Rusland actief in Syrië

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Re: Rusland actief in Syrië

Bericht door lanier »

Het willen stichten van een kalifaat in een gebied waar nu onafhankelijke staten liggen, is niet ingegeven door het westen maar door Mohammed, 14 eeuwen geleden. Het kalifaat bevat gebieden waar shiieten, joden of christenen wonen. Het uiteindelijke doel is dat het kalifaat de hele wereld omvat.

Denk je echt dat IS tevreden is als alle westerse bemoeienis met het midden oosten stopt?
Wiki:
Dit beoogde kalifaat zou derhalve het gehele Midden-Oosten, Noord-Afrika, het Iberisch Schiereiland: al-Andalus, Turkije en de Balkan moeten omvatten. Daarnaast heb je sympathisanten in grote moslimlanden zoals Pakistan en Indonesië die ook het liefst zien dat hun land een kalifaat wordt.

IS is een terreurorganisatie die mensen graag bang wil maken. Een wereldwijd kalifaat zal er nooit komen; denk je soms dat de Russen en Amerikanen dat toe zullen staan? Ik denk dat we de komende 12 maanden een aardige ommekeer zullen zien in de strijd en dat IS aardig zal moeten inbinden. Andere landen accepteren IS niet, dus zal het me een rotzorg zijn wat de plannen van IS zijn.
Klopt, en dit was een kapitale blunder. Maar het verklaart niet het ontstaan van islamitisch extremisme. Dat was er al, ver voordat Amerika überhaupt bestond.
Extremisme bestaat in allerlei vormen, ook in de westerse wereld. Het gaat erom hoeveel ruimte ze krijgen en of ze de kans krijgen om als organisatie te groeien. Na de Golfoorlogen en bemoeienissen in Afghanistan en Libië is de staat als zodanig verdwenen. Er is wel een regering aangesteld, maar die heeft bar weinig te vertellen. Er is geen organisatie en geen structuur. Het is totale chaos en uiteraard profiteren daar de extremisten van. Het terrorisme is extremer geworden dankzij onze bemoeienissen.
We weten niet wat er was gebeurd als Saddam niet was verdreven. Wellicht was hetzelfde gebeurd als in Syrie. Amerika heeft zich nauwelijks met Assad bemoeit, toch zijn (vooral) extreme groeperingen Assad aan het bestrijden.
De Arabische Lente is een reactie op wat zich heeft afgespeeld in Irak, Libië en Afghanistan. Plotseling zijn er een hoop groeperingen (in een eerdere link kun je al lezen over een lappendeken van volkeren in het MO voordat de Volkenbond het gebied ging opdelen) die ‘vrijheid’ willen. Volgens mij willen ze in eerste instantie iets waar ze menen recht op te hebben. Iets wat er al was onder het Ottomaanse Rijk. Niemand wil onderdrukt worden door een dictator, maar wat is het alternatief? Wetteloosheid en recht van de sterkste. Je kan niet zomaar stellen dat de Arabische Lente ook was onstaan als alle dictators nog stevig in het zadel hadden gezeten. Dictators die we willens en weten hebben gesteund; Saddam was in de jaren 80 nog dikke vrienden met de westerse wereld.
In Syrie krijgt het westen juist het verwijt te wéinig te hebben gedaan tegen Assad. Verdrijf je een dictator (Irak), dan creëer je extremisme. Doe je dat niet (Syrie), dan creëer je ook extremisme. Het ligt altijd aan het Westen. Zo niet, dan toch.
Het westen heeft nooit een rol gespeeld in Syrië. Rusland is al decennia lang goed bevriend met Syrië. Toen de mandaatgebieden werden verdeeld na WOI moest volgens Engeland en Frankrijk worden voorkomen dat Rusland enige macht zou krijgen in het Middellandse Zee gebied. Rusland speelde daarvoor een rol in het MO en na de ineenstrorting van het Ottomaanse Rijk zagen ze net zoals het westen kansen. Toen Syrië onafhankelijk werd en Amerika Israël steunde zagen de Russen hun kans en werden bevriend met Syrië. De hele situatie in Syrië is met name geëxplodeerd doordat extremisten in het land zelf werden gevoed door wat er zich afspeelt in m.n. Irak, en natuurlijk dat IS actief is. De conclusie die Merkel, Hollande, Cameron en Kerry nu trekken, hadden ze ook al een jaar of zelfs langer geleden kunnen trekken. Eerst IS bestrijden en dan structuur aanbrengen. Maar nee, eerst moesten de rebellen worden bewapend en getraind. Toen dat een volledige mislukking werd, en Rusland zich ermee ging bemoeien, toen werd er uit een ander vaatje getapt.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Intussen gaat de troepenopbouw gewoon door.
Intussen sla je zoals gewoonlijk weer een hoop vragen aan jou geadresseerd over en gaat weer verder met je google acties en het plaatsen van links. Ik wil nu echt serieuze reacties van je zien.
Lanier: Wees zo vriendelijk deze vragen nog een te specificeren. Ik heb er zo snel maar één kunnen vinden (waarom is Cluny het niet met de amerikaanse president eens) en verder heb ik een referentie gevonden aan een vraag mbt John Kerry, zonder dat ik de vraag zelf heb kunnen terugvinden. Het is dus niet zo duidelijk waar je hier allemaal aan refereert.
Peter van Velzen
Cluny: Gelieve aan te geven wat je probeert te betogen met je link, en de opmering over de troepenpbouw. Blijkbaar is dat niet evident
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Wiki schreef:Dit beoogde kalifaat zou derhalve het gehele Midden-Oosten, Noord-Afrika, het Iberisch Schiereiland: al-Andalus, Turkije en de Balkan moeten omvatten.
Wel, daarmee geef je het antwoord: de ambitie van IS reikt veel verder dan de landen waar het Westen zich mee bemoeit.
Het gaat om het herstellen van het kalifaat, op het maximale gebied dat ooit onder het kalifaat viel.

