Anna

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Arjen2015
Ervaren pen

Re: Anna

Bericht door Arjen2015 »

Anna74 schreef:
Ik ken dat en het is al moedig dat je je hier aangemeld hebt, dat zou ik destijds niet gedaan hebben. Toen ik nog geloofde wilde ik geen kwaad over God horen, ik sloot mijn oren daar voor. Degenen die kwaad over Hem spraken geloofden immers nergens in, een heel andere wereld. Ik voelde me gelukkig bij mijn Vader in de hemel. Hij en ik tegenover de rest van de wereld. 's Avonds vol overgave je hart bij Hem uitstorten. Dan voelde je de rust over je heen komen.Totdat ik me ging afvragen welke zekerheid ik eigenlijk had dat Hij bestond, Hij zei nooit wat terug. Dat ik niet in mezelf op mn knieën zat te praten. Ik kon er geen éen vinden en toen was het ook vrij snel uit tussen ons. En je wil niet weten wat ik er voor in de plaats heb gekregen.
Dank je wel. Moedig is een groot woord, ik had totaal andere verwachtingen. Maar, zoals ik al heb gezegd, daarvoor had ik me eerst beter in het forum moeten verdiepen.
Neemt niet weg dat ik niet wist dat er zoveel afkeer is/was, van iets waar ik zóveel aan ophang. Waar ik zoveel steun en houvast aan heb, alle dagen. Dat is wellicht een beetje naïef geweest. Natuurlijk weet ik dat die mensen er zijn, alleen hier tref/trof ik ze ineens allemaal tegelijk en daar ben ik in mijn eentje niet tegenop gewassen.

Het gevoel dat ik heb bij het geloof, laat zich heel moeilijk uitleggen. En ik zal eerlijk zijn: ik kan er moeilijk tegen als mensen daar zó over spreken, alsof ik het niet helemaal pluis heb ik de bovenkamer. Dat doet oprecht wel iets met me, het brengt in elk geval een vervelend gevoel teweeg. Het zet me aan het denken: ben ik nou zo naïef en dan denk ik weer: als zo'n klein beetje tegenspraak je al doet wankelen, hoe sterk is het dan allemaal?

Ik wil daar niet over nadenken; het zou de grond onder mijn voeten vandaag halen. Ik hecht grote waarde aan mijn geloof; het geeft me steun en houvast in mijn leven. Een soort basis, iets of Iemand die er altijd voor je is en waar je zekerheid hebt.

Nu weet ik dat ook dit wel weer in twijfel zal worden getrokken, maar voor mij wel belangrijk om te zeggen. Het is belangrijk om je te realiseren wat je zegt, dat het soms best even pittig (ik kan geen ander woord verzinnen) kan zijn voor iemand die wel gelooft.

Het heeft mij in elk geval wel degelijk geraakt, eerlijker kan ik niet zijn. En, dat had ik nooit van tevoren kunnen denken...... :( :(

Dank je voor je eerlijke reactie ..respect.
Martim Cymbron -
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Anna74 schreef:
Onvoorstelbaar inderdaad, maar ik zou me ook niet kunnen voorstellen dat ik over een aantal jaren een leven mét geloof onvoorstelbaar zou vinden. Het zou leeg worden, zonder inhoud, zonder doel, zonder diepgang misschien wel.
Laat staan dat ik me daarvoor voor mijn kop zou slaan; stel je voor dat de hele Bijbel één grote fantasie is, dat er geen leven is na de dood, dat het allemaal verzonnen is, dan nóg ervaar ik er zoveel vertrouwen en liefde door, dat het (alleen in dit aardse leven) genoeg voor mij heeft betekend. Dat is iets dat ik niet zou willen missen, nu niet, maar ook nog in de toekomst.

Ik geloof echter niet dat het één grote fantasie is, maar daarvan kan ik jullie lastig overtuigen; hoeft ook niet.... [-o< [-o< [-o<

Het leven gaapt me niet zinloos aan, integendeel, ik haal heel veel goeds uit mijn geloof.
Anna,

Misschien begrijp je me niet helemaal. Toen ik geloofde haalde ik veel goeds uit het geloof en was het leven zeker niet zinloos. EN er wachtte en stralende toekomst..
Tijdens mijn geloofs- en afvalcrisis voelde inderdaad ALLES zinloos en leeg. De dragende kracht viel onder mijn leven weg. Het doel was weg, veel forum leden herkennen dit en hebben lang gevochten om juist NIET van het geloof af te vallen. Maar NA de ultieme geloofsdood blijkt er juist nog meer zin en doel over te zijn. Iets wat mij 5 jaar geleden en ook nog 2 jaar geleden complete waanzin zou hebben geleken...
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Anna74

Bericht door Anna74 »

:)
mijn indruk van mijn meeste oude christen vrienden is dat ze eigenlijk helemaal niet in discussie willen waarom sommige, of eigenlijk alle, zaken van het geloof niet kloppen.
Ik ga er niet voor weglopen, dat zou inderdaad flauw zijn, maar als het een soort kruisverhoor gaat worden, dan pas ik er wel voor. In alle redelijkheid wil ik best vragen beantwoorden en of de discussie aangaan. Echter ben ik geen allesweter op dit gebied, en volg ik mijn gevoel.
dan denk ik dat er nog heel wat heilige huisjes omver gaan vallen in je denken.
Het gaat meer om het laatste ben ik bang, maar die 'heilige huisjes' staan best stevig hoor :shock:

Misschien begrijp je me niet helemaal. Toen ik geloofde haalde ik veel goeds uit het geloof en was het leven zeker niet zinloos. EN er wachtte en stralende toekomst..
Tijdens mijn geloofs- en afvalcrisis voelde inderdaad ALLES zinloos en leeg. De dragende kracht viel onder mijn leven weg. Het doel was weg, veel forum leden herkennen dit en hebben lang gevochten om juist NIET van het geloof af te vallen. Maar NA de ultieme geloofsdood blijkt er juist nog meer zin en doel over te zijn. Iets wat mij 5 jaar geleden en ook nog 2 jaar geleden complete waanzin zou hebben geleken...
Daar zeg je iets interessants: 'veel forumleden hebben lang gevochten om juist NIET van het geloof af te vallen'.
Waarom zou dat zijn? Waarom lang vechten voor iets wat toch weinig betekenis heeft?
Wat weet je nu dat je toen nog niet wist? Welke inzichten?

