Anna74 schreef:Beste Arjen2015,
Dank voor je reactie.
Ik ben ervan overtuigd dat hier op het forum een schat aan persoonlijke belevingen en ervaringen zullen zijn, maar, dat moet ik ook gezegd hebben, die zullen op een christelijk forum niet minder aanwezig zijn. Dat betekent niet dat ik de ervaringen van dit forum niet mee wil nemen, zeker wel.
Ik bedoel hier natuurlijk de informatie aan materiaal m.b.t. het niet meer geloven.
Op zich sta ik best open voor een discussie, dat is helemaal het punt niet. Dat 'oude christen vrienden' niet in discussie willen gaan kan ik niet verklaren, ik denk dat geduld, een luisterend oor én wederzijds respect een basis is die voor beide partijen zou moeten gelden. En daar zullen beide partijen zich schuldig aan maken, niet alleen niet-gelovigen, maar ook geloven.
Als je echt wil weten wat er bij ex gelovigen leeft en hoe en waarom ben je echt een van de weinigen die hiervoor oprechte belangstelling hebt. In ieder geval in mijn omgeving
Graag hoor je een paar 'heilige huisjes', waarvan jij denkt dat ze omver zullen vallen hier.
Eén van die huisjes, is God zelf. Hij is altijd aanwezig en ik wéét, heb ervaren dat God mijn gebeden heeft verhoord in het verleden. Daarin heeft God Zijn liefde voor mij laten zien. Dat is in woorden heel moeilijk uit te drukken.
Hij is geen tovenaar, het is niet zo dat ik om iets materialistisch heb gevraagd en dat Hij ervoor zorgt, maar het ging om iets heel groots.
Ik hoor je nu zeggen: dat was ook wel gebeurd zonder gebed, zonder God, maar dat intense gevoel dat erbij hoort, is iets Goddelijks, daar kan geen mens tegenop.
Nu pak je daar wel een heel groot heilig huisje maar er valt genoeg op te zeggen

Wat zou jij ervan zeggen als jij een aids weeskindje was in Arika met lepra en dagelijks in pijn en op zoek naar eten en je leest een getuigenis van een christen die vertelt hoe goed god wel niet is geweest om een gebed te verhoren.
Probeer je eens in te leven in de miljoenen kinderen die dagelijks om gebedsverhoring vragen (lees eten) maar doodgaan van de honger...vind jij het nu dan rechtvaardig en liefdevol van god dat jouw grote probleem werd verhoord? Ik kan er nu werkelijk helemaal niks meer mee..ik weet hoe het voelt hoor