Het westen heeft dit niet gecreëerd door zich met het midden oosten te gaan bemoeien. Anders zou het eruit kieperen van het westen afdoende zijn voor IS.
Het terrorisme is extremer geworden dankzij onze bemoeienissen.
Dat zou goed kunnen (al wordt geen bewijs / onderbouwing voor deze stelling getoond) maar dat is toch iets heel anders dan dat het westen het gecreëerd zou hebben.
De Arabische Lente is een reactie op wat zich heeft afgespeeld in Irak, Libië en Afghanistan.
Geen idee, kun je dit onderbouwen? De Arabische Lente begon overigens vóórdat in Libië werd ingegrepen.
Het westen heeft nooit een rol gespeeld in Syrië.
Dus het westen de schuld geven van het extremisme in Syrië is niet terecht.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Wel, daarmee geef je het antwoord: de ambitie van IS reikt veel verder dan de landen waar het Westen zich mee bemoeit.
Het gaat om het herstellen van het kalifaat, op het maximale gebied dat ooit onder het kalifaat viel.
Daar staat het westen niet tussen. Denk je nu werkelijk dat IS denkt dat ze wereldwijd iedereen kunnen onderdrukken en tot de islam kunnen bekeren?? Zo stom is niemand.
Het westen heeft dit niet gecreëerd door zich met het midden oosten te gaan bemoeien. Anders zou het eruit kieperen van het westen afdoende zijn voor IS.
Nogmaals, IS is heel duidelijk dat ze de grenzen zoals besloten door de Volkenbond niet accepteren. Kijk maar op de kaart van het MO (ook Afrika trouwens) en je ziet kaarsrechte lijnen die landsgrenzen markeren. Grotendeels bepaalt door Engeland en Frankrijk.
Dat zou goed kunnen (al wordt geen bewijs / onderbouwing voor deze stelling getoond) maar dat is toch iets heel anders dan dat het westen het gecreëerd zou hebben.
IS is voortgekomen uit Al-Qaida en wil een stap verder gaan dan Al-Qaida. Vind je IS milder of extremer dan Al-Qaida? Hoe zou jezelf reageren wanneer je leest dat in jouw land een burgeroorlog is uitgebroken en dat circa 1 miljoen landgenoten om het leven zijn gekomen vanwege het belang van olie? Zou je blij zijn met de bezetter?
Dus het westen de schuld geven van het extremisme in Syrië is niet terecht.
Het extremisme komt voort uit IS, niet vanuit de rebellen.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