En...als je in het verleden zoveel goeds uit het geloof hebt gehaald, wat maakt het dan dat je er nu zo'n afkeer van hebt?
Blijkbaar valt er uit het geloof dus veel goeds te halen? Is dat nu anders dan in de tijd dat jij nog een gelovig persoon was?
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

[quote="Anna74"][quote]
:)

moet nog even wennen aan hoe te quoten
Laatst gewijzigd door Arjen2015 op 12 apr 2016 14:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Martim Cymbron -
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Anna74 schreef:Het is bij mij ook nooit zo met de paplepel ingegoten, ik ben zelf op onderzoek uitgegaan. Ik heb ook niet het idee dat ik het nou zoveel beter heb getroffen dan alle mensen hier op het forum die geen geloof aanhangen. Gods Barmharigheid is groot, ik geloof niet dat Petrus aan de poort onderscheid maakt tussen gelovigen en ongelovigen.
Ik zie het wel als mijn taak om in dit leven die Barmharigheid vorm te geven, door te proberen in Jezus' voorbeeld aan te nemen. Dat valt heus niet altijd mee, maar het brengt je wel iedere keer weer bij de les.

Het hogere doel waarover je spreekt, maakt niet dat ik vind dat ik het beter heb getroffen, ik denk wél dat mijn leven aangenamer is dan iemand die dit geloof niet heeft. Om die reden zou ik mensen daar heel graag over willen vertellen en ze deelgenoot maken daarvan. Niet om er zelf beter van te worden, of om zieltjes te winnen, maar puur en alleen uit het feit dat ik andere mensen dat gevoel, die basis, ook gun.

Uiteindelijk denk ik dat alle mensen in de hemel komen- of je nou een goed of slecht mens bent geweest - het is aan jezelf wat je er bij leven mee doet. Het wordt je aangereikt en de keus is aan jezelf of je er hier op aarde ook iets mee doet.

Je bent je er nog niet van bewust dat je hier op een forum bent waar vele ex-gelovigen rondlopen die ooit heel vroom waren, en jouw goede gevoel goed kennen. Maar ze gingen op de bijbel studeren terwijl ze ook eerlijk wilden blijven.

Jouw gevoel praat je jezelf aan, maar is niet gebaseerd op wat de bijbel zegt. Ik verwees je nota bene naar wat Jezus zelf zei. Ga eens Mt. 25 vanaf vers 31 lezen, dan zul je zien dat hij je tegenspreekt: niet alle mensen komen in de hemel. Een deel van de mensheid wordt door hem persoonlijk vervloekt en overgeheveld naar "het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen, waar hun eeuwige bestraffing te wachten staat".

Ik snap dan ook niet dat je Jezus als voorbeeld denkt nodig te hebben, want je barmhartigheid staat ver bóven die van hem als je iedereen die hemel wil laten binnengaan. Evenzo zou jij nooit de gehele mensheid op één familie na uitroeien, of bevel geven volken uit te roeien, maar had de God van de bijbel daar helemaal geen moeite mee. Jij staat dus ook ver boven de ethiek van de bijbelgod en hebt absoluut geen bijbelse supervoorbeelden nodig.

Waar je die religieuze fantasieën voor nodig hebt is blijkbaar omdat je graag wil geloven in een paradijselijk hiernamaals. En je hebt besloten zo goedgelovig te zijn dat je de bijbelteksten als autoriteit ziet waar je op kunt vertrouwen. Hoe een modern mens erop kan vertrouwen dat een antiek verhaal over een pratende ezel waar is, is mij een raadsel, maar blijkbaar doe je dat omdat je in die hemel wil geloven, en vervelende of moeilijk te geloven zaken dus op de koop toe moeten worden genomen. Je slaat ze dan vervolgens zo goed als het mogelijk is over, en negeert ze. Zodra ik wees op de onrust waar je mee zit, kom je met de reaktie "zullen we het daar nu maar niet over hebben". Is dát juist niet het gemakkelijkst? Je wil de keerzijden van het geloof niet overdenken. Ik concludeer daaruit dat het juist ontbreekt aan diepgang in je leven. Je laat voorbij komen dat het geloof diepgang aan je leven geeft, maar goedgelovigheid is per definitie gebrek aan diepgang, het behoort tot het kindzijn. Pas iemand die zijn God kastijdt heeft diepgang in haar leven.

De reden voor je geloof is ook omdat je bang bent niet zonder geloof in het leven te kunnen staan. Maar angst voor het onbekende en angst om totaal eerlijk te worden in het leven is noch wijsheid noch diepgang.