..maar het maakt je persoonlijkheid niet mooier door te denken dat god jou wel verhoort en al die vreselijke andere noden van zijn kindertjes niet.
dan ben ik nu consequenter geworden ik hoef helemaal niks meer van een god als hij niks voor de ander doet, die het 100x harder nodig hebben dan ik..daarmee dood je het egoistische, ik gerichte karakter...
Het gevoel van euforie hoe mooi het leven kan zijn en hoe diep intens ik het leven en situaties kan beleven ..bijv een moment met mijn zoon...daar kan inderdaad geen mens tegen op..vroeger gaf ik god als oorzaak nu met dezelfde intensiviteit beleef ik het zelfde gevoel zonder god.
De dragende kracht is onder jou weggevallen, en dat vind ik oprecht jammer, maar voor mij is het nog steeds dragend en dat blijft het ook. Het nodigt mij uit om na te blijven denken over het leven, ik kan mensen tot troost zijn, ik kan mensen tot steun zijn en dat zou ik zonder God niet kunnen. Zo kent het een grote meerwaarde in mijn leven.
Ik snap niet zo goed waarom je dat jammer vind, ik ben nu zoveel meer gelukkiger dan toen ik christen was en nog in een jezus geloofde. Ik ben nu zo veel meer stabieler, meer vrede , meer rust, meer diepgang. Ik leef zo veel meer in het nu...zie het maar als een verpopte rups. Ik ben nu een vlinder ..dan wil je toch niet meer terug...?
Ik denk als je dit leven als het leven ziet je niet meer bezig ben met later , met de hemel , nu is belangrijk, niet wat je zo vaak hoort, later zal alles goed zijn of later zie ik mijn kinderen weer terug , dan maken we alles goed en worden de tranen afgewist...nee ik leef nu en maak nu de dingen goed ik leef het leven nu en het nu is zoveel belangrijker geworden dan toen ik geloofde in een hemel. ik deed alles voor mijn eeuwige leven ..ik offerde nu dingen op om later te oogsten....ach je kent het misschien wel maar misschien ook niet want ook in de christelijke wereld zijn er vele stromingen.
Loskomen van geloof is een langzaam proces zeg je; welnu, waarom zou ik dat proces ingaan? Mijn leven zou ongekend leeg worden. Dat ik het pas zou begrijpen als ik er doorheen ga geloof ik graag, maar de wil om het te begrijpen is er eigenlijk niet. Dat bedoel ik niet vervelend, maar ik zie geen enkele reden om mezelf los te maken van iets dat me zoveel in het leven heeft gegeven.
Hoeft ook helemaal niet, het enige wat ik aangaf is dat ik benieuwd was of je de waarheid wil achterhalen mbt tot o.a. de bijbel "Het "zogenaamde" woord van God" Als je dus de waarheid wil gaan onderzoeken of de bijbel echt het woord van god is..dan zullen inderdaad heilige huisjes in je denken vallen. een eerste eyeopener...denk je dat de brieven die in de bijbel aangeven door Paulus te zijn geschreven ook werkelijk door Paulus zijn geschreven? of is dat niet belangrijk voor je , wie de werkelijke auteurs zijn en door andere mensen dan door Paulus zijn geschreven?
Hoe kun je 'opeens'' tot inzicht komen dat de Bijbel niet het woord van God is? Je doet nu net of iedereen die in de Bijbel gelooft 'blind' is. Er zijn theologen die na de bestudering van de Bijbel nog steeds erin geloven en zelfs besluiten te gaan werken voor God. Die groep is nog altijd groter dan de groep die na het bestuderen van de Bijbel van zijn of haar geloof afstapt.
Ik zeg niet dat mensen blind zijn maar dat ze niet hebben geleerd of gewoon weg niet geconfronteerd willen worden met bewijzen en anders denken.Begrijp me goed, gezien mij eigen achtergrond nam ik ook maar alles klakkeloos aan wat ze mij vertelden. Tot mijn logica het ging overnemen. Het begon bij mij dat ik niet kon geloven in een rechtvaardige liefdevolle god en het concept van eeuwige hel en veroordeling. Datzelfde geloof herken ik bij je aangezien je daar nu volgens ook in gelooft, ook al is dat niet bijbels, dus met je rotsvaste woord van god geloof zijn al behoorlijk wat barsten, want de bijbel is daar zeer explicit in, zoals al eerder werd genoemd ook jezus heeft het over eeuwig oordeel. Je leer nu al selectief te lezen en alleen de zaken uit de bijbel te nemen die je liggen. De andere zaken als eeuwig oordeel, pas je aan aan je eigen geloof. Wat is dan nog het woord van god als je een eigen draai eraan kan geven? Op deze manier kwam ik erachter en door heel veel te lezen hoe de bijbel is ontstaan en hoe de NT geschriften zijn ontstaan. Bijv dat Paulus met geen enkel woord repte over een aardse jezus en dat pas na zijn brieven de evangelien zijn ontstaan. En dan allemaal afgeleid van Marcus. Het gaat te ver om hier nu op door te gaan maar in mijn boeken linkje
http://1drv.ms/1U7rIHh" onclick="window.open(this.href);return false; kan je de komende jaren nog heel veel leren en denk niet vooraf dat zijn allemaal evangelische zieltjes winnende ingestelde atheisten die een atheistische bril op hebben. De enorme diepgang en diepgang van uitgewerkte studies is waarschijnlijk informatie die je nog nooit hebt gehoord in de kerk.
Een piepklein voorbeeldje van noach....ik nam het klakkeloos aan nooit bij stil gestaan dat het werkelijk de grootste onzin is om te geloven dat de aarde werkelijk is verwoest door water en alle dieren in de boot zaten.
Alle bewijzen en logica schoof ik terzijde. een ijsbeer maanden zo niet jaren van te voren onderweg naar de ark.?
Een kangaroo uit Australie die al hoppend over het water zowel naar de ark, als terug gaat naar Australie..?
Teveel om op te noemen toen ik werkelijk zelf ging nadenken over de bewijsvoering voor zoiets onmogelijks.
en als je eenmaal ziet dat de bijbel niet het letterlijke woord van god is.....
Je quote helaas zonder onderbouwing of linkje "Die groep is nog altijd groter dan de groep... ", ik zal gaan zoeken naar cijfers en of een artikel, maar wat ik meen te herinneren , is het tegenovergestelde waar , degene die op universitair niveau theologie en de bijbel bestuderen komen bijna allemaal tot het inzicht dat je de bijbel juist niet letterlijk moet nemen. Niet dat ze nu allemaal ongelovig worden maar de uitleg van de bijbel zoals ze eerst hadden, veranderd drastisch.
Tot slot: ik vraag helemaal niemand zich te bekeren, ik dring het geloof aan niemand op; iedereen moet voor zichzelf die keuze maken. Als mensen er met mij over willen praten sta ik daar open voor, maar ik dwing niemand om het woord van God als waarheid te zien. Het enige dat ik zou willen uitdragen is het feit dat ik er veel kracht en steun uit ervaar. Als dat anderen ook zouden kunnen ervaren zou ik daar heel blij mee zijn. Als je er niks mee wilt doen, evenzogoed.
Ik sprak hier voornamelijk over mezelf.
Er zijn ook christenen die actief evangeliseren, ik heb daar altijd wel bewondering voor, maar voor mij is dat anders; ik loop er niet mee te koop, tenzij mensen het willen weten.
Leuk om te weten dat je voor mij dan heel veel bewondering had

Ik heb er bewondering voor dat je probeert om te onderzoeken hier op freethinker wat nu echt de waarheid van de bijbel is . Echt gemeend!
Kleine praktische hint als je soms een erg lange tijd voor een reaktie neemt en je uiteindelijk na 2 pagina's typen op bevestig drukt, kan je weleens alles weer kwijt zijn...daarom copy voor je op bevestig drukt.