lanier schreef:
Cluny schreef:Het lijkt dat we het hier allemaal helemaal mee eens zijn.
Het is oorlog in Syrië en Rusland doet ook van harte mee.
Ben je daarop tegen?
Ja.
Zijn de Amerikanen en bondgenoten volgens jou momenteel goed bezig in Syrië in de strijd tegen IS?
Nee.
Ondertussen zijn Merkel, Kerry, Cameron en Hollande het erover eens dat Assad niet direct het veld hoeft te ruimen. Iets wat Poetin een paar jaar geleden al voorstelde en waar de coalitie fel tegen was. Jawel, de despoot Assad mag van het westen eerst nog even blijven zitten. Mee eens Cluny?
Nee.
Dit bijvoorbeeld is voor mij een reden om niet ja te zeggen. Een onvolledige lijst omdat de meest recent aanvallen nog verwerkt moeten worden.
En wil je meer weten van de Barrel Bombs'?
https://en.wikipedia.org/wiki/Barrel_bomb
Het is een lijst waarop van een paar landen de geschiedenis staat van hun Barrel Bomb gebruik. Ook daarin is de omvang van de Barrel Bomb acties van het Syrische Regime onder de leiding van Assad goed in te schatten.
De afgelopen jaren hebben er honderden Syrische Barrel Bomb aanvallen plaatsgevonden. Ik weet het percentage en aantallen niet maar heel vaak worden deze bommen zonder pardon boven woonwijken gedropt.
Dit is een stukje uit Wiki. Als je dit gelezen hebt weet je voldoende.
Syria[edit]

Further information: List of Syrian Civil War barrel bomb attacks

Before the Civil War, the Syrian arsenal was built to counter an Israeli attack and thus did not have much in the way of close air support (e.g., air to ground bombs and missiles), but instead predominantly had ground-to-air and air-to-air missiles to harass and delay the Israeli air force.[24] The Syrian military thus soon ran out of precision weapons, had trouble obtaining more and needed a cheap and readily available supply of air to ground weapons.[24] The use of barrel bombs in the Syrian Civil War was first identified in August 2012, in particular through the video forensic work of Eliot Higgins (Brown Moses)[5][25] and Richard Lloyd.[7] Their existence was initially denied by a Russian military expert until a video surfaced in October 2012 from inside a moving helicopter showing a barrel bomb being lit and dropped onto a target by Syrian Air Force personnel.[26][27][28] The person who allegedly came up with the scheme to load barrels with explosives, nails, and metal fragments is Suheil Al Hassan, or "The Tiger," an Alawite Colonel.[29]

The deliberate use of indiscriminate weapons makes President Assad potentially liable for war crimes.[30] As such, Assad has denied the use of these weapons, saying "We have bombs, missiles and bullets. There [are] no barrel bombs, we don't have barrels."[12] Nevertheless, there is considerable video, pictorial, and after the fact proof of the use of such weapons in Syria.[31] Video evidence of a barrel bomb being used was recovered from a mobile phone found in the wreckage of a crashed government forces helicopter in May 2015. British Foreign Secretary Philip Hammond said, "This video footage exposes Assad's lies on barrel bombs," and "We will bring those involved in these criminal acts to justice".[32]

Barrel bomb attacks throughout Syria have killed more than 20,000 people since the conflict began in March 2011, according to a December 2013 statement by the opposition Syrian National Council (SNC).[33] It is estimated that, as of mid-March 2014, between 5,000 to 6,000 barrel bombs have been dropped during the war and their use has escalated.[34] Aleppo has been the focal point of the Syrian government's use of barrel bombs.[35] Over time, government forces have refined their use of the barrel bomb to cause maximum damage - dropping one device and then waiting 10 to 30 minutes to drop another bomb on the same location. According to opposition activists, the aim is to ensure that those who flood the scene to rescue the victims are then themselves killed.[36]