Voordat je mij een vervelende vent vindt wil ik je toch ook schrijven dat ik ooit ook zo goedgelovig was. En dat het een eindeloos lange tocht was voordat ik me kon losworstelen uit de ijzeren greep van het bijbelgeloof, dat in feite één grote onontwarbare kluwe bijgeloof is. Net als jij nu kon ik me ook niet voorstellen dat ik ooit op een punt zou kunnen komen waarop ik mijn vroegere religieuze geloof niet meer zou kunnen vatten. Maar het leven is juist zo wonderlijk dat het wel degelijk mogelijk is zo'n ommekeer te maken.
Born OK the first time
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Beste Anna

Bedankt voor je reactie

Kan je goed begrijpen dat je niet aan een kruisverhoor wilt onderworpen worden. Ik denk ook niet dat je het zo moet ervaren als er pittige discussie ontstaat. Aangezien je aangaf "ik ben bang het laatste " . hoop ik dat je nog heel lang hier aanwezig zult zijn , en je toch een soort van thuis gaat voelen op dit forum, want er zitten enorme waardevolle schatten van persoonlijke belevingen en ervaringen en ook gedegen en diep onderbouwende informatie op dit forum die je in geen 1 ander forum (Nederlands) zult gaan terug vinden.

mijn indruk van mijn meeste oude christen vrienden is dat ze eigenlijk helemaal niet in discussie willen waarom sommige, of eigenlijk alle, zaken van het geloof niet kloppen.
Ik ga er niet voor weglopen, dat zou inderdaad flauw zijn, maar als het een soort kruisverhoor gaat worden, dan pas ik er wel voor. In alle redelijkheid wil ik best vragen beantwoorden en of de discussie aangaan. Echter ben ik geen allesweter op dit gebied, en volg ik mijn gevoel.
dan denk ik dat er nog heel wat heilige huisjes omver gaan vallen in je denken.
Het gaat meer om het laatste ben ik bang, maar die 'heilige huisjes' staan best stevig hoor :shock:

Graag hoor ik een paar van je heilige huisjes...dan kan je daar een onderwerp van maken.
Daar zeg je iets interessants: 'veel forumleden hebben lang gevochten om juist NIET van het geloof af te vallen'.
Waarom zou dat zijn? Waarom lang vechten voor iets wat toch weinig betekenis heeft?

Het geloof heeft een enorm invloed op je denken en persoonlijkheid, daar los van te komen is een een langzaam proces omdat het compleet verweven is met hoe je in het leven staat. Je kan het denk ik pas begrijpen als je er zelf doorheen gaat. Mijn losmakingsproces heeft jaren geduurd. Eerst van christen naar gelovige en toen van gelovige naar agnost...en zit nu voor 95% op compleet niet geloven of laten we zeggen , geen connectie met god wat dan ook.

waarom vechten? Omdat het een onderdeel is geworden van wie je bent. Het was geen bewuste keuze van me om niet meer te gaan geloven....net als geloof...het overkwam me ...ik kon het simpelweg allemaal niet meer geloven....och och wat heb ik af en toe hart verscheurend moeten huilen als een kind wat hoort dat sinterklaas niet bestaat.
alles waar je voor stond en in geloofde en alles wat je hebt geinvesteerd zo onderuit gehaald te zien worden in je denken..

welke inzichten ? Vooral het inzicht dat de bijbel niet het WOORD VAN GOD is.
Het inzicht dat er zoveel verzonnen is. Het inzicht dat ik zo goedgelovig was dat geen enkel bewijs voldoende zou zijn maar blind achter de bijbel stond en hoe het mij werd uitgelegd. Het inzicht dat zoveel van wat ik geloofde eigenlijk niet eerlijk en hypocriet was naar anderen. Lees bart ehrman... en mijn blog bij ik stel me voor.
Bijv waarom ik niet meer wilde danken voor het eten...

nu even geen tijd maar hopelijk later meer...
En...als je in het verleden zoveel goeds uit het geloof hebt gehaald, wat maakt het dan dat je er nu zo'n afkeer van hebt?
Blijkbaar valt er uit het geloof dus veel goeds te halen? Is dat nu anders dan in de tijd dat jij nog een gelovig persoon was?
Omdat in mijn geval ik het geloof zo een impact op mijn leven heb laten hebben..alles achter gelaten tbv het evangelie...en ik nu achteraf zie dat je zoveel mensen met iets opzadeld, met je moet je bekeren, je moet in jezus geloven...je moet de weg van jezus volgen.
Ik dacht dat het geloof goed voor me was en misschien was het ook wel tijdelijk...ik weet het niet...maar nu wil ik nooit en nooit meer terug ...net zoals ik niet meer naar de 1ste klas van de lagere school wil.

gr arjen
Martim Cymbron -
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Anna74 schreef: Daar zeg je iets interessants: 'veel forumleden hebben lang gevochten om juist NIET van het geloof af te vallen'.

Anna,

Een paar links van forumleden die heel veel van zich af hebben geschreven:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://losingyourbff.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://dogmavrij.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben niet zo'n schrijver, meeste kun je hier op dit forum vinden: In dit topic een stuk van persoonlijke ervaringen neergepend:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=15978" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarom vechten voor iets wat geen betekenis heeft: Gooi jij zomaar iets uit je leven weg waar 40 jaar is in geinvesteerd vanaf je jongste jeugd af? Iets wat cruciaal was in je hele leven. Een gezinnetje heb die naar de kerk gaan en geloven. En je raakt het niet in 1 klap kwijt. De meeste gelovigen glijden af naar een "makkelijker" of "lievere" vorm van Christendom of worden een ietsist.....Intellectueel lui en niet eerlijk.

Ook jij hangt een vorm van geloof aan welke in de geschiedenis van Christendom en theologie onbestaanbaar was en voor vele nog steeds is. Gewoonweg omdat in tegenspraak is met de bijbel. Het is natuurlijk "fijn" dat jij denkt en voelt dat het met iedereen goed komt, maar dat is intellectueel , theologisch en bijbels NIET eerlijk. Ik zie dat inmiddels Rereformed ( van volwassen geloof ) hier al op gereageerd heeft. Hoef ik dat ook al niet mee te doen :wink:

Wat ik nu weet: dat christendom en bijbelgeloof gewoon nihilistisch is. Ten diepste durft een christen niet ZELF te leven -> zie dit lange draadje in gesprek met (Nota Bene ) een predikant op dit forum: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... it=robbert" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan dit allemaal herhalen maar als je belangstelling hebt, lees het dan even door

En wat je zegt met " En...als je in het verleden zoveel goeds uit het geloof hebt gehaald, wat maakt het dan dat je er nu zo'n afkeer van hebt?
Blijkbaar valt er uit het geloof dus veel goeds te halen? Is dat nu anders dan in de tijd dat jij nog een gelovig persoon was?"

