
terecht? (ik krijg het bijna mijn strot niet meer uit) strafbaar is.
Hij is zijn huis kwijt, en zijn baan, en zal deze episode de rest van zijn leven bij zich dragen. Ja, echt iemand die duidelijk geluk heeft gehad. Samen met mevrouw Postma en meneer Heringa, die ook mazzel hadden dat zij nog goed wegkwamen.
Dat hulp bij zelfdoding lichtvaardig wordt opgevat blijkt helemaal niet uit zijn laatste opmerking en al evenmin uit zijn dramatische relaas. Integendeel. Dat er in Nederland al heel liberaal wordt omgegaan met deze materie werp ik verre van mij. Het blijkt nergens uit.
Ik ben bijna 75 jaar, en ik vind het mooi geweest. ik zou heel graag nu al afscheid willen nemen van het leven, maar dat kan nog niet. Wat mij te wachten staat is toenemende afhankelijkheid ten gevolge van voortschrijdende aftakeling. Waarom zou ik dat moeten meemaken? Is er een speciale reden dat ik mijn pijnlijk lijf nog jaren met behulp van krukken en rollators zou moeten voortslepen? Heus ik wil geen vierkante cirkel. Ik wil dat het vierkant cirkelvormig wordt.
En mocht het zover zijn en de weg is vrij om te gaan dan hoop ik dat er mensen als Giovedico, en Postma en Heringa in de buurt zijn om een hand te reiken mij zullen bemoedigen en troost bieden, en mij veilig afzetten op de andere oever...