In February 2014, the United Nations Security Council adopted a resolution that demanded an end to indiscriminate aerial bombardment including the use of barrel bombs.[37] China and Russia supported the measure allowing its passage.[37] Five months later in August 2014, it was reported that barrel bomb use had instead escalated in defiance of the ban.[38] Human Rights Watch produced a map showing at least 650 new impact locations consistent with barrel bomb attacks.[39] In early September 2014, Samantha Power, U.S. Permanent Representative to the U.N., stated that "The Syrian government has increased its reliance on barrel bombs to wage a brutal aerial campaign..."[40] By November 2014, it has been reported that the Syrian government has increased its barrel bombing campaign while world attention has been diverted following the American-led intervention in Syria.[41]

The use of barrel bombs has been described as the main driver behind Syrian refugees fleeing into neighboring countries and Europe.[42]
En laat dit goed op je inwerken.
The use of barrel bombs has been described as the main driver behind Syrian refugees fleeing into neighboring countries and Europe.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

lanier schreef:
Intussen sla je zoals gewoonlijk weer een hoop vragen aan jou geadresseerd over en gaat weer verder met je google acties en het plaatsen van links. Ik wil nu echt serieuze reacties van je zien.
Lanier: Wees zo vriendelijk deze vragen nog een te specificeren. Ik heb er zo snel maar één kunnen vinden (waarom is Cluny het niet met de amerikaanse president eens) en verder heb ik een referentie gevonden aan een vraag mbt John Kerry, zonder dat ik de vraag zelf heb kunnen terugvinden. Het is dus niet zo duidelijk waar je hier allemaal aan refereert.
Peter van Velzen
Cluny: Gelieve aan te geven wat je probeert te betogen met je link, en de opmering over de troepenpbouw. Blijkbaar is dat niet evident
Deze ingevoegde moderator bijdrage vind ik net. Een paar uur na mijn reactie van 6.36.
Ik zal hier zeker op antwoorden, het lijkt mij beter om daar de tijd voor te nemen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Er bestaat geen twijfel over dat de wreedheden die Assad begaat per direct zullen moeten stoppen, alleen de vraag is hoe je dat z.s.m. voor elkaar krijgt. Ik kan me niet voorstellen dat één van de groeperingen zich aan de regels houdt, ook de rebellen en IS zullen wreedheden begaan. De coalitie koos ervoor om de rebellen te bewapenen en met drones aanvallen uit te voeren. Als dat niet snel resultaat oplevert dan moet je niet een jaar lang doormodderen. Men had er ook voor kunnen kiezen om een staakt-het-vuren vanuit de rebellen voor te leggen aan Assad. Het was al redelijk snel duidelijk dat Assad niet zoals Ben Ali (Tunesië), Kadaffi (Libië), Mubarak (Egypte) en Saleh (Jemen) het veld zou ruimen. Niet iedere opstand is succesvol en zelfs als de leider weg is met zijn regime is het alternatief niet veel beter. Dus zijn we inmiddels 4 jaar verder met een troosteloze burgeroorlog waar niemad beter van wordt. Iedereen wist dat Assad een gouden kaart achter de hand had, namelijk Rusland. Iedereen kon ook weten dat de Russen nooit hun enige basis aan de Middellandse Zee zouden opgeven, zelfs de Rebellen wisten dat. Dan moet je op een gegeven moment concluderen dat de huidige acties geen zin hebben en dat je Assad niet zomaar wegkrijgt, hoe graag (ook ik) men dat wil. Zelfs als Assad weg was geweest, hoe zou het land er dan voorstaan?
Ik had niet de indruk voor 2010 dat het nu zo slecht was gesteld in Syrië. Burgerrechten werden er geschonden, maar in welk land van het MO niet? Geen reden om dat goed te praten, maar ik kan me niet herinneren dat Syrië voor 2010 vaak in het nieuws was vanwege wantoestanden in het land. Assad gooide voor 2010 bijvoorbeeld geen ‘barrel bombs’ op zijn eigen bevolking. Dit betekent dat Assad pas in actie kwam toen de Arabische Lente losbrak. Dat was een kans voor Saudi Arabië (jawel zij weer), Qatar en Turkije om de rebellen direct te bewapenen. Misschien dat de Amerikanen ook al vrij snel de rebellen gingen bewapenen, Rusland betichtte Amerika daar al van in 2012. Nadat in 2011 bleek dat het de Amerikanen alleen maar te doen was om de Irakeze olie, geloof ik er geen reet meer van dat ze zichzelf zien als de grote politieagent die het liefst vrede wereldwijd zien voor iedereen. Daarmee hebben ze heel veel krediet verspeeld en elke inmenging waar dan ook worden nu door veel mensen met argusogen bekeken. Rusland gaat ook niet vrijuit, zij hadden zware druk op Assad moeten zetten om de interne problemen op te lossen. Echter Assad had vrijwel zeker moeten aftreden en de consequenties zijn dan onzeker. Of Rusland bijvoorbeeld de basis had kunnen behouden. Ongetwijfeld was er dan een politiek spel ontstaan tussen NATO en Rusland wat Syrië betreft. Diplomatie op het hoogste niveau is een vuil spel, en daar doet iedereen aan mee.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Cluny schreef:
lanier schreef:
Peter van Velzen
Deze ingevoegde moderator bijdrage vind ik net. Een paar uur na mijn reactie van 6.36.
Ik zal hier zeker op antwoorden, het lijkt mij beter om daar de tijd voor te nemen.
Dank je wel. Op een discussieforum wil iedereen graag discussiëren, dus vragen stellen en antwoorden geven. Nieuwslinkjes zijn leuk, maar mensen die geïnteresseerd zijn in een actueel onderwerp zijn toch al goed op de hoogte. Voor mij is bepalend op een discussieforum:
Afbeelding
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Waarom moesten zonodig Saudi-Arabië, Qatar en Turkije direct wapens leveren aan de rebellen? Niet vanuit humanitair oogpunt, welnee, omdat ze af willen van het regime van Assad. Waarom willen landen zich zo graag bemoeien met situaties in andere landen? Waarom moet de boel escaleren? Waarom worden deze landen niet direct op de vingers getikt door de VN? Het gaat allemaal om belangen, en die wegen zwaarder dan het lot van het volk.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik vind dit alles nou een typisch geval van "jammer"