Waarom die afkeer : Omdat ik in mijn omgeving mensen zie LIJDEN door dit geloof en in de hele historie van het Christendom GELEDEN hebben. Gewetens en moraal van mensen worden misvormd en mensen worden vergiftigd met bijgeloof en goedgeloof... Het goeds van het geloof bleek een illusie te zijn, vergiftigd door het slaapmiddel van het geloof. En de andere goede dingen bleken niets anders te zijn dan gewoon naasteliefde en humanisme. Normale menselijke waarden.

En nu: nu LEEF je zelf, bewuster...Omdat je weet dat je kwetsbaar bent samen met de mensen om je heen op deze ene aarde. Je denken niet meer vervormd door de moraal van de god die van genocide houdt, die zijn beste vrienden erger aftuigd dan een baas kan doen met z'n trouwe hond, en alle niet gelovigen ( moest ik vroeger zien als "vijanden van god") tot in eeuwigheid duizenmaal erger zal behandelen dan in Auswitsch , annex hel ( dit statement is van Andries Knevel wat hij zich voorstelde bij de hel )
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Anna74

Bericht door Anna74 »

Je bent je er nog niet van bewust dat je hier op een forum bent waar vele ex-gelovigen rondlopen die ooit heel vroom waren, en jouw goede gevoel goed kennen. Maar ze gingen op de bijbel studeren terwijl ze ook eerlijk wilden blijven.

Jouw gevoel praat je jezelf aan, maar is niet gebaseerd op wat de bijbel zegt. Ik verwees je nota bene naar wat Jezus zelf zei. Ga eens Mt. 25 vanaf vers 31 lezen, dan zul je zien dat hij je tegenspreekt: niet alle mensen komen in de hemel. Een deel van de mensheid wordt door hem persoonlijk vervloekt en overgeheveld naar "het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen, waar hun eeuwige bestraffing te wachten staat".

Ik snap dan ook niet dat je Jezus als voorbeeld denkt nodig te hebben, want je barmhartigheid staat ver bóven die van hem als je iedereen die hemel wil laten binnengaan. Evenzo zou jij nooit de gehele mensheid op één familie na uitroeien, of bevel geven volken uit te roeien, maar had de God van de bijbel daar helemaal geen moeite mee. Jij staat dus ook ver boven de ethiek van de bijbelgod en hebt absoluut geen bijbelse supervoorbeelden nodig.

Waar je die religieuze fantasieën voor nodig hebt is blijkbaar omdat je graag wil geloven in een paradijselijk hiernamaals. En je hebt besloten zo goedgelovig te zijn dat je de bijbelteksten als autoriteit ziet waar je op kunt vertrouwen. Hoe een modern mens erop kan vertrouwen dat een antiek verhaal over een pratende ezel waar is, is mij een raadsel, maar blijkbaar doe je dat omdat je in die hemel wil geloven, en vervelende of moeilijk te geloven zaken dus op de koop toe moeten worden genomen. Je slaat ze dan vervolgens zo goed als het mogelijk is over, en negeert ze. Zodra ik wees op de onrust waar je mee zit, kom je met de reaktie "zullen we het daar nu maar niet over hebben". Is dát juist niet het gemakkelijkst? Je wil de keerzijden van het geloof niet overdenken. Ik concludeer daaruit dat het juist ontbreekt aan diepgang in je leven. Je laat voorbij komen dat het geloof diepgang aan je leven geeft, maar goedgelovigheid is per definitie gebrek aan diepgang, het behoort tot het kindzijn. Pas iemand die zijn God kastijdt heeft diepgang in haar leven.

De reden voor je geloof is ook omdat je bang bent niet zonder geloof in het leven te kunnen staan. Maar angst voor het onbekende en angst om totaal eerlijk te worden in het leven is noch wijsheid noch diepgang.

Voordat je mij een vervelende vent vindt wil ik je toch ook schrijven dat ik ooit ook zo goedgelovig was. En dat het een eindeloos lange tocht was voordat ik me kon losworstelen uit de ijzeren greep van het bijbelgeloof, dat in feite één grote onontwarbare kluwe bijgeloof is. Net als jij nu kon ik me ook niet voorstellen dat ik ooit op een punt zou kunnen komen waarop ik mijn vroegere religieuze geloof niet meer zou kunnen vatten. Maar het leven is juist zo wonderlijk dat het wel degelijk mogelijk is zo'n ommekeer te maken.
Op deze reactie kom ik op een later tijdstip terug... :x
Anna74

Bericht door Anna74 »

Beste Arjen2015,

Dank voor je reactie.

Ik ben ervan overtuigd dat hier op het forum een schat aan persoonlijke belevingen en ervaringen zullen zijn, maar, dat moet ik ook gezegd hebben, die zullen op een christelijk forum niet minder aanwezig zijn. Dat betekent niet dat ik de ervaringen van dit forum niet mee wil nemen, zeker wel.

Op zich sta ik best open voor een discussie, dat is helemaal het punt niet. Dat 'oude christen vrienden' niet in discussie willen gaan kan ik niet verklaren, ik denk dat geduld, een luisterend oor én wederzijds respect een basis is die voor beide partijen zou moeten gelden. En daar zullen beide partijen zich schuldig aan maken, niet alleen niet-gelovigen, maar ook geloven.

Graag hoor je een paar 'heilige huisjes', waarvan jij denkt dat ze omver zullen vallen hier.
Eén van die huisjes, is God zelf. Hij is altijd aanwezig en ik wéét, heb ervaren dat God mijn gebeden heeft verhoord in het verleden. Daarin heeft God Zijn liefde voor mij laten zien. Dat is in woorden heel moeilijk uit te drukken.
Hij is geen tovenaar, het is niet zo dat ik om iets materialistisch heb gevraagd en dat Hij ervoor zorgt, maar het ging om iets heel groots.
Ik hoor je nu zeggen: dat was ook wel gebeurd zonder gebed, zonder God, maar dat intense gevoel dat erbij hoort, is iets Goddelijks, daar kan geen mens tegenop.

De dragende kracht is onder jou weggevallen, en dat vind ik oprecht jammer, maar voor mij is het nog steeds dragend en dat blijft het ook. Het nodigt mij uit om na te blijven denken over het leven, ik kan mensen tot troost zijn, ik kan mensen tot steun zijn en dat zou ik zonder God niet kunnen. Zo kent het een grote meerwaarde in mijn leven.

Loskomen van geloof is een langzaam proces zeg je; welnu, waarom zou ik dat proces ingaan? Mijn leven zou ongekend leeg worden. Dat ik het pas zou begrijpen als ik er doorheen ga geloof ik graag, maar de wil om het te begrijpen is er eigenlijk niet. Dat bedoel ik niet vervelend, maar ik zie geen enkele reden om mezelf los te maken van iets dat me zoveel in het leven heeft gegeven.

Hoe kun je 'opeens'' tot inzicht komen dat de Bijbel niet het woord van God is? Je doet nu net of iedereen die in de Bijbel gelooft 'blind' is. Er zijn theologen die na de bestudering van de Bijbel nog steeds erin geloven en zelfs besluiten te gaan werken voor God. Die groep is nog altijd groter dan de groep die na het bestuderen van de Bijbel van zijn of haar geloof afstapt.

Tot slot: ik vraag helemaal niemand zich te bekeren, ik dring het geloof aan niemand op; iedereen moet voor zichzelf die keuze maken. Als mensen er met mij over willen praten sta ik daar open voor, maar ik dwing niemand om het woord van God als waarheid te zien. Het enige dat ik zou willen uitdragen is het feit dat ik er veel kracht en steun uit ervaar. Als dat anderen ook zouden kunnen ervaren zou ik daar heel blij mee zijn. Als je er niks mee wilt doen, evenzogoed.

Er zijn ook christenen die actief evangeliseren, ik heb daar altijd wel bewondering voor, maar voor mij is dat anders; ik loop er niet mee te koop, tenzij mensen het willen weten.
Anna74

Bericht door Anna74 »

Beste Waarom,

Ik begrijp niet goed hoe je mensen ziet lijden door het geloof. Is dat een interpretatie die je er zelf aan geeft of is dat ook werkelijk zo? Heb je die mensen wel eens gevraagd waarom ze zo lijden?

Ten diepste durft een Christen niet zelf te leven? Ik denk juist andersom: Een niet Christen durft niet ten diepste te leven (ik zeg dit nu op het forum, dat zou ik normaal gepsroken niet doen).

Ik kan me niet voorstellen dat je met of zonder geloof bewuster zou leven. Ik denk dat ik evenveel bewust ben van het leven dan jij als ex-gelovige. We weten allebei dat het leven eindig is, dus waarom zou ik minder bewust leven? Ik weet net zo min wanneer het einde zich aandient als jij, dus ik probeer ook ten volle te leven!

Niet gelovigen zie ik beslist niet als 'vijanden van God', zoals het jou blijkbaar is meegegeven. Integendeel, ik heb veel ongelovige vrienden waar ik prima mee omga. Ik vind het wel belangrijk dat er begrip en respect is voor mijn geloof, zo heb ik er andersom ook begrip en respect voor dat zij niet geloven, ik dring niets op. Het is een ieders eigen keuze.