Jammer dat andere dan humanitaire belangen een grotere rol spelen in dit wereldwijde conflict. ISIS is het grote probleem dat aangepakt moet worden (zowel door Rusland als door USA/Europa) omdat heel Europa hier op dit moment mee te maken heeft (en uiteraard de vluchtelingen zelf!!), maar wapens, Assad, olie e.d. spelen natuurlijk weer een veel groter rol.

Conclusie: We zijn er nog niet als mensheid!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Inderdaad.
Het was niks met mensen.
Het is niks met mensen.
En het zal in mijn optiek ook nooit wat worden in deze.

We zijn teveel 'haantjes' die denken het altijd bij het rechte eind te hebben.
Vechtjasjes vanuit de genen. Dingen als I.S., Vietnam vroeger, Irak enz. zullen steeds blijven langskomen. En zo af en toe een heel grote...
** Schip naar nergens met al die mensen.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

dikkemick schreef:Conclusie: We zijn er nog niet als mensheid!
Laten we om te beginnen eerst maar eens een hoop islamwaanzin de wereld uit helpen, dan zijn we al een heel eind op de goede weg!
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

vegan-revolution schreef:
Laten we om te beginnen eerst maar eens een hoop islamwaanzin de wereld uit helpen, dan zijn we al een heel eind op de goede weg!
En dat is het probleem. Het is niet alleen Islam. Het is ook ons westerse superioriteit-denken. De mens is gewoon een kuddedier en als de kudde te groot wordt...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

dikkemick schreef:
vegan-revolution schreef:
En dat is het probleem. Het is niet alleen Islam. Het is ook ons westerse superioriteit-denken.
Heb je er ooit wel eens van gehoord dat moslims zich superieur moeten wanen aan niet-moslims volgens de Koran? Het Westen geeft zichzelf over van alles de schuld en daarin te zwelgen lijkt wel tot westerse cultuurnorm verheven en misschien is dat wel een probleem. Want hoeveel zelfkritiek (zoals waar het hele Westen mee vergeven is) vind je eigenlijk in moslimlanden terug?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maar is dat de manier om de dialoog aan te gaan? Ook ik heb de oplossing niet, maar zoals het nu gaat, gaat het goed mis.
Einstein/Mick
Plaats reactie