Er wordt m.i. te snel en vaak gesproken over vijanden, maar we kunnen toch gewoon met elkaar omgaan?
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Anna schreef:Niet om er zelf beter van te worden, of om zieltjes te winnen, maar puur en alleen uit het feit dat ik andere mensen dat gevoel, die basis, ook gun.
Dat is grappig, ik heb die wens ook, maar dan in tegenovergestelde richting.
Ik zou graag zien dat gelovigen ontwaken uit hun droom en kennis maken met zichzelf en hun oneindige potentie zonder de rem van hun bijgeloof.
En in tegenstelling tot jij wens ik dat omdat uiteindelijk iedereen daar beter van word inclusief ikzelf.
Ik vind het fijn dat jij mij ook een goed gevoel gunt, maar ik zie geen verschil tussen een gelovige die mij zijn/haar roes wil laten delen en een heroïneverslaafde die mij zijn/haar spuit aanbiedt.
Dus ik pas als je het niet erg vind.
Heb je ooit wel eens geprobeerd om dat goede gevoel uit iets anders te halen dan je geloof?
Heb je ooit wel eens een persoonlijke prestatie geleverd (niet geloofgerelateerd) die maakte dat je trots was op jezelf?
Ik kan me niet voorstellen dat je die ervaring nooit gehad hebt.
Wel dat gevoel is echt, en iedere keer dat je nieuwe inzichten verkrijgt en leert door vooral de confrontatie aan te durven gaan met je zekerheden zal dat gevoel groeien als blijkt dat sommige zekerheden niet zo zeker bleken dan je in eerste instantie dacht, maar door daarvan te leren je uiteindelijk weer meer zeker bent.
Dit in tegenstelling tot het valse gevoel van zekerheid wat geloof biedt.
Daarin kun je dat gevoel uiteindelijk alleen maar bereiken door oneerlijk te zijn tegen jezelf, of zoals men dat hier graag verwoord door cognitieve dissonantie.
Misschien moest je eens beginnen met de quote van Aristoteles die bovenaan dit forum prijkt.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Anna74 schreef:..... Hij is altijd aanwezig en ik wéét, heb ervaren dat God mijn gebeden heeft verhoord in het verleden. Daarin heeft God Zijn liefde voor mij laten zien.....
Vind je het niet verdacht dat Hij alleen jouw gebeden (en van nog een paar) verhoort en de rest van de wereld aan hun lot overlaat ondanks dat ze net als jij gebeden hebben, in de laatste oorlog tevergeefs om voedsel of om hun leven te sparen? En hoe velen bidden er ook nu nog dagelijks zonder enige reactie van Hem?
Bidden anderen niet zo oprecht als jij? Of is jouw God misschien een beetje willekeurig?
Ik neem aan dat niet al jouw gebeden zijn verhoord. Kreeg je toen uitleg van Hem waarom niet? Of laat Hij dan niets van zich horen zodat jezelf maar moet vaststellen dat het niet in vervulling gaan van je verzoek het beste voor je is?
Als een God zo graag zijn liefde wil laten zien, waarom dan niet aan de mensen op dit forum?
Waarom stelt Hij voorwaarden? Ik heb net als jij ook een periode gehad dat ik dacht dat God mij van uur tot uur begeleidde. Een heel prettig gevoel, net zoiets als endorfine bij hardlopers. Heel opvallend was dat gevoel ineens weg toen ik me ging afvragen of het zo zou kunnen zijn dat ik me alles inbeeldde. Ik had er ook voor kunnen kiezen in die roes te blijven. Maar ik wilde mezelf niet voor de gek houden. Voor mij éen van de bewijzen dat alles over een Godsbestaan inbeelding is.
Laatst gewijzigd door writer op 12 apr 2016 19:25, 5 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Anna74 schreef:Beste Arjen2015,

Dank voor je reactie.

Ik ben ervan overtuigd dat hier op het forum een schat aan persoonlijke belevingen en ervaringen zullen zijn, maar, dat moet ik ook gezegd hebben, die zullen op een christelijk forum niet minder aanwezig zijn. Dat betekent niet dat ik de ervaringen van dit forum niet mee wil nemen, zeker wel.
Ik bedoel hier natuurlijk de informatie aan materiaal m.b.t. het niet meer geloven.
Op zich sta ik best open voor een discussie, dat is helemaal het punt niet. Dat 'oude christen vrienden' niet in discussie willen gaan kan ik niet verklaren, ik denk dat geduld, een luisterend oor én wederzijds respect een basis is die voor beide partijen zou moeten gelden. En daar zullen beide partijen zich schuldig aan maken, niet alleen niet-gelovigen, maar ook geloven.
Als je echt wil weten wat er bij ex gelovigen leeft en hoe en waarom ben je echt een van de weinigen die hiervoor oprechte belangstelling hebt. In ieder geval in mijn omgeving
Graag hoor je een paar 'heilige huisjes', waarvan jij denkt dat ze omver zullen vallen hier.
Eén van die huisjes, is God zelf. Hij is altijd aanwezig en ik wéét, heb ervaren dat God mijn gebeden heeft verhoord in het verleden. Daarin heeft God Zijn liefde voor mij laten zien. Dat is in woorden heel moeilijk uit te drukken.
Hij is geen tovenaar, het is niet zo dat ik om iets materialistisch heb gevraagd en dat Hij ervoor zorgt, maar het ging om iets heel groots.
Ik hoor je nu zeggen: dat was ook wel gebeurd zonder gebed, zonder God, maar dat intense gevoel dat erbij hoort, is iets Goddelijks, daar kan geen mens tegenop.
Nu pak je daar wel een heel groot heilig huisje maar er valt genoeg op te zeggen ;)
Wat zou jij ervan zeggen als jij een aids weeskindje was in Arika met lepra en dagelijks in pijn en op zoek naar eten en je leest een getuigenis van een christen die vertelt hoe goed god wel niet is geweest om een gebed te verhoren.
Probeer je eens in te leven in de miljoenen kinderen die dagelijks om gebedsverhoring vragen (lees eten) maar doodgaan van de honger...vind jij het nu dan rechtvaardig en liefdevol van god dat jouw grote probleem werd verhoord? Ik kan er nu werkelijk helemaal niks meer mee..ik weet hoe het voelt hoor ;) ..maar het maakt je persoonlijkheid niet mooier door te denken dat god jou wel verhoort en al die vreselijke andere noden van zijn kindertjes niet.
dan ben ik nu consequenter geworden ik hoef helemaal niks meer van een god als hij niks voor de ander doet, die het 100x harder nodig hebben dan ik..daarmee dood je het egoistische, ik gerichte karakter...
Het gevoel van euforie hoe mooi het leven kan zijn en hoe diep intens ik het leven en situaties kan beleven ..bijv een moment met mijn zoon...daar kan inderdaad geen mens tegen op..vroeger gaf ik god als oorzaak nu met dezelfde intensiviteit beleef ik het zelfde gevoel zonder god.

De dragende kracht is onder jou weggevallen, en dat vind ik oprecht jammer, maar voor mij is het nog steeds dragend en dat blijft het ook. Het nodigt mij uit om na te blijven denken over het leven, ik kan mensen tot troost zijn, ik kan mensen tot steun zijn en dat zou ik zonder God niet kunnen. Zo kent het een grote meerwaarde in mijn leven.
Ik snap niet zo goed waarom je dat jammer vind, ik ben nu zoveel meer gelukkiger dan toen ik christen was en nog in een jezus geloofde. Ik ben nu zo veel meer stabieler, meer vrede , meer rust, meer diepgang. Ik leef zo veel meer in het nu...zie het maar als een verpopte rups. Ik ben nu een vlinder ..dan wil je toch niet meer terug...?
Ik denk als je dit leven als het leven ziet je niet meer bezig ben met later , met de hemel , nu is belangrijk, niet wat je zo vaak hoort, later zal alles goed zijn of later zie ik mijn kinderen weer terug , dan maken we alles goed en worden de tranen afgewist...nee ik leef nu en maak nu de dingen goed ik leef het leven nu en het nu is zoveel belangrijker geworden dan toen ik geloofde in een hemel. ik deed alles voor mijn eeuwige leven ..ik offerde nu dingen op om later te oogsten....ach je kent het misschien wel maar misschien ook niet want ook in de christelijke wereld zijn er vele stromingen.
Loskomen van geloof is een langzaam proces zeg je; welnu, waarom zou ik dat proces ingaan? Mijn leven zou ongekend leeg worden. Dat ik het pas zou begrijpen als ik er doorheen ga geloof ik graag, maar de wil om het te begrijpen is er eigenlijk niet. Dat bedoel ik niet vervelend, maar ik zie geen enkele reden om mezelf los te maken van iets dat me zoveel in het leven heeft gegeven.
Hoeft ook helemaal niet, het enige wat ik aangaf is dat ik benieuwd was of je de waarheid wil achterhalen mbt tot o.a. de bijbel "Het "zogenaamde" woord van God" Als je dus de waarheid wil gaan onderzoeken of de bijbel echt het woord van god is..dan zullen inderdaad heilige huisjes in je denken vallen. een eerste eyeopener...denk je dat de brieven die in de bijbel aangeven door Paulus te zijn geschreven ook werkelijk door Paulus zijn geschreven? of is dat niet belangrijk voor je , wie de werkelijke auteurs zijn en door andere mensen dan door Paulus zijn geschreven?
Hoe kun je 'opeens'' tot inzicht komen dat de Bijbel niet het woord van God is? Je doet nu net of iedereen die in de Bijbel gelooft 'blind' is. Er zijn theologen die na de bestudering van de Bijbel nog steeds erin geloven en zelfs besluiten te gaan werken voor God. Die groep is nog altijd groter dan de groep die na het bestuderen van de Bijbel van zijn of haar geloof afstapt.
Ik zeg niet dat mensen blind zijn maar dat ze niet hebben geleerd of gewoon weg niet geconfronteerd willen worden met bewijzen en anders denken.Begrijp me goed, gezien mij eigen achtergrond nam ik ook maar alles klakkeloos aan wat ze mij vertelden. Tot mijn logica het ging overnemen. Het begon bij mij dat ik niet kon geloven in een rechtvaardige liefdevolle god en het concept van eeuwige hel en veroordeling. Datzelfde geloof herken ik bij je aangezien je daar nu volgens ook in gelooft, ook al is dat niet bijbels, dus met je rotsvaste woord van god geloof zijn al behoorlijk wat barsten, want de bijbel is daar zeer explicit in, zoals al eerder werd genoemd ook jezus heeft het over eeuwig oordeel. Je leer nu al selectief te lezen en alleen de zaken uit de bijbel te nemen die je liggen. De andere zaken als eeuwig oordeel, pas je aan aan je eigen geloof. Wat is dan nog het woord van god als je een eigen draai eraan kan geven? Op deze manier kwam ik erachter en door heel veel te lezen hoe de bijbel is ontstaan en hoe de NT geschriften zijn ontstaan. Bijv dat Paulus met geen enkel woord repte over een aardse jezus en dat pas na zijn brieven de evangelien zijn ontstaan. En dan allemaal afgeleid van Marcus. Het gaat te ver om hier nu op door te gaan maar in mijn boeken linkje http://1drv.ms/1U7rIHh" onclick="window.open(this.href);return false; kan je de komende jaren nog heel veel leren en denk niet vooraf dat zijn allemaal evangelische zieltjes winnende ingestelde atheisten die een atheistische bril op hebben. De enorme diepgang en diepgang van uitgewerkte studies is waarschijnlijk informatie die je nog nooit hebt gehoord in de kerk.

Een piepklein voorbeeldje van noach....ik nam het klakkeloos aan nooit bij stil gestaan dat het werkelijk de grootste onzin is om te geloven dat de aarde werkelijk is verwoest door water en alle dieren in de boot zaten.
Alle bewijzen en logica schoof ik terzijde. een ijsbeer maanden zo niet jaren van te voren onderweg naar de ark.?
Een kangaroo uit Australie die al hoppend over het water zowel naar de ark, als terug gaat naar Australie..?
Teveel om op te noemen toen ik werkelijk zelf ging nadenken over de bewijsvoering voor zoiets onmogelijks.
en als je eenmaal ziet dat de bijbel niet het letterlijke woord van god is.....

Je quote helaas zonder onderbouwing of linkje "Die groep is nog altijd groter dan de groep... ", ik zal gaan zoeken naar cijfers en of een artikel, maar wat ik meen te herinneren , is het tegenovergestelde waar , degene die op universitair niveau theologie en de bijbel bestuderen komen bijna allemaal tot het inzicht dat je de bijbel juist niet letterlijk moet nemen. Niet dat ze nu allemaal ongelovig worden maar de uitleg van de bijbel zoals ze eerst hadden, veranderd drastisch.
Tot slot: ik vraag helemaal niemand zich te bekeren, ik dring het geloof aan niemand op; iedereen moet voor zichzelf die keuze maken. Als mensen er met mij over willen praten sta ik daar open voor, maar ik dwing niemand om het woord van God als waarheid te zien. Het enige dat ik zou willen uitdragen is het feit dat ik er veel kracht en steun uit ervaar. Als dat anderen ook zouden kunnen ervaren zou ik daar heel blij mee zijn. Als je er niks mee wilt doen, evenzogoed.
Ik sprak hier voornamelijk over mezelf.
Er zijn ook christenen die actief evangeliseren, ik heb daar altijd wel bewondering voor, maar voor mij is dat anders; ik loop er niet mee te koop, tenzij mensen het willen weten.
Leuk om te weten dat je voor mij dan heel veel bewondering had :) Ik heb er bewondering voor dat je probeert om te onderzoeken hier op freethinker wat nu echt de waarheid van de bijbel is . Echt gemeend!

Kleine praktische hint als je soms een erg lange tijd voor een reaktie neemt en je uiteindelijk na 2 pagina's typen op bevestig drukt, kan je weleens alles weer kwijt zijn...daarom copy voor je op bevestig drukt.
Martim Cymbron -
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Hier kan je wat van me lezen...al dan niet vanaf het begin....

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 2&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;
Martim Cymbron -
Anna74

Bericht door Anna74 »

Beste Erik,
Heb je ooit wel eens geprobeerd om dat goede gevoel uit iets anders te halen dan je geloof?
Heb je ooit wel eens een persoonlijke prestatie geleverd (niet geloofgerelateerd) die maakte dat je trots was op jezelf?
Jazeker wel, ik heb wel enkele prestaties geleverd waar ik echt trots op ben geweest en niet geloof-gerelateerd zijn.
Om eerlijk te zijn vond ik dat gevoel niet zo overweldigend als het gevoel van de liefde van God.
Ik denk dat het moeilijk is om te bepalen welk gevoel echt is en welk gevoel niet, ik vind dat je dat erg gemakkelijk invult.

Beste Writer,
Waarom stelt Hij voorwaarden? Ik heb net als jij ook een periode gehad dat ik dacht dat God mij van uur tot uur begeleidde. Een heel prettig gevoel, net zoiets als endorfine bij hardlopers. Heel opvallend was dat gevoel ineens weg toen ik me ging afvragen of het zo zou kunnen zijn dat ik me alles inbeeldde. Ik had er ook voor kunnen kiezen in die roes te blijven. Maar ik wilde mezelf niet voor de gek houden. Voor mij éen van de bewijzen dat alles over een Godsbestaan inbeelding is.
Welke voorwaarden stelt Hij? Ik denk dat Hij het beste met ons voor heeft, dat Zijn regels en wetten zijn gemaakt om ons verder te helpen.
Natuurlijk vraag ik me ook wel eens af of ik me alles aan het inbeelden ben, maar ik kom niet tot de conclusie dat dit zo is. Ik voel dat ik die leiding van Hem nodig heb en ik laat mij daarin leiden.

Beste Arjan,

Poeh, dat is een heel verhaal. Ik weet niet goed waar ik moet beginnen.
Wat zou jij ervan zeggen als jij een aids weeskindje was in Arika met lepra en dagelijks in pijn en op zoek naar eten en je leest een getuigenis van een christen die vertelt hoe goed god wel niet is geweest om een gebed te verhoren.
Zoals je het hier uitlegt, wordt mij een soort gevoel in de schoenen geschoven die ik natuurlijk ook niet wil. Ik ben er van overtuigd dat God dáár is waar het lijden het grootst is. Ik weet niet waarom zoveel mensen in deze wereld moeten lijden, maar ik weet wél dat er straks een nieuwe wereld komt, waar geen leed en pijn meer is.
Ik kan me voorstellen dat dit antwoord weinig bevredigend is, misschien ook wel voor mijzelf, maar ik heb niet overal pasklare antwoorden op helaas.
Ik denk als je dit leven als het leven ziet je niet meer bezig ben met later , met de hemel , nu is belangrijk, niet wat je zo vaak hoort, later zal alles goed zijn of later zie ik mijn kinderen weer terug , dan maken we alles goed en worden de tranen afgewist...nee ik leef nu en maak nu de dingen goed ik leef het leven nu en het nu is zoveel belangrijker geworden dan toen ik geloofde in een hemel.
Maar ‘later’ komt sneller dichterbij dan je je realiseert en hoe geweldig zou het zijn dat je straks met je kinderen in een wereld mag leven waar geen lijden meer is. Zou het geen troost kunnen bieden in je leven hier op aarde?
Ik leef evenzogoed in het hier en nu, probeer er zoveel mogelijk uit te halen, maar ik word er niet slechter van door mij door God te laten leiden in de wetenschap dat ik straks in Zijn Koninkrijk mag zijn. Dat geeft rust.
denk je dat de brieven die in de bijbel aangeven door Paulus te zijn geschreven ook werkelijk door Paulus zijn geschreven? of is dat niet belangrijk voor je , wie de werkelijke auteurs zijn en door andere mensen dan door Paulus zijn geschreven?
Ja, ik denk dat ze werkelijk door Paulus zijn geschreven.

Tot slot: ik zal die links eens bekijken, evenals de link van Reformered, maar ik word op dit moment ook een beetje overladen met berichten, het kost me moeite de draad vast te houden.

Dank voor je tip; het is al een keer gebeurd dat ik mijn verhaal kwijt was, dus sindsdien tik ik het in word..:-)
maar ik ben nog wel een beetje zoekende naar hoe je het handig aanpakt met al dat quoten e.d., zonder berichten over het hoofd te zien.
Ik vind als iemand de moeite neemt te reageren, wil ik daar ook graag zelf op reageren, maar soms ontgaat me wel eens iets.
Plaats reactie